تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814743187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعضای یو ان دی پی بر احیای بخشی از دریاچه ارومیه تاکید کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اعضای یو ان دی پی بر احیای بخشی از دریاچه ارومیه تاکید کردند ارومیه - ایرنا - اعضای یو ان دی پی ˈبرنامه عمران سازمان مللˈ عصر روز دوشنبه در نشست نهایی خود در بررسی آخرین نتایج در مورد نجات دریاچه ارومیه بر احیای بخشی (فاز کوچکی از دریاچه) یا بخشی از آن در ابتدای کار تاکید کردند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای یو ان دی پی پس از بازدید یک روزه از پارک ملی دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری در یک نشست راهکارهای مهم نجات بخشی سریع به دریاچه ارومیه را بررسی کردند.
مایک موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران نیز در این نشست گفت: به جای کاربرد و نامگذاری محدود کردن دریاچه بهتر است ˈکوچک کردن دریاچهˈ یا واژه احیای ˈبخشی ˈ از دریاچه را به کار برد.
وی اظهار کرد: باید کاری مانند کانال کشی انجام داد تا آب رودخانه ها کاملا به بدنه اصلی دریاچه برسد.
مشاور ارشد جایکا در این نشست گفت: با توجه به اینکه بخش وسیعی از دریاچه خشک شده است تدابیر ما نیز باید گسترده باشد.
ناگاتا کنجی افزود: حفظ دریاچه ارومیه باید اولویت اول طرحها و برنامه ها بوده و با توجه به نوسانات بسیار آب، باید موثرترین راهکار را یافت.
وی گفت: پروژه سفید رود که در ارتباط با تغییر الگوی کشت اجرا شد، طرح موفقی بود که می توانیم این طرح را به استان های آبریز حوضه دریاچه ارومیه نیز تعمیم دهیم.
ناگاتا افزود: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می تواند نقش بسیار مهمی در نجات دریاچه داشته باشد و ضرورت دارد این راهکار در دیگر مناطقی که مشکل کم آبی دارند رعایت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: هرچه زمان از دست می دهیم دامنه تاثیرات منفی دریاچه بیشتر می شود و ما نیازمند یک مهندسی معکوس در حوضه دریاچه ارومیه هستیم.
حسن عباس نژاد اظهار کرد: مشاوره های بسیار برای نجات بخشی دریاچه ارومیه ارائه شده و ما نیز هم اکنون راهکارها را در دست داریم و منتظریم تا به مرحله اجرایی برسند.
وی ادامه داد: داشتن یک مجری خوب و کاردان می تواند بهتر از چندین مشاوره باشد و مشاوران بین المللی و حضورشان در ارومیه باید بتواند به عنوان یک گام مهم در پیشرفت در نجات بخشی به دریاچه ارومیه باشد.
تیم 22 نفره ان دی پی که از صبح امروز دوشنبه وارد آذربایجان غربی شده اند درصددند تا یک جمع بندی از کلیه راهکارهای پیشنهادی بررسی شده را ارائه کنند تا از بین این راهکارها آنهایی که اولویت دارند برای ارائه به رییس جمهوری در اردیبهشت ماه تهیه و تنظیم شوند.
این تیم شامل کارشناسانی از کشورهای ژاپن، اسپانیا، استرالیا، سوییس و هلند است.
هم اکنون دریاچه ارومیه که به عنوان دومین دریاچه شور جهان مشهور است 85 درصد از پهنه آبی خود را از دست داده است و آغاز طوفان های نمکی در این منطقه دامنگیر بسیاری از مردم و جوامع محلی شده است.
بر اساس اعلام مسئولان این بحران اخیرا تا جایی پیش رفته است که منجر شده تا برخی از روستاییان ساکن در حاشیه دریاچه در آذربایجان شرقی روستاهای خود را ترک کنند.
این بحران بزرگ هم اکنون در حال گسترش است و کارشناسان پیش بینی کرده اند که دامنه این بحران بیش از 14 استان کشور را در برمی گیرد.
7125/۵۸۱/ 1539
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن