تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816676662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به این کودک نوپا فرصت دهیم!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸




amin khosroshahi-6-37.jpg

یک طراح لباس معتقد است که جشنواره‌ی مد و لباس فجر با همه‌ی کاستی‌هایش برای مد و لباس ایران مفید است. مریم یاسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فجر اظهار کرد:‌ برای قضاوت درباره‌ی این جشنواره باید به سرگذشت مد و لباس در ایران توجه کرد. تا سه یا چهار سال گذشته صحبت کردن درباره‌ی مد و لباس اساسا ممنوع بود و به صورت زیرزمینی انجام می‌شد. با جشنواره‌ی مد و لباس فجر بود که مد و لباس قد علم کرد و در قدم‌های اولیه‌ی خود به موضوعاتی پرداخت که پرداختن به آن‌ها ممنوع بود. اگر با این نگاه به آن نگاه کنیم می‌توانیم به تأثیرات مثبت آن پی ببریم. این طراح لباس افزود: البته اگر این جشنواره را با سایر جشنواره‌های هنری داخلی و جشنواره‌های مد و لباس بین‌المللی مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این جشنواره پاسخگوی نیازهای روز جامعه‌ی ما نیست و ضعیف است چون در این جشنواره هنوز معلوم نیست که جایگاه طراح لباس و تولیدکننده کجاست؟ یا مد چیست؟ و ... . این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ متأسفانه در عرصه‌ی طراحی لباس مشکلاتی داریم؛ مثلا تولیدکنندگان در اغلب مواقع فکر می‌کنند که طراح لباس هستند و طراحان لباس هم فکر می‌کنند که طراحی لباس یعنی انجام کارهای عجیب و غریب! البته به نظر من این ضعف‌ها به این دلیل وجود دارد که طراحان، محلی برای آزمون و خطا و اشتباه کردن ندارند. او تصریح کرد: اگر با نگاه به این جشنواره بنگریم پس باید بگوییم که پاسخگوی نیازهای جامعه و طراحان نیست و پیشکسوتان نیز از آن استقبال نمی‌کنند و نمره‌ قبولی نمی‌گیرد ولی اگر با نگاهی دیگر به آن بنگریم و آن را به عنوان موجودی نوپا که به مقوله‌ی مد می‌پردازد، بررسی کنیم وضعیت آن را قابل قبول می‌دانیم. یاسینی همچنین گفت: البته این جشنواره نسبت به دو دوره‌ی گذشته‌ی خود افت داشته است. به نظر من بهترین دوره‌ی این جشنواره مربوط به دوره‌ی اول آن بود و دور دوم آن هم کیفیت بالایی نداشت. در دور دوم اگر چه مصلی را به این جشنواره اختصاص داده بودند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت هم اعتقاد داشت که وسعت جشنواره نسبت به دوره‌ی اول آن، 10 برابر شده است ولی من به عنوان یک طراح، مسوول و کسی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده، فکر می‌کنم که جشنواره‌ی دوم بهتر نبود و جشنواره‌ دوره اول با اینکه وسعت کمی داشت ولی هنری‌تر و حرفه‌یی‌تر بود. یکی از نکات قابل توجه آن جشنواره این بود که در آن تفکیک کاملی میان طراحان و تولیدکنندگان ایجاد شده بود. او افزود: طراحان و تولیدکنندگان تعریف‌ها و کارهای متفاوتی دارند. در جشنواره‌ی اول طراحان از تولیدکنندگان تفکیک شده بودند و این موضوع به مذاق تولیدکنندگان خوش نمی‌آمد. یکی از مشکلاتی که ما با آن روبه‌رو هستیم، این است که اکنون مد شده که افراد خود را طرح لباس بدانند. آدم‌ها دوست دارند خود را طراح لباس معرفی کنند. باید تعریف طراح لباس مشخص شود. این هنرمند درباره‌ی جشنواره‌ی امسال تاکید کرد: این جشنواره، از دو دوره‌ی قبل ضعیف‌تر و حضور طراحان حرفه‌ای در آن کمرنگ‌ بود. در ایران طراحان توانایی داریم که نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌کنند ولی در این جشنواره حضور نداشتند که البته این موضوع به میزان شناخت مسوولان مربوط است. این طراح مد و لباس افزود: از مسوولان برگزاری این جشنواره انتظار می‌رفت که حداقل 10 طراح پیشکسوت را به آن دعوت کنند. در واقع از آن‌ها درخواست کنند که در این جشنواره حضور داشته باشند. نه اینکه برای حضور طراحان پیشکسوت فقط یک فراخوان بدهند. معلوم است که طراحان با این فراخوان در این جشنواره شرکت نمی‌کنند. او ادامه داد: یکی از نکات جالب این جشنواره آن بود که امسال یکسری غرفه‌ به نام آموزش حضور داشت که تماشای آن‌ها رنج‌آور بود. به آن‌ها اجازه داده شده بود که در فضای هنری تالار وحدت وسایلی بچینند که چیدمانش نشان می‌داد بویی از هنر نبرده‌ است و این جای تأسف داشت. یاسینی با اشاره به سخنان دبیر جشنواره‌ی مد و لباس فجر که پیش‌تر گفته بود از مزایای این جشنواره این است که از سنگینی واژه‌ی مزون کاسته است، اظهار کرد:‌ از نظر من این موضوع چندان حائز اهمیت نیست. بسیاری از مزون‌داران اصلا طراح نیستند. باید دید که مزون‌داران چه می‌کنند؟ و چه خدمتی به مد و لباس ایرانی می‌کنند؟ درصد زیادی از این افراد مجلات خارجی می‌گیرند و از روی آن‌ها لباس می‌دوزند و در واقع کمکی به مد و لباس نمی‌کنند. یاسینی با اشاره به اینکه دانشجویان طراح لباس توانایی را می‌شناسد که در این جشنواره شرکت نکردند، گفت: عده‌ای از آن‌ها وقتی درخواست شرکت در این جشنواره را دادند فهمیدند که برای اجاره‌ی یک غرفه، باید دو و نیم میلیون تومان هزینه پرداخت کنند در نتیجه از شرکت در آن منصرف شدند این در حالی است که در بخش دانشگاهی و آموزشی غرفه‌ها رایگان بوده است. او درباره‌ی داوری جشنواره‌ی امسال توضیح داد: از نظر من داوری این جشنواره مخدوش است. یکی از موضوعات مهم، نحوه‌ی انتخاب داوران است. در این دوره‌ی جشنواره، در جلساتی که به عنوان گردهمایی طراحان لباس ایجاد شده بود، از طراحان خواسته شده بود که خود را برای داور شدن کاندیدا کنند! در واقع هر کسی که می‌خواست، می‌توانست داور این جشنواره باشد؛ البته ایرادی ندارد که یک یا دو داور به این شکل از نسل جوان انتخاب شوند ولی از نظر من باید توانایی‌های افراد مشخص شود و بر مبنای آن داوران انتخاب شوند. این هنرمند بیان کرد: بهترین داوری جشنواره مد و لباس فجر متعلق به اولین دوره‌ی آن بود. یکی از ایرادهایی که به داوران آن دوره وارد شد این بود که آن‌ها سختگیر هستند. از نظر من آن‌ها باید سختگیر باشند و اصول را رعایت کنند تا بتوانند به نحو احسن داوری کنند. او همچنین گفت: البته در همه جای دنیا طراحان لباس، نمایشگاه دارند و دیگر به خود طراحان ربط دارد که چه چیزی طراحی می‌کنند. از نظر اصولی باید طراحان بتوانند هر چه به ذهنشان می‌رسد ارائه کنند و این داوری مردم است که برای کار آن‌ها تصمیم می‌گیرد و در واقع آن‌ها کیفیت کار خود را با بازخوردی که از مردم می گیرند می‌سنجند. او در پایان اضافه کرد: با همه‌ی این کاستی‌ها، از نظر من باید قدردان افرادی مانند حمیدقبادی بود که برای این جشنواره زحمت می‌کشند. این جشنواره در نهایت برای مد و لباس کشور مفید است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن