تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804804783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم‌انداز بازارها در سال پيش رو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۲۹ق.ظ)
دنياي اقتصاد: چشم‌انداز بازارها در سال پيش رو
به گزارش خبرگزاري موج، دنياي اقتصاد نوشت: انتظارات مهم‌ترين عامل شکل‌دهي روندهاي قيمتي در بازار دارايي‌ها است.به همين دليل سرمايه‌گذاران با استراتژي فعال بيش از آنکه روندهاي گذشته را ببينند و برمبناي آنچه گذشت تصميم‌گيري کنند، بر آنچه رخ خواهد دهد، متمرکز مي‌شوند و تلاش مي‌کنند با پيش‌بيني روندهاي آتي در تحولات سياسي و اقتصادي به شناخت بهترين فرصت يا مجموعه‌اي از فرصت‌ها براي دستيابي به بالاترين سود انتظاري نائل آيند. در ايران، بازار دارايي‌ها به دلايل متعددي از جمله تورم بالا، نازل بودن نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و محدوديت‌هاي موجود درخصوص تنوع ابزارهاي مالي اهميتي مضاعف يافته است. کاهش مستمر ارزش پول در شرايط تورمي، پول نقد را به ظرفي داغ تبديل مي‌کند که مردم جز در موارد اضطراري آن را در دست نمي‌گيرند و سعي مي‌کنند همواره فاصله مطمئنه با آن را رعايت کنند. وجه تسميه پول داغ (Hot money) که در ادبيات اقتصادي کاربرد زيادي يافته است، به همين رويگرداني مردم از نگهداري وجه نقد در شرايط تورمي اشاره دارد.
در مواجهه با سيل‌هاي تورمي که گاه ناغافلانه به بازار دارايي‌ها هجوم مي‌آورد، مردم به دنبال پناهگاهي مطمئن هستند که نه فقط ارزش پس‌اندازهاي به سختي به دست‌آورده را حفظ کنند، بلکه بيشترين سودآوري واقعي را نصيب سبد دارايي‌هاي خود کنند. ارز، سکه، مسکن، خودرو و بازار سهام همواره نقش جليقه نجات را براي مصون ماندن از فشارهاي تورمي ايفا کرده و مطابق ضرب المثل «الغريق يتشبث بکل حشيش» به هر وسيله‌اي متوسل مي‌شوند تا از به يغما رفتن دارايي خود در برابر ماليات ظالمانه‌اي که تورم مي‌ستاند، جلوگيري کنند.
در طول تاريخ، فلزات قيمتي، قديمي‌ترين پناهگاه دارايي مردم در شرايط بروز بحران‌هاي سياسي و اقتصادي بوده است. چنين بوده که طلا علاوه‌بر وسيله حفظ دارايي، به واحد مقياس و وسيله مبادله نيز تبديل شده است. با از ميان رفتن سيستم برتن‌وودز يا سيستم پايه طلا و شناور شدن پول‌هاي ملي در برابر يکديگر، ارزهاي خارجي هم به تدريج جاي پايي در سبد دارايي‌ها يافتند و صندوق‌هاي پولي (Money fund) هم مورد توجه سياست‌گذاران قرار گرفتند. از پيامدهاي حتمي تورم‌هاي سنگين تبديل بسياري از کالاهاي بادوام مصرفي به کالاهاي سرمايه‌اي است. به اين ترتيب آن زمان که باد تورم شروع به وزيدن مي‌کند، مسکن و خودرو هم بر ليست ارز و طلا افزوده مي‌شوند تا هريک بخشي از بار تورم را بر پس‌اندازهاي مردم تحميل کنند.
شرايط جديد پديد آمده از ابتداي سال 92، به تغييراتي بنيادين در انتظارات آحاد اقتصادي و در نتيجه تحولاتي عميق در ترکيب سبد‌هاي سرمايه‌گذاري منجر شد. ارز و سکه که در کانون توجه سرمايه‌گذاران قرار گرفته بودند، به تدريج راه خروج از سبد دارايي‌ها را در پيش گرفتند و اندک اندک عبارت ارزهاي خانگي که به تدريج به واژگان اقتصادي کشور راه يافته بود، مسير فروش در صرافي‌ها را انتخاب کرد. سرمايه‌هاي مردم که همچون موج‌هاي مکزيکي در استاديوم‌هاي فوتبال از يک بازار پايين آمده و از بازار ديگري بالا مي‌روند، با کاهش ريسک سيستماتيک حاکم بر بازار به تدريج بربازار سهام تمرکز يافتند و به اين ترتيب يکي از خيره‌کننده‌ترين بازدهي‌ها در تاريخ بازارهاي مالي ايران ثبت شد. کاهش 30 درصدي ارزش سکه و تنزل 15 درصدي ارزش دلار، در کنار افزايش 108 درصدي شاخص بورس در سال 92، بيش از همه نشان‌دهنده اين تغيير جهت اساسي در فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري است. بيش از دو برابر شدن شاخص قيمت‌ها در بورس تهران در شرايطي اتفاق افتاد که مهم‌ترين رقباي بورس؛ يعني مسکن و خودرو فقط ميانگين 5/22 درصدي را که رقمي معادل سود سپرده‌هاي بانکي است، نصيب سرمايه‌گذاران کردند.
به هر حال همان‌گونه که در ابتدا اشاره شد، سرمايه‌گذاران بيش از آنکه روندهاي تاريخي را دنبال کنند، مسيرهاي آتي را هدف گيري مي‌کنند و بر آن مبنا تصميم مي‌گيرند که از کدام در وارد يا از کدام سمت خارج شوند. خوش‌بيني‌هاي موجود در خصوص تحولات پيش رو به نظر مي‌رسد از جذابيت‌هاي ارز به عنوان دارايي به شدت کاسته است و نوسانات محدود آن در ماه‌هاي اخير بيش از همه حکايت از آن دارد که بعيد است در آينده‌اي نزديک تغيير مهمي در سمت و سوي آن حاصل شود. در مورد قيمت سکه هم که متاثر از تحولات نرخ ارز و قيمت جهاني اونس طلا است، غيرمحتمل است که تغييرات قابل‌ملاحظه‌اي رخ دهد. بهبود نسبي رشد اقتصاد جهاني، کاهش انتظارات تورمي، عملکرد مطلوب بازارهاي مالي جهان و رشد ارزش دلار از عوامل مهم کاهنده سطح قيمت‌ها در بازار جهاني طلا بودند که به نظر مي‌رسد اين عوامل همچنان نقش خود را در کنترل سطح قيمت‌ها ايفا خواهند کرد.
در بازار مسکن نيز که قيمت‌ها در پايان بهار امسال به حداکثر خود رسيده بودند، آهنگ کاهش قيمت‌ها از تابستان گذشته آغاز شده است. رشد بيش از حد توليد مسکن در سال‌هاي اخير و عدم وجود محرک‌هاي قوي در بخش تقاضا به نظر مي‌رسد همچنان به تثبيت يا کاهش قيمت‌ها در اين بخش منجر شده و همچنان از جذابيت‌هاي آن حداقل در کوتاه‌مدت بکاهد.
به اين ترتيب با مسدود شدن ساير مفرهاي سرمايه‌گذاري و کاهش تدريجي ريسک‌هاي سيستماتيک حاکم بر بازار، بورس همچنان محکوم به صعود است. بورس که همواره به عنوان يکي از کارآترين، رقابتي‌ترين و شفا‌ف‌ترين مراکز تخصيص سرمايه در جهان به‌شمار مي‌رود، به نظر مي‌رسد که در سال آينده نيز بتواند با جذب بخش مهمي از سرمايه‌ها در جهت يک رشد معقول و مستمر حرکت کند.
علي فرحبخش













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن