تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804688648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوری المالکی: برخی دولت ها هشدارهای عراق در باره رواج افکار تکفیری را جدی نگرفتند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوری المالکی: برخی دولت ها هشدارهای عراق در باره رواج افکار تکفیری را جدی نگرفتند تهران - ایرنا - ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر عراق اعلام کرد: برخی دولت های منطقه هشدارهای بغداد در باره رواج افکار ˈتکفیریˈ و گروه های تروریستی را جدی نگرفتند.


به گزارش روز چهارشنبه شبکه ˈالمیادینˈ، نوری المالکی در مراسم افتتاحیه کنفرانس مبارزه با تروریسم در بغداد گفت: حمایت برخی دولت های منطقه از تروریسم، سوریه را به بزرگ ترین کانون فعالیت های تروریستی تبدیل کرد.
نخست وزیر عراق برگزاری اولین کنفرانس مبارزه با تروریسم را فرصتی مناسب برای مبادله تجربیات به منظور مقابله با خطرناک ترین پدیده تهدید کننده جامعه جهانی توصیف کرد و افزود: برگزاری این کنفرانس در بغداد، پیامی است هم برای داخل عراق و هم برای خارج مبنی بر اینکه خواست تروریست ها برای نابود کردن شهر تاریخی و کهن بغداد شکست خورده و به کانون تجمع شخصیت هایی از کل جهان برای مقابله با تروریسم تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: در هیچ زمانی به اندازه امروز جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم یک صدا و یکپارچه نبوده است. تروریسم با وجود تنوع شکل های آن یک هدف را دنبال می کند و همه کشورها باید در برابر آن همچون یک پیکر واحد و مستحکم برخورد کنند.
المالکی تاکید کرد: عراق اولین کشوری بود که به نمایندگی از همه کشورهای جهان با تروریسم جنگید. تمدن و تاریخ عمیق عراق و ایستادگی همه افراد ملت ما در کنار نیروهای امنیتی، نقش چشمگیری در خنثی شدن توطئه های تروریستی داشت، اما سازمان های تروریستی هنوز هم برای ایجاد فتنه طایفه ای و ناکام گذاشتن دمکراسی جوان عراق تلاش می کنند. برخی کشورها توصیه های عراق برای مبارزه با تروریسم را شنیدند و دعوت برای همکاری در این زمینه را پاسخ دادند، ولی برخی دولت ها هشدارهای عراق را جدی نگرفتند. وی گفت: امکان جلوگیری از افتادن برخی کشورهای منطقه به پرتگاه فتنه افراط گری و اندیشه های تکفیری وجود داشت، اگر همه به هشدارهای بغداد در باره گسترش پدیده تکفیر و افراط گرایی توجه می کردند.
المالکی اضافه کرد: تاسف بارتر آن که برخی دولت ها به این دلیل که خطر یاد شده را درک نکرده اند یا نمی خواهند درک کنند، اجازه داده اند برخی نهادها و موسسه ها در کشورهایشان به پناهگاه واقعی برای تروریست ها و فتواهای تکفیری و کینه توزی و جمع آوری پول برای عناصر انتحاری تبدیل شود، گرچه پرچمی که عناصر انتحاری تحت عنوان ˈجهادˈ بر افراشته اند، دروغین و متضمن فریب و نیرنگ است، اما دولت هایی که از آنان حمایت می کنند اهداف سیاسی منفی در قبال عراق را دنبال می کنند. به همین دلیل نگران آن هستیم که تروریسم به ابزاری برای تحمیل سیاست ها و خواسته های نادرست بر دیگران تبدیل شود و همکاری بین کشورها و منافع ملت ها را تحت تاثیر قرار دهد.
وی اضافه کرد: خطرناک تر اینکه کل منطقه به دلیل همین سیاست ها بسوی تشکیل محورهای سیاسی منطقه ای گام برداشته و این محورهای سیاسی به یک یا چند گروه مسلح تروریستی کمک می کنند، لذا صحنه سیاسی منطقه بسیار پیچیده شده و اگر اقدامی فوری و باز دارنده از طریق بهبود روابط و فضای حاکم بر خاورمیانه مبتنی بر سرنوشت و منافع مشترک منطقه اتخاذ نشود، حل این مشکل امکان پذیر نیست. برای حل اختلاف ها بین کشورهای مختلف باید به جای تکیه بر گروه های مسلح و شبه نظامی، از راه های سیاسی وارد عمل شد.
نخست وزیر عراق بار دیگر از همه کشورهای خاورمیانه خواست با آتش فتنه طایفه ای و فرهنگ تکفیری و تنفرزا مقابله کنند. برخی کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه می کوشند به خود و دیگران وانمود کنند که حوادث جاری در عراق، جنگ بین اهل سنت و شیعه است. آنان در این زمینه از دو نکته مهم غافل هستند، اول اینکه چنین منطقی در باره جنگ سنی و شیعه به عناصر ˈالقاعدهˈ و ˈداعشˈ این حق را می دهد که خود را نماینده اهل سنت معرفی کنند. دوم اینکه کشتار افراد مسیحی و شیعیان از سوی القاعده به نمایندگی از اهل سنت تلقی می شود، در حالیکه نباید اینگونه باشد. واقعیت این است که هیچ سنی در عراق یک فرد شیعه را به خاطر شیعه بودنش نمی کشد و هیچ شیعه هم یک فرد سنی را به خاطر سنی بودنش نمی کشد، همچنان که یک مسیحی به دلیل دین مسیحی خود کشته نمی شود. آنچه در عراق رخ می دهد، نقشه های خاصی فراتر از این امور است.
وی خاطرنشان کرد: گروه های تکفیری در اواسط دهه 90 قرن گذشته در کشور الجزایر بیش از 120 هزار شهروند این کشور را کشتند که همه آنها اهل سنت بودند. این گروه های تکفیری در کشور مصر هم در همان مقطع زمانی جنایات بزرگی مرتکب شدند که قربانیان آنان شهروندان ˈقبطیˈ و اهل سنت مصر بودند. گروه های تکفیری اکنون هم همان شیوه های تروریستی را در مصر در پیش گرفته اند و القاعده و گروه هایی مانند آن نیز در یمن دست به کشتار و تخریب می زنند. اگر تروریست های القاعده برای دفاع از اهل سنت در عراق می جنگیدند، چرا اهل سنت را در کشورهای دیگر کشتار می کنند.
نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانیکه از تروریست ها حمایت یا در مقابل آنها سکوت می کنند و برای مقابله با آنان تلاش نمی کنند، شریک اصلی در جنایات تروریست ها و اهانت به مبانی دین اسلام هستند.
وی افزود: سوریه به بزرگ ترین صحنه فعالیت تروریست ها تبدیل شده و تروریست ها از خاک این کشور به خاک کشورهای همسایه نفوذ می کنند. هر گونه تاخیر در حل بحران سوریه به دو رخداد تلخ منجر می شود، اول اینکه سوریه بطور کامل نابود می شود و یا به تکه های متعدد طایفه ای یا قومیتی تبدیل می شود که این امر جنایتی در حق یک کشور محوری و اساسی در منطقه است. دوم اینکه گردباد ویرانی به تمام کشورهای خاورمیانه بدون هیچ استثنا سرایت می کند و هر کس گمان کند از این گردباد در امان می ماند، در اشتباه است. اگر جنگ در سوریه متوقف نشود، همه کشورهای منطقه به پادگان هایی برای اشرار تبدیل می شوند. تروریسم یک پدیده فرامرزی است و پس لرزه های آن در آینده نزدیک به پایتخت های اروپایی و جهانی خواهد رسید.
المالکی برای مبارزه جدی با تروریسم خواستار اقدامات فوری و قاطع جامعه جهانی در این زمینه ها شد .
وی افزود: هماهنگی و همکاری امنیتی و اطلاعاتی و مبادله اطلاعات بین کشورهای منطقه برای پیگرد سازمان های تروریستی و از هم پاشیدن شبکه های خرابکاری، تشویق کشورهایی که فتواهای تکفیری از داخل آنها منتشر می شود به اتخاذ مواضع قاطع با هدف اصلاح برنامه های درسی و فرهنگی مدارس و دانشگاه ها که مشوق خشونت و افراط گرایی هستند، خشکاندن منابع مالی و تسلیحاتی تروریست ها و مجازات دولت ها و شرکت ها و اشخاص حامی تروریسم، ممنوعیت فعالیت های تبلیغاتی و جلوگیری از همایش های گروه ها و سازمان های مروج تروریسم و توقف پخش شبکه های ماهواره ای مشوق اندیشه های تکفیری و طایفه گری، تاسیس دبیرخانه مبارزه با تروریسم که بغداد مایل است میزبان مقر دایمی آن باشد، تدوین راهبر کامل مبارزه با تروریسم در دو سطح منطقه ای و بین المللی از سوی این دبیرخانه، باید مورد توجه قرار گیرد .
اولین کنفرانس مبارزه با تروریسم امروز در بغداد با حضور هیات هایی از برخی کشورها و چند سازمان منطقه ای و بین المللی گشایش یافت.
خاورم 1491**1651
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن