تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804611397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجموعه تاریخی طاق بستان پذیرای گردشگران نوروزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مجموعه تاریخی طاق بستان پذیرای گردشگران نوروزی است کرمانشاه - ایرنا - مجموعه تاریخی ˈطاق بستانˈ به عنوان یکی از اسناد با ارزش دوران ساسانی در کنار چشمه ای در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، تاق بستان در ایام نوروز به یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی کرمانشاه تبدیل شده به نحوی که هر مسافری که وارد استان می شود از این اثر باشکوه دیدن می کند.
آثار تاریخی تاق بستان از آنجا که در دامنه کوهی به همین نام و در کنار بوستان های غربی و شرقی و کوهستان کرمانشاه قرار گرفته محیط بانشاط و دل انگیزی را برای استراحت و تفریح مسافران نوروزی فراهم کرده است.
در سال های اخیر مسوولان استان کرمانشاه برای اینکه تاق بستان را به ثبت جهانی برسانند تغییرات عمده ای را در محیط اطراف آن برای تسهیل در رفت و آمد گردشگران به وجود آورده اند که دیدن دوباره آن برای افرادی که سال های قبل به این مجموعه آمده اند خالی از لطف نیست.
این مجموعه عظیم در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.
شاهان ساسانی در ابتدا نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس های خود برگزیدند اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او، طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود.
چند صحنه تاریخی از جمله تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه ای در این اثر باستانی کنده کاری شده است.
سنگ نگاره شکارگاه سلطنتی طاق بستان، نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان به حساب می آید، به گونه ای که در حجاری خسرو سوار بر شبدیز گویی اثر از روی نقاشی، نقش شده است.
همچنین در طاق بزرگ آثاری از زنان موسیقی دان به چشم می خورد که به نواختن چنگ و سازهای بادی مشغول هستند.
در قسمت دیگری از طاق بزرگ، صحنه شکار گراز به چشم می خورد که از نظر حرکت و نمایش از جمله شاهکارهای هنر سنگ نگاری به شمار می رود.
در نقش برجسته ای در دیواره جانبی طاق بستان، زیور تشریفاتی جامعه پادشاه که بر تخت نشسته درون شم مرکزی به روی قرصی از بلور مهر کنی شده و با انواع زردوزی و گل اندازهای تنگ هم تزیین فراوان یافته و جامه های ملتزمان و فیل سواران با نگاره های گیاهی و پرندگان دست دوزی شده است.
اردشیر دوم در وسط، اهورا مزدا سمت راست و زرتشت سمت چپ نخستین نقش برجسته طاق بستان است که در کنار طاق کوچک قرار دارد.
در سمت راست ایوان کوچک، سنگ نگاره ای وجود دارد که صحنه تاج ستانی اردشیر دوم، نهمین شاه ساسانی را نشان می دهد.
در این صحنه، شاه ساسانی به حالت ایستاده با صورتی سه ربعی و بدنی تمام رخ در مرکز صحنه نقش شده که دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست حلقه روبان داری را از اهورا مزدا می گیرد، در حالی که زرتشت یا بقولی میترا با هاله ای از نور در سمت چپ، پشت سر او قرار دارد، زیر پای اردشیر دوم، ژولیان امپراتور روم که در جنگ اسیر شده است دیده می شود.
شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد، ریش او مجعد و موهای سرش به صورت انبوه بر روی شانه ها آویخته شده است.
وی گوشواره ای بر گوش، گردنبندی در گردن و دستبندی در مچ دارد، گوشواره او به شکل حلقه مدوری است که گوی کوچکی به آن آویزان است و گردنبند او نیز شامل یک ردیف مهره های مرواریدی درشت است.
طاق بزرگ مهمترین اثر طاق بستان و همراه با سنگ نگاره تاج گذاری خسرو پرویز است که دارای ایوانی با فضای مستطیل به عرض هفت متر و 85 سانتیمتر، ارتفاع 11 متر و 90 سانتیمتر و عمق هفت متر و 65 سانتیمتر است.
در کناره ورودی طاق، سنگ نگاره ای از فرشتگان بال دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقش های فیل، اسب و قایق حکاکی شده که حاکی از مراسم بزم و شادی است.
در تصویر این طاق، شاه در میان و در سمت راست وی فروهر قرار دارد، فروهر تاجی کنگره دار بر سر دارد و حلقه فر ایزدی را به شاه می دهد و تا حدی لباس شاه و نگاره فروهر یکسان است.
در سترگ ترین طاق، سه تندیس مشاهده می شود شاه در میان، فروهر در سمت راست ( که مانند تاج گذاری اردشیر دوم است) و آناهیتا در سوی چپ شاه قرار دارد.
شاهپور دوم و شاهپور سوم در طاق کوچک در میان سنگ نگاره تاج گذاری اردشیر دوم و طاق بزرگ قرار دارد که دارای فضای مستطیل شکل به عرض پنج متر و 80 سانتیمتر و ارتفاع پنج متر و 30 سانتیمتر است و مراسم تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را به تصویر می کشد.
این طاق دارای دو نقش در بالای دیواره طاق و دو کتیبه است.
در نوروز 93، محوطه تاریخی طاق بستان همه روزه از ساعت 9 تا 23 برای بازدید گردشگران باز است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در روز اول سه هزار و 800، در روز دوم هفت هزار و 500، در روز سوم هفت هزار و 500 و در روز چهارم فروردین هشت هزار و 600 نفر از مجموعه تاریخی طاق بستان دیدن کرده اند.
ˈعلی فعله گریˈ مجموع بازدیدکنندگان از این اثر تاریخی در روز گذشته (ششم فروردین) را 11 هزار نفر اعلام کرد.
به گفته وی، میزان فروش بلیط در این مجموعه تاریخی در شش روز نخست نوروز 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.
فعله گری گفت: مسافران بازدید کننده از مجموعه تاریخی طاق بستان در تورهای کرمانشاه گردی شرکت کرده و از اماکن دیدنی شهر کرمانشاه بازدید می کنند.
7450/567
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن