تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805192072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد میش‌مرغ‌ها بلای جان مردم زرینه شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
میش‌مرغ‌ها بلای جان مردم زرینه شده‌اند
زرینه اوباتو از سال 79 به عنوان یکی از شهرهای کردستان به رسمیت شناخته‌ شده و از آن زمان تاکنون مسئولان شهرستان دیواندره و استان برای رفع معضلات و دغدغه‌های اهالی این شهر کوشیده‌اند.

خبرگزاری فارس: میش‌مرغ‌ها بلای جان مردم زرینه شده‌اند


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو در بخش کرفتو شهرستان دیواندره در استان کردستان قرار گرفته است. این منطقه در فاصله 125 کیلومتری شمال سنندج و در مسیر جاده سنندج به سقز قرار گرفته و دشتی مرتفع با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا است که از سردترین مناطق ایران محسوب می‌شود. در قسمت غربی دشت، کوه چهل چشمه واقع شده و در جنوب این کوه دشت سرسبز سارال قرار دارد. این زیستگاه با مساحتی درحدود 24 هزار هکتار زیستگاه پرنده حمایت شده و روبه انقراض میش‌مرغ با نام محلی میش سی و نام علمی otis tarda  بوده و در این رابطه برنامه‌های حفاظتی و مطالعاتی در دست اقدام است.                           

بیشتر مساحت دشت زیرکشت گندم رفته است اما در تپه ماهورها گیاه درمنه به‌عنوان گیاه غالب به چشم می‌خورد. میش‌مرغ‌ها از بهار تا پاییز در این منطقه دیده می‌شوند و گاهی نیز جوجه‌آوری می‌کنند البته این منطقه علاوه بر میش‌مرغ‌ها زیستگاه درنای معمولی، کوکر شکم سیاه، کبوتر چاهی، دلیجه و سارگپه پابلند نیز محسوب می‌شود. میش مرغ (Otis tarda) یکی از بزرگ‌ترین پرندگان ایران است که از نظر حفاظتی در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در طبقه آسیب‌پذیر (VU) قرار دارد. همچنین این‌گونه یکی از پرندگان نادر ایران محسوب می‌شود که در سال 1346 از سوی کانون شکار و صید آن زمان و سازمان حفاظت محیط‌ زیست فعلی «حمایت شده» اعلام شد ولی با وجود تمامی این اقدامات، ضروری است از شکار آن جلوگیری شود و برای حفاظت از محل‌های جوجه‌آوری آن به‌ویژه در شمال غرب کشور اقدامات جدی و فوری به عمل‌ آید. یکی از مهم‌ترین محل‌های تجمع و زادآوری میش‌مرغ‌ها در ایران دشت‌های اطراف شهر زرینه اوباتو در شهرستان دیواندره است که جمعیت قابل‌توجهی از میش‌مرغ‌ها را حمایت می‌کند.                      

شکار میش‌مرغ‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش جمعیت این‌ گونه بوده و اغلب زیستگاه‌های این‌ گونه شامل تپه ماهورهای کم ارتفاع و دشت‌های باز، به ‌مزارع کشاورزی به‌ خصوص به اراضی دیم کم بازده تبدیل شده است. تبدیل اراضی، این‌ گونه جانوری را ناچار کرده که مزارع گندم، نخود و جو را به‌ عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند که این عامل به گفته کارشناسان محیط زیست در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات، یعنی در تمام مراحل کشت و زرع به پرنده استرس وارد کرده و همیشه آن را در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد. کاهش شدید جمعیت میش‌مرغ در اغلب زیستگاه‌های مهم آن به‌دلیل چرای بی‌رویه، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک، ناامن شدن منطقه و کاهش غذا برای این‌گونه بوده و همچنین بروز پدیده خشکسالی در سال‌های 74 تا 80 نیز از جمله عوامل طبیعی مهم در کاهش جمعیت میش‌مرغ به شمار می‌آید چرا که در زمان خشکسالی گندمزارها و سایر مزارع از جمله مزارع نخود که محل تخم‌گذاری و تغذیه این پرنده است خشک شده و یا ارتفاع رویشی آنها برای انتخاب محل آشیانه‌سازی و استتار مناسب نیست. مسئله مهم دیگر تردد مالکین مزارع در منطقه است چون این موضوع باعث رم‌کردن و فرار میش‌مرغ‌ها از لانه می‌شود. همچنین برخی افراد آگاهانه یا بدون آگاهی اقدام به جمع‌آوری تخم‌ها یا جوجه‌ها می‌کنند که این کار خسارت جبران‌ناپذیری را به جمعیت گونه و تنوع ژنتیک آن وارد می‌کند. حال معضلی دیگر آینده این گونه در حال انقراض را تهدید کرده و به نوعی دشمنی‌هایی را از سوی اهالی منطقه که به دلیل عدم مدیریت شهری در سنوات گذشته آسیب‌های مادی و معنوی دیده‌اند را متوجه حال این ذخیره زیست محیطی کرده‌است.

زرینه اوباتو از سال 79 به عنوان یکی از شهرهای کردستان به رسمیت شناخته‌شده و از آن زمان تاکنون مسئولان شهرستان دیواندره و استان برای رفع معضلات و دغدغه‌های اهالی این شهر اقداماتی را انجام داده و بسیاری از اقدامات زیربنایی را نیز نیمه‌تمام رها کرده‌اند. عدم ‌واگذاری سندهای مالکیت به منازل اهالی این شهر به بهانه قرار گرفتن این شهر در منطقه حفاظت ‌شده زیست محیطی ویژه حفاظت از میش‌مرغ‌ها اعتراضات بسیاری را از سوی اهالی این منطقه طی ده سال اخیر به وجود آورده است و هم‌اکنون نیز اعضای شورای اسلامی این شهر و مسئولان شهری به دنبال رفع این دغدغه مردمی هستند. یوسف نادری عضو شورای اسلامی شهر زرینه اوباتو در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعدادی از شهروندان زرینه از سال 82 تاکنون با درخواست از اداره ثبت اسناد دیواندره برای صدور سند مالکیت اقدام کرده‌اند اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند. وی افزود: پس از تبدیل‌شدن زرینه به شهر در سال 79 شاهد اقداماتی در خصوص تدوین طرح جامع شهری بودیم که متأسفانه به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها برخی از نقاط بافت فرسوده شهر در این طرح جامع قرار نگرفت و برای آن سند صادر نشد. نادری خاطرنشان کرد: اهالی این محلات فرسوده و قدیمی از سال 82 درخواست‌ها و اقدامات لازم را برای صدور سند مالکیت و بهره‌مندی از این مهم انجام دادند اما متأسفانه هر بار با جوابی غیرمتعارف مواجه شدند. عضو شورای اسلامی شهر زرینه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مردم از سال 82 با درخواست پی‌در‌پی از مسئولین ذیربط هر دفعه با جواب‌های غیرمتعارفی برخورد نمودند یکبار مسئولان مشکل آنان را مربوط به بنیاد مسکن دانسته و بار دیگر جوابی سربالا به آنان داده و می‌گفتند که فعلاً صدور سند نداریم. نادری افزود: آخرین جوابی که از اداره ثبت اسناد شنیده شده است این بوده که چون زرینه در محل زیست میش مرغ (میش سی ) قرار دارد به آن سند تعلق نمی‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: شهروندان زرینه‌ای به دلیل نبود سند یا ناقص‌بودن سندهایشان دچار مشکلات زیادی هستند و مردم خواهان تعین تکلیف  پول‌های واریزی و قبول درخواست صدور سند هستند. عضو شورای اسلامی شهر زرینه تصریح کرد: بی‌تفاوتی نسبت به این مسله موجب شده است ساخت و ساز خانه‌های مسکونی در این شهر عقب بماند و علی رغم 14 سال سابقه شهربودن نمای شهر زرینه به روستا شبیه باشد تا به یک شهر و شهروندان زرینه‌ای نیز هروز برای تعیین تکلیف مشکلشان به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند.                                         

نادری افزود: حال این سوال‌ها مطرح است اگر منطقه حفاطت شده است چرا طرح‌های گاوداری و مرغ‌داری همانند قارچ در این منطقه سربرمی‌آورند و به آن توجهی نمی‌شود. وی خاطر نشان کرد: اگر منطقه حفاظت شده است چرا مسئولان استانی و شهرستانی طرح جامع زرینه را توسعه داده و مورد تأیید قرار دادند آیا با این حرکت توانستند جلوی انقراض را بگیریند؟ آیا بهتر نیست به جای خشمگین‌کردن مردم از محیط زیست کاری کنیم آنها محیط زیستشان را حفظ کنند؟ وی افزود: امید است برای جلوگیری از انقراض این میش‌مرغ‌ها راهکاری بهتر و منطقی‌تردر نظر گرفته شود لذا اعضای شورای اسلامی زرینه ومردم این شهر منتظر پاسخگویی منطقی اداره محیط زیست و اداره ثبت اسناد و نمایندگان محترم مجلس هستند و درخواست دارند جهت حل مشکلشان راهی منطقی و عملی اندیشیده شود و در سال جاری با مدیریتی جهادی برای رفع مشکلات مردم همتی مضاعف صورت گیرد. .................................. گزارش از خبات ساعدی ................................. انتهای پیام/79006/س30

93/01/15 - 10:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن