تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833177830
چگونه فدک به اهل بیت بازگشت؟
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چگونه فدک به اهل بیت بازگشت؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۸
سیر تاریخى «فدک» یکى از شگفتیهاى تاریخ اسلام است، هر یک از خلفاء در برابر آن موضعى داشتند، یکى مىگرفت و دیگرى پس مىداد،این وضع آن قدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلى ویران شد و برباد رفت.به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی مذهبی شهید آوینی، سیر تاریخى «فدک» یکى از شگفتیهاى تاریخ اسلام است، هر یک از خلفاء در برابر آن موضعى داشتند، یکى مىگرفت و دیگرى پس مىداد، و این وضع آن قدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلى ویران شد و برباد رفت، براى پى بردن به فراز و نشیبهائى که در این روستاى آباد پدید آمد کافى است.مقطهاى زیر را مورد توجه قرار دهیم: ۱- فدک در آغاز، چنانکه دانستیم پس از سقوط خیبر از طریق مصالحه از یهودیان به پیامبر(ص) منتقل شد و به حکم آیه «و ما افاء اللّه على رسوله...» اختیار آن به طور کامل با شخص پیامبر(ص) بود و به حکم آیه، حق آن حضرت شد.۲- طبق اسناد معتبر تاریخى پیامبر(ص) آن را در حیات خود طبق دستور قرآن و آیه «ذات القربى حقه» به بانوى اسلامى فاطمه زهرا(س) بخشید، و به این ترتیب در اختیار دخت گرامى پیغمبر اسلام(ص) قرار گرفت.۳- در زمان خلیفه اول این آبادى غصب شد، و در اختیار حکومت وقت قرار گرفت، و آنها با سرسختى عجیبى در حفظ این وضع کوشیدند.۴- این امر همچنان ادامه داشت تا زمان «عمر بن عبدالعزیز» خلیفه اموى که نسبت به اهل بیت پیغمبر(ص) روش ملایمترى داشت رسید، او به فرماندارش در مدینه «عمرو بن حزم» نوشت که «فدک» را به فرزندان فاطمه(س) باز گردان.فرماندار مدینه در پاسخ او نوشت:«فرزندان فاطمه بسیارند و با طوایف زیادى ازدواج کردهاند، به کدام گروه باز گردانم»؟!«عمرو بن عبدالعزیز» خشمناک شد، نامه تندى به این مضمون در پاسخ فرماندار مدینه نگاشت:«هر گاه من ضمن نامهاى به تو دستور دهم گوسفندى ذبح کن، تو فوراً در جواب خواهى نوشت آیا بى شاخ باشد یا شاخدار؟!، و اگر بنویسم گاوى را ذبح کن سؤال مىکنى رنگ آن چگونه باشد؟هنگامى که این نامه من به تو مىرسد فوراً «فدک» را بر فرزندان فاطمه از على(ع) تقسیم کن».و به این ترتیب با یک چرخش بزرگ، «فدک» بعد از سالیان دراز به دست فرزندان فاطمه(س) افتاد.۵- دیرى نپائید که «یزید بن عبدالملک» خلیفه اموى آن را مجدداً غصب کرد.۶- سرانجام «بنى امیه» منقرض شدند و «بنى عباس» روى کار آمدند، «ابوالعباس سفاح» خلیفه معروف عباسى آن را به «عبداللّه بن حسن بن على(ع)» به عنوان نماینده بنى فاطمه(س) باز گرداند.۷- چیزى نگذشت که «ابوجعفر عباسى» آن را از «بنى حسن» گرفت (زیرا آنها قیامى بر ضد بنى عباس کردند).۸- «مهدى عباسى» فرزند «ابو جعفر» آن را به فرزندان فاطمه(س) باز گرداند.۹- «موسى الهادى» خلیفه دیگر عباسى بار دیگر آن را غصب کرد و «هارون الرشید» نیز همین معنى را ادامه داد.۱۰- «مأمون» به خاطر تظاهر به علاقه شدید نسبت به اهل بیت پیغمبر(ص) و فرزندان على(ع) و فاطمه زهر(س) آن را با تشریفاتى به فرزندان فاطمه(س) بازگرداند.در تاریخ آمده است که مأمون به «قثم بن جعفر» فرماندار مدینه چنین نوشت: «رسول خدا(ص) «فدک» را به دخترش «فاطمه»(س) بخشید، واین امرى آشکار و معروف نزد اهل بیت پیامبر(ص) بود، سپس همواره فاطمه(س) مدعى آن بود و قول او از همه شایستهتر به تصدیق و قبول است، و من صلاح مىبینم که آن به ورثه آن حضرت(س) داده شود، و به «محمدبن یحیى» و «محمد بن عبداللّه» (نوههاى امام زین العابدین) بازگردانى تا آنها به اهلش برسانند».«ابن ابى الحدید» مىگوید:«مأمون براى رسیدگى به شکایات مردم نشسته بود، اولین شکایتى که به دست او رسید و به آن نگاه کرد مربوط به فدک بود، همینکه شکایت را مطالعه کرد گریه کرد، و به یکى از مأموران گفت صدا بزن وکیل فاطمه(س) کجاست؟ پیرمردى جلو آمد، و با مأمون سخن بسیار گفت، مأمون دستور داد حکمى را نوشتند و فدک را به عنوان نماینده اهل بیت: به دست او سپردند.هنگامى که مأمون این حکم را امضاء کرد« دعبل» برخاست و اشعارى سرود که نخستین بیت آن این بود:اصبح وجه الزمان قد ضحکابرد مأمون هاشماً فدکاً!«چهره زمان خندان شد - چرا که مأمون فدک را به بنى هاشم بازگرداند.نویسنده کتاب «فدک» مىنویسد مأمون به اتکاء روایت «ابو سعید خدرى» که مىگوید: پیامبر فدک را به فاطمه(س) بخشید، دستور فدک به فرزندان فاطمه(س) باز گردانده شود.۱۱- اما «متوکل عباسى» به خاطر کینه شدیدى که از اهل بیت: در دل داشت، بار دیگر فدک را از فرزندان فاطمه(س) غصب کرد.۱۲- فرزند متوکل بنام «منتصر» دستور داد که آن را مجدداً به فرزندان امام حسن و امام حسین(ع) باز گردانند.بدیهى است روستائى که اینچنین دست به دست بگردد، و هر روز بازیچه دست سیاستمداران کینه توز باشد، به سرعت رو به ویرانى مىگذارد، و همین سرنوشت سرانجام دامان فدک را گرفت، و تمام آبادى آن ویران، و درختانش خشک شد!ولى این نقل و انتقالها به هر حال بیانگر این واقعیت است که خلفاء روى فدک حساسیت خاصى داشتند، و هر کدام طبق روش سیاسى خود موضعگیرى مخصوص و عکس العمل خاصى روى آن نشان مىدادند.و اینها همه تأکیدى است بر آنچه قبلا گفتیم که غصب فدک از بانوى اسلام(س) یا فرزندان او، پیش از آنکه جنبه اقتصادى داشته باشد، جنبه سیاسى داشت، و هدف منزوى کردن آنها درجامعه اسلامى، و تضعیف موقعیت، واظهار دشمنى با اهل بیت پیامبر(ص) بود، همانگونه که بازگرداندن فدک را به اهل بیت: که بارها در طول تاریخ اسلام تکرار شد «یک حرکت سیاسى» به عنوان اظهار همبستگى و ارادت به خاندان پیامبر(ص) صورت مىگرفت.اهمیت «فدک» در اذهان عمومى مسلمین تا آن اندازه بود که در بعضى از تواریخ آمده است که در عصر «متوکل عباسى» قبل از آنکه فدک از دست بنى فاطمه(س) گرفته شود خرماى محصول آن را در موسم «حج» به میان حجاج مىآوردند و آنها به عنوان، تیمن و تبرک با قیمت گزافى آن را مىخریدند. ۳- فدک و امامان اهلبیت:از مسائل بسیار قابل توجه اینکه هیچیک از امامان اهل بیت بعد از «غصب نخستین» هرگز در امر فدک دخالت نکردند، نه على(ع) در دوران حکومتش در این امر دخالتى کرد و نه امامان دیگر، و افرادى مانند «عمر بن عبدالعزیز» و یا حتى «مأمون» خلیفه عباسى، پیشنهاد کردند که به یکى از اهل بیت: بازگردانده شود، و این واقعاً سؤالانگیز است که این موضعگیرى در برابر مسأله فدک به چه علت بود؟چرا على(ع) در زمانى که تمام کشور اسلام زیر نگین او بود این حق را به صاحبان اصلى باز نگردانید،؟ و یا چرا فى المثل مأمون که اینهمه اظهار ارادت - ولو ظاهراً - به امام على بن موسى الرضا(ع) مىکرد «فدک» را به آن حضرت تقدیم نکرد؟بلکه به دست بعضى از نوههاى «زید بن على بن الحسین(ع) » به عنوان نماینده «بنى هاشم» سپرد؟در پاسخ این سؤال مهم تاریخى مىگوئیم:اما امیر مؤمنان على(ع) در همان کلام کوتاهش همه گفتنىها را گفته است آنجا که مىفرماید:«آرى از آنچه در زیر آسمانها دنیا است تنها «فدک» در دست ما بود، عدهاى نسبت به آن بخل ورزیدند، ولى در مقابل گروه دیگرى سخاوتمندانه از آن صرفنظر کردند، و بهترین داور و حاکم خدا است، مرا با فدک و غیر فدک چه کار در حالى که فردا به خاک سپرده خواهیم شد.»آن بزرگوار عملا نشان داد که فدک را به عنوان یک وسیله درآمد و یک منبع اقتصادى نمى خواهد، و آن روز هم که فدک از ناحیه او همسرش مطرح بود براى تثبیت مسأله ولایت، و جلوگیرى از خطوط انحرافى در زمینه خلافت پیامبر اسلام(ص) بود، اکنون که کار از کار گذشته، و فدک بیشتر چهره مادى پیدا کرده، گرفتن آن چه فائدهاى دارد؟سید مرتضى عالم و محقق بزرگ شیعه در این زمینه سخنى پرمعنى دارد، مىگوید.«هنگامى که امر خلافت به على(ع) رسید درباره بازگرداندن فدک خدمتش سخن گفتند، فرمود: «من از خدا شرم دارم که چیزى را که ابوبکر منع کرد و عمر بر آن صحه نهاد، به صاحبان اصلیش باز گردانم».در حقیقت با این سخن هم بزرگوارى و بى اعتنائى خود را نسبت به فدک به عنوان یک سرمایه مادى و منبع درآمد، نشان مىدهد، و هم مانعین اصلى این حق را معرفى مىکند!.اما اینکه چرا بعضى از خلفاء که ظاهراً مىخواستند به خاندان پیامبر(ص) ابراز ارادت کنند، فدک را به ائمه اهل بیت: باز نگرداندند، و مثلا به نوههاى زید بن على با افراد ناشناس دیگرى به عنوان نمایندگى بنى فاطمه(س) تحویل دادند؟ این امر دو علت ممکن است داشته باشد:۱- ائمه هدى: هرگز حاضر به پذیرش فدک نبودند، چرا که این کار در آن زمان بیشتر جنبه مادى داشت تا معنوى، و شاید حمل بر علاقه به دنیا مىشد، نه امتیازات معنوى، و به تعبیر دیگر قبول آن در آن شرائط براى ائمه هدى: کوچک بود، علاوه بر این دست آنها را در مبارزه با خلفاى جور مىبست، چرا که هر زمان مىخواستند مبارزه کنند فدک را مسترد مىداشتند (همانگونه که در ماجراى پس گرفتن فدک از طرف «ابو جعفر خلیفه عباسى» از «بنى الحسن» در تاریخ آمده است که بعد از قیام بعضى از آنها بر ضد دستگاه خلافت، فدک را از همه گرفت).۲- خلفاى جور نیز ترجیح مىدادند که امکانات مالى امامان اهل بیت: گسترده نشود، همانطور که در داستان معروف «هارون» مشهور است که وقتى به مدینه آمد احترام فوق العادهاى براى «امام موسى بن جعفر»۸ قائل شد به گونهاى که براى فرزندش «مأمون» تازگى داشت.اما هنگامى که نوبت به هدایا رسید هدیهاى را که خدمت امام(ع) فرستاد، بسیار ناچیز بود، «مأمون» از این مسأله در شگفت شد، و هنگامى که علت را از پدر سؤال کرد او در جواب مطلبى گفت که حاصلش این بود ما نباید کارى کنیم که آنها قدرت پیدا کنند، و فردا بر ضد ما قیام نمایند!۱. (فتوح البلدان بلاذرى) صفحه .۳۸۲. «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحدید جلد ۱۶ ص .۲۱۷۳. فدک ص .۶۰۴. «شرح نهج البلاغه» ابن الحدید جلد ۱۶ ص .۲۱۷۵. «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحدید ج ۱۶ ص .۲۵۲۶. و هم احتمال اختلاف اندازى و ماجراجوئى طرفداران غاصبین فدک داده مىشود. (ناشر) - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۱۱۴۰۰۰۲۶۸#sthash.TxK۷YkpL.dpuf
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
فدك، نماد مظلوميّت اهل بيت(عليهم السلام)
فدك نماد مظلوميّت اهل بيت عليهم السلام ماجراي تاريخي فدك از جمله مسائلي است كه همزمان با رحلت پيامبر گرامي صلي الله عليه وآله و از روزهاي نخستين تاريخ اسلام تا كنون مطرح بوده است به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت شهید آوینی فدك نماد مظلوميّت اهل بيت عليهمحجتالاسلام غلامعلی مطرح کرد اذعان اهل سنت به صحت و سندیت خطبه فدکیه
حجتالاسلام غلامعلی مطرح کرداذعان اهل سنت به صحت و سندیت خطبه فدکیهعضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت ابن طیفور مورخ سنی مذهب میگوید خطبه فدکیه خطبه شناخته شدهای است و همواره بزرگان ما این خطبه را در خصوص آل ابیطالب به فرزندانشان آموزش میدهند حجتالاسلام احمد غلامعلی مدشمنان اهل بیت پیامبر (ص) ابترند
دشمنان اهل بیت پیامبر ص ابترند شیروان - ایرنا - مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در آموزشگاه رزم مقدماتی شهید بهشتی شیروان گفت دشمنان اهل بیت پیامبر ص خود ابتر و مقطوع النسل هستند به گزارش ایرنا حجت الاسلام یدالله عمارلو عصر شنبه در آیینی که به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمهمجمع جهانی اهل بیت به شبهات جریان های تکفیری پاسخ می دهد
مجمع جهانی اهل بیت به شبهات جریان های تکفیری پاسخ می دهد تهران – ایرنا - معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت گفت برای مقابله با جریان های وهابی و تکفیری تاکنون صدها جلد کتاب منتشر و به شبهات مطرح شده از سوی این جریان ها پاسخ داده شده است حجت الاسلام محمد سالار روزشنبه ضمن اامامزاده بی بی رشیده (س) میعادگاه شفیتگان اهل بیت (ع)
امامزاده بی بی رشیده س میعادگاه شفیتگان اهل بیت ع یاسوج – ایرنا - حرم بی بی رشیده خاتون س همزمان با تعطیلات نوروزی و دهه فاطمیه میعادگاه هزاران نفر از شیفتگان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت است به گزارش خبرنگار ایرنا آستان حضرت بی بی رشیده س خواهر امام رضا ع بسیاری ارمز ماندگاری اهل بیت (ع) اخلاص است
رمز ماندگاری اهل بیت ع اخلاص است بوشهر- ایرنا - معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت اخلاص و عمل برای خدا رمز ماندگاری و جاودانگی اهل بیت ع و مکتب ایشان است به گزارش ایرنا حجت الاسلام احمد مروی سه شنبه شب درآیین سوگواری شهادت حضرت فاطمه س در بوشهرافزود اخلاص زماشاهچراغ پایگاه سومین حرم اهلبیت در ایران اسلامی عزادار است
شاهچراغ پایگاه سومین حرم اهلبیت در ایران اسلامی عزادار است شیراز - ایرنا حرم مطهر احمد بن موسی حضرت شاهچراغ ع پایگاه سومین حرم اهلبیت در ایران اسلامی در عزای بانوی بزرگ اسلام دخت نبی اکرم س غرق در ماتم و عزاست به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از شب گذشته در حرم مطهر شاهچرپایبند گلدسته ات منم/شاهچراغ (ع) سومین حرم اهل بیت
پایبند گلدسته ات منم شاهچراغ ع سومین حرم اهل بیت شیراز - ایرنا شیراز را بسیاری با گنبد مینایی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ ع می شناسند آستان قدسی حضرت شاهچراغ هرسال هزاران نفر ازاقصی نقاط کشور را به سوی خود فرا می خواند و دوستداران خاندان عصمت و طهارت به زیارت این امامزادههمایش مرزبانی از مکتب اهل بیت (ع) در سیریک برگزار شد
همایش مرزبانی از مکتب اهل بیت ع در سیریک برگزار شد سیریک - ایرنا - سومین همایش مرزبانی از مکتب اهل بیت عصمت وطهارت ع روز سه شنبه با شرکت 800 نفر از برادران وخواهران با حضور حجت الاسلام جعفر پور از اساتید حوزه علمیه قم در بندرکوهستک بخش بمانی سیریک برگزار شد به گزارش ایرنا بخعکسهای جدید کارتون «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2»
عکسهای جدید کارتون چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2 فرهنگ > سینما - شرکت دریمورکس انیمیشن تازهترین عکسهای قسمت دوم فیلم انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنید را منتشر کرد چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2 این فیلم از 13 ژوئن 23 خرداد 93 به صورت دوبعدی سهنام های روی تابلوی برخی مغازه ها در خور سومین حرم اهلبیت(ع) نیست
نام های روی تابلوی برخی مغازه ها در خور سومین حرم اهلبیت ع نیست شیراز – ایرنا- معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس گفت نام های روی تابلوهای نصب شده بر سر دربرخی مغازه ها در خور سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ ع نیست حجت الاسلام شکرالله دانش روز چهارشنبه در گفت و گوبامامزاده پیرمحمد(ع)مامن دلدادگان و عاشقان اهل بیت (ع)
امامزاده پیرمحمد ع مامن دلدادگان و عاشقان اهل بیت ع دلفان - ایرنا - شهرستان دلفان یکی از شهرستان های استان لرستان است که تعدادی از یادگاران رسول الله ص چون صدف در برگرفته است و مردم این شهرستان بر میزبانی آل طاها فخر می فروشند به گزارش ایرنا یکی از اماکن زیارتی شهرستان دلایت الله ابطحی ، احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی
ایت الله ابطحی احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی قم - ایرنا - آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی فقیهی که بدور از هیاهو و نام طی یک عمر تلاش و خدمت 300 اثر از خود بجا گذاشت یکی از بستگان این فقیه فقید روز سه شنبه به مناسبت چهلمین روز ارتحال این عالم ربانی در گفت و گو با خبچراغی که پناه محبان اهل بیت شد
چراغی که پناه محبان اهل بیت شد شیراز - ایرنا -اگرچه سال ها دلسپردگان به تعنم و طرب برای دل خوشی خوش نشینان تقلا و تلاش ها کردند تا چراغ معنویت را در شهر صاحب شاهچراغ خاموش سازند و چلچراغ های طرب را برافروزند و شیراز را به شهر شیفتگان شیدای شادی های شرمگین تبدیل کنند اما این شهرهمنورزو فرصت مناسبی برای معرفی سومین حرم اهل بیت(ع) است
نورزو فرصت مناسبی برای معرفی سومین حرم اهل بیت ع است شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت نوروز فرصت مغتنمی برای معرفی و حفظ جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت ع به مردم داخل و خارج از کشور است آیت الله اسدالله ایمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبچراغی که پناه محبان اهل بیت است
چراغی که پناه محبان اهل بیت است شیراز - ایرنا -اگرچه سال ها دلسپردگان به تعنم و طرب برای دل خوشی خوش نشینان تقلا و تلاش ها کردند تا چراغ معنویت را در شهر صاحب شاهچراغ خاموش سازند و چلچراغ های طرب را برافروزند و شیراز را به شهر شیفتگان شیدای شادی های شرمگین تبدیل کنند اما این شهرهآیت الله ابطحی،احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی
آیت الله ابطحی احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی قم - ایرنا - آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی فقیهی که بدور از هیاهو و نام طی یک عمر تلاش و خدمت 300 اثر از خود بجا گذاشت یکی از بستگان این فقیه فقید روز سه شنبه به مناسبت چهلمین روز ارتحال این عالم ربانی در گفت و گو با خبرن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها