تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814789855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجارت چمدانی راهکاری برای افزایش درآمد مرزنشینان - مجید سلیمانی نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تجارت چمدانی راهکاری برای افزایش درآمد مرزنشینان - مجید سلیمانی نژاد تجارت چمدانی یا همان کوله بری برنامه ای اندیشیده شده از طرف دولت برای افزایش درآمد مرزنشینان در بازارچه های مرزی است تا از این راه وضع اقتصادی ساکنان مرزها بهبود یابد.


هم اکنون 54 بازارچه مرزی در مناطق مختلف مرزهای شرق، غرب، جنوب و شمالغرب کشور راه اندازی شده است ولی تنها 29 بازارچه مرزی فعال و مابقی غیرفعال هستند حال آنکه تجارت چمدانی یا همان کوله بری در بازارچه های فعال، ایجاد شده ولی رونق زیادی ندارد.
طرح تجارت چمدانی از سال ها پیش در بازارچه های مرزی کشور ایجاد شد تا تغییری در وضعیت معیشت مردمان مرزنشین بوجود آید آنان می بایست از این طریق هر ماه دو بار و هر بار تا سقف 10 میلیون ریال، نسبت به واردات کالاهای مجاز (تعریف شده) اقدام کرده و سپس این کالاها را در بازار شهرهای مرزی به فروش برسانند.
این ابتکار دولت با استقبال خوب مرزنشینان مواجه شد و امیدها به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی افزایش یافت ولی بتدریج این تجارت مطلوب بدلیل ایجاد محدودیت هایی برای واردات کالاها و ناتوانی مالی مرزنشینان از اختیار آنها خارج شد و تجار و سرمایه داران بزرگ، جای کوله بران مرزنشین را گرفتند.
با تدابیری که مسوولان امر اتخاذ کرده اند هر کوله بر می تواند تا سقف 15 میلیون ریال کالای خارجی مجاز وارد کشور کند که در مرز پرویزخان قصرشیرین این کالاها شامل برنج، چای، پتو، برخی لوازم بهداشتی و آرایشی و گاهی اوقات تلویزیون ال سی دی و ال ای دی است.
نبود نظارت دقیق و عدم آگاهی و اطلاع مرزنشینان از مزیت کارت های کوله بری، کمبود سرمایه برای واردات کالاها و همچنین سخت گیری دستگاه های مستقر در مرز از جمله گمرک و مرزبانی، شرایطی را فراهم کرد که کوله بران عطای تجارت چمدانی را به لقایش بخشیدند و به حمل کالاهای تجار بزرگ از نقطه صفر مرزی به داخل کشور با مجوز کوله بری خود و دریافت دستمزدی حداقل، اکتفا کردند.
بازارچه مرزی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین در واقع بزرگترین مرکز صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق و اقلیم کردستان است در این مرز رسمی سالیانه بیش از دو میلیارد دلار انواع کالا به خارج صادر می شود.
در این بازارچه مرزی برای حدود سه هزار و 500 نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب که در فاصله 20 کیلومتری مرزها سکونت دارند مجوز تجارت چمدانی صادر شد تا این افراد در چارچوب برنامه ریزی مسوولان حداقل هر ما دو بار نسبت به واردات کالاهای مجاز و فروش مستقیم آن در بازار اقدام کنند.
کوله بری اینک تجارت پرسودی برای تجار و بازرگانانی شده که وضعیت مالی مطلوبی دارند و می توانند براحتی اقلام و کالاهای خارجی مورد نیاز بازار را بصورت کلی از منطقه اقلیم کردستان عراق خریداری کرده و سپس با انتقال به نقطه صفر مرزی، با استفاده از کوله بران و در قبال پرداخت دستمزد ناچیزی به آنها، کالاها را وارد کرده و سود هنگفتی به جیب می زنند.
در این میان کوله بران، باید با پشت سر گذاشتن تشریفات خاص به نقطه صفر مرزی رفته و کالاهای سفارشی تجار را از طرف عراقی تحویل گرفته و با عبور از گیت های مرزبانی و گمرک، کالاها را به این طرف مرز منتقل کرده و تحویل سفارش دهنده داده و دستمزد حداقلی بگیرند.
مرزنشینان کوله بر، در ازای حمل یک محموله مجاز از آنسوی مرز از 500 تا 700 هزار ریال از تجار وارد کننده با توجه به نوع بار، دستمزد می گیرند که حدود 30 درصد (200 هزار ریال) آن را باید به حساب اعلام شده از سوی مرزبانی واریز کنند، در حالیکه هیچ خدمتی به آنها ارایه نمی شود و هر یک 20 هزار ریال نیز بصورت نقدی هنگام خروج از مرز به مرزبانی می پردازند.
البته از مجموع بیش از سه هزار و 500 نفر از مرزنشینانی که مجوز کوله بری دارند، عده زیادی بخاطر مشکلات مالی و تبعیض های فراوان، اعطای کار کردن در بازارچه را به لقایش بخشیده اند ولی هم اینک هر روز تعداد محدودی (حدود 150 نفر) امکان بهره مندی از مزایای کارت کوله بری خود را پیدا کرده و از درآمد اندک حاصل از حمل کالاهای وارداتی تجار بهره مند می شوند.
هر چند کوله بران از وضعیت کنونی خود (حمل بار تجار) به نظر راضی هستند ولی در واقع آنها بین بد و بدتر اولی را انتخاب کرده اند تا بتوانند درآمد اندکی از فعالیت در مرز بدست بیاورند اما رضایت آنها از سرناچاری است چون توانایی رقابت با تجار و واردات کنندگان بزرگ کالا را ندارند.ک/4
9102/567 /675
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن