تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820535204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افغانستان در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری/شمارش معکوس پایان رای گیری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افغانستان در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری/شمارش معکوس پایان رای گیری تهران-ایرنا-افغانستان با انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه شاهد برگزاری آن است در تب و تاب خاصی بسر می برد بطوری که می تواند نشانه ای از رشد و حرکت مردم این کشور به سوی بلوغ سیاسی برا ثبت کند.


سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی دقایق پایانی خود را سپری می کند که گزارشهای پراکنده اما موثق از استقبال و شمارکت بالای مردم این کشور بخصوص مناطق روستایی و عشایری خبر می دهد.
گزارشهای اولیه حاکی از احتمال بالای افزایش درصد مشارکت مردم در انتخابات دوره سوم ریاست جمهوری افغانستان ( پس از سرنوگونی حکومت طالبان ) نسبت به دوره دوم است.
در این میان آنچه بیش از همه جلب توجه کرده است مشارکت بالای زنان افغانی در این انتخابات است. گروهی که بیش از هر گروه دیگر با اعمال محرومیت و محدودیت های شدید طالبانیسم روبرو بود. همچنین جوانان افغانی استقبال خوبی از این انتخابات نشان داده اند.
در همین حال گزارش خبرنگاران ایرنا از افغانستان حاکیست که هشت تن نامزدکرسی ریاست جمهوری هستند، انتخاباتی که با صف های طولانی رای دهندگان روبرو شده است.
شهروندان افغان در کابل پایتخت افغانستان بطور گسترده پیش از آغاز به کار صندوق های رای در مقابل مراکز رای گیری حضور یافتند تا آرای خود را به صندوق ها بریزند و رئیس جمهور آینده و اعضای شورای ولایتی افغانستان را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر کابل، مراکز اخذ رای در شهر کابل امروز (شنبه) شاهد حضور گسترده زنان و مردان افغان هستند که با شور و شوق زیاد در انتظار انداختن آرای خود به صندوق های رای هستند.

در مقابل اکثر حوزه های رای گیری در کابل که خبرنگاران ایرنا از آنها بازدید کردند، صف های طولانی تشکیل شده و افغان ها برای ریختن رای خود به صندوق ها انتظار می کشند.
بر اساس گزارشهای دریافتی از دیگر استان های افغانستان نیز حضور مردم در پای صندوق های رای قبل از آغاز بکار این مراکز گسترده بوده است.
آگاهان سیاسی و کارشناسان حضور مردم را بیش از تصور و انتظار پیش بینی شده دانستند و تاکید کردند حضور در این دروه انتخابات افغانستان بی نظیر بوده است.
تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل اتخاذ شده است و رای دهندگان پس از بازرسی بدنی دقیق وارد حوزه ها می شوند و پس از انداختن رای خود باید سریعا از حوزه خارج شوند.
ماموران ویژه امنیتی نیز در اقصی نقاط شهر کابل مستقر شده اند و به شدت اوضاع را تحت کنترل دارند.
زنان نیز برای انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان شوراهای استانی در مقابل مراکز رای دهی مدت زیادی را انتظار می کشند تا در کنار مردان به رییس جمهور خود رای دهند.
انتخابات از ساعت 7 صبح امروز در کابل پایتخت افغانستان و سراسر این کشور آغاز شد.
در این انتخابات هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت می کنند.
عبدالرب رسول سیاف، اشرف غنی احمد زی ، عبدالله عبدالله ، زلمی رسول، هدایت امین ارسلا ، قطب الدین هلال ، گل آقا شیرزی و داوود سلطان زی هشت نامزد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان هستند.
این اولین انتخاباتی است که با مدیریت و نظارت افغان ها برگزار می شود؛ نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان تامین امنیت انتخابات را که در بیش از شش هزار حوزه رای گیری انجام می شود بر عهده دارند.
325 هزار ناظر داخلی و بین المللی بر این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان نظارت دارند.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 12 میلیون نفر از مردم این کشور را واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره اعلام کرده است.
چنین استقبال گسترده از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی صورت می گیرد که طالبان تهدیدهای جدی و جانی علیه این انتخابات داشته است اما مردم این کشور با این وجود حضور شجاعانه ای از خود نشان داده اند.
گزارش شده است صف های طولانی مقابل مراکز رای گیری انتخابات رییس جمهور و نمایندگان شوراهای استانی افغانستان از بامداد امروز (شنبه) تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا از کابل، خبرگزاری جمهور به نقل از خبرنگاران خود در 5 استان غربی و جنوب غربی افغانستان اعلام کرد مردم این مناطق با حضوری چشمگیر در پای صندوق های رای انتخابات پرشوری را در این مناطق رقم زده اند.
بر اساس این گزارش زنان و مردان ساکن این استان ها از نخستین ساعات بامداد امروز شنبه در مقابل مراکز رای گیری حضور یافتند تا رییس جمهور و نمایندگان خود را شورای استانی انتخاب کنند.
به گفته جمهور مقامهای محلی استان های هرات، غور، بادغیس، فراه و نیمروز نیز حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای را در این مناطق بیشتر از حد انتظار دانستند.
دراین دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین می کنند.
به گفته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 325 هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات شفاف نظارت دارند.
در این انتخابات هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت می کنند و نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان تامین امنیت انتخابات را که در بیش از شش هزار حوزه رای گیری انجام می شود بر عهده دارند.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 12 میلیون نفر از مردم این کشور را واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره اعلام کرده است.
کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار می شود، از حساسیت زیادی در تعیین آینده سیاسی افغانستان برخوردار می دانند.

از سوی دیگر ˈصدیق صدیقیˈ سخنگوی وزارت کشور افغانستان از بازداشت مدیر جنایی پلیس شهرستان سید آباد استان میدان وردک و یک مامور امنیتی به اتهام تقلب در انتخابات خبر داد.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز شنبه همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به خبرنگاران گفت:محمدنظیر و هارون دو مقام محلی شهرستان سید آباد استان میدان وردک به اتهام تلاش برای تقلب و پر کردن صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی، توسط نیروهای امنیتی و پلیس دستگیر شدند.
صدیقی افزود: این افراد قصد داشتند پنج صندوق رای را با تقلب پر کنند که شناسایی و دستگیر شدند.
صدیقی در ادامه به خبرنگاران گفت: پنج نفر دیگر به اتهام فروش کارت های رای دهی در کابل بازداشت شده اند و بازرسی از آنان ادامه دارد.
رسانه های افغانستان نیز از بازداشت یک تن از ناظران نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در استان هرات خبر دادند.
این رسانه ها اعلام نکردند که این ناظر وابسته به کدام نامزد انتخاباتی بوده است.
در چنین شرایطی ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، با حضور در یکی از مراکز اخذ رای در کابل از شجاعت مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات علیرغم تهدیدهای تروریستی، تمجید کرد.
کوبیش روز شنبه در یکی از مراکز رای گیری در کابل حضور یافت و حضور گسترده مردم افغانستان را ستود و شجاعت افغان ها را تحسین کرد.
مردم افغانستان در حالی امروز بطور گسترده پای صندوق های رای حاضر شدند که گروه طالبان با صدور بیانیه های تهدیدآمیز و انجام برخی اقدامات تروریستی درصدد جلوگیری از حضور افغان ها در پای صندوق های رای بود.
نماینده سازمان ملل در امور افغانستان پیش از این نیز گفته بود که این دوره انتخابات ریاست جمهوری بهتر از دوره گذشته برگزار خواهد شد.
کوبیش اعتماد کامل در شورای امنیت سازمان ملل نسبت به برگزاری انتخابات خوب در افغانستان را پیام مثبت و خوبی برای این کشور دانسته بود.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 12 میلیون نفر از مردم این کشور را واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره اعلام کرده است.
بر اساس گزارشها میلیون ها افغان از صبح امروز با حضور در صندوق های اخذ رای آرای خود را برای انتخاب رییس جمهور و اعضای شوراهای استانی به صندوق ها ریختند.
در این دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین می کنند.
به گفته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 325 هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارند.
در این انتخابات هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت می کنند و نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان تامین امنیت انتخابات را که در بیش از شش هزار حوزه رای گیری انجام می شود، بر عهده دارند.
انتخابات امروز (شنبه) سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و شوراهای استانی افغانستان پس از سقوط حکومت طالبان تا کنون است.
**1856**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن