تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803092275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محبت اهل بیت لازمه محبت الهی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



آیت الله مصباح یزدی:
محبت اهل بیت لازمه محبت الهی است خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که اغلب مردم بهشت را به خاطر وفور نعمت های الهی دوست دارند، گفت: محبین خدا این گونه نیستند؛ آنها نعمت های بهشتی را نیز به خاطر این که از جانب خدا است و نشانه لطف و عنایت پروردگار است دوست دارند؛ لذتی که آنان می برند بسیار بیشتر است.



 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: حضرت می فرماید در بهشت هیچ چیز بهتر، خوش تر و لذیذتر از محبت خدا، دوست داشتن دیگران برای خدا والحمدلله نیست.
وی برشمردن حمد الهی به عنوان یکی از لذت بخش ترین نعمت های بهشتی را عجیب خواند و گفت: حق شناسی و کمال این افراد موجب شده حمد خدا را به جا آورد اما این که چرا از این کار لذت می برند برای ما تصورش سخت است؛ برای توضیح این مطلب استدلال به آیه«آخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ‌»می کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: لازمه این که انسان کسی را دوست بدارد این است که با وی گفت و گوی عاشقانه برقرار کند؛ صرف حرف زدن با محبوب برایش لذت بخش است و دنبال فرصتی می گردد محبت خود را اظهار کند؛ لذتی که از اظهار محبت می برد بیشتر از اصل محبتی است که در دل دارد؛ اصل محبت مانند دانه و این اظهار محبت مانند میوه و ثمره آن محبت است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در تشریح لذات محبین خداوند، گفت: ما معمولا از «فَاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ»و«لَحْمِ طَیْرٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ» لذت می بریم اما محبین خدا این گونه نیستند، اگر نعمت های بهشت را دوست دارند به این خاطر است که خداوند آنها را عطا فرموده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر ابراز داشت: وقتی کتابی به شما هدیه می دهند ممکن است کتاب را دوست بدارید و از این جهت خوشحال شوید و از هدیه دهنده نیز تشکر کنید اما گاهی خود کتاب موضوعیت ندارد اما به دلیل این که از دست محبوب رسیده است آن کتاب را دوست دارید و اگر او نداده بود اعتنایی به آن کتاب نمی کردید.
توجه محبین الهی تنها به محبوب است
آیت الله مصباح یزدی گفت: محبین خدا تنها توجه شان به محبوب است وقتی نعمتی به آنها می رسد بسیار لذت می برند از این که مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفته اند، با خود می گویند ما لایق نبودیم اما خداوند از گناهان ما صرف نظر کرد و به بهشت راه داد؛ اینها روز به روز بر محبت شان افزوده می شود لذا آخر همه اینها خدا را حمد می کنند، این حمد گفت و گوی عاشقانه با خدا است؛ این لذت بهشتی با لذت خوردن قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به این که در روز قیامت دوستان خدا در بهشت از دست امیرالمؤمنین(ع) شرابی می نوشند و پاک می شوند، اظهار کرد: تمام آلودگی ها و عیب هایی که در طول عمر آنها را متعفن کرده بود از بین می رود و از این پاکی لذت می برند اما علی(ع) دوستانی دارد که به این خاطر لذت می برند که این جام را از دست امیرالمؤمنین دریافت کرده اند.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که استفاده از نعمت های الهی به انسان انگیزه شکرگزاری می دهد، گفت: «إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا» فراوانی نعمات الهی تا حدی است که غیر قابل شمارش است اما با این حال ما توجهی به آنها نداریم؛ ما باید اولا توجه داشته باشیم که اینها نعمت است و دوم این که این نعمت ها را خدا به ما داده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی انسان ها از این نعمت ها استفاده کند محبت و هیجانی در دلشان ایجاد می شود که به این خاطر می گویند الحمدلله رب العالمین؛ ارضای از این محبت در ارتباط با خدا و با حمد او حاصل می شود.
محبت اهل بیت لازمه محبت الهی است
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری محبت اهل بیت(ع) را لازمه محبت الهی دانست و گفت: امام صادق(ع) می فرماید اگر کسی دیگری را به خاطر خدا دوست بدارد در واقع خدا را دوست می دارد؛ آن دیگری نیز محبوب خدا است؛ در کتب شیعه و سنی این روایت آمده است انسان همراه با کسی است که دوست می دارد، محبت موجب رابطه معیت بین محب و محبوب می شود، تلاقی می کنند و از هم انفکاک ندارند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین روایتی از پیامبر(ص) گفت: بعد از انبیاء هیچ کس مقامش به پای کسانی نمی رسد که همدیگر را به خاطر خدا دوست دارند؛ هرجا محبتی برای خدا نباشد و ملاک آن دنیا باشد، به دشمنی منتهی می شود چراکه این روابط آسیب هایی دارد که رفته رفته نمایان می شود.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِینَ» ابراز داشت: در آن دنیا به غیر از متقین همه دوستان بایکدیگر دشمن می شوند؛ متقین کسانی هستند همدیگر را به خاطر خدا دوست می داشتند نه به خاطر چیز دیگری؛ محبتی که برای خدا باشد رشد می کند و افزایش می یابد و هیچ گاه کم نمی شود.
وی افزود: محبت اقتضا می کند انسان در محبوب تمرکز پیدا کرده و دیگران را رها کند؛ کسانی که برای خدا یکدیگر را دوست دارند نقطه اصلی محبت شان خدا است؛ دو طرف همدیگر را دوست دارند برای این که خدا آنها را دوست دارد./928/پ201/ج
 



۱۳۹۲/۱۲/۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن