تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802598642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله ابطحی،احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله ابطحی،احیاء گر آثار اهل بیت و علوم دینی قم - ایرنا - آیت الله ˈ سید محمد باقر موحد ابطحی ˈ فقیهی که بدور از هیاهو و نام، طی یک عمر تلاش و خدمت 300 اثر از خود بجا گذاشت.


یکی از بستگان این فقیه فقید روز سه شنبه به مناسبت چهلمین روز ارتحال این عالم ربانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در قم، جنبه هایی از شخصیت و خدمات چند دهه آن مرحوم را تشریح کرد.
حجت الاسلام ˈ سید مصطفی میرلوحی ˈ، اهتمام عجیب به احیای آثار اهل بیت و علوم و معارف آل محمد را یکی از ویژگی های بازر آیت الله موحد ابطحی ذکر کرد.
وی گفت: مرحوم ابطحی در عین حال به تفسیر علوم قرآن نیز اهتمام داشت و اولین تالیف خود را چند دهه پیش در نجف انجام داد که به نام المدخل الی التفسیر الموضوعی الی القرآن الکریم منتشر شد.
میرلوحی با اشاره به تمرکز و فعالیت گسترده آیت الله موحد ابطحی در زمینه احادیث و اخبار امامان معصوم (ع) و علوم آل محمد ، گفت: از ایشان 300 جلد آثر باقی مانده که تاکنون یکصد جلد آن به چاپ رسیده است.
وی در توضیح مقامات معنوی و مراتب علمی آیت الله موحد ابطحی نیز گفت: از عباراتی که در پیام رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع تقلید به مناسبت درگذشت آن مرحوم آمده است بخوبی می توان به جایگاه علمی و معنوی ایشان پی برد.
وی گفت: عالم ربانی، فقیه جامع، متتبع متعبد، دارای مقام علمی، منشاء آثار و برکات متعدد و دارنده مقامات علمی و معنوی، تعابیری است که در این پیام آمده و به خوبی معرف جایگاه ایشان است.
میرلوحی، احیای شعائر فاطمیه و زیارت امام زادگان طی چند دهه گذشته از جمله خدماتی است که مرحوم آیت الله موحد ابطحی آن را انجام داده است.
وی ارائه خدمات دینی، فرهنگی و رفاهی برای مردم بدور از هیاهو و طرح نام خود را یکی از ویژگی های بارز در شخصیت آیت الله موحد ابطحی ذکر کرد.
وی گفت: چند دهه پیش و زمانی که کمتر کسی از مشهد اردهال اطلاع و شناختی داشت، با تلاش این مرحوم و برداشتن بخشی از کوه مجاور و باز کردن مسیر به محل دفن امام زاده ، دسترسی آسان مردم به این بقعه فراهم شد.
وی گفت: مرحوم ابطحی بسیاری از امور را از مسوولان پیگیری و به انجام می رساند اما همیشه تاکید داشت که نامی از وی برده نشود. او هوای نفس خود را مغلوب کرده بود و کارهایش را بدون طرح نام خود انجام می داد.
میرلوحی گفت: مرحوم آیت الله موحد ابطحی از زمان آیت الله محمد حسین بروجردی یک مجتهد ملا بود اما مثل یک خادم، به نوکری و سربازی امام زمان مشغول بود،در همان زمان به امر استاد خود آیت الله بروجردی به اقلید و چهاردانگه فارس رفت و این منطقه را که در آستانه سقوط به دامن بهائیت بود نجات داد و خدمات اجتماعی و رفاهی بسیاری در آن منطقه به انجام رساند.
وی، احداث بیمارستان، فعالیت عمرانی شهری ، آب انبار، خانه عالم، دارالایتام، کتابخانه و ... در منطقه اقلید را از جمله این خدمات ذکر کرد و گفت: تاثیر فعالیت ها و خدمات مرحوم آیت الله ابطحی تا جایی بود که آن منطقه به اقلید امام زمان معروف شد.
وی گفت: منطقه اقلید را ایشان از چنگ بهائیت بیرون درآورد و نام ˈ اقلید امام زمان ˈ بر آن گذاشت که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به منطقه از همین تعبیر استفاده کردند و در پیام اخیر آیت الله صافی گلپایگانی نیز همین تعبیر آمده است.
میرلوحی گفت: خدمات آیت الله موحد ابطحی در منطقه اقلید، باعث شادمانی حضرت امام و سایر مراجع شد.
وی افزود: جایگاه معنوی آیت الله موحد ابطحی در این منطقه چنان است که قسم به جد آیت الله ابطحی یکی از قسم های رایج عشائر منطقه است و همانند یک امام زاده از سوی مردم مورد تکریم و احترام قرار داشت.
وی گفت: آیت الله موحد ابطحی هیچگاه دنبال نام ، سیاست و ریاست نبود و همه چیز خود را وقف اهل بیت و نشر و ترویج آثار آن بزرگواران کرده بود.
وی احیای طریق الرضاء (مسیر عبور امام رضا (ع) از مدینه به مرو) را که در ایران از شلمچه تا نیشابور و مشهد می گذشت، با تلاش و رایزنی با استانداران ، وزیران کشور و ارشاد اسلامی و رییسان سازمان گردشگری، یکی از خدمات آیت الله ابطحی عنوان کرد و گفت: با تلاش ایشان این مسیر به نام امام رضا (ع) نام گرفت و با نصب تابلو و معرفی مناسب به مردم شناسانده شد.
میرلوحی افزود:ایشان در زمینه زنده کردن شعائر فاطمیه و امام زمان و امام رضا (ع) فعالیت فوق العاده ای داشت بویژه علاقه عجیب ایشان به امام زمان سبب شده بود همه کارهایی که انجام می داد، را به نام و وقف امام زمان می کرد و مدرسه الامام المهدی در قم که کانون اصلی فعالیت های ایشان بود و سایر موسساتی که در این شهر و شهرهایی چون اصفهان و اقلید بنا نهاده است همه به نام امام زمان است.
وی با اشاره به جایگاه علمی، فقهی، تفسیری آیت الله ابطحی گفت: برخی مراجع از ایشان به عنوان مجلسی و شیخ مفید زمان یاد کرده اند و رحلت ایشان خلاء و ضربه ای جبران ناپذیر است.
آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی از شاگردان آیت الله بروجردی و مؤلف کتاب گرانسنگ ˈ صحیفه رضویه ˈ در پی یک دوره بیماری چهارشنبه 16 بهمن ماه 92 در سن 86 سالگی در بیمارستان بقیه الله تهران دارفانی را وداع گفت.ک/3
7406 / 380/
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن