تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820644075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم ملی و مدیریت جهادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عزم ملی و مدیریت جهادی تهران - ایرنا - روزنامه اطلاعات در یادداشتی با عنوان « عزم ملی و مدیریت جهادی » نوشت: نامگذاری امسال توسط رهبر انقلاب در نگاه نخست اندکی عجیب و شاید حتی طولانی به نظر می رسد اما گریزی از آن نبوده است. این نامگذاری ها را معمولاً و متاسفانه خیلی جدی نمی گیریم.


در ادامه این مطلب که به قلم « فتح الله آملی» است می خوانید: این عنوان ها از سر عادت نیست و حتی به شکل یک سنت مرسوم نباید به آن نگاه کرد که به هر حال، هر سال را باید به نامی نامید. درگذشته دیدیم که حکمت این نام ها و نام گذاری ها چه بود.
اصلاح الگوی مصرف، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و اقتصادی و... این که مسئولان در تحقق اهداف هر سال به وظایف خویش به قدر کفایت عمل نمی کنند حرف دیگری است اما این که در این نام نهادن ها حکمت و ضرورت و معرفتی هست حرفی نیست. نامگذاری سال 93 نیز از همین حکمت سرچشمه می گیرد. حکمتی مبتنی بر ضرورت طرح. سال اقتصاد و فرهنگ با تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی... به زبان ساده تر یعنی این که باید در فرهنگ و اقتصاد اتفاق مهمی بیفتد. ما در این دو زمینه دارای مشکلات اساسی هستیم و معایب فراوانی داریم که باید برطرف شود اما برای برطرف کردن مشکلات نیاز به دو بال و دو موتور محرکه داریم؛ یکی عزم ملی و دیگری مدیریت جهادی. این دو لازم و ملزوم یکدیگر و مکمل یکدیگرند. اگر مردم همراهی و کمک کنند و اراده و باور داشته باشند و آماده کار باشند، اما مدیریت ها و اصحاب قدرت و دولت و حکومت، تاب و توان و اراده و روحیه لازم را نداشته باشند راه به جایی نمی بریم و از طرف دیگر اگر مدیریت ها اصلاح شود و اراده کند و پای کار باشد اما از پشتوانه مردمی برخوردار نباشد، بازهم اقدامی و تحولی صورت نخواهد گرفت. عزم ملی در حوزه اقتصاد، همراهی با سیاست های اقتصاد مقاومتی و قبول و باور آن توسط مردم است و این که همه ایمان پیدا کنیم که در سایه اتکای به خود و توانایی های خود، در سایه کار و تلاش بیشتر و مسئولانه تر در سایه قناعت، اصلاح الگوی مصرف، تقویت تولید داخل، مصرف کالا های ایرانی و مؤلفه ها و شاخص هایی از این دست، می توان بدان رسید اما قدر مسلم دست یابی به چنین هدفی، نیازمند پشتوانه فرهنگی است. یعنی فرهنگ آن باید وجود داشته باشد. در اینجا نقش حاکمیت و دولت بیش از هر مقطع دیگری پررنگ می شود. مدیریت جهادی اینجاست که معنا پیدا می کند. باید قبول کنیم که هر انقلابی به رهبران انقلابی نیازمند است. ایجاد انقلاب یا به تعبیری تحول و اصلاح و تغییر اساسی در حوزه فرهنگ و اقتصاد، نیازمند مدیریتی انقلابی و جهادی است که توان فکری و روحیه خدمت چند برابری داشته باشد و دارای ظرفیت و توان معمولی و ساده نباشد. کارهای بزرگ نیازمند مردان بزرگ است. اقتصاد درون زا و متکی به خود، فرهنگ درون زا و متکی به خود هم می خواهد. با اندیشه ای که معتقد است ایرانی نمی تواند و بهتر است متکی، یا خدای ناکرده گوش به فرمان فرهنگ و اقتصاد وارداتی باشد نمی توان کار بزرگ صورت داد. با مدیری که توانش در حد و اندازه کارمندان زیردستش و حتی کمتر از آنهاست، نمی توان تحولی ایجاد کرد.
با مسئولی که اعتقادی به ارزش ها و اعتقادات و باورهای بومی و ملی خود ندارد هم نمی توان تغییری پدید آورد. هم در حوزه باور و اندیشه و هم در حوزه اجرا و عمل باید از برجستگانی بهره برد که اهل جهاد باشند. در این زمینه نمونه و مصداق خوشبختانه کم نداریم. وقتی جهاد سازندگی با فرمان امام شکل گرفت، شتاب کارها و فعالیت ها و اقدامات انجام شده هم چشم نواز و هم چشمگیر بود.
مدیرانی که نیامده بودند تا برای خود دنیایی بسازند.
نگاه و باورشان این بود که دنیای مردم را بهتر کنند تا آخرت خودشان را دریابند و البته وقتی دنیای مردم قشنگتر و بهتر شد دنیای خودشان هم قشنگتر می شود. گاه حتی از دنیای خود به خاطر دین و کشور و ملت و دنیای مردمشان می گذشتند. مدیریت جهادی یعنی این که هم معرفت بالایی داشته باشی، هم توان و پشتکار و علم و باور بالایی و هم نگاهت بیش از آنکه دنیایی باشد، آخرتی باشد. در طول جنگ هم همین نگاه از مردان کوچک و کم سن و سال، بزرگمردانی ساخت که محشرها به پا کردند.
تردیدی نیست که ایجاد تحول در اقتصاد، ارتباطی ناگسستنی با ایجاد تحول در فرهنگ دارد و برای ایجاد چنین تحولاتی، هم به عزم ملی نیازمندیم و هم به مدیریت جهادی و مدیرانی که مرعوب و بی اعتقاد نباشند. عالم به آن کار و در عین حال شجاع باشند. آلوده نباشند. توان اجرایی و مدیریتی بالایی هم داشته باشند.
و در کنار همه اینها، نسبت به آخرت خویش هم حداقل به اندازه دنیایشان دغدغه داشته باشند. روحیه جهادی و انقلابی در ابتدای انقلاب و در طول دوران دفاع مقدس حماسه های بی بدیلی آفرید. هنوز هم در صورت وجود این روحیه در مدیران و در مدیریت، می توان حماسه های بزرگ آفرید، امّا متاسفانه باید قبول کنیم که در نظام اجرایی و مدیّریتی کشور این روحیه بسیار کمرنگ شده است. روحیه خدمت برای خدا، در مسیر خدمت به خلق خدا با بلیه های فراوان و آفتهای بسیار هر روز کمرنگتر و کمرنگتر شده است. آفتهایی چون تظاهر به اخلاص به جای اخلاص، آلوده شدن به دنیا با توجیه و گاه قلب واقعیت، با تشنگی به قدرت به بهانه خدمت درجهت حفظ قداست، با انهدام اخلاق به بهانه حراست از اخلاق با تخریب دین باوری به بهانه کمک به باور دینی و... از این نمونه ها فراوان داشته ایم و داریم:
... ترازوگر نداری پس ترازو ره زند هر کس
یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر دارد...
امسال سال اقتصاد و فرهنگ با تکیه بر عزم ملّی و مدیریّت جهادی است. در این عنوان دقت کنیم و پیوستگی توجه به هر دو مقوله را نیز دریابیم. مبادا توجّه به اقتصاد ما را از دغدغه های فرهنگی دور کند و مبادا به بهانه حفظ فرهنگ و دغدغه های فرهنگی لزوم توجه به رفع موانع دست یابی به استحکام اقتصادی را فراموش کنیم و از همه مهمتر این نکته ظریف را نیز دریابیم که این دو سخت به هم وابسته اند. هم فرهنگ و هم اقتصاد. از حال و از همین ابتدای سال همه به این اجماع و باور برسیم که برای هر دو حوزه باید کار و کارهایی کرد. همه ما به مهم خویش مسئولیم. رسانه ها، بویژه صدا و سیما و مدیریت های اقتصادی و فرهنگی و... و باز به این نکته توجه کنیم که در ایجاد عزم ملّی سخت به مدیریّت جهادی نیز نیازمندیم. ساحت بحث بسی گسترده تر از این مجال ضیق و بضاعت اندک است. بسیار باید بیشتر گفت و بررسی و عمل کرد.
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن