تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812834562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ طلای سبز در چاله های سیاه فقر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرگ طلای سبز در چاله های سیاه فقر یاسوج- ایرنا - جنگل ها به عنوان طلای سبز برغم داشتن نقش حیاتی در سلامت محیط زیست و توسعه پایدار همواره مورد تهدید و تعرض سودجویان بوده است که در این رهگذر وجود چاله های سیاه فقر (کوره های زغال) بزرگترین چالش این زیباترین مواهب طبیعی است.


با وجود اهمیت زیست محیطی جنگل ها در حفاظت از منابع آب و خاک ، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش و رانش زمین اما همواره درختان بلوط این زیباترین ثروت ملی طعمه آتش فقر فرهنگی و مالی سودجویان طبیعت شده است، رویه ای که باید برای آن چاره اندیشی جدی شود.
این وضعیت در حالی است که مقام معظم رهبری برحفظ جنگل ها بیش از اهمیت درختکاری تاکید دارند و اینگونه فرموده اند: ˈ منتها من گلایه هایی که باید بکنم از مجموع مسئولین مسئله ی درخت و درختکاری و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایی که نباید قطع شود، بی جهت قطع می شود؛ این خیلی اشکال بزرگی است که وجود دارد.ˈ
با وجود اهمیت مقوله حفظ جنگل ها، محرومیت اهالی روستاهای جنگل نشین ، نبود مراکز اشتغالزا و پایین بودن درآمد باعث شده که جنگل ها همواره با وجود داشتن ارزش ذی قیمت که به عنوان طلای سبز شهرت دارند،تخریب و چالش بیایانی شدن زمین روند مخاطره ای خود را بیش از پیش داشته باشد.
اقدام به قطع بی محابای روستاییان به جنگلها در حالی است که هزینه قطع هر اصله درخت بلوط طبق قانون پنج میلیون ریال است اگرچه این میزان نسبت به ارزش افزوده بلوط ملبغ بسیار اندکی است اما همین میزان جریمه انگار اعمال نمی شود.
علاو ه برکوره های زغال در مناطق دورست کوهستانی وجود ˈکوپه های هیزمˈ در کنار برخی روستاهای جنگل نشیتن نظیر آنچه که مسوولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد اخیرا در سفر به منطقه محروم ˈزیلایی ˈمشاهده کردند،دل دوستداران طبیعت را آزاد می دهد.
درختان بلوط سبزی که روز و روزگاری آب و هوای سالم و ریه تنفسی مفرحی را هدیه مردم کرده اند یکی پس از دیگری برای تامین ˈسوخت گرمایشیˈ ، ˈتهیه زغالˈ و حتی ˈحصارکشی خانه هاˈ به بهای اندک قلع و قمع می شوند .
فقر فرهنگی از این حیث که برخی جنگل نشینان هنوز برغم سال ها همجواری با سایه سار درختان بلوط و استفاده از میوه این درختان حیاتی، اهمیت نقش زیست محیطی این ارزنده ترین موهبت الهی را درک نکرده اند و احیانا چشم پوشی می کنند و فقرمالی باعث شده که تخریب جنگل با ارزان ترین قیمت همچنان صورت گیرد.
بررسی های میدانی در برخی مناطق جنگلی کهگیلویه وبویراحمد بیانگر این واقعیت است که تراژدی تخریب جنگل ها ادامه دارد و صیانت از این نعمت الهی که در حقیقت بهترین نعمت سلامت حیات موجودات زنده است به ضمانت های اجرایی و نظارتی بیشتری نیازمند است.
باوجود توجه دولت در امر گازرسانی به روستاها و درعین حال تامین نفت سفید برای سوخت اهالی روستایی اما با این وجود بهره برداری غیرقانونی و حتی بی رویه از جنگل ها در برخی مناطق ادامه دارد که این امر بیش از پیش نیارمند تشدید برخوردهای قانونی بازدارنده و برخورد با متعرضان به جنگل هاست.
وجود کوپه های خیره کننده هیزم در برخی روستاها که برپایی نمایشگاه چوب را در ذهن هر رهگذری تداعی می کند در واقع اغماضی از اقدام غیرقانونی و مجرمانه آشکار خانوارهای جنگل نشین است که در برخی مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد از جمله زیلایی به عینه مشاهد می شود.
یک روستایی منطقه زیلایی درباره انگیزه قطع درختان ˈفقرˈ را مهمترین عامل تعرض روستایان به جنگل بیان کرد و گفت: برخی خانوارها پول خرید نفت به بهای اندک را هم ندارند و این امر باعث استفاده از چوب بلوط برای تامین سوخت استفاده کنند.
این روستایی معتقد بود فقر دشمن جنگل است و مردم فقیر از ناچاری اقدام به قطع درخت می کنند، اگر چه میزان تخریب کم شده اما برداشت از جنگل ادامه دارد.
رشد جمعیت دامها و دچار مانع شدن تکثیر رویش مجدد جنگل ها و اهمیت حفظ جنگل های موجود می طلبد که مسوولان ذیربط درکنار توسعه فرهنگ درختکاری بیش از پیش برای حفظ جنگل ها تلاش مضاعف کنند و هرگونه برداشت هیزم را به عنوان یک جرم به روستاهای جنگل نشین گوشزد و با مجرمان برخورد قاطع کنند.
بهره گیری از ظرفیت آموزش و هماهنگی با شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران بهترین و ارزان ترین راهکار برای بازدارندگی در امر حفاظت از جنگل ها،کاهش تخریب و صیانت بهتر از این زیباترین و ارزشمند ترین برکت گهواره خاک است.
استان کهگیلویه وبویراحمد یک میلیون از پنج میلیون هکتار جنگل حوزه زاگرس را دارد که عواملی چون خشکسالی، پدیده خشکیدگی درختان بلوط ، قطع درختان برای سوخت و زغال این ˈگنج سبزˈ را در معرض خطر قرار داده است که با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری برحفظ جنگل ها، ترویج فرهنگ حفاظت از این منابع ارزشمند نیازمند کار فرهنگی و اقدامات بازدارنده بیش از پیش از سوی متولیان این امر است.
671 مظفر عدالت نسب
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن