تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806716283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملکرد دستگاه‌های متولی حجاب مطلوب نیست / در آموزش و نهادینه کردن حجاب کوتاهی کردیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
عملکرد دستگاه‌های متولی حجاب مطلوب نیست / در آموزش و نهادینه کردن حجاب کوتاهی کردیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : در آموزش و نهادینه کردن حجاب و عفاف برای نسل جوان کوتهای کردیم و عملکرد چند دستگاه مرتبط با این امر مطلوب نیست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر مریم خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی در برنامه فصل نو که به بررسی زوایای مختلف حجاب و عفاف پرداخته بود با اشاره به اینکه تعریف حجاب در دو بخش قابل بررسی است افزود: قطعا در تعالیم ایرانی و همه ادیان و همچنین سابقه ایران قبل از اسلام آشنایی با حجاب و عفاف وجود داشته و با فطرت و اعماق جان مردم آمیخته است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه آیا توانسته‌ایم حجاب را در بیان متناسب نیاز جامعه از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، جامعه شناسی و روان شناختی در حد اغنا نیاز ذهن نسل جوان و به روز و به هنگام در عرصه‌های مختلف اطلاع رسانی کافی کرده باشیم ، بیان داشت: مطالب فرهنگی وقتی نهادینه می‌شود که به صورت یک الگو درآید و از نظر بینش و نگرش اغناکننده باشد در روش‌ها اعمال شوند و انگیزه برای پذیرش و بعد در رفتار ایجاد می‌کند،در این حدود فکر می‌کنم که برای برخی اغناکننده و کافی نبوده است.
 
 
وی تصریح کرد: همه مطالب دینی و تربیتی باید در یک دوره آموزشی نهادینه شده و روشمند پیش بینی شده باشد به اعتقاد من در این زمینه برای نسل جوان کوتاهی کردیم.
 
خزعلی با بیان اینکه صحبت از اجباری شدن حجاب یعنی آنکه قبل از انقلاب این مسئله وجود نداشته است تاکید کرد: حجاب جز واجبات اسلام است آیات قرآن و دستورات اسلام حتی در مورد نحوه قدم زدن صحبت کردند در متن قرآن وقتی توصیف از حضرت مریم می‌شود و فرشته‌ای به او نازل می‌شود نگاه او حاکی از عفاف است بنابراین حجاب در متن دین است و زمانی برای اجباری شدن آن وجود ندارد طبق ضوابط و آیین نامه‌ها برای اجرایی کردن در اجتماع تعیین شده که بخش نظارت اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه حجاب بهترین گزینه دشمن برای مقابله با مردم انقلابی بود افزود: وقتی دشمن می‌خواست با انقلاب مقابله کند، اجباری شدن حجاب و وضع قوانین مرتبط با آن را مطرح می‌کرد و با این تبلیغات سعی در خنثی نمودن حرکت‌های مردم داشت اما مردم شتاب بیشتری برای دستیابی به انقلاب پیدا کردند.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به وظایف این شورا و نحوه شکل گیری آن اظهار کرد: در سال 65 در اوج مسائل کشور در جنگ تحمیلی در زمانی که مقام معظم رهبری ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشتند تدبیری اندیشیده شد و برنامه‌ای برای حضور زنان در عالی‌ترین مراکز سیاست گذاری نظام در کنار روسای سه قوه و مشاوران مقام عظمای ولایت جایگاهی در نظر گرفته شد که در عرصه‌های سیاست‌گذاری، برنامه ریزی تحقیقات، هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مجموع وظایفی تعیین شد.
 
وی تاکید کرد: این آیین نامه هم اکنون به قدرت خود باقی است و با همین شدت اعمال وظیفه می‌کند.
 
خزعلی با بیان اینکه در عرصه‌های سیاست گذاری و برنامه ریزی وقت بسیاری از مسئولان نظام، روسای سه قوه و وزرا گرفته شده اظهار کرد: در زمینه بحث عفاف و حجاب بعد از اینکه سیاست‌های کلان در سال 76 تصویب شد در سال 84 و 85 راهبردها و بعد راهکارهای علمی آن در 236 بند به صورت ریز جزئیات تنظیم و به تمام دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ شد. آموزش تحقیقات، ورزش بانوان، مسائل بین‌المللی زنان و تمام عرصه‌هایی که نیاز به مسائل زنان توجه شود شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه سیاست گذاری فعال بوده است.
 
وی در ادامه افزود: این شورا در کنار دستگاه‌های اجرایی که عضو این شورا هستند برای ایجاد هماهنگی‌ها، پایش و نظارت فعال بوده و همواره گزارش منظمی از دستگاه‌ها می‌گیرد که مصوبات تا چه حدی به اجرا رسیده و موانع سر راه و مشکلات اجرایی چه بوده است.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به عنوان مرکز سیاست گذاری نیز در فشار هستیم گفت: مطالبات مردمی به حق است و همواره شاهد خواسته مردمی در خصوص تحقق عینی دستورات اسلام و تغییر جامعه به سوی مطلوب هستیم باید توجه شود که در مسائل فرهنگی و اجتماعی عوامل مختلفی اثرگذار هستند و تک عاملی نگاه کردن و دستگاه خاصی را بررسی کردن صحیح نیست.
 
وی به نقش خانواده در نهادینه کردن امر حجاب اشاره کرد و اظهار داشت: در زمانی زنان و مادران باید متوجه ذهن کودک باشند گاهی اوقات در مسابقه نابرابری شرکت می‌کنند برای به دست آوردن موقعیت‌های اجتماعی وظیفه اصلی خود را فراموش می‌کنند در زمانی لازم بود که با توجه به شرایط جامعه و آغاز حرکت‌ها برای ساماندهی و ساختار حضور زنان لازم باشد. الان معتقدیم مطابق مشی رهبر معظم انقلاب توجه به خانواده برنامه چهارم و پنجم در راس همه آنها خانواده و زن قرار دارد و در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی به نقش بی‌بدیل زن در خانواده تاکید دارند.
 
وی با بیان اینکه مهمترین مسئله‌ای که در این زمینه بسیار باید به آن دقت کرد جنگ نرم است افزود: دشمن با وسعت بسیار در جبهه جنگ نرم مشغول است ماهواره‌ها و سایت‌ها شبهات بسیاری را حتی روی اعتقادات اصلی مردم ایجاد کرده‌اند اگر امروز الجزایر از مسلمان گرفته شود از طریق حجاب وارد عمل می‌شود چراکه فرهنگ عفاف و حجاب ایمان را نگه می‌دارد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: ما در آموزش‌های اجتماعی به غیر کتاب و جزوه و همایش به چیز دیگری بسنده نکردیم.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی در خصوص نقش دستگاه‌ها و وظایف انجام داده تصریح کرد: در 12 سال آموزش و پرورش که بهترین سنین نهادینه شدن مسائل فرهنگی است کودکان به خصوص در 8 سال اول زندگی خود با بسیاری از آموزش‌های نا به جا آشنا می‌شوند درست است که باید برای نشاط و شادابی و تفریح کودک برنامه‌ای داشته باشیم اما چرا باید از الگوهای غربی در مهدکودک‌ها استفاده کنیم در مدرسه نیز آموزش‌های که بتواند عفاف و حجاب را نهادینه کند بسیار کم است نظارت ما عملکرد ضعیف آموزش و پرورش را در این زمینه نشان می‌دهد.
 
وی افزود: دانشگاه‌ها نیز به نوبه خود در این زمینه ضعیف عمل کردند.
 
وی با اشاره به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری  قرار گرفت گفت: ما همواره در بحث اقتصاد فرهنگ دچار ضعف شدید هستیم در تمام سی و چند سال مجموعه بودجه‌ای که برای حجاب گذاشته شده را از دستگاه‌ها بپرسید. در برنامه اول و دوم، سوم و چهارم توسعه الگوی غربی حاکم بر آن است الگویی که اقتصادمحور است و سود و سرمایه در آن مطرح است فرهنگ همیشه موضوعی فراهم شده در بودجه است.
 
وی در ادامه افزود: فقط قانون نوشته شده اما ساختار، بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: در طی چند گزارشی که ارائه شده با بسیار مطلوب و یا مطلوب فاصله بسیار زیادی داشته‌ایم.
 
خزعلی نگاه سکولار غربی را به شاخص ارزیابی عملکرد یکی از مشکلات دانست و گفت: نباید به مسائل اسلامی با نگاه سکولار غربی نگاه کرد مردم به قانون اساسی خود پایبند و برای ان احترام قائلند و باید الگوها از نظر اسلام و با شاخصه‌های اسلامی سنجیده شود و نه با نگاه غربی.
 
وی در ادامه بیان داشت: در بسیار از مواقع به جای اغنا و روشن کردن مسئله برای جوانان به سرعت در مقابل بحث‌های دشمنان انفعال نشان دادیم.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: باید به ساختار مناسبی رسید به یک مدیریت کلان و فرابخشی نیاز است. بودجه تعیین ساختار مناسب و نظارت کافی الزام امروز مسائل فرهنگی جامعه ما است.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه محدوده حجاب مشخص است و هیچ کم و زیادی در آن وجود ندارد خاطرنشان کرد: امروز مسئولان کشور انگیزه کافی را در حوزه های فرهنگی دارند و ما نیز به عنوان دستگاه ناظر مراحل مختلف نظارت و دستگاه‌ها را مورد تشویق قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن