تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819189921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غار آبی تاریخی سهولان مهاباد چشم به راه مهمانان نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

غار آبی تاریخی سهولان مهاباد چشم به راه مهمانان نوروزی مهاباد - ایرنا - سرپرست بخشداری بخش مرکزی مهاباد گفت: غار آبی تاریخی سهولان این شهرستان با تجهیز تمامی امکانات لازم برای استقبال از مهمانان آماده شده است.


باباخان اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آماده سازی که با هزینه ای افزون بر چهار میلیارد ریال انجام شده است شامل تجهیز و پاکسازی در دو بخش داخلی و محوطه بیرونی غار و با استفاده از درآمدهای گردشگری غار صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: بخش داخلی غار و قسمت های عمیق دریاچه آن به کمک غواصان و افراد بومی پاکسازی شده و لامپ های غار که روشنایی غار را تامین می کنند از نوع معمولی به نوع ال ای دی که زیان کمتری برای غار دارد، تعویض شده اند.
اسکندری افزود: چهار قایق جدید برای خدمات رسانی بیشتر به مسافران تهیه شده و تمامی قایق های گردشگری درون غار به سیستم بی سیم و ارتباطی مناسب مجهز شده تا در صورت بروز هرگونه مشکل اقدامات سریع و موثر انجام شود.
سرپرست بخشداری بخش مرکزی مهاباد گفت: در بخش بیرونی غار ضمن پاکسازی محوطه خارجی، 21 فقره آلاچیق با داشتن آب آشامیدنی و قابل شرب برای رفاه حال گردشگران ساخته شده و جاده منتهی به غار نیز خط کشی و جدول کاری شده است.
اسکندری افزود: با استفاده از درآمدهای گردشگری غار چندین طرح عمرانی نیز در داخل روستای سهولان شامل نوسازی سیستم فاضلاب روستا، تهیه تجهیزات برای مدرسه روستا و تعمیرات مسجد روستا انجام شده است.
وی اظهار کرد: امسال قرار است در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا نمایشگاه صنایع دستی نیز در ایام تعطیلات نوروز با همکاری هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی شهرستان در محوطه غار برپا شود.
اسکندری یادآوری کرد: غار سهولان مهاباد دومین غار آبی کشور پس از غار علیصدر همدان است که به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شمالغرب کشور همه ساله پذیرای شمار زیادی گردشگر داخلی و خارجی است.
غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است، این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است و مردم محلی این غار را به نام ˈکونه کوترˈ، یعنی لانه کبوتر نیز می نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.
غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است و با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد و دارای دو دهانه است.
مطالعات غارشناسان نشان می دهد که این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی اواخر دوره کرتاسه به وجود آمده و قدمت آن به 70 میلیون سال قبل بازمی گردد.
این غار 100 سال پیش برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت، پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه 1373 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.
در خرداد ماه سال76 نیز یک کمیته از اعضای غارشناسی آذربایجان غربی این غار را مورد بازدید و مطالعه قرار دادند.
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان به دست آمده این غار از هزاره های دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسانها قرار گرفته است.
تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می باشند که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی کند.
درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین 70 تا 80 درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ ها و صخره ها با خزه های سبز و قهوه ای پوشیده شده است.
غار سهولان در 42 کیلومتری مهاباد در محور ارتباطی مهاباد - بوکان واقع شده است.
7512/584/581/245
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن