تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815270950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه نگار ترک: اردوغان انتخابات محلی را به جنگ استقلال تبدیل کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزنامه نگار ترک: اردوغان انتخابات محلی را به جنگ استقلال تبدیل کرد آنکارا- ایرنا - ˈ گلتکین آوجیˈ دادستان سابق و نویسنده روزنامه ˈبوگونˈ چاپ ترکیه نوشت : ˈاردوغان ˈ انتخابات محلی در ترکیه را با عملیات روانی به صورت یک همه پرسی و یک جنگ استقلال درآورد.


آوجی در مطلبی با این سرخط که ˈ شک و شبهه در مورد این انتخابات به هیچ عنوان از اذهان پاک نخواهد شد ˈ نوشت : حزب حاکم ˈ عدالت و توسعهˈ در آخرین انتخابات عمومی 9/48 درصد آراء را کسب کرده بود و در انتخابات محلی که روز یکشنبه گذشته برگزار شد طبق نتایج غیر رسمی بیش از 45 درصد آرا را به دست آورد.
آوجی با اشاره به اینکه انتخابات روز یکشنبه گذشته بزرگترین پیروزی حزب ˈعدالت و توسعهˈ بود، نوشت: در هیچ جای جهان نمونه ای مبنی بر اینکه یک حزب سیاسی با ادعاهای گسترده فساد مالی و ارتشاء و اتهامات مختلف وارد انتخابات شود و از آن پیروز بیرون آید ، وجود ندارد.
او با تاکید بر اینکه روان شناسان اجتماعی می بایست به طور دقیق این مساله را بررسی کنند، نوشت: این انتخابات نمونه ای عجیب در ترکیه است و نمی توان در هیچ جای جهان چنین انتخاباتی را مشاهده کرد.
به گفته آوجی در ارزش های اخلاقی جامعه ترک شاهد یک انحطاط جدی هستیم و اینگونه که از شواهد بر می آید ترکیه تا به ورطه سقوط کامل کشانده نشود متوجه برخی چیزها نخواهد شد.
وی با طرح این سووال که اگر نخست وزیر ترکیه بطور نمونه بگوید ، ˈ تشکیل دولت حق طبیعی ˈپ.ک.ک ˈ در جنوب شرق ترکیه است و ما این منطقه را در اختیار ˈ پ.ک.کˈ قرار داده و از آن حمایت می کنیم، درصد آرای وی چه میزان خواهد بود؟ نوشت : طبیعی است که در چنین وضعیتی حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ می باید از صحنه سیاسی ترکیه کنار رود ولی حتی در چنین صورتی نیز امکان افزایش آرای حزب ˈعدالت و توسعهˈ به 55 حتی 60 درصد نیز وجود دارد.
این نویسنده با تاکید بر اینکه جامعه ترکیه سنگ محک خود را از دست داده است ، نوشت: ارزش ها در ترکیه زیر و رو شده است و مشخص نیست چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.
آوجی افزود : سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه که در باتلاق فسادمالی و ارتشاء غوطه ور است ، حقوق و قانون اساسی این کشور را نیز زیر پا گذاشته، دمکراسی را به عنوان یک ابزار استفاده کرده و از سوی بیش از 45 درصد مردم ترکیه تایید شده است.
وی می نویسد : این یک واقعیت تلخ ولی غیر قابل کتمان است . در انتخابات محلی ترکیه 45 درصد مردم اهمیتی به دمکراسی و حقوق ندادند و از کودتای غیر نظامی که بعد از آغاز عملیات فسادمالی و ارتشاء در 17 دسامبر ( 26 آذر ) آغاز شده است، حمایت کردند.
آوجی در ادامه نوشت: در انتخابات محلی 45 درصد مردم به ترکیه ای رای دادند که از سوی یک نفر اداره شود، آنان به یک ترکیه که در آن حقوق و آزادی ها زیر پا گذاشته شده ، گفتار اردوغان به مثابه حقوق تلقی می شود و از معیارهای اتحادیه اروپا فاصله گرفته است رای دادند.
وی می نویسد : در انتخابات محلی روز یکشنبه گذشته 45 درصد مردم به فساد مالی ، دزدی و قول های حزب ˈعدالت و توسعهˈ به ˈپ.ک.ک ˈ اعتنایی نکردند و اعلام کردند که ، رهبر من بر سر کار باشد ولی خبری از دمکراسی نباشد.
این نویسنده ادامه داد که این دیدگاه بسان دیدگاه کودتاگران در ترکیه بود چرا که آنان نیز می گفتند در ترکیه اداره امور را ارتش عهده دار باشد ولی دمکراسی و حقوق نباشد.
آوجی با طرح این سووال که آیا تاکنون در ترکیه کودتای نظامی بدون حمایت مردمی دیده شده است یا خیر ؟ نوشت: مشروعیت حقوقی و سیاسی تعیین کننده اصلی در ترکیه است نه حمایت مردمی ، چرا که ترکیه را نمی توان تسلیم منافع یک گروه اجتماعی خاص کرد.
آوجی افزود: حزب ˈعدالت و توسعهˈ که حقوق و دمکراسی در ترکیه را زیر پا می گذارد متفاوت از گروه کودتاگران نظامی در این کشور نمی باشد .
این نویسنده می نویسد: دغدغه اردوغان دمکراسی و حقوق نیست، مساله وی اداره کردن ترکیه به دلخواه خود است و در این راستا یک حمایت مردمی جدی را نیز در پشت سر خود دارد . اردوغان در شب اعلام نتایج اولیه انتخابات متهمین به فساد مالی و ارتشاء را در کنار خود قرار داد و علیه افرادی که وی را به رعایت حقوق و دمکراسی می خواندند اعلان جنگ کرد .
وی افزود: نخست وزیر ترکیه با زیر پا گذاشتن حقوق و دمکراسی، با تحقیر تمامی گروه های اجتماعی و سیاسی به جز حزب ˈعدالت و توسعهˈ یک گروه 50 درصدی که از این حزب نفرت دارند را توانست در مقابل خود قرار دهد و روزهایی سخت و بحرانی در انتظار ترکیه است.
خاورم**2012** 230 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن