تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت یازدهم و فرهنگ؛ دفاع از آزادی و پرهیز از نگاه امنیتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به نگاه فرهنگی دولت یازدهم دولت یازدهم و فرهنگ؛ دفاع از آزادی و پرهیز از نگاه امنیتی تهران-ایرنا-دفاع از آزادی و پرهیز از برخوردهای حذفی و امنیتی در حوزه ی فرهنگ و هنر را می توان شالوده ی نگاه دولت تدبیر و امید در این حوزه دانست.


وعده های «حسن روحانی» در آغاز رقابت های انتخاباتی سال گذشته در خصوص فرهنگ و لزوم ارتقای حوزه های مختلف وابسته به آن بیانگر این بود که وی در کنار مساله ی سیاست خارجی و اقتصاد، دغدغه های فرهنگی بزرگی دارد. از همان زمان که وی در جایگاه ریاست جمهوری قرار گرفت نیز این رویکرد و دغدغه ادامه داشت و تصمیم گیری و سخنرانی های روحانی و «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وی با استقبال بسیاری از فعالان فرهنگی و هنری و در عین حال برخی مخالفت ها روبرو شد.
فرهنگ یکی از مهم ترین عامل های رشد و ترقی در هر جامعه به شمار می رود. نکته یی که دولت یازدهم با در نظر گرفتن آن و همچنین آگاهی از تخریب های فرهنگی و اجتماعی حاصل از بی توجهی و اعمال نظرهای شدید در این حوزه در سال های گذشته، از زمان آغاز بکار خود تصمیم گرفت با ایجاد تحول و حاکم کردن نگرشی جدید در راه دستیابی به این هدف گام بردارد؛ تلاشی که با وجود همه ی مانع تراشی ها و در صدر آنها کارت های زرد مجلس ادامه پیدا کرد و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر امیدوارند اهتمام دولت یازدهم به فرهنگ در آینده نیز با شدت و اشتیاق هرچه تمام تر ادامه یابد.
اهتمام دولت یازدهم به مقوله ی فرهنگی در حالی است که امسال نیز از طرف آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد.
رویکرد های فرهنگی دولت روحانی را می توان در چند محور اصلی تقسیم بندی کرد که در ادامه ی این گزارش تلاش شده است به هریک از آنها بطور خلاصه پرداخته شود.

***سلامی دوباره به هنرمندان/ هنرمند نه زینت المجالس است و نه اپوزیسیون
یکی از مهم ترین و خبرسازترین رخدادهای فرهنگی دولت یازدهم دیدار حسن روحانی و اعضای دستگاه فرهنگی او با هنرمندان کشور بود که در دی ماه سال گذشته صورت گرفت. جمع قابل توجهی از چهره های شناخته شده ی ادبیات، سینما و موسیقی در این دیدار حضور پیدا کردند. در میان این جمع چهره های بسیاری به چشم می خوردند که در سال های گذشته و زیر تاثیر شرایطی که از طرف دولت و نزدیکان آن به هنرمندان تحمیل شده بود از چنین محفل هایی دوری می کردند. البته رخدادی نظیر بازگشایی «خانه سینما» با پیگیری های دولت که متوقف شدن فعالیت آن باعث رنجش و نگرانی بسیاری از سینماگران کشور شده بود، بدون شک در پررنگ تر شدن این حضور نقش داشت.
دعوت روحانی از هنرمندان و سخنرانی او که تا مدت ها بعد با استقبال گسترده ی جامعه ی فرهنگی و هنری و البته اعتراض گروه های مخالف رو به رو شد، روی چند محور اصلی متمرکز شده بود.
روحانی در بخش مهمی از سخنرانی خود در جمع هنرمندان با بیان جمله ی فوق بر لزوم استقلال فکری هنرمندان کشور و دوری از هرگونه اعمال نظر سیاسی و دولتی تاکید کرد. او گفت: «هنرمند قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می گویند، به تصویر بکشد، که برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد و بجنگد».
روحانی در سخنان خود همچنین در پاسخ عده یی که فعالیت برخی هنرمندان را مخل و بر خلاف امنیت کشور توصیف می کنند، گفت: «باید به هنر و هنرمند اعتماد کنیم. نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است. در بحث امنیت اولین قدم تشخیص منابع تهدید است. در جامعه امروز منابع تهدید ما آسیب های اجتماعی است. از فقر و فحشا گرفته تا رواج بی اعتمادی اجتماعی تا فساد اقتصادی».
وی همچنین به اهمیت فرهنگ و هنر در رویارویی با تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: «اگر بحث تهاجم فرهنگی داریم و می گوییم دیگران برای یکسان سازی فرهنگی تلاش می کنند، وقتی پر و بال هنر و هنرمند را بستیم، در حقیقت باند فرود را برای هواپیماهای دشمن آماده کرده ایم. وقتی فرزندان این سرزمین نتوانند قهرمانان خود را در میان محصولات فرهنگی وطنی و خودی ببینند، ناچار به دنبال قهرمانان آن سوی آبها خواهند بود، خطر اینجاست».

***خلاقیت در گرو آزادی
«آزادی»، «فعالیت آزادانه ی مطبوعات»، «آزادی هنرمندان در فعالیت و در نتیجه خلق آثاری ارزشمند» و ... موضوع هایی بودند که دولتمردان بارها به دفاع از آنها پرداخت. دولت یازدهم از ابتدای آغاز فعالیت خود همواره تاکید بر آزادی در بعد فردی، اجتماعی و ... را سرلوحه قرار داده است. روحانی هم در سخنرانی دی ماه خود در جمع هنرمندان و هم در سخنرانی اسفندماه در مراسم پایانی جشنواره ی مطبوعات در خصوص آزادی و لزوم فعالیت آزادانه ی هنرمندان و روزنامه نگاران به این موضوع اشاره و بر آن پافشاری کرد.
او در جمع هنرمندان با انتقاد از نگاه امنیتی به مقوله ی فرهنگ و هنر، خلق اثرهای هنری فاخر را وابسته به آزادی و استقلال فکری هنرمند دانست و گفت: «هنر و آزادی رابطه مستقیم دارند. در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد. در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم. هر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند».
علی جنتی وزیر فرهنگ نیز در مصاحبه ی دی ماه پارسال با شبکه ی انگلیسی زبان «الجزیره» در خصوص رویکرد دولت روحانی به آزادی گفته بود: «سیاست دولت آقای دکتر روحانی، ایجاد آزادی های بیشتر در حوزه مطبوعات، در حوزه انتشار کتاب، در حوزه ساخت فیلم ها و تولید فیلم های سینمایی است».
بحث بر سر اهمیت آزادی مطبوعات در ماه های گذشته روز به روز پررنگ تر شد و در این راستا انتقادهای اهالی این حوزه از برخوردهای گاه غیرقانونی و خودسرانه با تخلف های کوچک صورت گرفته از طرف روزنامه ها گستردگی بیشتری یافت. روحانی نیز در اختتامیه ی جشنواره مطبوعات بر لزوم فعالیت آزادانه مطبوعات و اینکه هیچ کس نباید مانعی بر سر راه نقد مسوولانه ی فعالان این حوزه ایجاد کند، تاکید کرد.
روحانی که ممانعت از فعالیت آزادانه مطبوعات را به شکستن قلم روزنامه نگاران تشبیه کرده بود در سخنرانی خود در اختتامیه ی جشنواره مطبوعات گفت: «هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، سخن، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد زمینه پیشرفت و تعالی در آن مهیاتر خواهد بود».
یکی دیگر از محورهای مهم سخنرانی روحانی اعطای آزادی به مردم به واسطه اعطای آزادی به مطبوعات بود؛ چراکه در صورت اجازه به مطبوعات برای فعالیت آزادانه، مردم به عنوان بهترین قاضی قادر خواهند بود روی فعالیت آنها نظارت کنند و قلم های خوب و بد را از یکدیگر تمیز دهند. روحانی در این خصوص گفت: «اگر رسانه ای بخواهد اصول و ارزش ها را مراعات نکند بی تردید آن رسانه ارتباط خود با جامعه را تضعیف و یا قطع نموده است».

***کارت سبز مردم و کارت زرد مجلس به آقای وزیر
علی جنتی پیش از عهده دار شدن مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد دولت روحانی با سابقه ی فعالیت در شورای نظارت صدا و سیما، سفیر ایران در کویت، ریاست صدا و سیمای مرکز خوزستان و سپس استانداری استان خوزستان و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت نهم شناخته می شد.
باوجود اینکه سابقه ی فعالیت فرهنگی جنتی چشم گیر نبوده است او از زمان عهده دار شدن این مقام، اعتماد اهالی هنر و فرهنگ را برانگیخت و اظهارنظرهای او در کنار روحانی در خصوص لزوم تحول در حوزه ی فرهنگ نشان از برنامه های دقیق او در این خصوص دارد.
یکی از خبرسازترین اظهار نظرهای علی جنتی، سخنان او در خصوص شبکه ی اجتماعی «فیس بوک» و ضرورت رفع فیلتر آن بود. متاسفانه عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی بدون در نظر گرفتن مزیت ها و فایده های این اقدام، در کشورمان همیشه حکم عبور از خط قرمز را داشته است.
جنتی در اظهار نظر خود در این خصوص گفت: «سیل تند رسانه های دیجیتال از کشور ما نیز عبور کرده و دیگر نمی توانیم و حتی دلیل منطقی نداریم در مقابل آن بایستیم. صاحبان شبکه های اجتماعی قدرتمندی نظیر فیس بوک و توییتر هم در این سال ها منتظر عضویت کسی نمانده اند».
جنتی همچنین در یکی دیگر از اظهار نظرهای فیس بوکی خود که آن را می توان به نوعی پاسخ به منتقدانی که فعالیت خود را در این شبکه، غیرقانونی توصیف کرده بودند، تصریح کرد:« فیس بوک یک شبکه اجتماعی است و به نظر من از مصادیق مجرمانه به شمار نمی رود و کسانی که در آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند. بنده در فیس بوک حضور دارم و کسانی که با من در داخل و خارج کشور ارتباط دارند در این روزها بحث عاشورا و مسائل مختلف آن را مطرح می کنند».
البته پیشتر خود روحانی نیز در این خصوص اظهار نظر کرده بود. روحانی که رفع فیلترینگ و کاهش سانسور را به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده بود در خصوص فعالیت کاربران ایرانی در بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا اظهار نظرهای متعددی کرده بود. برای مثال او در مصاحبه یی با شبکه ی «ان بی سی» آمریکا ضمن تاکید بر این نکته که چنین شبکه هایی می توانند در تقویت دیپلماسی عمومی مفید باشند گفته بود: «البته همه دولت ها به دنبال نوعی نظارت بر شبکه اطلاعاتی جهانی هستند. برای ما مسایل اخلاقی و هویت ملی بسیار مهم است بنابراین در این زمینه حساسیت به خرج می دهیم. اما مایل هستیم مردم کشورمان از همه یافته های بشری، علم و اندیشه های گوناگون مطلع باشند. بنابراین یکی از برنامه های دولت توسعه زیرساخت های دیجیتالی است».
روحانی همچنین در خصوص نقش تعیین کننده ی شبکه های اجتماعی و در صدر آنها فیس بوک در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: «این شبکه ها نقش مهمی دارند. برای مثال در دوران انتخابات، من ستاد قوی نداشتم اما همه طرفداران و حامیان من بویژه جوانان از این شبکه ها استفاده می کردند. مردم حتی از طریق این شبکه ها می توانند بر کار دولت نظارت داشته باشند».

***امنیت مطبوعات ضامن امنیت جامعه
در پی روی کار آمدن دولت یازدهم بسیاری از اهالی مطبوعات و بویژه رسانه های اصلاح طلب که در سال های گذشته با فشار فراوانی به فعالیت پرداخته بودند، امیدوار هستند فعالیت آزادانه و در عین حال قانونی مطبوعات کشور بدون مانع پیگیری شود. البته درماه های گذشته برخی روزنامه ها همچون «بهار» و «آسمان» نیز به محاق توقیف رفتند. هرچند دولت از این توقیف ها حمایت نکرد.
رییس جمهور در یکی دیگر از سخنرانی های مهم خود در اختتامیه ی جشنواره مطبوعات از برخوردهای بی منطق و شدید با اهالی این حوزه گلایه کرد؛ برخوردهایی که روحانی آنها را «پلیسی» توصیف کرد.
روحانی که ارایه ی منشور حقوق شهروندی که به نوعی تضمین کننده ی آزادی های فردی و اجتماعی مردم جامعه محسوب می شود، در روزهای نخست ریاست جمهوری نشان داده بود قصد جدی در برداشتن گام های مهمی در این خصوص دارد در این سخنرانی مهم از برخورد نامتوازن با جناح های رسانه ای مختلف گلایه کرد و گفت: «چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ کس جرات نمی کند به آنها نزدیک شود. نه قوه اجرایی و نه قوه قضاییه، بالاتر از دژ پولادین خود را قیم مردم می پندارند»؟
رییس جمهوری در این سخنان ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت آزادانه مطبوعات و تاثیر مستقیم آن بر رشد و ارتقای حوزه های مختلف جامعه و افزایش امنیت خاطر نشان کرد: «بزرگترین قدرتی که می تواند به صحنه بیاید و با فساد مبارزه کند، رسانه ها هستند. نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد. نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار گیرد».
علی جنتی نیز از آغاز فعالیت دولت یازدهم توجه ویژه یی به مطبوعات و رفع مشکل های این حوزه داشته است. در این میان اسفند ماه گذشته 400 روزنامه نگار در نامه یی به وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار رسیدگی وی به مسایلی از جمله ضرورت بازگشایی دوباره ی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و اصلاح برخی برخوردهای تبعیض آمیز با رسانه ها شدند..
جنتی در اظهار نظری مشابه روحانی، در حاشیه ی نشست هفتگی هیات دولت در روز 21 اسفند گفت: «مراحل برخورد با تخلف های صورت گرفته از سوی مطبوعات در قانون ذکر شده است و توقیف باید آخرین راه حلی باشد که به سراغ آن می رویم.»

***پایان سریال ممیزی
در سال های گذشته افزایش ممیزی در حوزه های مختلف فرهنگی هنری، اهالی این حوزه ها را به شدت آزار داده و حتی مانع از فعالیت بسیاری از آنها شده است. در آن سال ها اعمال ممیزی افسارگسیخته بویژه در حوزه ی ادبیات، گستردگی بسیاری یافت و انتشارات های بسیاری اجازه ی چاپ کتاب و فعالیت نداشتند.
روی کار آمدن دولت حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری که حمایت جامعه ی فرهنگی از او نشان از امید به آینده ی فرهنگی روشن می داد و همچنین سخنان وی و جنتی در نقد ممیزی کتاب و تلاش دولت برای آغاز به کار دوباره ی انتشاراتی های توقیف شده، نشان دهنده ی عزم دولت در ساماندهی ممیزی و کاهش اعمال آن در راستای آزادی فعالیت های فرهنگی است.
علی جنتی اسفند ماه پارسال در سخنانی در حاشیه ی مراسم رونمایی از پایگاه «فیدیبو»(نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک در ایران) در این خصوص گفت: «قوانین مربوط به ممیزی و فیلترینگ باید اصلاح شود اما پیش از آن لازم است که زمینه های اجتماعی این امر فراهم شود زیرا بدون این کار در رسیدن به هدف خود موفق نخواهیم شد». جنتی خواستار محدودیت ممیزی پیش از نشر و اعطای امتیاز آن به خانواده ها شده بود.

***سخن پایانی
باوجود اینکه برخی از برنامه های دولت در سال گذشته زیر تاثیر برخی مخالفت ها یا مانع تراشی ها عملی نشدند، امید می رود این مسایل در سال جدید که فرهنگ را نیز در عنوان خود یدک می کشد حل شود و قابلیت ارتقا پیدا کنند.
البته این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که برنامه ها و رویکردهای دولت یازدهم در راستای ایجاد بهبود و تحول در حوزه ی فرهنگ و هنر هنوز هم مانعی بزرگ بر سر راه خود دارد؛ مخالفت های به دور از منطق و توجیه قانونی که بی توجه به تاثیرهای شگرفی که ارتقای فرهنگی جامعه در پی خواهد داشت، عنوان می شوند و امکان رشد این حوزه و فعالیت آزادانه ی اهالی آن را محدود می کنند.
بسیاری معتقدند ضروری است که دولت یازدهم علاوه بر تبیین و اعلام برنامه های خود در حوزه ی فرهنگ، در برخورد با افرادی که با مانع تراشی یا مخالفت با این برنامه ها علاوه بر تقابل با دولت، باعث ناامیدی و گلایه ی اهالی فرهنگ می شوند، با قاطعیت بیشتری عمل کند. بدیهی است در کنار لزوم فعالیت آزادانه ی اهالی فرهنگ، تلاش برای اعطای این آزادی به آنها نیز در گرو آزادی دولت در اتخاذ تصمیم ها و عملی کردن برنامه های خود است.
*از: عطیه میرقراه چولو (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش**ع.م**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن