واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حاتمی کیا: «چ» با من؛ «مران» با دیگران!
«رهبر انقلاب صراحتاً به موضوع فرهنگ اشاره میکند و خدا کند که دوستان به یک ابلاغ کارشان را قطع نکنند. من امیدوارم جلسات فرهنگی علنی بگذارند و دغدغههای رهبری را پیدا کنند و دنبال مسأله باشند.»
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، "ابراهیم حاتمیکیا" کارگردان صاحب سبک سینمای ایران، در برنامه «راز» شبکه چهار سیما با نادر طالب زاده به گفتگو نشست. چکیده ای از اظهارات وی را در ادامه می خوانید: ...آرزوی ماست که فیلمهایمان توسط جمع زیادی از مخاطبان دیده شود، اما تا فیلم را نسازیم نمیتوانیم فکری بکنیم. باید جذابیت و قصه گویی و حرف زمان و... را داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند. در اصل باید بدانیم برای چه آمدهایم و چه میخواهیم بگوییم در این سینما. فیلمهایی هستند که در لحظه جذب مخاطب میکنند و برخی فیلمها در طول زمان دیده میشوند و میتوانند به عنوان سردمدار شناخته شوند. ...مهمترین مسأله من در "چ" همین حرکت در مسیر زمان است. فیلم ساختن درباره شهید چمران برایم ریسک بود. میترسیدم. چون شناختهای متفاوتی از شهید چمران وجود دارد و من باید به جنگ این شناختها میرفتم و در آن نفوذ میکردم. باید حرف مستقل خودم را میزدم؛ برای همین نمیتوانستم در زمان ساخت "چ" فکر کنم که مخاطب آیا با من راه خواهد آمد یا نه؟ مسأله من بود که چه مقطعی را برای روایت "چ" انتخاب کنم؛ از اخلاقیات من است که به موضوعی توجه کنم که کمتر از آن بحث و حرف زده شده. احساس کردم دوران ابتدایی زندگی شهید چمران در انقلاب کمتر مطرح شده است. گفته شده دوران انقلاب تحت تأثیر جنگ قرار گرفت و در همان دوران بسیار پرتلاطم و پرتغییر را سپری کردیم؛ این مقطع را دوست داشتم. ...شاید من هم محافظه کارم؛ "چ" را من درست کردمٰ "مران" را باید بقیه بیایند پای کار [چمران=چ+مران]. تخصصم در محدود بودن اتفاق و یک دوره است. وقتی فیلم پخش شد میگفتند مگر چنین اتفاقی هم رخ داده بود بعد از انقلاب؟ در واقع میخواستم از چیزی حرف بزنم که رخ داده بود اما کمتر از آن اطلاع داشتیم. من فقط یک گوشه کردستان ابتدای جنگ را نشان دادم. من میخواستم به سؤال زمان حال جواب بدهم و به درد آینده هم بخورد. چمران را بیشتر چریک دیده بودیم در حالی که او چهره دیگری دارد و به دنبال ختم به خیر کردن ماجرا بود؛ احساس کردم به درد الان میخورد. ...کسی که دغدغهاش حرف نظام است باید بیاید و این فیلم را تحلیل کند. چمران هم علم دارد و هم تجربه و... میخواست یک غائله را ختم کند. فیلمنامه "چ" دو قسمت دارد: مذاکره برای صلح و دیگری جنگ برای صلح. در فیلم "چ" میخواستم به آن داشتهها برگردیم و الان دارد همان اتفاقات رخ میدهد. پاوه خط مقدم آن زمان بود و یک عده از همین بچههای ما و اقلیتی باید مدافع اکثریتی می بودند که در مذاکره هم کوتاه نمیآمدند. ...احساس کردم این مسأله امروز سینما نیست. برخی گفتند چون جایزه نگرفتهای اعتراض میکنی!! در حالی که من خیلی فیلمها ساختهام که جایزه نگرفته. بوی پیراهن یوسف، برج مینو و... فیلمهایی بودند که در دوره خودش به آن اعتنایی نکردند اما دیده شدند. الان اگر اعتراض کردم به جایزه نبود، بلکه هشدار دادم به متولی سینما که چرا به این موضوعات توجه نمیکند. ...رهبر انقلاب صراحتاً به موضوع فرهنگ اشاره میکند و خدا کند که دوستان به یک ابلاغ کارشان را قطع نکنند. امیدوارم جلسات فرهنگی علنی بگذارند و دغدغههای رهبری را پیدا کنند و دنبال مسأله باشند. ...من جزء سربازان و مدافعان این نهضت هستم. برخی منتقدان انگار در کوبا و... سیر میکنند و انگار به جای کشورمان از بورکینافاسو حرف میزنیم. دنیای آرمانی معمولاً دشمن کم ندارد و اتفاقا دشمنان بزرگ هم دارد و این نشانه بزرگی ماست؛ اما این کجا در سینمای ما جلوه دارد و کدام فیلمهای ما این را نشان می دهد؟ ...این مشکلات ربطی به همکاران فیلمساز ندارد و مشخصاً باید سکانداران فرهنگی پاسخگو باشند. فیلم "چ" بازگشت به انقلاب است و از اینها تا دلتان بخواهد برای گفتن داریم. سینماگر من وارد این حوزه ها شود و دنبال استفاده از آنان برای پاسخگویی به مسائل روز باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]