تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804809031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم انداز شرایط اقتصادی در سال آینده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چشم انداز شرایط اقتصادی در سال آینده تهران - ایرنا - روزنامه جمهوری اسلامی در سر مقاله روز سه شنبه چشم اندازی از شرایط اقتصادی کشورمان را در سال آینده ترسیم کرده و با توجه به تاثیر عملکرد دولت یازدهم در بهبود شرایط اقتصادی طی نیمه دوم سال جاری برای سال جدید نیز گام های بلندتری را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است.


در این مطلب می خوانید: اقتصاد ایران در سال 92 روزهای سختی را پشت سر گذاشت. حوزه های مختلف اقتصادی ایران در این سال با نشیب و فرازهای فراوانی مواجه بودند که از دو ناحیه عوامل درونی و بیرونی نشأت گرفتند و در یک هم افزایی ناگوار، روند نامناسبی را برای اقتصاد کشور رقم زدند.
این روند اگرچه در نیمه دوم سال و با استقرار دولت یازدهم، تحت تأثیر عوامل روانی و خوش بینی حاکم بر روابط اقتصادی در عرصه های داخلی و خارجی تا حدودی بهبود یافت اما گستره و عمق آثار سوء به جا مانده از سیاست ها و اقدامات نادرست هشت سال دوران دولت های نهم و دهم آنچنان بود که رفع و تصحیح آنها مدتهای مدید زمان می برد. از این رو نیز نه تنها سال 92 بلکه به اعتقاد کارشناسان حداقل تا پایان دولت یازدهم، زمان لازم است تا این آثار برطرف شود.
در چنین فضایی، مهم ترین حوزه هایی که در سال 92 از منظر اقتصادی در کانون توجه قرار داشتند، بازار پول و سیاست های مالی بودند.
خوشبختانه دولت و بانک مرکزی در کابینه یازدهم توانستند در راستای سیاست های موفق دستگاه دیپلماسی، بازار ارز را از تلاطم و اضطرابی که بیش از سه سال درگیر آن بود، دور کنند. برخی گشایش های ارزی و کاهش تحریم های بانکی در عرصه بین المللی به بانک مرکزی کمک کرد تا با استفاده از سیاست های درست در حوزه ارزی و بانکی، قیمت ارز طی نیمه دوم سال جاری تقریباً ثابت و کم نوسان نگه داشته شود.
این ثبات نسبی کمک کرد تا فعالان حوزه تولید و تجارت بتوانند برای یک دوره بلند مدت تری برنامه ریزی کنند و همین افزایش دامنه برنامه ریزی، ثبات و آرامش را به تمامی بازارها تزریق کرد.
از سوی دیگر بالاخره دولت یازدهم توانست روند نامطلوب و نادرست دولت های نهم و دهم را در ارایه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس متوقف کند و پس از 8 سال این لایحه را به موقع ارایه دهد.
از آنجا که بودجه، مهم ترین برنامه مالی دولت و کشور است، تدوین و تصویب و شفافیت این سند در زمان مناسب و به شکل درست، می تواند کمک شایانی به ایجاد آرامش و ثبات در فضای اقتصادی داشته باشد.
با این حال، عوامل دیگری باعث شد تا بهره برداری های لازم از فضای آرام حاکم بر اقتصاد کشور انجام نگیرد. یکی از عمده ترین این عوامل مناقشاتی بود و هست که بر سر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شد. دولت و مجلس از یک سو به لحاظ قانونی ناگزیر از اجرای مرحله دوم بودند و از سوی دیگر به لحاظ منطق اقتصادی نیز چاره ای جز برداشتن گام دوم روندی که آغاز شده بود، وجود ندارد.
ملاحظاتی که در باب شیب افزایش قیمت ها وجود دارد، اجرای این مرحله را به مشکلی جدی برای دولتمردان تبدیل کرده است. برخی معتقدند به اعتبار ضرورت تأمین هزینه های افزایش یافته تولید حامل های انرژی و... چاره ای جز افزایش چشمگیر قیمت این حامل ها نیست اما چنین تصمیمی مستلزم افزایش هزینه ها بر دوش خانوارهاست. این موضوع، یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران در سال آینده خواهد بود. تأثیر این شرایط بر حوزه تولید نیز قابل تأمل است. طی سال های اخیر تصمیمات نادرست در حوزه تأمین مالی و اعمال روشهای دستوری در شبکه بانکی که به کاهش قدرت و امکان پرداخت تسهیلات در این شبکه منجر شده بود باعث شد در سال 92 رشد اقتصادی و ارزش افزوده بخش تولید همچنان شرایط نامطلوبی داشته باشد. این وضعیت نامطلوب طبعاً بر مقولاتی مانند اشتغال، تورم و تراز تجاری تأثیر منفی می گذارد چنانکه آمارهای اولیه سال 92 نیز موید این تاثیرگذاری است. برخی تصمیمات گرفته شده در نیمه دوم سال جاری توسط دولت یازدهم توانسته است تا حدودی به بهبود شرایط تولید کنندگان کمک کند اما زمان لازم برای بهبود معنادار شرایط بسیار طولانی تر از سال 93 است و باید صبر و تدبیر را توامان برای به نتیجه رسیدن سیاست های درست به خرج داد.
بر همین مبنا به نظر می رسد درصورت تداوم شرایط حاکم بر روابط سیاسی کشور و استمرار حرکت ایران و طرف های خارجی در جریان مذاکرات هسته ای و با فرض عدم دخالت عامل بیرونی غیرقابل پیش بینی، اقتصاد ایران در سال 93 گام های بلندتری برای خروج از شرایط رکود تورمی سال های اخیر برخواهد داشت و رونق بیشتری ایجاد خواهد شد.
اول**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن