تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826013440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد خانه‌های تاریخی تبریز جلوه هایی از هنر معماری ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
خانه‌های تاریخی تبریز جلوه هایی از هنر معماری ایرانی
خانه‌های تاریخی تبریز یادآور وقایعی از تاریخ پر فراز و نشیب آذربایجان، به ویژه دوران مشروطیت بوده و جلوه‌هایی از هنر معماری ایرانی است.

خبرگزاری فارس: خانه‌های تاریخی تبریز جلوه هایی از هنر معماری ایرانی


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رویای زندگی در یک خانه بزرگ با دیوارهای آجری، حیاطی مشجر با حوضی از کاشی های آبی، بهارخواب ها و ایوانی دلباز تصورات خیلی از ما را قلقلک می‌دهد. شاید برای همین باشد که در بین تمام آثار تاریخی، خانه‌ها همیشه جذابیت متفاوتی داشته اند. اینکه بدانی روزگاری نه چندان دور کسی در دالان های این چهاردیواری راه رفته و زیر نور رنگین آفتاب از پشت پنجره های اروسی تن به گرمای خورشید تابستانه داده است، میلِ دیدار از این بناها را افزون می کند. وقتی بدانی این خانه ها محل زندگی افرادی بوده که نقش موثری در تاریخ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری شهر و دیارت داشته اند، این شگفتی و وسوسه حضور در این چهاردیواری های متفاوت، بیشترتر هم می‌شود. تبریز شهری است که به خانه‌های قاجاری پر تعدادش شهرت دارد. مهمترین دلیل این کثرت و تعدد خانه‌ها در دوره قاجار هم بر می‌گردد به دارالسلطنه شدن تبریز در دوره ولیعهدی عباس میرزا. پس از چند صد سال، حالا مهمترین خانه‌های تاریخی شهر اولین‌ها پس از تملک و مرمت تبدیل به اماکن قابل بازدیدی همچون موزه شده‌اند. موزه‌هایی که هم روح یک خانه قجری را زنده نگاه داشته اند و هم به نمایش اشیایی می پردازند که خود گویای بخشی از تاریخ این شهر و مردمانش هستند.

خانه امیر نظام گروسی (موزه قاجار) محله ششگلان یکی از محلات قدیمی تبریز است که در دوره قاجار عمارت‌های بسیار زیبایی در آن احداث شده بود؛ خانه امیر نظام گروسی یکی از با ارزش‌ترین باز مانده‌های این خانه‌های تاریخی است که هنوز هم با صلابت و عظمتی خاص، خودنمایی می کند. این خانه که امروزهبه دلیل کاربری اش آن را به نام موزه قاجار می‌شناسند، در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی بنا شده است. وجود یک مدرسه در بخشی از مسیر ورودی به خانه که گویا قبلا بخشی از حیاط بوده، در نگاه اول ابهت عمارت امیر نظام را نشان نمی دهد. اما وقتی از معبر آسفالته ورودی می‌پیچم داخل تازه با تصویری روبرو می شوم که شاداب و رنگین زیر نور آفتاب ظهرگاهی قیلوله کرده. حوض بزرگ میان حیاط وسوسه آب تنی کودکانه را به جان می‌اندازد. ساختمان شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی تنها با ورود به داخل بنا مشخص می شود. حیاط اندرونی قابل بازدید نیست اما از پنجره های مشرف به اندرونی داخل بنا، می توان باغچه ها و حوض‌های زیبایش را تماشا کرد.خانه امیرنظام عمارتی بسیار بزرگ در دو طبقه است که 16 ستون با سرستون‌های زیبا ایوان سراسری آن را نگهداشته‌اند. ایوانی که امیرنظام وقتی می‌خواسته سان ببیند، در آن به نظاره می ایستاده است. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک اُرسی با شیشه های رنگی، بازدیدکنندگان را تبدیل به تمثال هایی از بازتابِ رنگین شمسه و اسلیمی کرده است. گچبری های نمای شمالی و جنوبی، آینه کاری‌ها و گچ‌بری‌های تالارهای داخلی و طنبی‌ها به زیبایی این عمارت با شکوه افزوده است. ظروف، لباس‌ها و عکس‌های پشت ویترین هم دریچه‌ای برای ورود به تجسم نحوه معیشت زنان و مردان تبریزِ دوره قاجار هستند؛ تالارسکه، بافته، چینی، تالار آبگینه، فلزات، موسیقی و تالار خاتم تالارهای طبقه اول را تشکیل می‌دهند. در زیرزمین خانه امیر نظام حوضخانه وسیعی وجود دارد که یکی از زیباترین قسمتهای بنا است. این بخش هم تالارهای سنگ، اسلحه، رجال و فرامین، معماری و شهرسازی را شامل می شود. جابجایِ دیوارها، نامه و دست خط سران و رجال دیده می شود که روایت خاطرات سفرنامه ای ناصرالدین شاه به فرنگ در یکی از ویترین ها، یکی از جالب ترین آنها است. ستون‌های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن هم بسیار چشمگیر است. از پنجره های زیر زمین می توان رفت و آمدها و اتفاقات حیاط را به خوبی زیر نظر داشت. از راهنمای موزه که می پرسم می گوید طبق منابع معتبر، پس از امیر نظام گروسی و در دوره های بعد نیز والیان آذربایجان در این عمارت سکونت داشته اند. خانه پروین اعتصامی «زندگی در چنین خانه ای طبع شعر و ذوق هنری را تقویت می کند!» دفتر نظرات مردمی خانه پروین اعتصامی را که ورق بزنی حتما از هر ده مطلب یک اظهار نظر با چنین مضمونی به چشمت می خورد. خانه پروین اعتصامی که محل تولد و زندگی این بانوی شاعر تا هفت سالگی بوده، بنایی وسیع و دلباز در کوچه پروین محله ششگلان است. حیاط بزرگ خانه با باغچه ها و حوض میانش چشم انداز اولیه ای است که به دیدن ساختمان آجری دو طبقه انتهایش راهنمایی ام می کند. از زمان افتتاح رسمی این خانه مجسمه ای از پروین نیز در ابتدای پله ها ایستاده؛ گویی همپای دیگر مهمانان به دیدار زادگاه و خانه کودکی خود آمده است. خانه پروین اعتصامی از دو طبقه و یک زیر زمین تشکیل شده که یک هشتی ورودی آن به ساختمان است. دو اتاق و یک سالن با دو ورودی شرقی و غربی منظرخلوت و دلنشینی از طبقه اول خانه است. دو بهار خواب، سه اتاق که یکی از آنها به آب انبار قدیمی راه دارد و یک تنور پخت نان که طی مرمت از زیر خاک بیرون آمده است هم در طبقه بالای راه پله قرار دارند. زیر زمین خانه هم از یک حوضخانه با سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره‌ای تشکیل شده است. خانه پروین اعتصامی از زمان افتتاحش تا به امروز محل دائمی نمایشگاه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی است که باعث شده هر بار بازدید از آن، با نمایش آثار هنری و صنایع دستی، لطف خاصی داشته باشد.

خانه مشروطه در محله قدیمی راسته کوچه تبریز و در ضلع غربی بازار، بنایی قاجاری با سردری ساده ایستاده که هنوز رنگ و بوی ایستادگی دوران مشروطه را با خود دارد. «خانه مشروطه» همان محلی است که تصمیم مهم و انقلابی پایین آوردن پرچم های سفید تسلیم در مقابل قوای محمد علی شاه قاجار در آن گرفته شده است. مالکِ نخستینِ خانه مشروطه  حاج مهدی کوزه کنانی (معروف به ابوالمله) از شیفتگان آزادی بود که خانه اش بعد از به توپ بستن مجلس در سال 1287 مرکز تجمع جمعی از برجسته ترین چهره‌های مشروطه در آذربایجان شد و در جنگهای 11 ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی نیز، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه به شمار می رفت. حیاط کوچکی میان درب ورودی و ساختمان اصلی است که ستارخان و باقرخان با توپ جنگی شان در آن منتظرم ایستاده‌اند. از همان نمای بیرونی پنجره های رنگین اروسی با تلالو نورهای رنگین دلربایی می کند. بنای خانه با دو طبقه اندرونی و بیرونی اش حاصل ذوق و هنر «حاج ولی معمار» هنرمند معمار تبریزی است که پس از بازگشت از روسیه در سال 1247 هجری شمسی آن را ساخته است. پله‌های سنگی داخل ساختمان به مجموعه‌ای از زیبایی‌ها هدایتم می‌کند. فراموشم می‌شود برای تماشای خانه آمده‌ام یا دیدن عکس‌ها و تاریخ زنده  مشروطه‌ای که در میان تک تک آجرهایش جاخوش کرده است. تزئینات چشمگیر و بکارگیری نورگیر زیبا و چشم نواز موسوم به کلاه فرنگی با ستون ها و در اتاق اصلی موسوم به «طنبی» و غلام گردش دور راه پله، ویژگی هایی هستند که هوش از سر می پرانند. طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاق های گوشواره ای است، از زمان مرمت و تجهیز در سال 75، به محلی برای نمایش اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه در فضایی موزه ای تبدیل شده است. پس از یک دل سیر تماشای خانه با پنجره های بزرگ و اتاق های تو در تویش و نگاه کردن به حیاط از پشت شیشیه های رنگین، یک راست می روم سراغ  اسلحه کمری ستارخان که پشت ویترین هنوز ردی از دستان قدرتمند و روح آزادی خواه سردار ملی دارد. فرش مشروطه، لوازم شخصی سران انقلاب مشروطه و مطبوعات دوره قاجار دیگر چیزهایی هستند که نظرم را جلب می کنند. حتی با حضور یک روز کامل در این خانه باز هم چیزهای نادیده بسیاری از دوره مشروطه باقی می ماند. با ترک خانه، تصویر سرداری که با چشم هایی درخشنده و گلی در دستانش به من و دیگر فرزندانش لبخند می‌زند، در ذهنم جاودانه می‌شود. ............................... نگارنده: سبا حیدرخانی ............................... انتهای پیام/60002/

92/12/20 - 12:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن