تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی نسخه ای برای اقتصاد بیمار ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اقتصاد مقاومتی نسخه ای برای اقتصاد بیمار ایران تهران - ایرنا - طی چند سال گذشته تولید در کشور با رکود جدی مواجه شده و بسیاری از واحدهای اقتصادی یا تعطیل شده اند و یا با تمام ظرفیت خود کار نمی کنند. تعهد به اجرای اقتصاد مقاومتی نسخه ای برای اقتصاد بیمار ایران است.


اقتصاد مقاومتی (Resistive economy)روشی برای مقابله با تحریم ها علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده و شرایطی که صادرات و واردات هیچ کدام برای آن کشور مجاز نمی باشد، است.
اصطلاح اقتصاد مقاومتی نخستین بار پس از محاصره غزه در سال ۲۰۰۵ که ناتوانی در امر صادرات امکان صادرات و در نتیجه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی را کاهش داده بود، استفاده شد و ضوابط و معیارهای حاکم بر مفهوم اقتصاد مقاومتی شناسایی شد.
نمایی از اقتصاد ایران که جفای زیادی طی یک دهه اخیر به آن شده راهکاری دیگر برای حل معضلات کنونی به غیر از تعهد به اجرای اقتصاد مقاومتی به جای نگذاشته است.
دولتمردان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد کنونی کشور نیاز به تولید، کار، سرمایه گذاری، کارآفرینی، حمایت از تولیدات داخلی، افزایش صادرات، جلوگیری از خام فروشی و در نهایت برنامه ریزی دارد.
یکی از نکات برجسته ای که رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید دارند، فعال سازی واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی است.
کسب و کارهای کوچک و متوسط درصد بالایی از تعداد کل صنایع را در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به خود تخصیص داده اند. 19 میلیون واحد (معادل 99.8 درصد کسب و کارهای موجود) در اتحادیه اروپا را کسب وکارهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند. این میزان در امریکا بالغ بر 99 درصد و در ژاپن رقم مشابهی است.
شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای توسعه یافته، پشتوانه اصلی اقتصاد در فرآیند صنعتی شدن هستند.
هم اکنون 95 درصد واحدهای صنعتی در کشور هند، صنایع خرد هستند که 40 درصد تولید را برعهده دارند. همچنین 35 درصد صادرات مربوط به صنایع کوچک این کشور است.
سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران از نظر تعداد نیز رقم بالای 95 درصد می باشد.
بررسی اخبار استانها نشان می دهد که بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط در سالهای اخیر تعطیل شده اند که باید برای فعال سازی آنها که می توانند اشتغال وسیعی ایجاد کنند، تلاش کرد.
تعطیلی واحدهای تولیدی که منجر به بیکاری بخش وسیعی از جمعیت فعال کشور شده در حالی است که در سالهای اخیر، ایران دارای بالاترین درآمدهای نفتی بوده که بنظر می رسد این درآمد حاصلی به غیر از تعطیلی اقتصاد که رکود و تورم حاصل آن بود و پیامد بیکاری را به دنبال داشت، ثمری نداشته است.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهوری با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طبق اصل 110 قانون اساسی، معتقد است: اقتصاد مقاومتی به معنای شرایط فوق العاده و اضطراری نیست. برخلاف تصوراتی که از هدف اجرایی اقتصاد مقاومتی ارایه می شود، این سیاست در راستای برنامه های توسعه و پیشرفت کشور است، ضمن آنکه برهمین اساس نیازمند تغییر ریل و تدوین برنامه های دیگر نیستیم.
بی تردید ،اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه ریزی جدیدی ندارد زیرا سند توسعه کشور و برنامه های کلان اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی است اما آنچه که باید از تبیین اقتصاد مقاومتی برداشت کرد، این است که مسئولان خود را ملزم به اجرای برنامه بدانند.
سالهاست که در کشور برنامه های توسعه ای نگاشته می شود اما به طور معمول برخی از دولت ها خود را ملزم به اجرای آنها نمی دانند. نگاشتن بهترین برنامه ها در صورتی که ضمانت اجرایی به دنبال آن نباشد، هدر دادن وقت و کاغذ است.
تعهد مسئولان به اجرای اقتصاد مقاومتی، می تواند مسئولیت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد کند. شاید به نوعی بتوان تبیین کرد که اقتصاد مقاومتی، ایستادگی به تعهدات اقتصادی و اجتماعی در برابر جامعه است.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سند اقتصاد مقاومتی، گفت: بخش هایی از سند اقتصاد مقاومتی به فعال سازی سرمایه های انسانی، توسعه کارآفرینی و ارتقا درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط تأکید می کند که هر سه مقوله با وظایف ذاتی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مرتبط است و در نهایت سیاست های اشتغال و رفاهی در خدمت ارتقا درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط هستند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، آن را نقشه راهی می داند که می تواند پشتوانه بسیار خوبی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در جهت ایجاد فرصت های شغلی باشد.
طی سالهای اخیر اقتصاد بیمار ایران دچار افزایش نرخ تورم، رشد منفی اقتصادی، افزایش نقدینگی، حذف یارانه تولید به دنبال آزادسازی قیمت سوخت و در نهایت رکود شده که خروج از هر کدام از آنها تحقق آرمانهای اقتصاد مقاومتی است.
جهانگیری تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را از ضرورت های بخش اشتغالزایی می داند.
بی تردید، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی یکی از مسائل پیش روی واحدهای اقتصادی است اما به واقع در دولت نهم که بسیاری از واحدها توانستند از طریق حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی تسهیلات کلان دریافت کنند چه میزان اشتغال ایجاد کردند؟ بنابراین هم اکنون مهمترین مشکل واحدهای کوچک نداشتن اعتبار نیست بلکه عوامل متعدد دیگری است که برای راه اندازی دوباره این واحدها باید مدیریت شوند.
علیرضا حیدری کارشناس حوزه کار معتقد است: اقتصاد مقاومتی تاکید بر ضرورت بهره گیری از توانمندی های داخلی دارد به طوری که صدور تولیدات داخلی باید جایگزین واردات شود.
بی تردید در سالهایی که تحریم های غرب اقتصاد کشور را نشانه گرفته بود می توانستیم با استفاده از احساسات ملی و خرد جمعی از مصرف بسیاری از کالاهای خارجی جلوگیری کنیم.
گـانـدی در سال 1920 میلادی اعلام کرد که مردم از پوشیدن لباسهای خارجی بخصوص انگلیسی، خودداری کنند و آنها را بـه نـشانـه اعتراض، در خـیـابـانـهـا بـسـوزانـنـد. بـه همین دلیل در سراسر هندوستان جشن های پارچه سوزی آغاز شد. گاندی خود از آن پس تـصمیم گرفت تنها با لنگی که با دست خود بافته بود، خود را بپوشاند و این تنها پـوششی بـود کـه تا آخر عمر از آن استفاده می کرد.
گاندی به مردم هند نیز آموخت که با استفاده از چرخ های نخ ریسی، صنعت کهن و دیرپای هند را نجات دهند تا هم درآمدی برای خود آنها باشد و هم به کارخانه های پارچه انگلیس در هند ضرر و زیان وارد کنند. از آن پس چرخ نخ ریسی تبدیل به نمادی از استقلال هند شد و حتی پس از استقلال تصویر آن بر پرچم ملی این کشور، جای گرفت.
می توانستیم بیاموزیم که برای حمایت از تولید داخل از خرید کالاهای غیرضروری مصرفی خارجی خودداری شود اما براستی چه کار فرهنگی پشتوانه چنین درخواستی بود؟ آیا مسئولان و مردم توان چنین حرکت عظیمی را داشتند. طی سالهای تحریم که بر اقتصاد ایران تحمیل شده بود، بازار ایران انباشته از کالاهای غیرضروری بود.
در سالهای گذشته بارها برخی از نمایندگان مجلس اعلام می کردند که بجای اینکه غرب ما را تحریم کند ما آنها را تحریم خواهیم کرد اما متاسفانه همه این حرف ها در حد ادعا باقی ماند.
بی تردید، ایران کشوری است با منابع طبیعی متنوع و نیروی جوان کارآمد که اگر بدرستی مدیریت شوند می تواند بر پاهای خود بایستد و حتی کالاهای خود را به بسیاری از کشورها صادر کند.
اقتصاد مقاومتی معنایی به غیر از کار و مدیریت نیست زیرا اقتصاد تنها در سایه عوامل یادشده رشد می کند، شکوفا می شود و مردم در سایه چنین اقتصادی می توانند از روزگار خود بهره مند شوند و برای آینده برنامه ریزی کنند.
اقتصام(5)9123**1558
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن