تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821070350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مالكِ سراي عجم به ميراث ‌فرهنگي اجازه مرمت نمي‌دهد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مالكِ سراي عجم به ميراث ‌فرهنگي اجازه مرمت نمي‌دهد!
سراي عجم اهواز درحالي به‌دليل بارش نزولات جوي طي ماه‌هاي اخير و البته رسيدگي نكردن از سوي مالك در سال‌هاي اخير در شرايط اسفناكي به‌سر مي‌برد كه متوليان ميراث‌فرهنگي خوزستان با تخصيص بودجه ۷۰ ميليوني، مرمت اضطراري اين بناي تاريخي را در دستور كار قرار دادند.
سراي عجم اهواز درحالي به‌دليل بارش نزولات جوي طي ماه‌هاي اخير و البته رسيدگي نكردن از سوي مالك در سال‌هاي اخير در شرايط اسفناكي به‌سر مي‌برد كه متوليان ميراث‌فرهنگي خوزستان با تخصيص بودجه ۷۰ ميليوني، مرمت اضطراري اين بناي تاريخي را در دستور كار قرار دادند. با اين وجود فعالان ميراث‌فرهنگي خوزستان خبر داده‌اند كه مالك سراي عجم با بستن در بنا از ورود مرمتگران و كارشناسان ميراث‌فرهنگي ممانعت كرده است. بناي تاريخي سراي عجم كه در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملي رسيد، در گذشته به عنوان بازار و يكي از كاروانسراهاي شيخ خزعل مورد استفاده قرار مي‌گرفت. با اين وجود اين بنا هم‌اكنون به انبار رنگرزي تغيير كاربري داده است. حال ميراث‌فرهنگي براي سراي عجم بودجه 70 ميليوني درنظر گرفته اما مالك اين بنا كه قصد تخريب و ساخت مجتمع تجاري را در سر دارد مانع از اجراي مرمت و حفاظت ميراث‌فرهنگي خوزستان شده است. اين درحالي است كه اين بنا نياز به مرمت اضطراري دارد. «مجتبي‌گهستوني» فعال ميراث‌فرهنگي و دبير انجمن تاريانا در رابطه با همكاري نكردن مالك سراي عجم مي‌گويد: در حال ‌حاضر مالك سراي عجم كه پيش‌تر بالكن مهديان را تخريب كرد، مانع از اقدامات مرمتي ميراث ‌فرهنگي شده است. هر چند كه اين موضوع به واحد حقوقي ميراث‌فرهنگي ارجاع شده است و انجمن‌هاي دوستداران ميراث‌فرهنگي اهواز طي نامه‌اي از مدير كل ميراث‌فرهنگي درخواست كرده‌اند كه براي مرمت سراي عجم تمام توان خود را به‌كار برد اما مالك به‌هيچ وجه همكاري نمي‌كند و اصرار دارد كه اين بناي تاريخي را كه بخشي از شناسنامه اهواز محسوب مي‌شود، تخريب كند. گهستوني اما تأكيد مي‌كند، تخريب‌ها تنها شامل بناهاي شاخص اهواز نمي‌شود. درحال‌حاضر در بخش‌هاي منطقه اهواز به‌خصوص خيابان كاوه، خيابان طالقاني، خيابان نادري و خيابان امام‌خميني بلندمرتبه‌سازي به‌شكل گسترده درحال انجام است. اين درحالي است كه شهرداري به‌حريم منظري آثار و بناهاي تاريخي كه در اين بافت قرار دارند، هيچ‌گونه توجهي ندارد. به ‌اعتقاد اين فعال ميراث‌فرهنگي، هم‌اكنون شهرداري اهواز تخريب 24 ملك با مساحت بيش از 2هزارمتر براي ايجاد پاركينگ در مركز شهر در دستور كار قرار داده است. موضوعي كه فعالان ميراث‌فرهنگي را نگران كرده و از ميراث‌فرهنگي استان درخواست كرده‌اند تا با پيگيري موضوع ليست بناهاي موردنظر را تحويل و مورد بررسي قرار دهد. آن طور كه گهستوني مي‌گويد: طي ساليان اخير شهرداري با تخريب بناهاي تاريخي و همچنين ترغيب مالكان از جمله مالك سراي عجم به تخريب بناهاي با‌ارزش كه هويت و شناسنامه شهر اهواز محسوب مي‌شوند، اقدام كرده است. او مي‌گويد: با روند فعلي كه مالكان بناهاي تاريخي و شهرداري اهواز در پيش گرفته‌اند، شهر اهواز به‌زودي خالي از هويت تاريخي شده و بناهاي با ارزش معماري جاي خود را به خانه‌هاي ناهمگون با معماري بومي خواهند داد.

نویسنده : سميرا سروش 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 20 اسفند 1392 - 21:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن