تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812625540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی اجمالی به جاذبه و پتانسیل های گردشگری بروجرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی اجمالی به جاذبه و پتانسیل های گردشگری بروجرد بروجرد-ایرنا- بروجرد از شهرهای باستانی ایران با داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی، آب و هوای مثال زدنی، مردم خوش مشرب و طبیعت منحصر به فرد منطقه، از قدیم الایام زبانزد خاص و عام بوده و قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد.


شهرستان بروجرد بخشی از منطقه کوهستانی زاگرس شمالی است که مشتمل بر کوههای مرتفع زاگرس در غرب و جنوب، دشت سیلاخور در مرکز و پیشکوه های داخلی زاگرس در شرق و شمال است. کوه های بلند زاگرس بصورت نواری از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و مرز طبیعی بین دشت سیلاخور و سرزمین تاریخی لرستان به حساب می آیند.
رشته کوه بزرگ گرین یا گرّی با طول 180 کیلومتر بخشی از زاگرس مرتفع است که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و اشترانکوه دنباله آن است. قلل عمده این رشته کوه، چهل نابالغان، ولاش با ارتفاع 3623 متر و میش پرور هستند. پست ترین ناحیه، در دشت سیلاخور با ارتفاع تقریبی 1500 متر قرار دارد.
گِلِرود، تیره، ماربره و تهیج رودهای شهرستان بروجردند که از سراب ها و چشمه های فراوان منطقه مانند سراب ونایی، زارم، کرتول، زرشکه، سفید، پنبه، جانیزه و چشمه های دره خونی سرچشمه می گیرند.
بروجرد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد است.
وجود این ارتفاعات باعث شده تا شهرستان بروجرد مکانی آشنا برای کوهنوردان باشد.
شهر بروجرد از دو بخش قدیمی و مدرن تشکیل شده که هر دو جذابیتهای منحصر به فردی دارند.
بافت قدیمی بروجرد که حدود نیمی از شهر را تشکیل می دهد به جای مانده از دوران قاجار است که تا دهه های قبل محصور به یک قلعه بزرگ با دروازه های متعدد بوده ، خانه های قدیمی، مساجد، بازار قدیمی بروجرد، خانه های کاهگلی و کوچه های تنگ و تو درتوی قدیمی از دیدنی های این بخش است که بیشتر نیمه شرقی بروجرد را شامل می شود.
مسجد سلطانی یا همان مسجد امام خمینی (ره) و مسجد جامع بروجرد به همراه امامزاده جعفر(ع) مهمترین آثار تاریخی در این بافت محسوب می شوند.
بافت نوین بروجرد نیز که بیشتر در قسمت غرب و شمال شهر متمرکز شده با الگوگیری و مهندسی جدیدتر ساخته شده و و تفرجگاهها و مراکز خرید لوکس تر شهر در این قستمها خودنمایی می کنند.
بروجرد دارای جاذبه های زیادی برای گردشگری است که می تواند پاسخگوی سلیقه های مختلف باشد.
در یک نگاه کلی می توان از امامزاده جعفر (ع)، مسجد جامع ، مسجد سلطانی ، آرامگاه شاه زواریون، مسجد قلعه، تکیه موثقی، پل قلعه حاتم ، قلعه رومیان، بازار قدیمی، خانه فرهنگ و موزه مردمشناسی و خانه افتخار الاسلام به عنوان دیدنیهای تاریخی بروجرد و منطقه تپه شهدا، پارک فدک، باغ پرندگان، پارک شهید بهشتی، به عنوان تفرجگاه های شهرستان نام برد.
شهرستان بروجرد به دلیل خوش آب وهوا بودن از دقدیم زبانزد بوده و اغلب راههای روستایی شهرستان دارای مناظر زیبا و خوش آب و هوا هستند که دیدن انها برای مسافران و گردشگران خاطرات خوبی را به حا می گذارد.
روستای ˈوناییˈ از معروفترین روستاهای استان لرستان است که مانند بهشت گمشده ای در تنگه ای در 12 کیلومتری غرب بروجرد قرار گرفته است.
این روستا، پاتوق کوهنوردانی است که قصد صعود به قلل مرتفع زاگرس را دارند.
ونایی سرچشمه سرابها و جویبارهای بسیاری است به نحوی که آب آشامیدنی شهر بروجرد از همین سرچشمه ها تهیه می شود. غار ونایی دارای ارزش تاریخی است و کوهها و دامنه ها و بیشه زارهای اطراف آن فضای بسیار زیبایی را برای تفریح فراهم آورده اند.
محصولات لبنی بسیار مرغوب و خیار و خیارشور ونایی از شهرت برخوردارند.
منطقه درختی و سرسبز ˈگلدشتˈ بروجرد نیز از جمله تفرجگاه های این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگی های طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند.
این منطقه که در غرب بروجرد واقع شده در تمامی فصول سال زیبایی قابل توصیفی داشته و همیشه موردپسند مسافران، گردشگران و شهروندان بروجردی می باشد.
دو طرف جاده گلدشت بروجرد مملو از باغ های سیب است که در فصل بهار دیدن شکوفه های درختان چشم هر رهگذری را به خود خیره نموده و انتهای این باغها نیز به رودخانه پر آب گلرود ختم می شود.
این مکان دلنشین در ایام تابستان مملو از جمعیتی است که از ساعت های اولیه روز برای گذراندن لحظاتی شاد و همراه با آرامش در کنار رودخانه و زیر سایه درختان آمده و از این طبیعت و موهبت الهی استفاده می کنند.
خانه های قدیمی در شهرستان بروجرد وجود دارند که تعدادی از آنها در تملک میراث فرهنگی هستند که هر کدام دنیایی از فرهنگ و تمدن این دیار را در خود نهفته دارند.
قلعه ها و تپه های باستانی بروجرد نیز اغلب در روستاهای شهرستان متمرکز شده که از نظر باستان شناسی دارای اهمیتی بسزا می باشد.
اغلب این تپه ها مربوط به دوره پ‍ی‍ش از ت‍‍اری‍خ و دوره اس‍لام‍‍ی بوده و از 250 تا 6 هزار سال قدمت دارند. در مجموع 165 اثر تاریخی در بروجرد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بیش از 60 اثر مربوط به تپه های باستانی است.
ای‍ن ت‍پ‍ه ه‍‍ا ی ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی ه‍م‍چ‍ون ت‍پ‍ه ب‍‍اق‍ر ی ، ول‍ی‍‍ان و رومیان در دشت سیلاخور بروجرد واقع شده که در گذشته زیستگاههای انسانی بوده و بر اثر زلزله ،سیل ،مهاجرت ، قحطی تخریب و خالی از سکنه شده است.
علاوه بر بناهای تاریخی و تفرجگاه ها، شهرستان بروجرد از دیرباز مهد عالمان دینی بوده و زیارتگاهها و بقاع متبرکه زیادی در این شهرستان وجود دارد.
امامزاده قاسم(ع)، دوخواهران، امامزاده شاهزاده ابوالحسن، زوایجان، امامزاده ابراهیم، خالدبن علی تاز جمله زیارتگاههای بروجرد هستند که در مناسبت های مذهبی و دینی ، با زائران زیادی از شهرهای اطراف مواجه اند.
بروجرد در زمره شهرهایی است که همیشه داد و ستد در گذرهای بازار آن از رونق ویژه ای برخوردار بوده است.
مسگری ، جاجیم بافی گلیم بافی ، صابون پزی ، صنایع دستی ورشو از پرآوازه ترین تولیدات محلی بروجرد محسوب می شوند که محققان و پژوهشگران آشنایی بیشتر با صنایع دستی شهرستان بروجرد دارند.
طی سالهای گذشته با توجه به تغییر ساختار شهرها و توجه بیشتر به صنعت گردشگر ، با احداث هتل چهار ستاره زاگرس، چند هتل دو ستاره و میهمانخانه و همچنین سالنهای غذاخوری بر امکانات اقامتی و پذیرایی این شهرستان افزوده شده است.
از آنجا که شهرستان بروجرد به عنوان پل ارتباطی میان استانهای لرستان، مرکزی و همدان است، روزانه مسافران زیادی از این شهرستان عبور می کنند و در ایام تعطیل سال به ویژه تابستان و نوروز بر تعداد مسافران افزوده می شود.
7189/630
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن