تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809859646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجموعه های تلویزیونی سال 92 از جذب تا ریزش مخاطب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مجموعه های تلویزیونی سال 92 از جذب تا ریزش مخاطب تهران - ایرنا - مجموعه های تلویزیونی با توجه به قابلیت بالقوه جذب مخاطب برای شبکه های مختلف همیشه اهمیتی حیاتی داشته و سرمایه گذاری روی آنها بیش از سایر برنامه های تولیدی،خود را به رخ می کشد.


در سال جاری که آخرین روزهای آن را پشت سرمی گذاریم نگاهی به مجموعه های موفق به نمایش درآمده از شبکه های گوناگون خواهیم انداخت با این امید که سال پیش رو شاهد پخش مجموعه های موفق تر و بهتری در قاب کوچک تلویزیون باشیم.

** شبکه ای ملی
پایتخت 2 ساخته سیروس مقدم از موفق ترین کارهای شبکه یاد شده است که در ایام نوروز مخاطبان انبوهی را جذب خویش کرد بخش مهمی از این امر به کیفیت والای پایتخت 1 و خاطره خوش مردم از تماشای آن بازمی گردد که در سری دوم نیز با افتی اندک تکرار شد.
مقدم این بار نیز به سراغ خانواده نقی معمولی رفته و سفر طولانی شان از علی آباد به قشم را به تصویر کشیده و از خلال آن موقعیت های کمیک بعضا درخشانی را به وجود آورده است.مقدم و تنابنده در اینجا جنس کمدی خود را بیش از گذشته به کلام نزدیک کرده و از کمدی موقعیت دور کرده اند که این امر بیش از هرچیز به سلیقه مخاطب عام تلویزیونی کشورمان در مواجهه با کارهای کمیک بازمی گردد.
به همین خاطر هم کل کل های میان نقی و ارسطو شدت بیشتری گرفته و به همان نسبت دیگر خبر چندانی از تک مضراب های فوق العاده بابا پنجعلی لابلای دیالوگ های بقیه نیست.با این حال مقدم در جمع و جور کردن کار حرفه ای عمل کرده و قصه اش را با افت و خیزهای بسیار پیش برده و مخاطب را راضی کرده است.
یکدستی گروه بازیگران از تنابنده و مهرانفر گرفته تا خمسه و مهران احمدی و ریما رامین فر بسیاری از ضعف های پایتخت 2 را پوشانده و برخی از شوخی های نه چندان جذاب فیلمنامه را شیرین تر کرده است.
ریتم تند و سریع کار که بخش مهمی از آن به دوربین سیال و پرتحرک اش برمی گردد نیز در توفیق نهایی آن نقشی موثر داشته که در نهایت پایتخت 2 را به پربیننده ترین مجموعه نوروزی سال 1392 تبدیل کرده است. حال باید منتظر قسمت سوم آن در نوروز 93 بود تا بهتر بتوان آن را در قیاس با قسمت های پیشین سنجیده و در بوته آزمایش گذاشت.
سیروس مقدم به عنوان پرکارترین کارگردان تلویزیون پاییز امسال بار دیگر با مجموعه بچه های نسبتا بد به شبکه اول آمده اما نتوانست انتظارات مخاطبان خود را کاملا برآورده سازد.
بخش مهمی از این اتفاق به قصه قدیمی و کهنه شده کار مبنی بر دزدی یک گاوصندوق توسط چند جوان آس و پاس با مشکلات مختلف بازمی گردد که با ساختاری غیرخطی همراه شده است.
ساختاری که امروزه در سینما و تلویزیون معمول شده اما هنوز برای مخاطب عام چندان قابل هضم نیست به ویژه آنکه این رفت و برگشت های زمانی در بافت اصلی فیلمنامه تنیده نشده باشد.موضوعی که در این مجموعه به سردرگمی مخاطب منجر شده و خط قصه به ویژه در قسمت های میانی کاملا از دست مخاطب در می رود!
با این حال بچه های نسبتا بد در قسمت های پایانی سروشکل بهتری به خود گرفته و فرم سرراست تری به خود می گیرد.مقدم در انتخاب بازیگرانش همچون گذشته موفق عمل کرده و بازی های خوبی از اشکان خطیبی،میلاد کی مرام و شهرزاد کمال زاده در نقش های اصلی کار گرفته که کاملا با جنس قصه جور درمی آید.
ماتادور ساخته فرهاد نجفی که در گونه پلیسی ساخته شده از جمله مجموعه های شبکه اول سیما بود که امید زیادی به موفقیتش می رفت.اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده که بخش مهمی از آن به فیلمنامه ضعیف و دور از انتظار آن بازمی گردد که نویسنده اش(آرش قادری)سابقه نوشتن سری دوم هوش سیاه را هم در کارنامه داشته است.
این در حالیست که یگان ویژه پلیس و عملیات مرتبط با آنها به خودی خود برای مخاطب دارای جذابیت است اما قصه نوشته شده فاقد این جذابیت بالقوه می باشد.ریتم کند کار نیز به ویژه در قسمت بمب گذاری در قطار کاملا با ذات مجموعه هایی از این دست منافات داشته و مخاطب را به فکر تعویض کانال تلویزیون می اندازد.نجفی که سابقه کمی هم در سینما به عنوان کارگردان دارد در ماتادور نشان داده که احاطه چندانی بر این گونه مهم و پرطرفدارنداشته و علاقه چندانی به مقوله تکنیک در خدمت داستان ندارد.

** برگ برنده شبکه دوم
این شبکه نیز در ایام نوروز بهتر از باقی ایام سال عمل کرده و مخاطبان بسیاری را پای کلاه قرمزی نشاند و در کنار آن مخاطبان کمتری را جذب مجموعه آب پریا ساخته مرضیه برومند کرد.
کلاه قرمزی به عنوان محبوب ترین شخصیت عروسکی دو دهه اخیر برگ برنده شبکه دو در رقابت با سایر شبکه ها بوده و همراه با شخصیت هایی دوست داشتنی همچون پسرعمه زا، ببعی و فامیل دور لحظات شیرینی را برای طیف های مختلف مخاطبان خویش رقم زده است.
این شخصیت های جذاب به مرور از حاشیه به متن آمده و حتی کلاه قرمزی را به حاشیه رانده اند که این امر نشان از هوش والای تهماسب و جبلی برای نیفتادن در دام تکرار داشته است.
اجرای نمایش های معروف توسط کلاه قرمزی و دوستان نقطه اوج این مجموعه است که برای مخاطب بزرگسال فوق العاده جذاب بوده و حسن ختام فوق العاده ای برای هر قسمت به حساب می آید.
آب پریا یک فانتزی جمع و جور و دوست داشتنی از کارگردانیست که در حیطه کودک و نوجوان کارنامه قابل دفاعی دارد.آب پریا داستان سفر سه پری به زمین برای نجات فرشته نگهبان آب از دست دیوی به نام اپوش است که در خلال آن شخصیت های دیگری نیز در این ماموریت پرماجرا همراه آنها می شوند.
بازی خوب هنگامه مفید،سحر ولدبیگی و بهناز جعفری از نقاط قوت اصلی این مجموعه است که پخش نوروزی اش از تعداد مخاطبان بالقوه آن کاسته است.در واقع آب پریا برای رقابت با رقیب قدرتمندی همچون پایتخت 2 ضعیف بوده و می بایست زمان بهتری برای پخش آن در نظر گرفته می شد
خانه روی تپه ساخته داریوش یاری مجموعه سرراست و دلنشینی با محوریت نوجوانی اهل شمال ایران است که می خواهد در نبود پدر جای خالی اش را در خانواده پر کرده و استقلال مالی را تجربه کند که در این مسیر با مشکلات عدیده ای رو به رو می شود.
یاری در این مجموعه در ترسیم فضا و روابط میان آدم ها تا حدود زیادی موفق عمل کرده و تنها در انتخاب فاطمه گودرزی برای ایفای نقش مادر خانواده دچار اشتباه شده است که لهجه اش به شدت توذوق می زند.سلسله حوادثی که در قسمت های مختلف روی می دهد با وجود آنکه گاه تکراری به نظر می رسد به خوبی مخاطب را با قهرمان داستان همراه ساخته که اوج آن را در قسمت های پایانی آن شاهد هستیم.

** شبکه ای با آثاری متفاوت
شاید بتوان این شبکه را موفق ترین شبکه تلویزیونی سیما در این سال به لحاظ کیفیت مجموعه های تولیدی قلمداد کرد.البته در نوروز همه فرزندان من به کارگردانی داریوش فرهنگ نتوانست نظر مساعد مخاطبان را به خود جلب کند که بخش مهمی از آن به قصه تکراری و بارها گفته شده آن بازمی گشت.
لطف الله خان فرشچیان در آستانه نوروز فرزندان خود را جمع کرده و خبر از وقف نامه ای می دهد که در آن حجره فرش فروشی اش در بازار را به خیریه خانواده گلابچیان بخشیده است و همین موضوع موجبات درگیری فرزندان لطف الله با گلابچیان ها را فراهم می کند.
این قصه ای پرملال و قدیمی در اجرا نیز توفیق چندانی نیافته و قادر به نگه داشتن مخاطبان پای گیرنده ها نیست.در این میان حتی حضور بازیگران خوبی همچون فرهاد آییش،فریده سپاه منصور و... نیز افاقه نکرده و تاثیر چندانی در کیفیت نهایی اثر نداشته است.
سروش صحت در سال های اخیر پس از سال ها بازیگری در عرصه کمدی، آثار موفقی را به عنوان کارگردان روانه آنتن کرده که از مهمترینشان می توان به ساختمان پزشکان اشاره کرد.
وی در همین راستا در سال جاری پژمان را پیش روی مخاطبان خود قرار داد که با استقبال گسترده ای هم روبه رو شد. پژمان جمشیدی در نقش فوتبالیستی پا به سن گذاشته که نمی خواهد بازنشستگی را بپذیرد، حضوری درخشان و به شدت باورپذیر داشته که بخش مهمی از شوخی ها نیز حول محور او شکل گرفته است.
در حقیقت جمشیدی با سعه صدری مثال زدنی شخصیت حقیقی خود را در اختیار برادران قاسم خانی گذاشته و شوخی های فوق العاده ای را از این طریق خلق کرده است.همچنین باید به بازی های خوب هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه خواه و سام درخشانی در دیگر نقش ها و نیز موسیقی درخشان گروه دنگ شو اشاره کرد که حال و هوای خاصی به عنوان بندی پایانی پژمان بخشیده است.
آوای باران ساخته حسین سهیلی زاده یکی از پربیننده ترین مجموعه های سال جاریست که در بسیاری از اوقات به خلوت تر کردن خیابان های شهر کمک می کرد. یک ملودرام جذاب که قصه ساده و تا حدود زیادی کلیشه ای اش را به درستی روایت کرده و کمتر دچار لکنت می شود.
نویسندگان فیلمنامه این مجموعه از داستان هایی به شدت آشنا همچون سیندرلا و الیور توییست استفاده هوشمندانه ای کرده و آن را در بافت فیلمنامه خود جای داده اند. برای نمونه می توان از شخصیت شکیب به عنوان بدمن کار یاد کرد که از فاگین الیور توییست گرفته شده و بخش مهمی از بار دراماتیک داستان را به دوش کشیده است.
سهیلی زاده به سیاق مجموعه های این سال های خود همچون ترانه مادری،دلنوازان و دختران حوا از بازیگران جوان و تازه کاری سود جسته که به خوبی در نقش هایشان جای گرفته اند.
برای نمونه می توان از آزاده زارعی(باران)، نیلوفر پارسا(بیتا) و مهران رنجبر(کیانوش)نام برد که البته این آخری سابقه خوبی هم در تئاتر دارد.در کنار اینها نمی توان از بازی های درخشان مهران احمدی در نقش شکیب و الهام چرخنده در نقش زیور به راحتی عبور کرد که این آخری نمونه کامل یک نقش منفی زن با همه فراز و فرودهایش است که تا مدتی از ذهن مخاطبان خود نمی رود.

**آثاری فاقد تنوع
این شبکه نیز به مانند سال گذشته آنچنان که باید در جذب مخاطب در حیطه مجموعه های تلویزیونی موفق نبوده و تنوع زیادی در سریال های تولیدی اش به لحاظ مضمونی به چشم نمی خورد.موفق ترین مجموعه امسال شبکه تهران را می توان مهرآباد به کارگردانی فرید سجادی حسینی دانست که با توجه به قصه و گروه بازیگرانش چندان هم دور از انتظار به نظر نمی رسید.
مهرآباد یک کمدی متفاوت به قلم امید سهرابیست که شخصیت هایش را برپایه اندکی اغراق شکل داده اما تا حدود زیادی باورپذیر و ملموس به نظر می رسند.علاه بر قصه باید به انتخاب هوشمندانه بازیگران هم اشاره ای کرد که علی سرابی این مهم را برعهده داشت. سرابی که خود نقش اول کار را ایفا کرده،هومن سیدی و مهران احمدی را در نقش های مکمل خود به کار گرفته و بسیاری از شوخی های درخشان کار را به این شکل به وجود آورده است.
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد به کارگردانی معظمی به سنت سالیان اخیر در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته و با توجه به ساعت پخش مناسبش توانست مخاطبان زیادی را جذب خویش کند. نکته مهم در اپیزودهای پخش شده دراین ماه،فاصله گرفتن از قصه های معمولی و سردستی و به عمق سوژه زدن بود که با موفقیت نسبی هم روبرو شده و به کل وام دار بودن خود از مجموعه ضعیف ترکیه ای کلید اسرار را از خاطر مخاطبان خود پاک کرد.
باغ سرهنگ ساخته فلورا سام دیگر مجموعه کمدی شبکه تهران است که به شکل متفاوت تری به مقوله کمدی پرداخته و شخصیت های فانتزی تری را با توجه به ظرفیت های قصه خلق کرده است.خواننده ای جوان که برای درآوردن آلبوم خود با مشکلات مالی روبروست تصمیم می گیرد که برای حل این مشکل از وام ازدواج خود استفاده کند.
این زوج که پولی برای اجاره مسکن ندارند سرانجام در باغ متروک سرهنگ که نسبتا دوری با آنها دارند ساکن می شوند و در این میان ماجراهای عجیبی برایشان رخ می دهد.مجید صالحی در نقش سرهنگ که از گذشته به زمان حال آمده تلاش زیادی برای خلق شخصیتی متفاوت به خرج داده و برای این کار به صداسازی نیز روی آورده اما نتیجه کارش چندان موفقیت آمیز نبوده است.
نیما فلاح و سحرولدبیگی نیز در باغ سرهنگ همچنان مشغول تکرار نقش های قبلی خود هستند که کلیت کار از این بابت لطمه چشمگیری خورده است. باغ سرهنگ با وجود تک لحظه های درخشان و برخی شوخی های جذاب از انسجام کافی برخوردار نبوده و پراکندگی در آن به چشم می خورد که در ریزش مخاطبان نقشی مهم و حیاتی برعهده داشته است.

** آی فیلم و تولید یک اثر
آی فیلم یکی از چندین شبکه تازه تاسیس سیما که به پخش مجموعه های تکراری مبادرت می ورزید،سرانجام تولید مجموعه ای با عنوان یادآوری را در دستور کار خویش قرار داد که از قضا با موفقیت بسیاری هم روبرو شد.
حجت قاسم زاده در ادامه تلاش هایش برای به تصویر کشیدن قصه هایی نزدیک به زندگی روزمره به یادآوری رسید که البته برخلاف تله فیلم هایش و با توجه به تم فیلمنامه، فراز و فرودهای بسیار دارد.رویا غفاری چند داستانک جذاب را به موازات قصه اصلی پیش برده و از یک جا به بعد آنها را به یکدیگر پیوند می زند که البته با کمی اغماض در به سرانجام رساندنش موفق عمل کرده است.
طیف گسترده ای از بازیگران از حرفه ای تا آماتور در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته اند که یکدستی میانشان بدون شک مرهون تلاش های قاسم زاده در مقام کارگردان است و از آن میان باید به بازی های درخشان امیر آقایی،رویا تیموریان، متین ستوده، مهرداد ضیایی و فرهاد قائمیان اشاره کرد که یک سروگردن کیفیت نهایی مجموعه را بالا برده اند.
فراهنگ(5)**9266**1601**
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن