تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815289269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واژه‌های فرهنگستان فقط واژه‌های بیگانه را توضیح می‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یک نویسنده:
واژه‌های فرهنگستان فقط واژه‌های بیگانه را توضیح می‌دهند
"منوچهر اکبرلو" گفت:‌خشی از واژه‌های مصوب در فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقط واژه‌های بیگانه را توضیح می‌دهند.


"منوچهر اکبرلو" نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: بخشی از واژه‌های مصوب در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیش از آنکه واژه جدیدی باشد فقط واژه‌های بیگانه را توضیح می‌دهند.
 
وی افزود: معادل پارانوما فقط واژه اصلی را توضیح می‌دهد و واژه جدیدی نیست این گونه واژه‌ها که من آن را "ترکیبات" می‌نامم به صورت کلمه قابل استفاده هستند در جمله و ترکیب شدن با سایر کلمات دچار مشکل می‌شوند.
 
این نویسنده ادامه داد: هیچ مشکلی در تخصص اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی وارد نیست ولی واژه‌سازی این نهاد بدون تعامل با جامعه توجه به نظرات مردم مسئله ساز است.
 
اکبرلو تصریح کرد: بسیاری از واژ‌ه‌های بیگانه در بین توده‌های مردم معادلسازی شده‌اند  در بین آنها رواج دارد به نظرم فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید بخش‌های پویایی داشته باشد که معادل‌های رایج در بین مردم را جمع‌ آوری و به عنوان واژه‌های مصوب به طور رسمی اعلام کند.
 
وی بیان کرد: باید توجه داشت که مردم در کلام روزانه منتظر بخشنامه‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیستند به عنوان مثال فرهنگستان برای واژه "کترینگ" معادل کلی و بی‌معنای پذیرایی را قرار داده در صورتیکه هر مرکز کترینگی بدون بخشنامه از ترکیب "غذای بیرون بر" استفاده می‌کنند.
 
این نویسنده خاطرنشان کرد: تا آنجایی که اطلاع دارم در بسیاری از کشورها گروه‌هایی به طور مستمر، زبان، مردم، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را دنبال می‌کنند تا واژه‌ها که ترکیبات رایج در بین مردم را دریابند.


انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن