تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815521443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه راحت گوشت برادر مرحوممان را ميل مي‌كنيم!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چه راحت گوشت برادر مرحوممان را ميل مي‌كنيم!
افرادي كه غيبت نمي‌كنند معمولاً افرادي هستند كه آرامش بيشتري در درون خود احساس مي‌كنند حال اينكه افراد غيبت كننده همواره...
جلوي خودش هم اينو ميگم، البته غيبتش نباشه، اون كه كارش از اين حرفا گذشته، مرده كه غيبت نداره، حرف حق را بايد زد حالا ميخواد خوشش بياد يا بدش بياد، اينها كه غيبت نيست. داريم با هم گپ مي‌زنيم وقتمون پر بشه... شايد شما هم تا حالا اين جملات را زياد شنيده باشيد مخصوصاً زماني كه به كسي كه درحال غيبت كردن ديگران است اعتراض مي‌كنيد و قصد داريد او را از اين عمل زشت منصرف كنيد. متأسفانه غيبت كردن كه از آن به عنوان يكي از گناهان كبيره ياد مي‌شود براي برخي از مردم امري طبيعي شده و بدون اينكه به عواقب ناگوار اين عمل زشت و غير انساني فكر كنند خواسته يا ناخواسته در دام شيطان مي‌افتند و پشت سر فردي شروع به صحبت كردن مي‌كنند. زماني هم كه كسي به آنها اعتراض مي‌كند تا شايد متوجه رفتار ناشايست خود شوند براي خودشان توجيهاتي دارند كه شنيدني است. حال اينكه غيبت در قرآن كريم و در احاديث و رواياتي كه از حضرات معصومين(ع) نقل شده عملي غيراخلاقي و يك گناه كبيره برشمرده شده است كه براي فرد غيبت‌كننده آثار و پيامدهاي ناگواري را به دنبال دارد. متأسفانه گاهي اوقات مي‌بينيم افرادي به راحتي با گفتن چند كلمه يا جمله آبروي فردي را مي‌برند و در اين ميان اگر موضوعي كه نسبت مي‌دهند دروغ باشد علاوه بر غيبت، گناه تهمت را نيز مرتكب مي‌شوند كه اين موضوع نگراني‌ها را بيشتر مي‌كند.  غيبت، خوردن گوشت مرده اين همه در حالي است كه در دين مقدس اسلام به طور جدي بر پرهيز از غيبت و خودداري از صحبت كردن پشت سرافرادي كه حضور ندارند تأكيد شده و حتي در قرآن كريم در آيه 12 سوره حجرات خداوند از غيبت كردن به عنوان خوردن گوشت مرده ياد مي‌كند. در اين آيه از قرآن كريم آمده است: «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاتَجَسَّسُوا وَ لايغْتَبْ بَعْضُكمْ بَعْضاً أَ يحِبُّ أَحَدُكمْ أَنْ يأْكلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيتاً فَكرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ تَوّابٌ رَحِيمٌ» « اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد چراكه بعضى از گمان‌ها گناه است و هرگز (در كار ديگران) تجسس نكنيد و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد، تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‌پذير و مهربان است!» مفسران براى اين آيه از قرآن كريم شأن نزول‌هاى مختلفى نقل كرده‌اند از جمله اينكه درتفسير «مجمع‌البيان» آمده است جمله «وَ لايغْتَبْ بَعْضُكمْ بَعْضاً» درباره دو نفر از اصحاب رسول اللّه(ص) است كه از يكي از دوستان خود به نام سلمان غيبت كردند؛ زيرا او را به خدمت پيامبر(ص) فرستاده بودند تا غذايى براى آنها بياورد، پيامبر اكرم سلمان را به سراغ «اسامه‌بن زيد» كه مسئول بيت‌المال بود فرستاد، اسامه گفت: الان چيزى ندارم، آن دو نفر از اسامه غيبت كردند و گفتند: او بخل ورزيده و درباره «سلمان» گفتند: اگر او را به سراغ چاه «سميحه» (چاه پر آبى بود) بفرستيم، آب آن فروكش خواهد كرد! سپس خودشان به راه افتادند تا نزد «اسامه» بيايند و درباره موضوع كار خود، تجسس كنند، پيامبر اكرم فرمود: من آثار خوردن گوشت در دهان شما مى‌بينم، عرض كردند: اى رسول خدا ما امروز مطلقاً گوشت نخورده‌ايم! فرمود: آرى، گوشت «سلمان» و «اسامه» را مى‌خورديد، آيه نازل شد و مسلمانان را از غيبت نهى كرد.  تجسس، زمينه غيبت كردن حجت‌الاسلام والمسلمين صابري استاد حوزه و پژوهشگر قرآني در توضيح بيشتر آيه شريف مذكور به نكات بسيار جالب توجهي اشاره مي‌كند و با تشريح ابعاد و تأثيرات منفي غيبت كردن در جامعه مي‌گويد: در اين آيه خداوند ابتدا مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد چراكه بعضى از گمان‌ها گناه است» كه در اينجا منظور از «كثِيراً مِنَ الظَنِّ» گمان‌هاى بد است كه نسبت به گمان هاى خوب در ميان مردم بيشتر است.  وي ادامه مي‌دهد: اينكه مي‌گوييم گمان‌هاي بد در بين مردم بيشتر است مبتني بر نظريه روانشناسان است چراكه به گفته روانشناسان افراد خصلت‌هاي منفي ديگران را 24 بار تكرار مي‌كنند اما خصلت‌هاي مثبت را تنها سه بار بازگو و تكرار مي‌كنند. اين استاد حوزه به ديگركلمات و كليد واژه‌هاي اين آيه شريفه اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در بخشي از اين آيه شريفه آمده است كه در كارهاي ديگران تجسس نكنيد. البته اين را هم بگويم كه «تجسس» و «تحسس» هر دو به معنى جست‌وجوگرى است، ولى اولى معمولاً در امور نامطلوب مى‌آيد و دومى غالباً در امر خير، اما در حقيقت، گمان بد، عاملى است براى جست‌وجوگرى و جست‌وجوگرى، عاملى است براى كشف اسرار و رازهاى نهانى مردم و پي بردن به رازهاي نهاني زندگي افراد مي‌تواند باعث غيبت كردن از آنها شود و اين خود يعني اينكه تجسس در امور مردم زمينه اصلي غيبت كردن است. وي مي‌افزايد: در يكي از تفاسير قرآن كريم آمده است: آبروى برادر مسلمان، همچون گوشت تن او است و ريختن اين آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى، همچون خوردن گوشت بدن او است و تعبير به «مرده» به خاطر آن است كه «غيبت» در غياب افراد صورت مى‌گيرد كه مثل مرده‌ها قادر بر دفاع از خود نيستند و اين ناجوانمردانه‌ترين ستمى است كه ممكن است انسان درباره برادر خود روا دارد. آرى، اين تشبيه بيانگر زشتى فوق‌العاده غيبت و گناه عظيم آن است. حجت‌الاسلام والمسلمين صابري، در ادامه به حديثي از پيامبراكرم(ص) اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: پيامبر گرامى اسلام(ص) در حديثى مى فرمايد: اِنَّ اللهَ حَرَّمَ مِنَ الْمُسْلِمِ دَمَهُ وَ مالَهُوَ عِرْضَهُ وَ اَنْ يظَنَّ بِهِ ظَنَّ السُّوءِ: «خداوند خون، مال و آبروى مسلمان را بر ديگران حرام كرده و همچنين گمان بد درباره او بردن.» حضرت اميرمؤمنان على(ع) نيز در حديثي مي‌فرمايد: مَنْ لَمْ يحْسِنْ ظَنَّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ كلِّ اَحَد:«كسى كه گمان خويش را نيك نگرداند (گمان بد داشته باشد) از همه كس مى‌ترسد و وحشت دارد.» اين استاد حوزه ادامه مي‌دهد: يكى از فلسفه‌هاى تحريم غيبت اين است كه اين سرمايه بزرگ بر باد نرود و حرمت اشخاص در هم نشكند و حيثيت آنها را لكه‌دار نسازد و اين مطلبى است كه اسلام آن را با اهميت بسيار تلقى مى‌كند.  به گفته وي، غيبت بذر كينه و عداوت را در دل‌ها مى‌پاشد و گاه سرچشمه نزاع هاى خونين و قتل و كشتار مى‌شود. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود ادامه مي‌دهد: بايد از همان دوران كودكي و در زماني كه فرزندانمان در مدارس مشغول درس خواندن هستند اين نكات را به آنها آموزش داده و با گنجاندن مطالبي درباره غيبت و تأثيرات منفي آن در كتب درسي كودكان، آنها را از سنين كودكي از غيبت كردن دور نگه داشت. وي ادامه مي‌دهد: پدر و مادر در خانواده نيز به عنوان الگوي فرزندان خود نقش بسيار مهمي در عادت نكردن كودكان به غيبت كردن دارند زيرا  زماني كه كودك مشاهده مي‌كند پدر و مادر به راحتي غيبت افراد را مي‌كنند و پشت سر آنها حرف مي‌زنند اين عمل ناشايست و غيرانساني را ناخودآگاه از پدر و مادر خود ياد مي‌گيرند. اين استاد حوزه و پژوهشگر قرآني در ادامه مي‌افزايد: افرادي كه غيبت نمي‌كنند معمولاً افرادي هستند كه آرامش بيشتري در درون خود احساس مي‌كنند حال اينكه افراد غيبت كننده همواره با يك استرس و اضطراب زندگي مي‌كنند.  به گفته وي، غيبت يكي از گناهان كبيره است و به طور حتم گناه در زندگي افراد تأثيرات منفي دارد و يكي از مهم‌ترين تأثيرات گناه بر زندگي افراد اين است كه آرامش را در زندگي افراد به هم مي‌زند و افرادي كه با گناه آميخته مي‌شوند در زندگي دچار اضطراب و سردرگمي هستند.  زندگي به سبك بزرگان نگاهي به زندگي بزرگان و علماي ديني و افراد صاحب كرامات كه موفق به طي كردن طريق الي‌الله شده‌اند به خوبي بيانگر اين است كه اين افراد از گناهاني مانند غيبت كردن به شدت دوري مي‌كردند و نه تنها خود اهل غيبت كردن نبودند بلكه اگر فردي پيش آنها از كس ديگري غيبت مي‌كرد به شدت با او برخورد مي‌كردند و اجازه اين كار را نمي‌دادند. نگاهي به رفتار و سبك زندگي بزرگاني مانند مرحوم آيت‌الله بهجت، حضرت امام خميني(ره)، مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني، مرحوم آيت‌الله بهاءالديني، ميرزا جوادآقا تهراني و... همه و همه بيانگر و نشان‌دهنده اين موضوع مهم است. افرادي كه موفق به سير و سلوك در طريق الهي شده‌اند آدم‌هايي هستند كه از گناه دوري جستند و اسير وسوسه‌هاي شيطان نشده‌اند. حال اينكه ممكن است برخي افراد براي مسائلي پيش پا افتاده و امور پوچ دنيوي اسير نفس خود شده و پشت سر افرادي كه حضور ندارند غيبت كنند. بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني‌(ره) در كتاب «چهل حديث» درباره درمان غيبت نوشته است: «بدان كه علاج اين خطيئه عظيمه چون خطيئات ديگر به علم نافع و عمل توان كرد اما علم پس چنين است كه انسان تفكر كند در فايده اين عمل و آن را مقايسه كند با نتايج سود و ثمرات زشتي كه دارد. سپس آن را در ميزان عقل گذاشته و از آن نتيجه گيرد. البته انسان با خود دشمني ندارد و تمام معاصي از روي جهالت و ناداني و غفلت از خود گناه و نتايج آن از او سر مي‌زند. تنها فايده خيالي آن، اين است كه انسان به قدر چند دقيقه از روي شهوت نفساني سخن مي‌گويد.» به فرموده امام(ره) اين رذيله اخلاقي آثار سوء فراواني دارد. از جمله آثار غيبت اين است كه انسان از چشم مردم مي‌افتد و اطمينان آنان از او سلب مي‌شود. نكته بعد اين است كه بيان نقص و زشتي براي غيبت‌كننده هم خوشايند نيست بنابراين اگر كار را از حد بگذراند و آبروي مردم را ببرد، خداوند او را در همين عالم رسوا مي‌كند. انسان بايد از رسوايي‌اي كه به دست حق تعالي صورت مي‌گيرد بترسد.» عارف بزرگ مرحوم آيت‌الله بهجت نيز معتقد بود: غيبت كردن يكي از نشانه‌هاي ناتواني، فقدان شخصيت و عقده خود كم‌بيني است. فرد با غيبت كردن، پرده از اين صفات خود برمي دارد و قبل از اينكه شخصيت اجتماعي ديگري را بشكند، شخصيت خودش را درهم مي‌شكند و موجبات سلب اعتماد ديگران را فراهم مي‌آورد.  درس‌هايي از شهدا توجه به سبك زندگي و رفتار شايسته شهدا نيز مي‌تواند يكي ديگر از راه‌هاي جلوگيري از غيبت و رواج اين پديده ناشايست در جامعه باشد. در خاطره‌اي از شهيد مظلوم آيت‌الله بهشتي خواندم: يك بار آقاي بهشتي طي نامه‌اي نسبت به تبعات عملكرد بني‌صدر به امام هشدار داده و از روند اقدامات او در قبال انقلاب و نيروهاي وفادار به آن اظهار نگراني كرده بود. پس از شهادت شهيد بهشتي كه فرد ديگري خدمت امام رفتند و از ايشان خواستند اجازه دهند اين نامه را جهت آگاهي مردم از مسائل منتشر كنند، امام مخالفت كردند و فرمودند در تمام اين مدتي كه آقاي بهشتي پيش من آمد حتي يك بار هم از كسي غيبت و بدگويي نكرد. لذا شما هم اين نامه را برهمين اساس چاپ نكنيد.  در خاطراتي از شهيد حجت‌الاسلام مجتبي اكبرزاده مسئول عقيدتي لشكر 17 علي‌بن ابيطالب(ع) نيز آمده است: اين شهيد والامقام با رايج كردن صلوات، غيبت، تهمت وگناهان ديگر را در لشكر ريشه‌كن كرده بود، در تمامي جلسات رزمندگان را به وحدت دعوت مي‌كرد. درتمامي آموزش‌ها، مانور، راهپيمايي‌هاي شبانه و روزانه، شنا و غواصي در كنار بچه‌ها شركت و چنان شوخ طبع بود كه با حضورش خستگي را از بچه‌ها دور مي‌كرد. در عمليات نيز مثل ساير نيروها سلاح به دست مي‌گرفت و به قلب دشمن مي‌زد. براي اينكه خداي ناكرده كسي غيبت كسي را نكند اين قدر صلوات از جمع مي‌گرفت كه به حاج آقا صلواتي مشهور شده بود. خوب يادم است چندي پيش وقتي در وبلاگ يكي از دوستانم كه وصيتنامه‌هايي را از شهدا منتشر كرده است داشتم وصيتنامه شهدا را مي‌خواندم در بيشتر اين وصيتنامه‌ها شهدا انسان‌ها را از غيبت كردن نهي كرده بودند.  در نگاه شهدا غيبت كردن عملي غيراخلاقي است كه مي‌تواند زمينه‌ساز گناهان ديگري نيز شود لذا در وصيتنامه‌هاي خود به يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه اشاره كرده‌اند پرهيز افراد از غيبت كردن است. يادم باشد حتماً همين روزها به گلزار شهداي شهرمان سري بزنم...

نویسنده : مهدي ارجمند 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 20 اسفند 1392 - 08:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن