تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815163072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتشکده خورهه محلات پذیرای گردشگران نوروزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آتشکده خورهه محلات پذیرای گردشگران نوروزی است خمین - ایرنا - شهرستان محلات دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی است که یکی از این جاذبه ها دو اثر ستونهای خورهه و آتشکده آتشکوه است که هر ساله در تعطیلات نوروز مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.


محوطه تاریخی و باستانی خورهه در مجاورت روستایی به همین نام و در 48 کیلومتری شمال شرق شهرستان محلات، در استان مرکزی قرار دارد.
در این محوطه ˈآتشکده آتش کوه ˈاز جمله مهمترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است که بیش از سه هزار و500 متر وسعت دارد و مورخان از این مجموعه به عنوان، آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند که در دوره های باستان و دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.
آتشکده خورهه، محلات از یک بنای اربابی شامل بخش درونی، اتاق های متعدد و محوطه بیرونی تشکیل شده است.
از این محوطه تاریخی تنها دو ستون متشکل از شش قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت متر، بقایای فرو ریخته ستون ها، بخشی از دیواره های سنگی، گورها و آثار به دست آمده به جا مانده است.
ایوان اصلی دارای 12 ستون در دو ردیف بوده که اکنون دو ستون آن باقی مانده است و جنس آنها از جنس سنگ تراورتن محلات است که اکنون نیز دارای معادنی است.
این آثار با آثاری چون تخت جمشید از نظر نقش بندی تفاوت داشته و از پایه ستون به طرف بالا به شکل مخروطه ناقص باریک ساخته شده و سطح مخروط ها حلزونی است.
پایه این ستون ها مدور ساده و سر ستون ها به سبک و شیوه ایونیک که نوعی دیگر از ستون سازی یونان با افکار و اسلوب محلی است، ساخته شده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، منطقه خورهه از هزاره دوم پیش از میلاد مسکونی بوده است که از این معبد تنها دو ستون به ارتفاع شش متر با حجاریهای زیبا در بالای آن باقی مانده است.
به گفته باستان شناسان در این محل بنایی ییلاقی برای اشراف سلوکی و معبدی اشکانی قرار داشته است .
خورهه در اوستا به مفهوم محل برآمدن خورشید است و از سویی کلمه ˈخور ˈدر این کتاب به مفهوم منطقه ییلاقی است. این منطقه در شمال شرق محلات و در بین روستاهای دودهک، ورین و آب گرم، در کنار رودخانه خورهه قرار دارد.
بررسی تحقیقاتی انجام شده و آثار کشف شده در دشت و ارتفاعات خورهه نشان می دهد سابقه سکونت و قدمت منطقه به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.
خورهه هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است و خانه های با گل و چوب ساخته شده در این روستا خودنمایی می کند.
امامزاده ˈهفت ایوان ˈبا گنبدی مخروطی شکل که توانسته به لحاظ معماری بسیار مورد توجه قرار گیرد، از جاذبه های این روستای دورمانده است
جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگر خورهه محلات شامل غار ˈشاه بلبل ˈ که در کوه های بین خورهه و دلیجان واقع شده و غار تاریخی ˈلوراخ گاو ˈاز جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای خورهه است که در انتهای آن نیز چشمه کم آبی جریان دارد.
همچنین چشمه ˈوزوانˈ (چشمه شوره) که در شمال معبد سلوکی این روستا واقع شده و آب آن سنگ ساز و غیر قابل شرب است، در این روستا جریان دارد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی گفت:مجموعه باستانی و تاریخی خورهه محلات محلی برای مطالعه باستان شناسان است.
ˈمحسن رحمتی ˈافزود: مجموعه آثار تاریخی خورهه از جمله مهمترین آثار تاریخی کشور است که ابهامات زیادی را در خصوص قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا در بین مورخان و باستان شناسان داخلی ایجاد کرده است.
وی گفت:مورخان از این مجموعه به نام آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم ملی و مذهبی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند.
به گفته وی در کاوش های به عمل آمده از این منطقه تاریخی، آثار متعددی از دوره سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی به دست آمده که بیانگر آن در دوره های مختلف است.
رحمتی اضافه کرد: در تعطیلات نوروز بیش از دهها هزار مسافر نوروزی از این دو جاذبه محلات به همراه دیگر جاذبه ها و دیدنی های این شهر کوچک استان مرکزی بازدید کردند.
وی ادامه داد:این آثار با شماره ملی 131 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ک/4
7276/555
گزارش از افسانه آروند
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن