تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816732686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارشنبه سوری را به شبی غم انگیز تبدیل نکنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چهارشنبه سوری را به شبی غم انگیز تبدیل نکنیم تهران - ایرنا - هر چه به آیین چهارشنبه سوری نزدیک تر می شدیم دلهره و اضطراب خانواده ها بیشتر می شد چرا که هر ساله تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به خاطر بی توجهی خودشان قربانی آتش می شوند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، چهارشنبه سوری به عنوان یکی از آیین های ویژه در آخرین چهارشنبه سال به شمار می رود که متاسفانه به دلیل عدم رعایت نکات لازم و توجه نکردن به توصیه های والدین، بخشی از بدن جوانان سوخته می شود و یا در برخی مواقع نیز منجر به از دست دادن عضوی از بدن آنان می شوند.
بر اساس آمار طی سال گذشته یک هزار و 987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده است که بیشترین قشری که در حوادث این شب آسیب دیدند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال بوده است.
همچنین بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.
گرچه هر ساله نوجوانان و جوانان عوارض ناشی از آتش بازی و استفاده از موادمحترقه را مشاهده می کنند اما سال های بعد نیز این بی توجهی ها از سوی آنان منجر به بروز مشکلات جدی می شود و گاها نیز از دست دادن چشم و دیگر اعضای بدن مصدومان را شاهد هستیم .
نزدیک شدن به ایام عید باستانی نوروز موجی از شادی و نشاط در دل همه ما رقم می زند اما به خاطر بی احتیاطی برخی از نوجوانان و جوانان ناآگاه، موجب غمگین شدن خانواده ها می شود که این گونه بی توجهی ها، حتی برخی از والدین را نیز داغدار فرزندانشان می کند.
عدم استفاده از موادمحترقه خطرزا یکی از راه های کاهش این گونه حوادث است تا با استفاده از موادمحترقه مجاز تنها شادی و شادمانی چهارشنبه پایان سال را نظاره گر باشیم.
اگر چه بسیاری از جوانان در این آیین حادثه های جدی برای اطرافیان را نیز به وجود می آورند، ولی باید والدین فرزندان خود را از خرید انواع موادمحترقه خطرزا منع کنند چرا که آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد.
براساس آمار طی سال گذشته، 9/47 درصد افراد حین بازی با مواد محترقه و 2/26 درصد حین عبور به صورت عابر پیاده یا حین تماشا دچار حادثه شدند.
به رغم هشدارهای مختلف از سوی دستگاه های مختلف اما نوجوانان و جوانان توجهی به این هشدارها ندارند و تنها با اقدامات خطرآفرین، روزهای پایانی سال را برای خود، خانواده ها و اطرافیانشان به روزهای غم انگیز تبدیل می کنند.
امروزه آیین چهارشنبه سوری به حدی خطرآفرین شده که حتی مراجع تقلید نیز نسبت به خطرات آن هشدارهایی داده اند به طوری که آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، چهارشنبه سوری را حرکتی برخلاف عقل و شرع دانست.
وی تصریح کرد: اگر افراد در آتش بازی چهارشنبه سوری، جایی را بسوزانند ضامن هستند چون آسیب رسانی به دیگران سنت پلید و زشتی است.
وی مراسم چهارشنبه سوری را یک سنت پوچ و سیئه دانست و تاکید کرد: چهارشنبه سوری سنت بسیار تلخی است و علمای بزرگی همچون حضرت امام خمینی (ره)، آخوند خراسانی (ره) و آیت الله العظمی بروجردی (ره) بر حرمت هرگونه آتش بازی و ترقه انداختن تاکید کرده اند.
آیت الله جوادی آملی در پایان یادآوری کرد: باید این گونه سنت های سیئه و خلاف عقل و شرع را از چهره جامعه اسلامی دور کرد.

***هشدار فرمانده انتظامی به جوانان
فرمانده نیروی انتظامی نیز با اشاره به این که اولین برنامه پلیس برای ایجاد امنیت شب چهارشنبه آخر سال اقدامات فرهنگی است، گفت: ما در این شب مشارکت مردم و خانواده ها را می خواهیم تا رفتار خود و فرزندانشان را کنترل کنند.
سردار اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به اینکه پلیس از ماه های قبل برخورد با واردکنندگان و توزیع کنندگان وسایل محترقه خطرناک را تشدید کرده است، افزود: کشفیات این مواد نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و پلیس با اصنافی که به توزیع غیرقانونی این گونه وسایل می پردازند، بشدت برخورد می کند.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته شاهد بهبود رفتار در شب چهارشنبه آخر سال بوده ایم، افزود: مردم توانسته اند رفتار خود را در این روز کنترل کنند و نیروی انتظامی نیز پیش بینی های لازم را برای برقراری امنیت در این روز کرده است.
احمدی مقدم ضمن درخواست همکاری از خانواده ها افزود: والدین نباید برای شادی خود، دست به وسایل و کارهای خطرناک بزنند و تنها حضورشان در کنار فرزندان و یا انجام نورافشانی در این شب کافی است.

*** کودکان را از خطرات موادمحترقه آگاه کنیم
عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران نسبت به سوختگی و آسیب های بدنی کودکان در چهارشنبه سوری به والدین هشدار داد و گفت: والدین باید قبل از چهارشنبه سوری به فکر حفاظت از کودکان ونوجوانان خود بوده و امشب نیز مراقبت بیشتری از آنان داشته باشند.
محمدرضا مبین افزود: پیشتر مراسم چهارشنبه سوری با آتش زدن بوته، آب بازی و آب پاشی، برنامه های نمایشی جذاب، قاشق زنی، کوزه شکنی، درست کردن آش و خوردن آجیل مشکل گشا همراه بوده اما امروزه از همه اینها فقط شاهد آتش افروزی و فشفشه و ترقه های انفجاری و کارهای خطرناک هستیم.
مبین افزود: انواع سوختگی های شدید، آسیب به چشم و گوش و قطع عضو از جمله خطراتی است که استفاده کنندگان از وسایل محترقه را تهدید می کند.

***زخم، بریدگی و سوختگی شایع ترین آسیب های چهارشنبه سوری
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور نیز اعلام کرد، زخم، بریدگی و سوختگی شایع ترین آسیب های چهارشنبه آخر سال را تشکیل می دهند.
محمدتقی طالبیان گفت: طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت حوادث اورژانس کشور در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته یک هزار و 987 نفر بر اثر حوادث مختلف این شب، مصدوم شدند.
وی گفت: در سال 91، شایع ترین حوادث شب چهارشنبه آخر سال با 559 مورد مربوط به زخم، پارگی و بریدگی، 305 مورد مربوط به سوختگی های درجه یک، 243 مورد مربوط به سوختگی های درجه دو و 83 مورد مربوط به سوختگی های درجه سه و مابقی سایر علت ها بوده است.
طالبیان اظهار داشت: متاسفانه شدت سوختگی در برخی از این افراد به حدی بود که حتی روش های جدید پزشکی از جمله پیوند پوست و لیزر نیز قادر نبود محل این سوختگی ها را ترمیم یا از بین ببرد.
این متخصص طب اورژانس ادامه داد: همچنین شایع ترین محل آسیب در مصدومان شب چهارشنبه آخر سال 91 در مرحله نخست در اندام فوقانی شامل دست، بازو، ساعد و انگشتان در مرحله دوم در ناحیه چشم، در مرحله سوم در نواحی صورت، ابرو، بینی و چانه و در مرحله چهارم در اندام تحتاتی و پاها بوده است.
وی اضافه کرد: ضایعات چشمی در برخی از این افراد به حدی بود که باید چشم های آسیب دیده آنان در اثر اصابت مواد محترقه تخلیه می شد.

*** از بین رفتن چهره کودکان از عوارض جبران ناپذیر استفاده از مواد محترقه
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: سوختگی و از بین رفتن چهره در کودکان، نوجوانان و جوانان از عوارض جبران ناپذیر استفاده از مواد محترقه و منفجره در شب چهارشنبه آخر سال است.
آرزو دهقانی افزود: جشن چهارشنبه سوری بنا به اعتقاد ما ایرانیان مظهر پاکیزگی، زندگی، سلامت و نشاط است اما همین جشن با آتش افروزی های مخرب و انفجار ترقه های خطرناک به یک رویداد پر مخاطره و دلهره آور تبدیل شده است.
وی گفت: بروز سکته قلبی در افراد مسن، سقط جنین در زنان باردار، شوک های روانی خطرناک در کودکان، نابینائی و ناشنوائی از دیگر عوارض غیرقابل جبران حوادث مربوط به چهارشنبه سوری است.
دهقانی اضافه کرد: حوادثی مانند آتش سوزی، قطع عضو و ویرانی اماکن در چهارشنبه آخر سال ، در واقع به سبب غفلت و عدم آگاهی نوجوانان و کودکانی رقم می خورد. که برای لحظه ای شادی کاذب بدون در نظر گرفتن عواقب آن جان خود و سلامت دیگران را در بازار خطر به حراج می گذارند.

*** پسران 5/3 برابر بیشتر از دختران دچار حادثه چهارشنبه سوری می شوند
کارشناس اداره پیشگیری از حوادث مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور نیز گفت: فراوانی مصدومان حوادث چهارشنبه پایانی سال در پسران حدود 3.5 برابر بیشتر از دختران است و پسران نوجوان بیشترین مصدومان حوادث این شب هستند.
مریم قدیری افزود: امدادگران اورژانس 115، همه ساله در شب چهارشنبه آخر سال شاهد حوادث ناگواری هستند که در بیشتر مواقع این حوادث به کشته یا مجروح شدن گروهی از کودکان، نوجوانان و جوانان منجر شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین قشری که در حوادث سال گذشته آسیب دیدند پسران گروه های سنی 15 تا 24 سال بودند، افزود: همچنین در سال گذشته، 47.9 درصد از مصدومان حوادث شب چهارشنبه پایان سال هنگام بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد دیگر از آنان هنگام عبور به صورت عابر پیاده و یا هنگام تماشای آتش بازی، انفجار ترقه، نارنجک های دست ساز، سیگارت های محترقه دچار حادثه شده اند.
قدیری افزود: به منظور پیشگیری از حوادث شب چهارشنبه آخر سال خانواده ها می توان نقش مهمی و تعیین کننده داشته باشند و با آگاه سازی کودکان و نوجوانان آنان را تشویق کنند که در کنار آنها و با استفاده از وسایل بی خطر یا کم خطر، این شب پرخطر را سپری کنند.
و اما حوادث ناگوار چهارشنبه سوری باید با اطلاع رسانی دقیق و آگاه ساختن نوجوانان و جوانان از سوی والدین دیگر اتفاق نیفتد و نگذاریم برخی از این افراد بدون آگاهی گرفتار سوختگی و یا قطع عضو شوند.
این موضوع تنها با فرهنگ سازی و آگاهی دادن والدین به فرزندانشان امکانپذیر است چرا که همیشه گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است.
بیایید نگذاریم در روزهای پایانی سال و شب های عید سعید باستانی نوروزی به کام همه ما تلخ شود و برخی از ما گرفتار سوختگی و دیگر عوارض ناشی از موادمحترقه باشیم.
اجتمام(5)**7268**1436
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن