تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799070083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تله فیلم نام و نام خانوادگی؛بازگویی حدیث روابط انسانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تله فیلم نام و نام خانوادگی؛بازگویی حدیث روابط انسانی تهران-ایرنا-نام و نام خانوادگی یک تله فیلم ساده و بی ادعاست ولی با وجود همه نواقصی که هر اثر هنری می تواند داشته باشد، با مخاطب عام، ارتباط لازم را برقرار می کند و با توجه به ساختار سمبلیک خود، مخاطب خاص را نیز درگیر می نماید؛ حتی به اعتراض!


به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نام و نام خانوادگی که نوروز 93 از شبکه دو سیما پخش شد, یک اثر کاملا سمبلیک بود؛ یک کمدی ساده که در ظاهر قرار است تماشاگر عامی را بخنداند و در حقیقت، گاه و بیگاه در خنداندن مخاطب خود موفق می شود اما در لایه های زیرین این کمدی ساده و خانوادگی، موضوعی هست که می تواند ناخودآگاه مخاطب را تلنگری نرم بزند و در خلوت، او را به اندیشه ای مجدد وادار نماید.
«مراد طلبکار» قهرمان قصه، که تقریبا هیچ نشان قهرمانی در او نیست و همین مهمترین وجه سمبلیک کاراکتر اوست در ابتدای داستان، از رویای شیری که در قفس به خود می پیچد، بیدار می شود و به صورتی نامفهوم، نام ملوس را بر زبان می آورد و سپس باران تندی آغاز می گردد ....
مراد کیست؟! مفهوم قفس در رویای مراد، چیست؟ شیر درنده و قوی هیکل و هراسان ، چه معنایی دارد؟ چرا نام شیر نر، ملوس است؟ چرا با برخاستن مراد از خواب، باران آغاز می شود؟
... بشر، روزی از خواب برخواهد خاست و آن روز به حکم قرآن کریم، هر نفسی خواهد فهمید که چه پیش آورده است! این مهمترین پیام نام و نام خانوادگی است.
مفهومی که در ابتدا به سرعت، طرح و در امتداد قصه، به تدریج، تعریف می شود و البته قرار نیست آنچنان واضح باشد که تماشاگر احساس کند در کلاس فلسفه حضور پیدا کرده است؛ به خاطر داشته باشیم هدف هنرمندان، تاثیرگذاری بر لایه های زیرین ذهن آدمی است و وادار کردن ژرفنای اندیشه ای او به تحرک هزاران نفر در جامعه ما با اندیشه هایی نظیر تفکرات مراد طلبکار، زندگی می کنند؛ دنیا پراز شیر و ببر تصور می کنند و خود را رام کننده ی تمامی آنها می پندارند ولی در حقیقت هدف آنها در زندگی، برای خودشان هم روشن نیست.
آنها در مقابل هر نوع تغییری مقاومت می کنند و برای مقاومت بی منطق خود هزاران دلیل خرافی می بافند ولی در حقیقت، ترس های خود را پنهان می کنند؛ آنها شجاعت کافی برای روبرو شدن با جهان رو به تغییر را ندارند.
معنای انقلاب را نمی فهمند و بیهوده، تلاش می کنند موقعیتی را که به آن عادت کرده اند و در حقیقت گوشه امن خود را از دست ندهند، هر چند که باعث حیرت و تمسخر دیگران باشند.
خطر اندیشه های این گونه افراد، زمانی آشکار می شود که مجموعه کج فهمی های خود را به شرع و به عرف نسبت می دهند؛ حال آنکه شرع، هدفی جز امر به معروف ندارد و امر به معروف یعنی اصلاح اشتباهاتی که متاسفانه اکثر آنها تبدیل به عرف شده اند و نام و نام خانوادگی، موضع شرع را در مقابل اینگونه اندیشه های خرافی، به دقت روشن می کند.
شرع اسلام، هدفی جز احیاء نیکی ها در اندیشه و کردار بشر ندارد و همه ی تلاش خود را صرف رستگاری بشر و در دنیا و آخرت نموده است و هر آنچه را با این هدف بزرگ الهی متناقض ببیند، شجاعانه، نفی می کند.
قصه نام و نام خانوادگی به ظاهر قصه ساده ای است؛ مراد طلبکار که در باغ وحش کار می کند، به هنگام ازدواج دخترش، معصومه، با چالشی جدی مواجه می شود؛ خانواده ی داماد و به خصوص حاج صادق زمانی، پدر داماد، با نام خانوادگی عروس خود، مشکل دارد و بر تغییر این نام خانوادگی اصرار می ورزند.
خانواده مراد هم که از این نام خانوادگی غیر متعارف، دلخورند، فرصت را غنیمت شمرده، از مراد می خواهند که نسبت به تغییر اسم مقاومت نکند ولی مراد، که انگار از طلبکار بودن خوشش می آید، گوشش بدهکار نیست.
مقاومت مراد پس از مواجه شدن با آسیبی که ممکن است به زندگی دخترش برسد، در هم می شکند و با راهنمایی دکتر بصیرت، استاد روحانی و دانشگاهی معصومه، تغییر نام خانوادگی را می پذیرد ولی از هزار توی بوروکراسی و قاعده های اجتماعی به سختی می توان عبور کرد، مگر آنکه جوانمردی وارد عمل شود و با ایثاری که شایسته نام اوست، به کمک مراد بیاید و مشکل را حل کند.
جوانمرد، دوست و همکار صمیمی مراد که مدیون محبت های اوست، وارد عمل می شود و با رفع گرفتاری فردی که پاک طینت نام دارد و می تواند مجوز تغییر نام مراد را صادر نماید، مشکل را حل می کند وقصه با ازدواج ساده و صمیمی معصومه و حمید به پایان می رسد و همه این وقایع در آستانه نوروز، رخ می دهد؛ در آغاز سال نو و همزمان با بهار ...
نام و نام خانوادگی یک تله فیلم ساده و بی ادعاست ولی با وجود همه نواقصی که هر اثر هنری می تواند داشته باشد، با مخاطب عام، ارتباط لازم را برقرار می کند و با توجه به ساختار سمبلیک خود، مخاطب خاص را نیز درگیر می نماید. حتی به اعتراض!
این اثر، به بازگویی حدیث روابط انسانی می پردازد و تلاش می کند یکی از معضلات بسیار پیش پا افتاده اجتماعی را در مقابل نگاه جامعه، تحلیل نماید و مخاطب را وادارد به لحظه ای توقف و نگرش دقیق تر به آنچه هر روز، به راحتی از آن عبور میکند و بدون توجه می گذرد ولی همین معضل کوچک قادر است کل روابط انسانی و اجتماعی یک نسل را تحت تاثیر قرار داده، آثار تخریبگر متعددی بر جا بگذارد.
انسان برای آغاز رابطه با انسانی دیگر، خود را معرفی می کند؛ نام و نام خانوادگی خود را می گوید و از همان ابتدا رابطه خود را با نفر مقابل، تعریف می کند.
اگر این رابطه توام با احترام و محبت آغاز شود، ادامه آن در مسیری سبز و روشن، پیش بینی می شود و اگر این ارتباط با تمسخر و حیرت و یا تحقیر و انزجار شروع گردد، تصویری دیگر خواهد داشت؛ مهم این است که خداوند متعال که مهر مطلق است و جان جهان، جهان انسانی را به کدام شکل می طلبد و رضایت او در چیست؟
جانی که رضایت خدا را سرلوحه رفتار خود دارد و اراده مدبر او را راهگشای خود می داند، برای این سوال پاسخی روشن خواهد داشت.
نام و نام خانوادگی تنها تصویر این سوال و جواب را به رویت تماشاگری که در محاصره جهان روزمرگی هاست، می رساند و او را به هشداری نرم و مهربان، امر به معروف می کند و یادآور می شود که «نام زیبا، آغاز انسانیت است!»
فراهنگ(5)**9187**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن