تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806816832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بابای بزرگ مامن دلدادگان اهل بیت (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بابای بزرگ مامن دلدادگان اهل بیت (ع) دلفان - ایرنا - مقبره امامزاده ابراهیم (ع) در شهرستان دلفان یکی از اماکن متبرک و از جاذبه های گردشگری مذهبی لرستان است که سالانه پذیرای زائران زیادی از مناطق مختلف است .


به گزارش ایرنا ، بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم(ع) یکی از بقاع متبرکه ای است که در52 کیلومتری شهرستان دلفان واقع شده است و هرساله هزاران زائر و شیفته ائمه اطهار(ع) از شهرهای مختلف لرستان و استان های همدان و کرمانشاه، را به خود جذب می کند.
این مقبره تاریخی و مذهبی در دره ای بین کوه مهراب و دامنه های سرکشتی واقع شده است .
گنبد آجری و تزئینات داخلی آن ویژگیهای معماری قرن 7هجری و قاجاری را دارد .
بر اساس شجرنامه، بابابزرگ از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است که بعد از شهادت امام رضا(ع) در توس به همراه دیگر اعضای اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف ایران متواری شدند و امامزاده ابراهیم(ع) در دلفان به دست شخصی به نام سهراب سرخه میلی به شهادت رسیده است.
بنای بابای بزرگ از لحاظ معماری قابل توجه و تعمق است،این مقبره متبرک شامل دو بناست که بنای اصلی مقبره امامزاده ابراهیم(ع) است که گفته می شود ساخت آن مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است.
ارتفاع طاق گنبد این امامزاده که دارای مقرنس های جالبی است، 22 متر و دو گلدسته آجری نیز در کنار آن چون مناره برافراشته قد علم کرده است،داخل گنبد هشت ضلعی و ورودی آن از طرف شمال است .
تمامی بخش های گنبد با سنگ و آجر ساخته شده، داخل حرم هشت ضلعی است و اندازه هر ضلع دو متر و 30 سانتی متر است.
در دو طرف شرقی و غربی آن، دو محراب ساخته شده و داخل حرم به طرز بسیار جالبی کاشیکاری شده است.
در ضلع جنوب غربی گنبد بابای بزرگ، گنبد کوچکتری وجود دارد که به نام کال نازار به معنی سبزه روی نازنین مشهور است که گفته می شود از اصحاب و بستگان و یا خادمین بابای بزرگ بوده و از دیرباز مورد احترام زائران و مردم منطقه بوده است.
مردم منطقه و استان های همجوار به واسطه کرامات و معجزات بابای بزرگ به آن اعتقاد فراوانی دارند و او را مراد و تکیه گاه خود می دانند و در ناملایمات و سختی های روزگار به وی متوسل شده و همواره به زیارتش می شتابند.
مردم لک زبان، اعتقاد و احترام خاص خود به این امامزاده را که با جان و روح آنان در هم تنیده شده، در ادبیات و اشعار لکی خود به وفور نشان داده اند.
در گذشته نیز باستان شناسان و شرق شناسان زیادی چون ˈفریا استارکˈدر سال 1927، ˈ ˈاشتاینˈ1936، ˈاریک اشمیتˈ در سال 1938،ˈمورتنسنˈ و بسیاری دیگر از این مقبره بازدید و درباره ساختمان آن و ارادت و اعتقادات مردم منطقه به بابای بزرگ در سفرنامه های خود به آن اشاره کرده اند که همگی نشان از اهمیت و جایگاه صاحب بقعه و بارگاه در دوره های مختلف تاریخ دارد.
بارگاه امامزاده ابراهیم، علاوه بر دارا بودن ویژگی های دینی و تاریخی به سبب قرار گرفتن در یک منطقه جنگلی و خوش آب و هوا، از جاذبه بالایی برخودار است و در صورت توجه می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری مذهبی در استان لرستان تبدیل شود.
فرماندار شهرستان دلفان در این باره گفت : بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم از مهمترین جاذبه های مذهبی این شهرستان است که مردم غرب کشور برای آن احترام خاصی قائل هستند .
به گفته علی باقری، از مسیر 52 کیلومتری نورآباد به امامزاده ابراهیم (ع) 42 کیلومتر آن آسفالت شده که 10 کیلومتر باقی مانده نیز در آینده نزدیک آسفالت خواهد شد .
وی ، همچنین از در دست ساخت بودن طرح توسعه مقبره امامزاده ابراهیم (ع) خبر داد و گفت : در قالب این طرح امکانات رفاهی و خدماتی چون زائر سرا ، حسینیه ، سرویس های بهداشتی و پارکینگ پیش بینی شده است .
7270/630
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن