تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802636498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلای سبز، گرانبهاترین میراث ایران زمین در راه توسعه پایدار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

طلای سبز، گرانبهاترین میراث ایران زمین در راه توسعه پایدار ارومیه - ایرنا - جنگل های به عنوان گرانبها ترین میراث و ودیعه الهی برای انسان ،علاوه بر ارزش اقتصادی به عنوان منبع بدون جایگزین تولید اکسیژن کره خاکی، مورد توجه مجامع جهانی قرار گرفته و راهکارهای زیادی برای حفاظت از این عرصه ها اتخاذ و اعمال می شود.


کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکای شمالی و ژاپن با برنامه ریزی های خاص در صدد گسترش جنگل ها و عرصه های طبیعی خود هستند ولی کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، به این امر مهم و اساسی چندان توجهی نمی شود.
با درنظر گرفتن اهمیت جنگل ها و مراتع از نظر کنترل آبهای سطحی و تغذیه آبهای زیر زمینی، مبارزه با آلودگی هوا، مبارزه با فرسایش خاک، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، تلطیف هوا، نقش اقتصادی جنگل، برای تولید مواد دارویی و صنعتی، ضرورت حفاظت از این عرصه ها بیش از پیش نمایان می شود.
منابع طبیعی شاهکار خلقت و یکی از گرانبها ترین وزیباترین منابع خدادادی هستند که هر کشور برای ادامه و بقای خود نیازمند حفظ و حراست و احیای آن است.
در حال حاضر، عرصه های آبخیزداری حدود 125 میلیون هکتار از مساحت کشور را در بر می گیرد که با توجه به مساحت نزدیک به 164 میلیون هکتاری ایران، حدود 39 میلیون هکتار باقیمانده از سطح کشور را مناطق بیابانی، کویری، باتلاق ها، دریاچه ها، شهرها تشکیل داده است.
تفاوت زیاد دو عرض جغرافیایی شمال و جنوب کشور و وجود دشت ها، ارتفاعات و اقلیم های متفاوت سیمای بسیار متنوعی به سرزمین پهناور ایران بخشیده به گونه ای که نواحی رویشی و گونه های گیاهی بسیار زیادی در آن مستقر شده اند.
در زمان حاضر، پنج ناحیه رویشی شامل ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری، ناحیه رویشی ایران تورانی، ناحیه رویشی ارسباران،ناحیه رویشی زاگرس و ناحیه رویشی خلیج فارس- عمانی در ایران وجود دارد که نشان از غنای حوزه فضای سبز در کشور است.
حدود 85 میلیون هکتار از مساحت کشور را عرصه های ملی و طبیعی در برگرفته که جنگل های ایران 8/8 درصد و مراتع 52 درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهند.
سرانه جنگل در کشور در زمان حاضر، 17 صدم هکتار است و این در حالیست که سرانه جهانی جنگل 62صدم هکتار می باشد که مقایسه این آمار ضرورت توجه به حفظ، احیا و توسعه جنگل های کشور را نشان می دهد.
مراتع نیز از جمله دیگر منابع خدادادی و فضاهای سبز در کشور به شمار می روند که نقش بسیار مهمی در حفظ آب و خاک و جلوگیری از فرسایش، تنظیم گردش آب در طبیعت، تامین علوفه مورد نیاز دام، تولید محصولات دارویی و صنعتی، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری دارند.
طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 7/10 میلیون تن علوفه در شرایط بارش نرمال در مراتع کشور تولید می شود که این آمار نیز دلیل دیگری بر ضرورت توجه به مراتع در کشور می باشد.
جمعیت دامی کشور حدود 124 میلیون واحد اعلام شده که حدود 83 میلیون واحد آن وابسته به علوفه مرتع هستند ، این در حالی است که مراتع موجود کشور تنها می تواند خوراک 37 میلیون واحد دامی در مدت 7 ماه یا 6/24 میلیون واحد دامی در مدت یکسال را تامین کند.
طبق این آمار در حال حاضر بیش از 2/2 برابر ظرفیت مجاز از مراتع کشور بهره برداری می شود و معیشت حدود 916 هزار خانوار روستایی و عشایری به بهره برداری از مراتع وابسته است.
آذربایجان غربی نیز با مساحتی معادل چهار میلیون و 366 هزار هکتار ، 2.65 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده که 481 هزار هکتار آن را دریاچه ارومیه و باقی را مساحت خشکی استان تشکیل می دهد.
از سه میلیون و 741 هزار هکتار از مساحت خشکی استان دو میلیون و 745 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است که دو میلیون و 653 هزار هکتار آن مراتع و 101 هزار هکتار آن را عرصه های جنگلی در بر می گیرند.
این آمار نشان می دهد سهم آذربایجان غربی به نسبت مساحت موجود خود، سهم قابل توجهی در حوزه منابع طبیعی است و نباید از نقش موثر این استان در حوزه منابع طبیعی غافل بود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در کشورها گفت: این استان از استان های مستعد از لحاظ منابع طبیعی تجدید شونده است که ویژگی های آب و هوایی و اقلیمی، تنوع اکولوژیکی و بیولوژیکی ، تیپ تنوع اراضی و استعداد خاک شرایط را برای انواع گونه های گیاهی خودرو و زندگی انواع جانوران وحشی در استان فراهم کرده است.
علی پیرمرادی افزود: حفاظت از اراضی ملی و آب و خاک از جمله وظایف تک تک آحاد جامعه است که باید توجه جدی به این مقوله شود.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی و حیات کشور وابسته به منابع طبیعی است، اظهار کرد: کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی حساس خود اکنون در مرحله ای از توسعه قرار گرفته که تحت هرشرایطی باید مقوله توسعه امنیت غذایی و توسعه پایدار را جدی بگیرد.
وی اضافه کرد: برای داشتن امنیت غذایی باید منابع طبیعی را حفظ کرده و از آن به نحو مطلوب بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد:بدون حفاظت از آب و خاک، جنگل، مرتع و بهره برداری مطلوب از منابع تجدید شونده نمی توان به توسعه پایدار و تولید مطمئن در کشاورزی دست یافت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: هم اکنون منابع طبیعی موجود در کشور و استان به رغم هشدارهای داده شده در شرایطی نامطلوب مورد بهره برداری قرار می گیرند که باید فکری اساسی برای این موضوع کرد.
مدیر کل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بدون توجه به عرصه های ملی نمی توان انتظار تامین امنیت غذایی را داشت و تولید از منابع داخلی نیازمند حراست از عرصه های طبیعی است.
علی مختاری اضافه کرد: با توجه به تحریم های موجود ، موظف به تولید مایحتاج عمومی در داخل کشور هستیم که این امر بدون وجود مراتع و عرصه های ملی مطلوب امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: کشت در استان و کشور باید بر پایه سه اصل نیازهای جامعه، بازاریابی و بازارسازی صورت گیرد .
مختاری افزود: 120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که 83 میلیون آن وابسته به علوفه مرتعی هستند که اگر برای چرای اصولی این دام ها فکری اندیشیده نشود، مراتع خوب و متوسط ما تبدیل به مراتع فقیر می شوند.
وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز نزدیک به هفت میلیون واحد دامی وجود دارد که سه میلیون و 900 هزار واحد دامی مازاد بر نیاز مراتع استان است.
مختاری ادامه داد: برای تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی باید همه تلاش کنند و باید بدانیم که حراست از عرصه های طبیعی وظیفه یک شخص یا گروه نیست.
وی گفت: آسیب شناسی در خصوص حراست از عرصه های ملی ضروری است و مردم باید برای حفاظت از این عرصه ها پای کار بیایند.
مدیر کل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نفوذپذیری آب در جنگل 40 برابر عرصه های بدون پوشش گیاهی است، اضافه کرد: نفوذپذیری آب در عرصه های جنگلی هفت دقیقه طول می کشد ، این در حالی است که این آمار در زمین های بدون پوشش گیاهی چهار ساعت و 6 دقیقه است .
وی از تعریف طرح های منابع طبیعی در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات و تلاش های مسئولان دولت تدبیر و امید به زودی شاهد رفع بحران دریاچه ارومیه باشیم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مراتع طبیعی استان شامل مراتع ییلاقی، میان بند و قشلاقی است که مراتع ییلاقی در نوار مرزی استان و هم مرز با کشور های عراق و ترکیه و مراتع قشلاقی و میان بند در قسمت های اطراف دریاچه ارومیه ، حاشیه رودخانه ارس و مراتع حریم روستاها قرار دارند.
پرویز ریاضی فر افزود: مراتع و چمن زارهای طبیعی واقع در حاشیه تالاب ها و رودخانه های دائمی استان به خاطر برخورداری از رطوبت زیاد اغلب شکل باتلاقی به خود گرفته و محل پرورش گاومیش است و به همین دلیل آذربایجان غربی از مراکز مهم پرورش گاومیش کشور به شمار می رود.
وی اظهار کرد: سطح این مراتع و چمنزارها پوشیده ازگیاهان خانواده گندمیان و تعدادی از خانواده لگومینوزها به همراه گونه های جگن و کارکس و زنبق می باشد که ترکیب مناسبی برای تعلیف دام سنگین به شمارمی آید.
وی اضافه کرد: سطح این مراتع اغلب تا نیمه اول فصل بهار پوشیده از آب های سطحی است که پس از قرق کوتاه مدت تا اواخر فصل بهار یک یا دو چین از علوفه طبیعی به صورت دستی درو شده و در بقیه طول سال به صورت مستقیم توسط دام سنگین مورد چرا واقع می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: روی هم رفته این استان از قطب های مهم مرتعداری کشور به شمار می رود و دو میلیون و 668 هزار هکتار از مساحت استان را مراتع تشکیل می دهد.
ریاضی فر گفت: 550 هزار هکتار یعنی 21 درصد این مراتع استان را مراتع خوب ، یک میلیون و 72 هزار هکتار آن یعنی 40 درصد آن را مراتع متوسط و یک میلیون و 45 هزار هکتار آن یعنی 39 درصد آن را مراتع فقیر تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: مقدار تولید علوفه خشک قابل برداشت سالانه با توجه به تداوم و تاثیر چند ساله خشکسالی اخیر و کاهش چشمگیر تولید علوفه، 592 هزار تن می باشد که مدت زمان چرا در مراتع استان با توجه به شرایط اکولوژیکی، شرایط اقلیمی و قدرت تجدید حیات و عرف محل متغیر بوده و بین 3 تا 9 ماه در سال می باشد.
وی اضافه کرد:مراتع استان به لحاظ تنوع زیستی و نقش آن در تامین علوفه دامی تاثیر مهمی در اقتصاد استان دارد که بروز خشکسالی های ممتد و چرای بی رویه مراتع را در معرض خطر قرار داده است.
با این توضیفات و با توجه به لزوم اهتمام بیشتر برای جلوگیری از استفاده بی رویه از منابع طبیعی، باید همه مسئولان و مدیران در کنار بهره برداران و مردم دست در دست هم دهند و با عزمی جدی تر، در راستای مقابله با کاهش روز افزون وسعت منابع طبیعی از جمله جنگل ها، مراتع و حوزه های آبخیزداری تلاش کنند.
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
8137/583











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن