تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816173420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقبره الشعرا تبریز حلقه وصل فرهنگ و ادب با تاریخ کهن ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقبره الشعرا تبریز حلقه وصل فرهنگ و ادب با تاریخ کهن ایران تبریز - ایرنا - مقبره الشعرا تبریز حلقه وصل فرهنگ و ادب با تاریخ کهن ایران است که حدود 400 شاعر قرون گذشته و معاصر را در سینه خاک سرخاب خود گرفته است.


به گزارش ایرنا ، نماد مقبره الاشعرا تبریز تلفیقی از هنر معماری سنتی و مدرن است که در بلندای این مجموعه فرهنگی و تاریخی خود نمایی می کند وهمه ساله در تعطیلات نوروزی پذیرای یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.
طراح مقبره الاشعرا تبریز به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح در سال 1349 پس از شرکت در مسابقه طراحی این بنا برنده شد.
فرزانمهر افزود: اجرای این طرح از سال 1351 با قراردادی بین ما و انجمن آثار ملی سابق آغاز و تا سال 61 ادامه یافت.
وی گفت: از این سال به بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای طرح را بر عهده گرفت.
فرزانمهر در ارتباط با انتخاب طرح بنای مقبره الاشعرای تبریز خاطرنشان کرد: این طراحی با هدف ایجاد وحدت و تلفیق طرح بر مبنای معماری سنتی و مدرن انجام شد.
وی افزود: در طراحی بنا همواره ایجاد حس ارتباط با بیننده و نو بودن طرح لحاظ شده تا با گذر زمان معماری آن جذابیت خود را از دست ندهد.
وی در ارتباط با معماری و قوس های طراحی شده در بالای بنا اظهار کرد: این قوس ها نمادی از تلفیق معماری مدرن و سنتی است.
وی همچنین گفت: برای اجرای این طرح ابتدا پنج لایه زمین کوبیده شد تا مقاومت زمین به حداقل 1.2 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزایش یابد.
وی اضافه کرد: سازه این بنا اسکلت فلزی است و با قطعات پیش ساخته بتنی پوشش داده شده که لایه میانی آنها بوسیله بتن سبک پر شده است.
فروزانمهر گفت: اگر اجرای این طرح به درستی پیش می رفت، عمر این بنا تا 500 سال آینده پیش بینی شده بود .
مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: مقبره الشعرا که گنجینه شعر و ادب ایران اسلامی محسوب می شود در ایام نوروز پذیرای میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
علی اکبر صفی پور گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرای تبریز شیرازه کتاب پرمحتوا و افتخارآفرین شعر و ادب ایران زمین بوده و چون گنجینه ای گوهرهای گرانبهای ادب این مرز و بوم را در سینه خود جای داده است.
وی افزود: زندگی و آثار شعرا، عرفا و ادبای مدفون در این مجموعه، مبین تاریخ پرافتخار آذربایجان به عنوان مهد و سرای بزرگان علم و ادب ایران زمین است.
صفی پور گفت: با اندک تاملی در آثار شعرایی چون قطران و خاقانی در اعصار گذشته و یا شهریار شعر ایران در دوران معاصر می توان دریافت که آذربایجان و تبریز در همه اعصار مهد حضور و ظهور بزرگانی بوده که در رشته های مختلف هنری و ادبی درخشیده و سبک آفرین بوده اند.
وی مقبره الشعرای تبریز را تفرجگاه اندیشه گران و فرهیختگان برشمرد و گفت: مقبره الشعرا نه تنها یک محل گردشگری، بلکه تفرجگاهی معنوی و ادبی است و حضور در این مکان موجب تفکر در پیشینه غنی و ادبیات متعالی این مرز و بوم می شود.
وی همچنین از فضاسازی مناسب این مجموعه توسط شهرداری تبریز خبر داد و گفت: محوطه این مجموعه و همچنین المان مقبره الشعرا، در طرحی توسط شهرداری کلانشهر تبریز تعمیر شده و فضای مناسبی برای حضور گردشگران در سال جدید ایجاد شده است.
صفی پور همچنین از برپایی ویترین های کتب شعرای معاصر، نورپردازی مناسب داخل بنا و نصب دهها اثر هنری از هنرمندان استان در این مجموعه خبر داد.
وی گفت: در طول ایام نوروز این مجموعه از ساعت هشت تا 20 پذیرای میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
شهردار تبریز نیز گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره الشعرای تبریز عید امسال با چهره ای متفاوت میزبان میهمانان و گردشگران خواهد بود.
صادق نجفی افزود: با ورود شهرداری به موضوع احیای این مجموعه، مدیریت شهری تمام تلاش خود را می کند تا عید امسال شهروندان و میهمانان این شهر شاهد فضای متفاوت و زیبایی از این مجموعه ارزشمند باشند.
وی گفت: با تشکیل ستاد ویژه ای و در یک طرح ضربتی تمام عناصر بصری مزاحم حذف و محیط نا بسامان این مجموعه بهسازی و مناسب سازی شده است.
نجفی خاطرنشان کرد: با حذف دیوارهای این مجموعه همراه با تنظیف و پاکسازی محیط و چینش مناسب مبلمان این پارک و همچنین گلکاری و فضای سبز مناسب این مجموعه تاریخی چهره ای مناسب به خود گرفته است.
مدیر کل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی (11 سال تا اسفند 84) نیز با اشاره به طرح های مصوب ملی احیای این مجموعه عظیم فرهنگی و ادبی گفت: در سال 1346 به همت انجمن آثار تاریخی ایران و ادارات فرهنگ و هنر وقت، طرح ساخت نمادی پر شکوه در شان مقبره الشعرا به مسابقه عموم گذاشته شد که در سال 1350 با انتخاب طرح و نماد فعلی اجرا شده عملیات ساخت آن آغاز شد .
رسول بشیری اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه پس از رحلت استاد شهریار و نام گذاری 27 شهریور، به عنوان روز بزرگداشت استاد و روز ملی شعر و ادب فارسی ، تکمیل نهایی مقبره الشعرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارگروه های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت و طرح جامع دوم ساماندهی و تکمیل مقبره الشعرا از سال 1383 وارد مرحله عملیاتی شد.
وی اظهار کرد: در وهله اول کارگروه تخصصی احیا، ساماندهی و تکمیل طرح مقبره الشعرا به ریاست استاندار وقت و با شرکت مدیران و کارشناسان استانداری آذربایجان شرقی، میراث فرهنگی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تبریز در چند نوبت برگزار شد و پس از تصویب نهایی طرح دوم تکمیل مقبره الشعرا، بودجه مستقل ملی لحاظ شد و طرح ساخت کتابخانه تخصصی فرهنگ و ادب ، سالن آمفی تئاتر و گالری فرهنگی هنری و توسعه فضاهای اصلی مقبره با حفظ حریم اثر تاریخی پیش بینی شد که متاسفانه در چند سال گذشته همت لازم برای اجرای این طرح مصوب ملی به وجود نیامد و با حذف اعتبار ملی مقبره الشعرا عملا این طرح مسکوت ماند .
مدیر مجموعه مقبره الشعرای تبریز هم می گوید: در تعطیلات عید نوروز روزانه 15 هزار نفر از این مجموعه دیدن می کنند.
محمد محمدپور افزود: موزه تاریخ ادبی تبریز در محل مقبره الشعرا تشکیل شده ولی تاکنون به غنی سازی آن اقدام نشده است.
مدیر کل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی (از سال 84 تا 89) نیز گفت: هفت تابلوی برجسته شعرا و ادبای مدفون در مقبره الشعرا که شامل آثار و احوال آنهاست به وسیله هنرمندان چیره دست کشور و با استفاده از استنادات تاریخی کار هنری شده است.
احمد احمدی منش افزود: تاکنون چند فیلم مستند نیز درباره افکار، احوال و آثار شعرا و ادیبان مقبره الشعرا ساخته شده که از شبکه های تلویزیون ملل مختلف پخش شده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در ساخت این بنای فرهنگی عمر آن بین 300 تا 500 سال دوام در طراحی اولیه پیش بینی شده بود ولی در گذشته نتیجه دیگری حاصل شده است.
وی گفت: پس از چند سال وقفه در تکمیل طرح ملی مقبره الشعرا از سال 1388 مراحل اجرایی تعمیر، مقاوم سازی و بهسازی نمای مقبره الشعرا آغاز شد.
مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی(از سال 89 تا 92)هم در این خصوص می گوید: در سال 1391 این طرح تحویل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد.
علی داننده افزود: رفع مشکلات رطوبتی ساختمان اصلی و ساخت فضاهای مناسب در داخل مقبره برای نمایش آثار فرهنگی و هنری نیز مورد توجه قرار گرفت و طرح ساخت ساختمان های جانبی از جمله کتابخانه ، گالری و آمفی تئاتر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد و 26 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و متاسفانه پیشرفت طرح های مزبور که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می شود به 15 درصد هم نمیرسد.
وی گفت: علت اصلی این بی مهری ها حذف ردیف بودجه مستقل ملی اعتبارات مقبره الشعرا بوده است.
وی افزود: توسعه فضاهای اصلی مقبره الشعرا به طول دو هزار متر، ساخت گالری فرهنگی هنری به متراژ یکهزار و 438 متر مربع و آمفی تئاتر به متراژ دو هزار و 140 متر مربع و کتابخانه تخصصی به متراژ دو هزار و 44 متر و سیر تاسیسات به طول 400 متر خواهد بود.
مقبره الشعرا آرامگاه شاعران نامی کشور از جمله شهریار شیرین سخن، خاقانی شروانی، اسدی طوسی و قطران تبریزی است که در جوار امامزاده سید حمزه در محله قدیمی سرخاب واقع شده است.
مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرا که شاعرانی از کشورهای مختلف منطقه از یکهزار سال پیش در آن سکونت داشتند ابتدا به حضیره الشعرا (مکان اقامت شاعران) شهرت داشت که با دفن آنان به مقبره الشعرا تغییر نام داد.
در این مجموعه فرهنگی و تاریخی که در بافت قدیمی تبریز واقع شده 320 شاعر و عارف دفن شده اند که قدیمی ترین آنها اسدی طوسی شاعر قرن چهارم هجری است.
به عقیده کارشناسان حوزه فرهنگی کشور مقبره الاشعرا تبریز مجموعه ای از تاریخ ادبیات است که مرزهای جغرافیایی فرهنگی ایران را در می نوردد.
مقبره استاد شهریار در وسط این مجموعه تاریخی و فرهنگی که بیش از 30 متر ارتفاع دارد، واقع شده است.
متاسفانه در یکی دو دهه قبل بخش اعظمی از این مجموعه بی بدیل به دلیل تخریب توسط شهرداران وقت از بین رفته است.
طبق استنادات ادبی تذکره نویسان بنام ایرانی و خارجی، مقبره الشعرا محل دفن بیش از 400 نفر از شعرا ، عرفا و ادیبان تاریخ ایران زمین بوده و برخی از بزرگان ادبیات فارسی و آذری از جمله اسدی توسی، خاقانی شیروانی ، قطران تبریزی ، شاپور نیشابوری ، همام تبریزی و مانی شیرازی در این اواخر زنده یاد سید محمد حسین شهریار بزرگ ترین غزل سرا و شاعر معاصر ایران در آن آرمیده اند.
587/7223
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن