تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838088434
تمدن چگونه تمدن شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:الف: تمدن چگونه تمدن شد؟
دکتر ابوالفضل پاسبانی صومعه*، 26 اسفند 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۶
اولین سالگرد وفات استاد بزرگ دکتر محمد حسین تمدن جهرمی است و می طلبد تا از مقام علم و عالم عامل تجلیل به عمل آورده و ره توشه ای از این الگوی علم و اخلاق برگیریم، چرا که در شبی تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل به سر برده و به بیان کنفسیوس از طریق پیران شناخت مسائل جدید به ذهن ما خطور کرده و راهی به سوی سبک باری و ساحل ها گشوده خواهد شد. تمدن که بود؟ تمدن چه کرد؟ تمدن چه می خواست؟ و تمدن چگونه تمدن شد و به فرزانگی رسید؟تمدن در سال ۱۳۰۴ در یک خانواده جهرمی که به دو صفت منطقی بودن و تدین متصف بوده، متولد می شود و تحصیل را از مدرسه اسلامیه جهرم با مدیریتی که به خوبی از آن یاد می شود، آغاز می کند. در سال ۱۳۲۰ دیپلم گرفته و در ۱۳۲۱ وارد دانشگاه می شود و تا ۱۳۴۵ تحقیق و تحصیل را در مدرسه اقتصاد لندن ادامه می دهد. هوش سرشار و محیط فرهنگی خانواده باعث شروع تحصیل از سالهای پیش از سال متعارف و تداوم آن تا آغاز مرگ گردیده و در تمام این مسیر سرآمد هماوردهای خود بود. جستجوی آنچه سیرابش می کرد باعث می شد تا درگیر عناوین نبوده و به دنبال گمشده خویش در مسیر دانش و تجربه در داخل و خارج بگردد.پس چو حکمت ضاله مؤمن بود آن ز هر که بشنود موقن بود.حقیقت را فراتر از مصلحت قرار می داد حتی اگر هزینه هایی فوق العاده سنگین داشته باشد (در جریان ملی شدن نفت از معدود افرادی بود که از دولت ملی حمایتی تا سر حد اخراج از جریان چپ از خود بروز داد)حق شب قدرست در شبها نهان تا کند جان هر شبی را امتحاندر میان دلق پوشان یک فقیر امتحان کن وانک حقّست آن بگیرعلم و دانش هدف او بود و نه ابزاری که به واسطه آن به شهرت و ثروت و قدرت برسد، لذا سرمایه عمر و منابع مادی و ثروت خانوادگی خود را نیز در راه کسب علم و نشر دانش صرف نمود تا هم یک معلم عالی مقام و هم یک عالم اقتصادی کامل باشد (شکل دهی به کتابخانه ای شخصی که در اواخر عمر به کتابخانه ملی اهدا شد و تأمین مالی شخصی اکثر فرصت های مطالعاتی نمونه ای از این وضعیت است)با وجود اظهار نظر پیرامون مسائل خرد و کلان دانشگاه و جامعه، هیچگاه دچار غیبت و نمامی نمی شد و معطل این مسائل نمی ماند و برنامه پژوهشی و آموزشی خود را به جدّ دنبال می نمود و حتی زمان هایی که برای خیلی ها مرده محسوب می شود را زنده می کرد.الگویی عملی و ناصحی غیر زبانی در تشویق دانشجویان و همکاران به علم اندوزی و رعایت اصول اخلاقی و نشر دانش بود. تعداد معدود رساله های راهنمایی شده ایشان محل تدقیق اهل دقت است. می آموخت و می آموزاند و این مسیر را تداوم می داد. دکترای اقتصاد، دکترای حقوق، فوق لیسانس علوم سیاسی، جامعه شناسی، فلسفه و روش شناسی علوم، روابط بین الملل، آمار و ریاضی، مدیریت و بررسی تطبیقی، رشته هایی است که در آنها مدارک دانشگاهی داشت.)شنواییِ قوی تر از گویایی خود را تا آخرین لحظات از دست نداد که فرمود قل اذن خیرلکمخود را سانسور نمی کرد، چه در مسائل سیاسی، اجتماعی از طریق انحصار رسانه ای، و چه در مناسبات اجتماعی با دیگران و چه در مسائل علمی. لذا دیگران را با همه سلایقشان به رسمیت می شناخت و خود و رأی خود را تحمیل نمی کرد. بنابراین صلح کل بود و گله گذار نبود، هرچند به طور غیر مستقیم تذکراتی را در راهنمایی های خود مستتر می داشت.دقیق بود و نظرات اصلاحی دیگران را می پذیرفت و بالاتر اینکه خود را در منظر رأی و نظر دیگران قرار می داد. در نتیجه برایش سخت نبود تا در کمال تواضع و تعادل، بگوید که اشتباه کردم یا نمی دانم!در همه حال قدردان اساتید خود در مراحل گوناگون بود، چه هنگامی که از روحانی فاضل و با تقوای مدرسه جهرم، سید محمد احمدی نام می برد و چه زمانی که از رابینز و فلپس برون، پوپر و لاکاتوش و دیگران.ضمن به کمال رساندن صفات آزاد منشی و راست قامتی در مواجهه با اصحاب قدرت، آزاد اندیشی اساتید و دانشجویان را لازمه ارتقاء علم اقتصاد در ایران می دانست و آن را نه داده شده، بلکه محصول تعامل و تلاش اساتید با مسئولان دانشگاه می دانست. همچنین آزادی تحقیق را به لحاظ همه روشی و موضوعی برای اقتصاددانان و دانشجویان این رشته قائل بود. وطن دوستی او باعث می شد تا علیرغم مشکلات، چراغ دانش را در ایران عصر حاضر نیز زنده نگه دارد.در سفر گر روم بینی یا خُتَن از دل تو کی رود حب الوطنبه دنبال عدالت و کشف حقیقت از مراحل ابتدایی تا انتهای زندگی بود، لذا اهل جدل با سخن حق نبود و عدالت را معیار مناسبات اجتماعی و اقتصادی می دانست. آرزوی برقراری جامعه عادلانه و بهبود حال طبقات پایین را در سر می داشت، گویی بهبود حال طبقات پایین را علامت و معیار اصلی جامعه عادلانه می دانست و محرومیت زدایی را از وظایف اساسی مغفول دولتها بر می شمرد. بنابراین یک پرنسیب دار و یک تکامل خواه واقعی بود.او که کلاسهایش را با طرح سئوال شروع می کرد، تأثیرگذاری استاد را ناشی از تدریس عاشقانه، معلومات وسیع در رشته اقتصاد و رشته های هم جوار، شروع آموزاندن از چشم یک پرنده، قدرت انتخاب هسته اصلی بحث از حواشی، پرهیز آگاهانه از کاربرد افراطی روشهای کمی در اقتصاد، بیان روان و همراه با احساس، استعداد ذاتی، تمرین و اصلاح مداوم از طریق شنیدن انتقادات، می دانست.همواره در حال رصد مسائل جاری جامعه و جهان بود، چرا که اقتصاد علمی در خلاء و محیط آزمایشگاهی نبوده و شناختن بسترهای نهادی و قیود گوناگون را زمینه ساز بهینه یابی بهتر می دانست. وگرنه بدون جامع الاطرافی علم و اقتصاددان، اقتصاددان تبدیل به مهندس می گرددبی لیاقتی دولت در جلوگیری از مفاسد اقتصادی در میان فعالین اقتصادی خصوصی و حتی درون دولت را در چارچوب رویکرد انتخاب عمومی تحلیل می کرد و آزمون سلامت مالی و صداقت اخلاقی را در کنار آزمون مهارت برای دولتمردان لازم می دانست.از سوی دیگر بیان بوکانان که می گفت " دولت اقتصاددانان را فاسد می کند" را دستمایه این قرار می داد که صرف حضور چند اقتصاددان، کلاف سردرگم سیاست اقتصادی را باز نکرده و این را از بزرگترین اشتباهات اقتصاددانان می دانست که باید چاره ای دیگر اندیشید.در وظیفه خطیر انتخاب اساتید، به معلومات و مطالعات در زمینه های کلی و جزئیات اقتصادی، بیان خوب، استعداد پاسخگویی به سئوالات و راهنمایی پژوهشی دانشجویان و رعایت موازین اخلاقی متذکر می شد.وظیفه استاد مشاور را این می دانست که اولاً خود درباره مسائل مطرح شده در رساله مطالعه کند و لااقل مقالات و منابعی که در پروپوزال آمده را بخواند تا مشاوره حداقلی را بتواند بدهد. با وجود اینکه میدان کار هر تئوری را به دانشجویان متذکر می گردید، اما آخرین توصیه اش به دانشجویان و اساتید این بود که دانشجویان اقتصاد در سالهای محدود تحصیلی بیشتر تئوری بیاموزند و استادان بر مواضع علمی و پرهیز از موضع سیاسی تأکید کنند. و خودش به قسم نامه ای که برای دانش آموختگان رشته اقتصاد نوشته بود عمل هم می کرد."اکنون که تحصیلات خود را به پایان رسانیدهام، به خوبی آگاهی دارم که مشاغل آیندهام، هرچه باشد، خواه در دوایر دولتی و بخش عمومی به عنوان اقتصاددان و مشاور اقتصادی و برنامه ریز، خواه در بخش خصوصی و شرکتهای بازرگانی و صنعتی در جایگاههای کارشناسی و مدیریت، خواه در کار و کسب مستقل، یا به عنوان تحلیلگر اقتصادی در مطبوعات و رسانهها و یا در هر مقام دیگری من جمله در بخش تعاونی که باشم، مسئولیتهای اخلاقی و وجدانی سنگینی به عهده خواهم داشت و اعلام میدارم که این مسئولیتها را با قید سوگند میپذیرم.بنابراین:سوگند یاد میکنم، برای تأمین هدفهای استقلال اقتصادی ایران و رشد و رفاه اقتصادی کلیه هم میهنان در یک جامعه آزاد، تمام تلاش و کوشش خود را به کار برم.سوگند یاد میکنم، هرقدر که میتوانم با بلایای اقتصادی نظیر بیکاریهای وسیع، تورم طاقت فرسا و انواع فساد مالی و رانت خواری مبارزه کنم.سوگند یاد میکنم، فکر همکاری اقتصادی با دیگر کشورها همراه با حفظ احترام و منافع متقابل را با نهایت جد و جهد ترویج نمایم و برای رفع فقر و تأمین عدالت اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و جهانی تلاش کنم.سوگند یاد میکنم، دانستههای علمی خود را همیشه به روز نگاه دارم، پیشرفتهای علم اقتصاد را دنبال کنم و با سلاح دانش، خود را برای مواجهه با چالشهای جهانی شدن اقتصاد در قرن بیست و یکم آماده سازم.و بالاخره سوگند یاد میکنم، در همه مسئولیتهای آینده، دقت، امانت، درستکاری و بیان حقایق را وجهة همت خویش قرار دهم و این خصائل انسانی و اخلاقی را در برابر هیچ وسوسهای رها نسازم."ان شاءالله اساتید و دانشجویان عزیز، جویای این نوع الگوها که ان شا ء الله کم هم نیستند، باشند. که فرمود: و فی ایام دهرکم نفحات* استادیار اقتصاد جهاد دانشگاهی تهران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
دفاع مقدس ميلاد يك تمدن و هويت جديد است
سردار سلامي دفاع مقدس ميلاد يك تمدن و هويت جديد است جانشين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت دفاع مقدس ميلاد يك تمدن و هويت جديد و شاهد وصال يك حادثه بالاتر از تصور انسانها بود به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار سلامي جانشين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت ما درگزارش تصویری - چو ایران نباشد تن من مباد - تخت جمشید جلوهای از شکوه تمدن ایران
چو ایران نباشد تن من مباد - تخت جمشید جلوهای از شکوه تمدن ایران هخامنشیان نام سلسله پادشاهی در ایران دوره باستان است از هخامنشیان به عنوان بزرگترین امپراتوری جهان از نظر گستردگی و جمعیت نام برده شده است و بیش از ۴۹ میلیون نفر از ۱۱۲ میلیون جمعیت جهان آن زمان در این سرزمین زندگیشهر سوخته زابل افتخاری از تمدن ایران که نباید فراموش شود
زاهدان شهر سوخته زابل افتخاری از تمدن ایران که نباید فراموش شود شهر سوخته زابل با قدمت بیش از 5 هزار سال حکایت از تمدنی بسیار کهن در ایران دارد طی 13 مرحله کاوش در شهر سوخته آثاری کشف شده که حاکی از پیشرفت علم و صنعت ایران در سه هزار سال پیش از میلاد مسیح است به گزارش خبرنگارانتشار 9کتاب جدید در موضوعات خانواده، سبکزندگی و تمدناسلامی از دیدگاه رهبرانقلاب
انتشار 9کتاب جدید در موضوعات خانواده سبکزندگی و تمدناسلامی از دیدگاه رهبرانقلابانتشارات انقلاب اسلامی 9 عنوان کتاب با موضوعات زن و خانواده سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب اسلامی را در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در اختیار علاقهمندان قرارغرب پیام تمدن جهان اسلام را از طریق شعلههای فروزان یک بیداری اسلامی به گوش خود شنید
سردار سلامی غرب پیام تمدن جهان اسلام را از طریق شعلههای فروزان یک بیداری اسلامی به گوش خود شنید جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت در حال حاضر میدان درگیریهای عمده در منطقه استراتژیک خلیجفارس خاورمیانه و جهان اسلام است و علت این امر این بود که غرب پیام تمدن جرحیمپور ازغدی در همایش «نقش حوزه در تمدنسازی اسلامی»: روایات فراوانی برای تمدنسازی داریم؛ حوز
رحیمپور ازغدی در همایش نقش حوزه در تمدنسازی اسلامی روایات فراوانی برای تمدنسازی داریم حوزههای علمیه ورود پیدا کنندعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روایات فراوانی برای تمدنسازی داریم گفت اگر حوزههای علمیه در بحث تمدنسازی اسلامی ورود پیدا نکنند دیگرانهیچ مکتبی به اندازه اسلام و تشیع ظرفیت تمدن سازی ندارد
استانها جنوب فارس رحیم پور ازغدی هیچ مکتبی به اندازه اسلام و تشیع ظرفیت تمدن سازی ندارد شیراز – خبرگزاری مهر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت هیچ مکتبی به اندازه اسلام و تشیع ظرفیت تمدن سازی ندارد به گزارش خبرنگار مهر حسن رحیم پور ازغدی عصر چهارشنبه در همایش طلاب و روحانیسرمربی گری تیم ملی امید را بدون دستمزد پذیرفتم/ طاق بستان نماد تمدن ایران است
استانها غرب کرمانشاه کاندلاس در گفتگو با مهر سرمربی گری تیم ملی امید را بدون دستمزد پذیرفتم طاق بستان نماد تمدن ایران است کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال ایران به سوالاتی درباره چرایی همزمانی مربی گری او در تیم های ملی بزرگسالان و امید ایران ماندنمقام ارشد پارلمانی روس: تحریم مقامات روس توسط اروپا غیرمتمدنانه است
مقام ارشد پارلمانی روس تحریم مقامات روس توسط اروپا غیرمتمدنانه است مسکو- ایرنا- خانم والنتینا ماتویینکو رییس شورای فدراسیون مجلس علیای پارلمان روسیه گفت تحریم روادیدی مقامات روس از طرف اتحادیه اروپا غیرمتمدنانه و غیرقابل قبول است به گزارش ایرنا ماتویینکو روز سه شنبه در گففارس گزارش میدهد غار اسرارآمیز و پل باستانی تراب نگینی از تمدن در شهرستان لنده + تصاویر
فارس گزارش میدهدغار اسرارآمیز و پل باستانی تراب نگینی از تمدن در شهرستان لنده تصاویرغار اسرارآمیز و پل باستانی تراب متعلق به دوران سامانیان بوده و در روستایی به همین نام در 10 کیلومتری مرکز شهرستان لنده قرار داشته که در ایام نوروز میزبان میهمانان نورزی خواهد بود به گزارش خبرگرسالت امروز ما ساخت تمدن اسلامی است
سردار نقدی رسالت امروز ما ساخت تمدن اسلامی است تهران - ایرنا - رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت رسالت امروز ما ساخت تمدن بزرگ اسلامی در کشور و الگوسازی برای بشریت است به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا سردار محمدرضا نقدی روز سه شنبه در دهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی در سالرئیس سازمان بسیج مستضعفین: کمتر از آسیبها برای متربیان صحبت کردیم/ پایههای تمدن اسلامی را باید در آموزش و پر
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کمتر از آسیبها برای متربیان صحبت کردیم پایههای تمدن اسلامی را باید در آموزش و پرورش ساخترئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت نقص بزرگی در نظام تعلیم و تربیت داریم و آن این است که کمتر از آسیبها برای متربیان صحبت کردیم متربی در مواجهه با واقعیت در جامعهبا هدف نزدیکی شهرهای تمدنخیز جهان اسلام کاشان و الجزیره خواهرخوانده میشوند
با هدف نزدیکی شهرهای تمدنخیز جهان اسلامکاشان و الجزیره خواهرخوانده میشوندبا حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس الجزایر در کاشان بحث خواهرخواندگی کاشان و پایتخت این کشور آفریقایی مطرح شد به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان در نشست مشترکی که ظهر امروز با حضور مسئولان مجکرمانشاه دروازه تمدن ایران زمین است/ ضرورت تغییر دید امنیتی به استان
استانها غرب کرمانشاه آزرمی کرمانشاه دروازه تمدن ایران زمین است ضرورت تغییر دید امنیتی به استان کرمانشاه - خبرگزاری مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه گفت استان کرمانشاه همواره به عنوان دروازه تمدن ایران زمین و علاوه بر مرز ورود و خروج در حوزه اقتصاد دروازه داد و ستدپايههاي تمدن اسلامي را بايد در آموزش و پرورش ساخت
پايههاي تمدن اسلامي را بايد در آموزش و پرورش ساخت آموزش و پرورش ميداندار حركت عظيم ساخت پايههاي تمدن اسلامي است سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در مراسم تجليل از برگزيدگان دهمين جشنواره علمي- پژوهشي فرهنگيان بسيجي كه روز گذشته در ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورتصاویری از همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران
تصاویری از همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران 1392 12 13تخت جمشید جلوهای از شکوه تمدن ایران
تخت جمشید جلوهای از شکوه تمدن ایران از هخامنشیان به عنوان بزرگترین امپراتوری جهان از نظر گستردگی و جمعیت نام برده شده است و بیش از ۴۹ میلیون نفر از ۱۱۲ میلیون جمعیت جهان آن زمان در این سرزمین زندگی میکردهاند تخت جمشید واقع در نزدیکی شهر شیراز طی سالیان دراز پایتخت باشکوه و ت-
اقتصادی
پربازدیدترینها