تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 17 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821592817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خراسان جنوبی در آئینه اخبار 1392


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خراسان جنوبی در آئینه اخبار 1392 بیرجند - ایرنا - نگاهی به رویدادهای خراسان جنوبی در سال 1392 نشان می دهد که در میان انبوه اخبار، چند مورد آن شاخص بوده و می توانند به عنوان برگ های زرین تاریخ این خطه ثبت شود.


افتتاح پروژه های متعدد در مقاطع زمانی مختلف، برپایی نمایشگاه های متنوع، پدیده های طبیعی همچون سیل، زلزله و نزولات آسمانی، برگزاری همایش ها و نشست های استانی و ملی، سفرهای کاری مقامات کشوری و لشگری محور اکثر اخبار و گزارش های خراسان جنوبی در سال 1392 بود.
اما گل سرسبد تمامی اخبار این استان، مشارکت گسترده در خلق حماسه سیاسی بود که در 24 خرداد 1392 رقم خورد.
مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی با حضور 86 درصدی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی از نخستین دقایق رای گیری در 859 شعبه اخذ رای حاضر شدند و علاوه بر رای دادن به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، همچنین 2757 نفر را برای عضویت شوراهای اسلامی روستایی و 150 نفر را نیز برای شوراهای شهری انتخاب کردند.
در چهار مقطع دیگر نیز مردم خراسان جنوبی وفاداری به آرمان های والای حضرت امام خمینی (ره) و تبعیت از مقام عظمای ولایت را به رخ جهانیان کشاندند.
در روز یازدهم مرداد 1392 و همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مردم با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس فریاد مرگ بر اسرائیل را در سراسر این استان طنین انداز و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند. اقشار مختلف مردم ولایتمدار و انقلابی خراسان جنوبی همچنین در راهپیمایی 13 آبان سالروز سه واقعه کشتار دانش آموزان توسط رژیم منحوس شاهنشاهی، تبعید حضرت امام خمینی (ره) و تسخیر لانه جاسویی فریاد مرگ بر آمریکا سردادند.
نهم دی ماه نیز جای جای این استان شاهد راهپیمایی های بود که مردم خراسان جنوبی همگام با سایر هموطنان ایران اسلامی فریاد استکبار ستیزی سر دادند تا پیام حق طلبی خود را به گوش استکبار برسانند. شرکت کنندگان در آیینهای بزرگداشت حماسه 9 دی با فریادهای الله اکبر ، خامنه ای رهبر به بدخواهان نظام جمهوری اسلامی نشان دادند که برای پشتیبانی از ولایت فقیه و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان حاصل خون شهدای انقلاب اسلامی ، در هر شرایطی آمادگی جانفشانی دارند.
و بالاخره در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن سی و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مسوولان، روحانیان، دانشگاهیان و دانش آموزان، ورزشکاران، بازاریان، عشایر، علمای اهل سنت، جانبازان، خانواده های معظم شهدا، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر اقشار مردم، با حضور گسترده در این همایش عظیم انقلابی بار دیگر با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبرمعظم انقلاب و شهدای گرانقدر تجدید بیعت کردند.
گرامی داشت سالروز شکست آمریکا در واقعه صحرای طبس در مسجد شکر طبس با حضور معاون اول رییس قوه قضاییه در اردیبهشت، سفر والی ولایت فراه افغانستان به بیرجند در همین ماه و امضای تفاهم نامه همکاریهای مشترک بین دو استان بویژه در حوزه همکاری علمی، پژوهشی و دانشگاهی و همچنین سفر شش روزه حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در ماه دی از دیگر رویدادهای مهمی است که طی سال 1392 در خراسان جنوبی بوقوع پیوست.
انتخاب چهارمین استاندار خراسان جنوبی و آغاز به کار وی در مهر ماه یکی از مهم ترین رویدادهایی سیاسی بود که به بحث های و گمانه زنیهای بعضا غیر کارشناسی پایان داد. اواخر مهر ماه 1392 وجه اله خدمتگزار به عنوان استاندار چهارم خراسان جنوبی معرفی شد.
رزمایش الی بیت المقدس یکی دیگر از رویدادهای مهم سیاسی و نظامی خراسان جنوبی بود که در دو روز از ماه اسفنده با حضور معاون اول قوه قضائیه و با شرکت 19 گردان عملیاتی بسیج اجرا شد.
این رزمایش به طور همزمان در استان های سه گانه خراسان، سیستان و بلوچستان، گلستان و سمنان برگزار شد و قرارگاه اصلی و فرماندهان اصلی آن در مشهد حضور داشتند.
خراسان جنوبی در سال 1392 پذیرای تعدادی از مسوولان رده های مختلف کشوری بود که در این میان معاون اول دولت قبلی یک بار در تیر ماه سفر کاری داشت اما معاون اول رییس قوه قضائیه در ماه های اردیبهشت برای حضور در مراسم گرامی داشت سالروز شکت آمریکا در صحرای طبس، مرداد برای شرکت در مراسم روز جهانی قدس، آذر برای حضور در مراسم تودیع و معارفه رییسان قدیم و جدید دادگستری خراسان جنوبی، و آخرین بار در اسفند ماه برای حضور در مراسم آغازین رزمایش الی بیت المقدمس به بیرجند سفر کرد.
علاوه بر اخباری که هر از چندی از افتتاح و بهره برداری پروژه های مختلف منتشر شد، مسوولان استان در مرداد ماه اعلام کردند که 1404 پروژه طی هفته دولت امسال با اعتبار 909 هزار و 31 میلیون ریال در استان به بهره برداری می رسد.
همچنین به مناسبت گرامی داشت دهه مبار ک فجر انقلاب اسلامی حدود یکهزار پروژه عمرانی با 78 میلیارد تومان اعتباردر در نقاط مختلف خراسان جنوبی افتتاح شد.
در لابلای اخبار سال 1392 خراسان جنوبی مطالب ناخوشایندی نیز ثبت شده است که از جمله آن ها وقوع 13 زمین لرزه 3.5 تا پنج ریشتری از نخستین روز سال تا بهمن ماه می باشد.
اخبار منتشر شده ایرنا در سالجاری نشان می دهد که به جز ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر و آذر، شبکه لرزه نگاری بیرجند وابسته به مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زلزله ها را در سربیشه، آرین شهر، خوسف، طبس، گزیک، نهبندان، حاجی آباد، سرایان و نیم بلوک ثبت کرده است.
نخستین زمین لرزه سال 1392 عصر روز اول فروردین به بزرگی 4.7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در 46 کیلومتری سربیشه و آخرین آن به بزرگی چهار ریشتر ساعت 20 روز بیست و ششم بهمن ماه در نهبندان بوقوع پیوست.
در این میان خوسف طی سه نوبت و سربیشه و نهبندان هر کدام با دو نوبت بیشتر از سایر شهرستانهای خراسان جنوبی در سالجاری بر اثر این پدیده لرزیدند.
بزرگترین زلزله سالجاری با پنج ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین مهر ماه در خوسف و ضعیف ترین آنها با 3.5 ریشتر در آرین شهر و حاجی آباد روی داد.
بیشترین تعداد زلزله های امسال خراسان جنوبی در مهرماه بوقوع پیوست بطوری که یک بار در نهبندان، دو بار در خوسف و یک بار هم در حاجی آباد ثبت شد و همچنین دو زلزله در فروردین، دو زلزله در بهمن، یک زلزله در شهریور، یک زلزله در آبان و یک زلزله نیز در دی ماه روی داد.
زلزله، طوفان و بادهای ویرانگر از جمله مهمترین خطرات و بلایای خراسان جنوبی عنوان و از این استان به عنوان کلکسیونی از حوادث غیر مترقبه نام برده شده است.
گرچه خراسان جنوبی با بحران کم آبی و خشکسالی 14 ساله مواجه است و نزولات آسمانی سبب خوشحالی مردم این خطه می شود اما بارندگیهای اسفنده ماه باعث سیل در شهرستان نهبندان شد و خسارات مالی قابل توجهی بر جای گذاشت.
علاوه بر آن، آتش سوزی در نمایشگاه بهاره طبس از دیگر خبرهای ناخوشایندی بود که در اسفند سال 1392 در بایگانی خبری خراسان جنوبی ثبت شد. پنجم اسفنده حدود 70 غرفه عموما کیف، کفش و لباس نمایشگاه بهاره طبس طعمه حریق شد. 110
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن