تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805173034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر انقلاب اسلامي هنري است به سوي رشد و كمال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هنر انقلاب اسلامي هنري است به سوي رشد و كمال
احمد پيله‌چي معتقد است به طوركلي انقلاب‌ها، باعث دگرگوني در بنياد و ساختار ماهيت جامعه و تفكر انسان‌ها مي‌شوند


احمد پيله‌چي معتقد است به طوركلي انقلاب‌ها، باعث دگرگوني در بنياد و ساختار ماهيت جامعه و تفكر انسان‌ها مي‌شوند و اگر ما به اين پايبند باشيم كه در جايي مثل ايران انقلابي انجام شده و انقلاب اسلامي نام گرفته بايستي در انتظار اين باشيم كه تغيير و تحول ماهوي را در نوع نگاه و عملكرد اجتماعي، هنري و فكري ببينيم. وي مي‌گويد: «اين انقلاب باعث دگرگوني و تغيير نگاه در روند جهاني و سياسي شده، اما در هنر به طور كلي در قبل از انقلاب، نگاه هنرمندان و مسئولان و جامعه هنري نگاهي غربگرا بود و هنر را آن چنان مي‌ديدند كه تعريف غربي‌ها از هنر بود. وقتي انقلاب اسلامي به وجود آمد و نوع نگرش مردم مسلمان ايران به اطراف خود تغيير پيدا كرد، اين انتظار مي‌رفت كه اين تغيير و تحول در نوع نگرش هنرمندان جامعه هم تأثير بگذارد؛ به گونه‌اي كه آنها وقتي هنر را به عنوان نه يك وسيله، بلكه هدف نگاه مي‌كنند، هدفشان در اصل يك هدف متعالي و رشد و تعالي انسان باشد و اين هنر به عنوان بهترين وسيله در راستاي اين هدف به كار گرفته شود. ما در بعضي از هنرها، شاهد اين تحول و دگرگوني بوديم؛ مثل اشعار انقلابي كه شعرايي مثل قيصرامين‌پور و ديگر شعرا سرودند. كلاً مضمون‌ها و نگاه هنرمندان ما تغييركرد و از اين وسيله، به عنوان روشنگري و پيشبرد اهداف والاي انساني استفاده مي‌كردند. در بحث خوشنويسي، واقعاً خوشنويسي يكي از هنرهايي بود كه همگام با شكل‌گيري انقلاب اين تحول را در ساختار فكري خوشنويسان شاهد بوديم و تفاوت هنرمند متعهد انقلابي با ساير هنرمندان در همين نگرش و نگاه آنها به مقوله هنر بود.»
وي ادامه مي‌دهد: «به هرصورت انقلاب با پيشرفت خودش و با به ميان آمدن شهدا و دفاع مقدس خود به خود مضامين ديني، معرفتي و آئيني را در هنر به وجود آورد. پس هنر انقلاب اسلامي آن هنري بايد باشد كه در راستاي تحولي كه نگرش ديني و اسلامي وظيفه هر مسلمان را ايجاب و تعيين مي‌كند، گام برمي‌دارد تا هنرمندان ما هم به موازات آن رسالت اسلامي، قرآني و انساني خودشان را در قالب آئين اسلام ببينند و خودشان را موظف بدانند كه طبق تعاليم اسلام و معارف الهي و انساني و در نهايت رشد و تعالي انسان بما هو انسان را دركارهاي خود بياورند. اين هنر بايد روشنگر باشد. زبان گوياي اجتماع باشد، ماندگار باشد. هم به درد امروز بخورد هم به درد فردا و شاخصه‌هاي ديگري كه اين هنر انقلاب اسلامي بايد داشته باشد. در بعضي از هنرها، اين روند به كندي صورت گرفت. پس در يك عبارت كوتاه مي‌شود گفت كه هنر انقلاب اسلامي، هنري است به موازات تحول در انديشه انسان‌ها به سوي رشد و كمال. هنر بهترين وسيله براي رشد و تعالي انسان است و هنر متعهد و هنر ديني رسالت خودش را در راستاي هدايت انسان‌ها و روشنگري و در نهايت رشد و كمال انسانيت مي‌داند؛ در حالي كه هنر غربي، نگاهي جسماني و مادي دارد.»
پيله چي درپاسخ به اين پرسش كه تا چه حد شاخصه‌هاي هنر انقلاب اسلامي در جامعه امروز ما محقق شده است، مي‌گويد: «هنرها به موازات ظرفيت‌هاي دروني‌شان و قابليت‌هاي پذيرششان، همه در يك راستا حركت نكردند. مثلاً هنرخوشنويسي، هنر قرآني، اسلامي و معرفتي است. ما هرگز سراغ نداريم، يك عبارت زشت و زننده و بدآموزي را نصب‌العين كنند و همه به آن نگاه كنند. هنر دشمن‌شناسي هنري است كه به واقع دشمن را به ما معرفي مي‌كند كه ما راه را گم نكنيم تا خداي ناكرده با دشمنانمان، دوستي كنيم. »
وي روشنگري را از مهم‌ترين وظايف هنر انقلاب اسلامي مي‌داند كه جامعه امروز ما به آن احتياج دارد: «ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه سلاح‌ها نوعاً از جنس سلاح‌هاي فرهنگي شده و دشمنان، مستقيماً افكار و انديشه انسان‌ها را هدف قرار داده‌اند و بهترين و كارآمدترين سلاحشان هم، سلاح هنراست. آنها از اين سلاح به بهترين نحو استفاده مي‌كنند. جا دارد كه هنرمندان ما كه متعهد به انقلاب اسلامي هستند در همين راستا در جهت خنثي‌سازي اين حربه هنري دشمن قدم بردارند و ما هنر مرفهين بي‌درد و هنر بي‌تفاوتي را كه فقط زيبايي را به نمايش بگذارد در آثارشان نبينيم. هنري ارائه بدهند كه با روشنگري و بيداري دشمن را به واقع همان طور كه هست نه وارونه معرفي كنند و مردم ما را به آگاهي دعوت كنند. براي آيندگان هم تاريخ گواه اين مسئله خواهد بود.»
 
 همه دغدغه شهيد آويني، سلامت هنر و آفت زدايي از هنري الهي بود
پيله‌چي در مورد خصوصيات انديشه‌اي و هنري شهيد آويني نيز مي‌گويد: «وقتي نام شهيد آويني را مي‌شنوم، آنچه در ذهن من نقش مي‌بندد، پيكره وجودي ايشان است كه همگان را دعوت مي‌كردند كه در اين سياره رنج مقاوم‌ترين باشند؛ چون در نهايت مي‌خواستند هنرانقلاب و بالاترين و والاترين هنري كه توسط شهدا و آنهايي كه هنرمندترين هنرمندان بودند ثبت و ضبط بشود و افكار و انديشه‌هايي در هنر رشد و تبلور پيدا كند كه شهيدگونه باشد و خود ايشان هم در همين راستا، شربت شهادت را نوشيدند. همه دغدغه ايشان، سلامت هنر و آفت‌زدايي از هنري الهي بود و از عالم بالا به انقلاب ما هديه شد و باعث شد نوع تفكر و نگاه هنرمندان ما از نگاه مادي به سمت نگاه معنوي و جاودانه شدن برود. ايشان در ثبت و ضبط خاطره‌هاي رزمندگان هشت سال دفاع مقدس حتي رزمندگاني كه در كشورهاي دوردست مثل بوسني و هرزگوين بودند و به نام مسلمان درمقابل جهان كفر مي‌جنگيدند، تلاش‌هاي زيادي انجام دادند. ايشان اينها را ثبت تاريخي مي‌كردند تا الگو و دستمايه‌اي بشود براي هنرمندان. »

  مهم‌ترين وظيفه سازمان بسيج هنرمندان، جذب، ساماندهي و پرورش هنرمند متعهد است
اين هنرمند خوشنويس، دربخش ديگري از سخنانش، مهم‌ترين وظيفه سازمان بسيج هنرمندان را جذب و ساماندهي و پرورش هنرمند متعهد بر‌مي‌شمارد و مي‌افزايد: «اسم بسيج، اسم مقدسي است و وقتي با عبارت هنرمندان هم آميخته مي‌شود صد چندان رسالت و مسئوليتش را بيشتر مي‌كند. كاش از اول انقلاب، بسيج هنرمندان داشتيم؛ مثل بسيج رزمندگان و ما رزم در عرصه هنر و انديشه را از همان ابتداي انقلاب، شروع مي‌كرديم. متأسفانه دير شروع كرديم. بسيج هنرمندان مي‌تواند دراين راستا از هنرمندان متعهد و مسلمان كه در عمل و رفتار و در انديشه و گفتار ثابت كردند، هم در زمان جنگ تحميلي و هم در زمان بعد از جنگ، تغييري در روند آثار هنري‌شان از نظر نوع نگاه آئيني نداشتند، آنها را در درجه اول شناسايي و سازماندهي كند و از دلسوزي آنها و از انديشه ديني‌شان در مهندسي انقلاب و در آسيب‌شناسي هنر بعد از انقلاب كمك بگيرد.»
پيله‌چي تأكيد مي‌كند: «بايد در سازمان بسيج هنرمندان، هنرمندان بسيجي برنامه‌ريز باشند و سازمان بسيج هنرمندان، بايد سعي كند كه هنرمندان بسيجي در سياستگذاري‌هاي كلان هنري و در جاي جاي عرصه‌هاي تصميم‌گيري در خصوص هنر انقلاب اسلامي حضور داشته باشند. يكي از حربه‌هاي دشمنان در عرصه فرهنگي، خارج كردن هنرمندان متعهد از صحنه سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاست. اگر ما به فكر هنرمندان متعهد نباشيم، مسلماً هنر متعهد ديگر معنايي نخواهد داشت و توليدات آثار فاخر هنري، فاقد تعهد و نگاه ديني و آئيني و انقلابي خواهند بود.»

نویسنده : سيدرضا آباقي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 23 فروردين 1393 - 17:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن