تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806425383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرایط و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شرایط و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تهران- ایرنا- گام نخست در شناخت محتوای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فهم 2 موضوع شرایط انتخاباتی و نامزدهای مطرح شده در این دوره است.


انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز شانزدهم فروردین 1393 (5 آوریل 2014) برگزار می شود. هشت نامزد در این انتخابات و دو هزار و 700 نامزد در انتخابات شوراهای ولایتی با هم رقابت می کنند.
دفاتر رای گیری برای مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صبح روز شنبه از ساعت هفت به وقت محلی باز شد. طبق برنامه اعلام شده، انتخابات تا ساعت 16 ادامه خواهد یافت اما احتمال تمدید آن برای یک تا 2ساعت وجود دارد. این اولین دوره انتخابات افغانستان است که با مدیریت و نظارت افغان ها برگزار می شود و طبق گزارشها، حدود 13 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آن هستند. در قیاس با دوره های گذشته انتخاباتی در این کشور، در این دور انتخابات 2بحث شرایط انتخاباتی و نامزدهای انتخابات اهمیت قابل توجهی دارند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
*شرایط انتخابات
انتخابات امروز ریاست جمهوری سومین انتخاباتی است که از زمان سرنگونی طالبان در افغانستان برگزار می شود. این انتخابات احتمالا راه را برای اولین دور انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان فراهم خواهد کرد؛ زیرا در دوره های قبلی سلامت انتخابات با تردیدهای بسیاری روبرو شد و در دور قبلی نیز ˈعبدالله عبداللهˈ تنها رقیب ˈحامد کرزیˈ از دور دوم انتخابات کناره گیری کرد و کرزی بدون رقیب به عنوان پیروز نهایی معرفی شد.
در این دوره از انتخابات افغانستان همانند دوره های قبل، انتخابات در پشت سنگرها برگزار خواهد شد و ناامنی همچنان بزرگترین چالش افغانستان خواهد بود. از یک سو دولت به دنبال گسترش فضای امن در افغانستان است تا از این راه میزان رای دهی و همچنین اعتبار انتخابات را افزایش دهد و از سوی دیگر طالبان با تهدید به حمله به مراکز رای گیری و افراد رای دهنده در روز انتخابات، کاهش مشارکت مردمی و بی اعتبار کردن دولت آتی افغانستان را خواستار است. چشم های بسیاری به این انتخابات دوخته شده است.
در عرصه داخلی برای بسیاری از مردم و گروههای این کشور مهم است که ارگ ریاست جمهوری به چه کسی به امانت گذاشته می شود. برای کشورهای همسایه نیز رهبر آینده افغانستان مهم است؛ زیرا جنس تبادلات 2 کشور را تعیین خواهد کرد و برای نظام بین الملل نیز رهبری با تدبیر که بتواند امور داخلی افغانستان و به خصوص امنیت در این کشور را مدیریت کند اهمیت ویژه ای دارد.
هر چند همه نامزدها این موضوعات را لحاظ کرده اند اما آنچه اهمیت بیشتری دارد نحوه اجرای این تعهدات و عملی کردن آنها است.
حامد کرزی بیش از یک دهه قدرت را در افغانستان در اختیار داشت بنابراین ورود یک رییس جمهوری تازه می تواند چرخش نخبگان در این کشور باشد. با انصراف برادر کرزی از نامزدی ریاست جمهوری، ممکن است برنده انتخابات یکی از متحدان کرزی باشد. از اینرو به نظر نمی رسد وی بازنشستگی سیاسی داشته باشد. بنابراین بهترین حالت پس از انتخابات ریاست جمهوری برای کرزی این است که نه تنها دولت آتی به وی احترام بگذارد بلکه او را به لحاظ سیاسی زنده نگهدارد به عبارت بهتر حیات سیاسی وی را تضمین نماید. بر پایه گزارش های مختلف، وی خواهان یک دوره آرام یا تبعید از چرخه سیاسی نیست. تحرکات سیاسی و اظهارنظر هایی که حتی در اواخر دوره ریاست جمهوری وی تشدید شده است این ایده را تایید می کند.
با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 رییس جمهوری آینده مجبور است به توان داخلی همانند پلیس و نیروهای امنیت ملی برای تامین امنیت داخلی تکیه کند.
انتخابات افغانستان همانند نظام رای گیری در فرانسه بیشینه ای (حداکثری) است یعنی اگر نامزدی نتواند بیش از 50 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد، 2 نماینده ای که بیشترین آرا را به دست آورند باید در دور دوم با یکدیگر رقابت کنند. اکنون که انتخابات افغانستان هشت نامزد دارد دور به نظر می رسد که برگزاری دور اول بتواند به انتخابات پایان داده و مانع از برگزاری دور دوم گردد. بنابراین هر چند قرار است رای گیری امروز برگزار شود اما اگر دگرگونی جدی و متفاوت از آنچه در زمان حاضر وجود دارد رخ ندهد، روند انتخابات طولانی تر خواهد بود.
*نامزدهای انتخابات
طیف های گوناگونی از نامزدها در افغانستان در حال فعالیت هستند که از خلبان بازنشسته تا فردی را که از اسامه بن لادن برای سفر به افغانستان دعوت کرده بود شامل می شود. شناخت این نامزدها در بستر (Text) افغانستان میسر است. برای مثال با توجه به تجربه ای که از حکومت پادشاهی در این کشور وجود داشته است نزدیکی به پادشاهان گذشته و خوشنام این کشور مزیت قابل توجهی برای برخی از نمایندگان است. از سوی دیگر با توجه به دوران جنگی که افغانستان سپری کرده است نامزدها را باید در 2دسته بندی جنگ سالار و فن سالار (تکنوکرات) طبقه بندی کرد. طبیعی است که جوانان به عنوان افرادی که احتمال حضورشان در روز رای گیری بیشتر است از فن سالاران حمایت کنند و در برابر محافظه کاران و یا دیگر افرادی که در طبقه بندی جوانان قرار نمی گیرند از جنگ سالاران و یا مجاهدین این کشور در دوران جنگ با طالبان یا شوروی حمایت کنند.
در این بین ملاحظات قومی و نژادی نیز مطرح است یعنی از آنجا که بیشتر جمعیت این کشور را پشتون ها تشکیل می دهند، نامزدی که از پشتون ها باشد احتمال پیروزی بیشتری خواهد داشت. به همین تناسب نامزدی که زبان پشتون را نداند نکته منفی برای خود به ثبت رسانده است. ارتباط کاندیدا با امریکایی ها هم مختصات خاص خود را در روز رای گیری خواهد داشت؛ با این توضیح که اگر از ارتباط کاندیدا با امریکا، وابستگی به آن کشور برداشت شود از سوی رای دهنده، نکته ای منفی اما اگر تعامل با امریکا یا هر کشور خارجی به عنوان مقدمه رشد و توسعه افغانستان استنباط گردد، امتیازی مثبت خواهد بود. البته این موضوع در بین حامیان مجاهدین و فن سالاران متفاوت است.
عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، قطب الدین هلال، گل آقا شیرزی، داوود سلطان زوی، هدایت امین ارسلا و عبدالرسول سیاف، هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند اما شانس پیروزی سه نفر نخست بیشتر ارزیابی شده است. شرح حال سیاسی و پیشینه برخی از مهمترین نامزدهای افغان در انتخابات سال 1393 -که برخی از آنها در زمان حاضر انصراف داده اند- به شرح زیر است:
- عبدالله عبدالله؛ متولد سال 1960، چشم پزشک بوده و تنها نامزد برجسته ای است که منشا قدرت وی خارج از قوم پشتون است. محل تولد وی کابل، پدرش پشتون و مادرش تاجیک است. وی وزیر خارجه حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان بود که در سال 2005 از این سمت استعفا کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 وی با آرای کسب شده در دور اول توانست به دور دوم راه یابد اما با وجود متحدان بسیاری که داشت از دور دوم انصراف داد و شبکه ای از متحدان یا اپوزیسیون دولت را تشکیل داد.
- اشرف غنی احمد زی؛ متولد 1949، وی یک تکنوکرات یا فن سالار ملی گرا معرفی شده و وزیر اقتصاد پیشین افغانستان و از مقامات بانک جهانی بوده است که با وجود سابقه سیاسی بسیار طولانی، پایگاه سیاسی کوچکی دارد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 توانست تنها 3 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد اما این بار وی با عبدالرشید دوستم ریاست پیشین ستاد ارتش افغانستان که به عنوان یک فرد محبوب شناخته می شود، ائتلاف کرده است تا بتواند در کسب قدرت شانس بیشتری داشته باشد. این تصمیم می تواند احمد غنی را به دور دوم انتخابات به عنوان مهمترین کاندیدای پشتون ها برساند. یکی از انتقادات قوی به احمدزی با عنوان ˈجنایات جنگیˈ آن است که وی به کشتن صدها تن از اعضای طالبان در کانتینرها متهم است. هر چند وی عذرخواهی کرده است اما رای بسیاری از حامیان خود یعنی جوانان را که به دنبال اصلاحات بوده و حامی قانون اساسی هستند، از دست داده است.
- قیوم کرزی؛ برادر بزرگتر حامد کرزی و متولد سال 1957 میلادی است. وی فاقد کاریزمای سیاسی یا اعتبار اکتسابی از سوی مجاهدین بوده و پس از سرنگونی طالبان به افغانستان بازگشت. در دوره ای که کرزی در پاکستان فعالیت هایی را ضد شوروی انجام می داد قیوم کرزی در ایالات متحده به سر می برد و گفته می شود که یک شبکه تجاری در خانواده کرزی ایجاد کرده اما نسبت به دیگر برادران خود کمترین سود را کسب کرده است. در سال 2005 به عنوان یکی از اعضای پارلمان افغانستان شناخته شد اما پس از مدتی از این سمت استعفا کرد. وی تابعیت امریکایی هم دارد و گفته می شد که احتمالا از این تابعیت انصراف خواهد داد. وی به تازگی به نفع زلمی رسول از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد.
- نادر نعیم؛ متولد 1965، وی نوه ظاهر شاه است که دوره حکومت او به عنوان دوره ای طلایی در افغانستان شناخته شده است. وی نسبتا نامزد جوانی است و نسبت به این که توسط رسانه ها نادیده گرفته شده است اعتراض دارد. هر چند وی متولد افغانستان است اما بیشتر دوران زندگی خود را در انگلیس سپری کرده و پس از سرنگونی طالبان دوباره به افغانستان بازگشته است. با وجود آنکه وی تلاش کرده تا از راه افزایش ارتباطات پشتوانه قوی برای خود ایجاد کند اما احتمال پیروزی وی در این دوره از انتخابات بسیار ناچیز خواهد بود. چند روز قبل وی نیز به نفع زلمی رسول انصراف داد.
- عبدالرسول سیاف؛ متولد 1946، یکی از رهبران مجاهدین و گروههای اسلامی است که پس از آنکه سودان ˈاسامه بن لادنˈ رهبر شماره یک القاعده را نپذیرفت وی از اسامه دعوت کرد تا وارد افغانستان شود. در فیلیپین گروه تروریستی به نام سیاف وجود دارد و نام سیاف به عنوان یکی از مغزهای متفکر حادثه 11 سپتامبر ذکر شده است. حمایت از عفو افرادی که در جنگ افغانستان به جنایات جنگی متهم شده اند و مخالفت با حقوق زنان در کارنامه سیاسی وی برجسته است. احتمال به قدرت رسیدن او در این دور از انتخابات دور از انتظار نیست.
- زلمی رسول؛ متولد 1942 وزیر پیشین خارجه و از وابستگان به نسبت دور ظاهر شاه، نامزدی است که پس از سال ها حضور در کابینه، اتهام فساد علیه وی مطرح نشده است. به لحاظ سنی، بزرگتر از دیگر کاندیداهای مطرح است ولی به لحاظ سیاسی از ضعیف ترین نامزدها است. زلمی رسول از نامزدهای نزدیک به کرزی است و همین امر سبب حمایت کرزی از وی خواهد بود. اگر زلمی رسول با حمایت کرزی برنده انتخابات باشد، حامد کرزی به یکی از صحنه گردانان آینده سیاسی افغانستان تبدیل خواهد شد. رسول با چند مانع روبرو است؛ اول آنکه فردی مجرد است و این در عرف افغانستان نکته منفی تلقی می شود. از سوی دیگر هر چند وی پشتون است اما همیشه به زبان فارسی – نه پشتون- صحبت می کند و اکنون در حال یادگیری زبان فارسی است.
- گل آقا شیرزی؛ متولد 1955 و در افغانستان با لقب ˈبلدوزرˈ شناخته می شود. وی به عنوان یکی از رهبران مجاهد به قدرت دست یافته است. قبل از دوره حکومت طالبان وی فرماندار ایالت قندهار بود و پس از دولت طالبان نیز در همین سمت باقی ماند. وی رابطه خوبی با امریکایی ها دارد اما به تازگی این رابطه زیر تاثیر اتهام فساد به او قرار گرفته است. وی به لقب بلدوزر افتخار می کند و آنرا نتیجه تلاش هایی می داند که در انجام برنامه های ملی صرف کرده است.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.پ**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن