واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
محمود حسینیزاد در جلسه نقد مجموعه داستان «رازهای سانتی متری » نوشته مردعلی مرادی درباره فضای حاکم بر جلسات نقد ادبی با بیان اینکه بهتر است نقد در جهت معرفی کتاب باشد،ادامه داد: در فضای نقد ادبی کشور انگار سیاست نقد کتاب را گم کردهایم. به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ادامه جلسات نقد 4 شنبه، جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان « رازهای سانتیمتری » نوشته مردعلی مرادی در سرای محله داوودیه با حضور نویسنده و جمعی از نویسندگان و منتقدان برگزار شد. در ابتدای جلسه هادی نودهی به عنوان منتقد در سخنانی گفت: قبل از هر چیز باید بگویم که از مجموعه داستان لذت بردم. البته چند داستان اول از لحاظ ترکیببندی خوب بودند، اما بعد که جلوتر میرویم کار با کمی افت روبرو میشود. شاخصه مجموعه داستان مسئله خیال و خیالانگیزی است چیزی که در ادبیات، رمانها و مجموعه داستانهای ما کم دیده میشود. خیال وقتی بوجود میآید که در عالم واقع کاری را نمیتوانی انجام بدهی بنابراین وقتی از وضعیت موجود راضی نیستی خیال انگیزی میکنی، مثلاً اگر در جای بدی باشی دوست داری جای بهتری باشی. در ضمن خیال انگیزی یک نوع اعتراض به وضع موجود هم هست که در واقع همان کار اصلی ادبیات است و این همان کاری است که هنر انجام میدهد و با این کار درواقع آن را از علم جدا میکند. او با بیان اینکه عنصر خیال در همه داستانها دیده میشود اما داستان وقتی قشنگ میشود که لایههای خیال در آن بیشتر میشود، درباره مجموعه داستان«رازهای سانتی متری» ادامه داد: در چهار داستان اول خیال یک نوع فاعلیت دارد، راوی خیال میکند و بر اساس این خیال داستان پیش میرود. از داستان پنجم یعنی «ارباب جنها»به بعد، قدری تفاوت ایجاد میشود و در اینجا خیال چندان پیش برنده داستان نیست. اما من چرا از داستانها لذت بردم؟ علاوه بر خیال پردازی موجود در داستانها بخش از آن هم برمیگردد به وضعیتهایی که نویسنده از انسان در نظر گرفته و وضعیتهای نادری هستند. سپس سیروس نفیسی نیز درباره این مجموعه داستان اظهار کرد:این مجموعه به عنوان کار اول نویسنده در کل، مجموعهای خواندنی است. او ضمن تأیید تقسیمبندی نودهی در خصوص داستانهای نیمه اول و دوم مجموعه، علت تأثیر گذاری بیشتر داستانهای نیمه اول را باورپذیرتر بودن آنها دانست و ادامه داد: البته لاین داستانها حس وحال بیشتری هم دارند و خواننده را هم بیشتر درگیر میکنند. به عقیده نفیسی در داستانهای مورد اشاره نویسنده آدمهایی را به تصویر میکشد که خیلی شناخته شده و معمولی نیستند، اما از طرف دیگر آنها را بسیارخوب و ملموس از کار در میآورد. در ادامه این نشست جواد جزینی گفت: کتاب «رازهای سانتی متری» مجموعهای است که همه داستانهای آن آدم را جذب میکند. زبان و نثر کار پخته بود هر چند از نظر ویرایشی مواردی معدودی مشکل داشت. معلوم است که یک نویسنده واقع گرای اجتماعی آن را نوشته است. در ادامه پوریا فلاح نیز به تعلیق و کشش داستانهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: داستانها قصهگو هستند و این مسئله در آنها بسیار پررنگ است. در ضمن داستانها بازیهای فرمی زیادی ندارند.البته در اغلب داستانها یک جور بازی بین کاراکترها هست. او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در مجموعه داستانهای وجود دارد که انگار یک جور تجربه نویسنده برای فاصله گرفتن از واقع گرایی صرف بوده است. اما به نظر میرسد نویسنده یک جاهایی میترسد و از مرزهای واقعیت عبور نمیکند و این محافظه کاری برای خواننده سوءتفاهم ایجاد میکند. محمود حسینیزاد نیز با بیان اینکه داستانهای این کتاب دو امتیاز بزرگ دارند که در داستانهای نویسندگان جدید کمتر میبینیم، ادامه داد:در این مجموعه نویسنده خطی برای خود تعیین کرده، فروپاشی و اضمحلال و پا درهوایی آدمها را نشان میدهد و نکته مثبت دوم که خیلی کم در داستان های دیگر می بینیم این است که نویسنده روایت و قصه را با ساختمان داستان جلو میبرد، مثلاً نمیآید صحنه سازی کند و بعد بگوید آدمها بچه دوست ندارند. بنابراین به دلیل این نکته مثبت، روایت قصه را با ساختمان قصه جلو میبرد. اما نکته منفی این است که داستانها با یک طنز یا لودگی یا هر چه که اسم آن را می گذارید شروع میشوند و تقریباً در همه داستان ها این هست. ابراهیم مهدی زاده، طلا نژاد حسن ، مسعود پهلوان بخش ،فارس باقری،پریا نفیسی نیز نظرات خود را درباره مجموعه داستان رازهای سانتی متری بیان کردند. به گزارش ایسنا، بخش دیگری از این نشست به ذکر نظر ات حاضران در مورد فضای ادبی و مسائل نقد اختصاص داشت که در این بخش نیز محمود حسینی زاد ،گفت: شاید جلسات نقد 4 شنبه یکی از سالم ترین جلساتی باشد که میشناسم. اما در مورد جلسات ادبی در کل باید بگویم که انگار یک جوری سیاست نقد را گم کردهایم. آیا نقد میکنیم یا معرفی میکنیم؟ در خارج از کشور لااقل در آلمان که من میشناسم یک یا دو مجری با نویسنده به گفتگو مینشینند و از او در مورد همه چیز سؤال میشود، مثلاً چه دلیلی داشت که این داستان را اینطوری نوشتی و یا این سبک را انتخاب کردی و یا در چه حس و حالی بودی و یا از این صحنه مقصودت چیست؟ به نظر من اگر قرار باشد این قبیل جلسات ادامه داشته باشد، بهتر است در جهت معرفی کتاب باشد که شاید حتا به فروش بیشتر کتاب کمک کند. او ادامه داد:نویسندگان جوانی را میشناسم که با وجود کار خوب به دلیل بیمهریهایی که دیدهاند، کنار کشیدهاند چون فضای نقد در بعضی موارد بیشتر به فضای جنگ و دعوا شبیه است. در این جلسه همچنین به سیروس نفیسی مجری جلسات نقد 4 شنبه به پاس قدردانی از تلاشهایش در برگزاری و استمرار جلسات نقد 4 شنبه هدیهای اهدا شد. بنابر این گزارش، نشست ادبی نویسندگان و منتقدان دیگری از جمله قباد آذرآیین، علیرضا محمودی ایرانمهر،علی الله سلیمی، میترا صادقی، شاهرخ گیوا و میثم کیانی حضور داشتند که در مواردی به بیان نظرات خود پرداختند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]