تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805328222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش نشنال اینترست از احتمال وقوع جنگ سرد بین غرب و روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
گزارش "نشنال اینترست" از احتمال وقوع جنگ سرد بین غرب و روسیه
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "اف استیفن لارابی" و "پیتر ای ویلسون" درباره احتمال وقوع جنگ سرد بین غرب و روسیه به سبب الحاق کریمه به روسیه، نوشت: الحاق شبه جزیره کریمه از سوی رئیس جمهور روسیه به خاک این کشور سبب شگفتی دولت های غربی و بروز نگرانی هایی درباره وقوع یک جنگ سرد جدید شد.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشنال اینترست نوشت: در حالی که هنوز زود است بتوان تأثیرات طولانی مدت بحران اوکراین را بر اروپا و امنیت جهانی بررسی کرد اما الحاق کریمه به روسیه ضربه شدیدی به امیدهای غرب در ارتباط با ایجاد " اروپایی متحد و آزاد " محسوب می شود.


الحاق کریمه به روسیه دو فرض اساسی را به چالش می کشد ، فرضیاتی که سیاست آمریکا در زمان دوران پس از جنگ سرد بر آنها استوار بود:
1- این که اروپا لزوما منطقه ای استوار و امن است و بدین ترتیب آمریکا آزادانه می تواند توجه خود را معطوف دیگر مناطق به ویژه آسیا و خاورمیانه کند .
2- این که روسیه بیشتر از آن که یک رقیب و دشمن باشد به شریکی بالقوه تبدیل شده است.
الحاق کریمه هر دوی این فرضیات را زیر سوال برده است. آمریکا دیگر نمی تواند بر این باور باشد که اروپا با ثبات خواهد بود و روسیه دیگر یک دشمن نخواهد بود. در نتیجه، واشنگتن باید در ابعاد مهم سیاست خود در قبال اروپا و روسیه بازنگری کند.


** جهان پوتین **
در همین حال الحاق کریمه به روسیه این موضوع را ثابت کرد که دیدگاه پوتین در قبال جهان با دیدگاه رهبران غربی در قبال جهان متفاوت است. همانگونه که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سخنان خود درباره بحران کریمه بدان اشاره کرد، پوتین « در جهانی دیگر زندگی می کند.» در حالی که بیشتر رهبران غربی دیدگاه مشترکی در این زمینه با مرکل ندارند اما آنها باید این موضوع را درک کنند و در ارتباط با مواجهه با اقدامات پوتین در فکر چاره ای باشند.


اوکراین با جمعیت 46 میلیونی ، منابع غنی طبیعی و دارا بودن قابلیت دسترسی به دریای سیاه برای منافع روسیه حیاتی محسوب می شود. 


پوتین - که دو دهه را به عنوان مأمور کا گ ب خدمت کرد - نمی تواند تصور کند که برگزاری تظاهرات عمومی و برکناری ویکتور یانوکوویچ در اوکراین نتیجه اقداماتی سریع و ناخواسته بوده است. از این نظر، اوکراینی ها در سازماندهی چنین اعتراضات موثری ناتوان بودند. بنابراین، تظاهرات با اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته است و از سوی سازمان های اطلاعاتی غربی هماهنگ شده بود و هدف از آن تحکیم تأثیر غرب بر اوکراین بود.
اما اقدام پوتین با هدف تأکید بر اهدف بزرگتری انجام شد و آن این که روسیه یک قدرت مهم بین المللی است که منافع خاص خود را دنبال می کند و کشورهای دیگر باید به خواسته های مسکو احترام بگذارند. پوتین در سخنرانی های خود همواره به این موضوع اشاره کرده است که جدیدترین سخنان رئیس جمهور روسیه در این زمینه در کنفرانس امنیت مونیخ در سال 2007 بود. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود هم در دوما و هم شورای فدراسیون در روز هجدهم ماه مارس نیز به این موضوع اشاره کرد. سخنرانی او با احساسات ملی گرایانه روسی و احساسات ضد غربی بیان شد که نشان دهنده نقش او در روسیه طی هفت سال گذشته بود. او در سخنان خود تلاش کرد چهره ای قدرتمند و رهبری قاطع را از خود به نمایش بگذارد که از منافع روسیه دفاع  و از تسلیم شدن در مقابل غرب خودداری می کند.


پوتین معتقد است غرب از ضعف روسیه در دهه نخست پس از فروپاشی شوروی سابق بهره گرفت و نظام امنیت جهانی - که پس از جنگ سرد ایجاد شد - به اندازه کافی منافع روسیه را حفظ نمی‌کند. 


** اوکراین: مشکلات پیش رو **
سوال مهمی که مطرح می شود این است: سرانجام اقدامات پوتین چه خواهد بود؟ آیا او از بازگرداندن کریمه به خاک روسیه خشنود خواهد بود؟ 
در چنین اوضاعی پاسخ این سوال مشخص نیست. پاسخ این سوال به تأثیر واکنش غرب بر اقدامات پوتین در کریمه بستگی دارد. 




** تحریم‌های اقتصادی **
تحریم‌هایی که در روز بیستم ماه مارس علیه روسیه اعمال شد، شروع خوبی بود. این تحریم ها علیه مقامات و مشاوران و افراد نزدیک به ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وضع شدند و با هدف ایجاد شکاف داخلی بین نظام و حامیان نزدیکش اعمال شدند.


تام کیتینگ سرمایه گذار سابق در بانک جی پی مورگان اعلام کرد این تحریم ها را می توان  به صورت قابل توجهی افزایش و دامنه آن را گسترش داد تا از طریق آن بتوان « ارتباطات تجاری روسیه را با غرب ، استفاده مسکو از بازارهای جهانی، و اتکای روسیه را به نظامی بانکی بین المللی هدف قرار داد.»


بعید به نظر می رسد تحریم ها بتوانند ولادمیر پوتین را مجبور کنند  رفتار خود را در سریع ترین زمان ممکن تغییر دهد .


روسیه حدود 494 میلیارد دلار ارز خارجی و ذخایر طلا در بانک مرکزی در اختیار دارد که از آن می توان برای دفاع از روبل  استفاده کرد. 


** تأثیرات جهانی جنگ سرد جدید **
همانگونه که پیشتر بدان اشاره شد، این فرضیه راهبردی که اروپا به عنوان جزیره ثبات همچنان باقی خواهد ماند با الحالق کریمه به روسیه و در نظر گرفتن این موضوع که روسیه سبب افزایش بحران در اوکراین خواهد شد، در هم شکسته شده است.


در حال حاضر، این که پوتین در نهایت چکار خواهد کرد، مشخص نیست. اگر پوتین در شرق اوکراین مداخله نظامی انجام دهد ، این امر به وخامت بیش از پیش روابط مسکو با غرب و وقوع جنگ سرد جدیدی منجر خواهد شد. چنین تحولی سبب بروز تغییرات و پیچیدگی های راهبردی جدی در برخی زمینه های دفاعی و خارجی خواهد شد. فرضیه راهبردی " بازنگری دفاعی چهار ساله " بر این اساس است که مدرنیزه کردن نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا به قیمت کاهش شمار اعضای ارتش می انجامد یعنی به جای هزینه کردن بر روی شمار اعضای ارتش باید بر روی تجهیزات و فن آوری های نظامی هزینه کرد.


بدین ترتیب ، احتمالا کاهش هزینه های نظامی روندی معکوس به خود خواهد گرفت اما افزایش قابل توجه هزینه های نظامی در این دهه به سبب افزایش تقاضا برای اختصاص بودجه بر بخش درمانی و زیرساخت ها در آمریکا بعید به نظر می رسد. این بدان معناست که هر گونه تقویت ناتو در اروپا به ویژه در شرق اروپا  بسیار کم خواهد بود مگر آن که بحران اوکراین  به جنگ تمام عیار منطقه ای تبدیل شود.


در نهایت این که،  وقوع جنگ سرد دوم به چشم انداز پیشرفت های بیش از پیش در کاهش تسلیحات هسته ای پایان خواهد داد، موضوعی که در معاهده استارت جدید بدان اشاره شده است و حتی می تواند معاهده تولید تسلیحات هسته ای میان برد را در معرض خطر قرار دهد.


بدین ترتیب چشم انداز روند کاهش تسلیحات هسته دوجانبه ، برای آینده ای نزدیک از بین خواهد رفت.


انتهاي پيام/







تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن