تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813097560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باستانی پاریزی رفت ؛ وقتی علم را بازنشسته کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

باستانی پاریزی رفت ؛ وقتی علم را بازنشسته کردند تهران - ˈ محمد ابراهیم باستانی پاریزی ˈ استاد برجسته تاریخ و ادبیات و شاعری که سروده های ماندنی برای حافظه مردمی سروده که با شعر زندگی می کنند ، از میان ما رفته است.


به رسم معمول و سنتی که به دل نمی نشیند ، این یکی دو روز گذشته از مرگ استاد ، و تا پنجشنبه که تشییع او خواهد بود ، و شاید اولین شماره روزنامه هایی که بعد از تعطیلات کبری ! عید انتشار خواهند یافت ، یادکردها از او زیاد شده ، و بشود .
در تسلیت گویی درگذشت استاد ، پیام دکتر روحانی رئیس جمهوری به تاسفم از نبود استاد بسیار افزود . فرق است میان دو تن ، یکی برای درگذشت استاد پیام می فرستد ، او را ، و خدماتش را می ستاید ، و دیگری قبل از او ، استاد را به اجبار بازنشسته می کند و به خانه می فرستد ، چون صدها مثل او ! که استاد خود گفت : گویی می خواهند علم را بازنشسته کنند!
که چه دوره ای بود ، بازنشسته سازی اجباری علم وتجربه !
و حالا ! باستانی پاریزی هم رفته است. مانند دهها مثل او ، از آسمانی که ستاره هایش کم هستند ، آسمانی که یک دوره ای ، ابری سیاه ! نور همان چند ستاره را هم پوشانده بود. باستانی پاریزی هم رفت ، که همه خواهند رفت ، ولی علم ، و عالم را قدر بدانیم ! آن زمان که هستند ، که رفتن اجبار است و گریزی نیست !
می پسندم حالا بنویسند :
استاد باستانی پاریزی ، زاده ˈ پاریزˈ در قلب کویر کرمان ، ادیبی دانشور و نویسنده ای پرکار بود که تاریخ را به میان مردم برد و برای بازگویی آن ، زبانی نو در انداخت ، ساده ، روان و بی پیرایه !
کلاس هایش همیشه با بیشترین عده دانشجویان تشکیل می شد . اتاق کارش در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران هیچ وقت به روی دانشجویان بسته نبود مگر ، آن زمان که استاد نبود و حالا که استاد برای همیشه از میان اهل علم رفته است ! زهی تاسف !
بسیار زیبا سخن می گفت . گرم و صمیمی مانند همه ی اهل کویر . و ساده و با صفایی درونی
استاد بیش از نیم قرن در دانشگاه تهران معلمی کرد. در نوشته های او و شاهکار ماندگار و پرفروش ترین کتاب او ˈ پیغمبر دزدان ˈ رگه هایی از نقادی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ، و نیز طنز ملامت کن را می شد دید ، که تاریخ و رفتار برخی مردمان را به سختی به نقدی سنگین می کشد .
درکارهای استاد باستانی پاریزی آثاری با ارزش بسیار متفاوت می توان یافت. از کارهایی مانند ˈسیاست و اقتصاد عصر صفویˈ که شاید هیچ پژوهشگری به آن بی نیاز نباشد، تا مقالاتی که با هدف تعلیم و پندآموزی و عبرت گیری نوشته شده اند.
ساده گویی و روان نویسی به مثابه یک اصل، به گونه ای که نقل و پرداخت تاریخ با حوصله و ذوق مخاطبان همخوان باشد، از ویژگی های گفتنی نوشته های استاد است.
مثل هر بزرگی ، کارهای استاد هم در معرض بهره و قضاوت اهل فن قرار داشت . گفته اند: ˈآفت طاووس آمد پر اوˈ. خوش بیانی و شیرین سخنی پاریزی نیز شاید ضعف کارهای پاریزی باشد. با نگاهی سختگیرانه می توان گفت که پژوهش های او گاه از دقت و انسجامی که شایسته کار علمی است دور می شود؛ لذا در کارهای او آثاری با ارزش بسیار متفاوت می توان یافت. از کارهایی مانند ˈسیاست و اقتصاد عصر صفویˈ که شاید هیچ پژوهشگری به آن بی نیاز نباشد، تا مقالاتی که با هدف تعلیم و پندآموزی و عبرت گیری نوشته شده اند.
استاد باستانی از میان ما رفته است . مرگ او را می شود با تسلیت گویی ، تسکین داد ، با دو امید ! که مانند استاد باستانی بسیار باشند ، که هستند ، اگر قدر بدانیم ، و درخاطرمان بماند که علم را نمی شود بازنشسته ! کرد . سرمایه های از دست رفته جبران شدنی نیست.
از : رئوف پیشدار
1666
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن