محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827122172
آیا «دوازده سال بردگی» واقعا شایسته اسکار بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۱
یک هفته پس از آنکه فیلم «دوازده سال بردگی» جایزه بهترین فیلم اسکار را گرفت، جار و جنجالها همچنان درباره ارزشهای سینمایی این فیلم ادامه دارد. موافقان آن را در ادامه کارنامه موفق «استیو مککوئین» قلمداد میکنند، اما مخالفان آن را فیلم نه چندان مهم کارگردانی میدانند که پیش از این دو فیلم مطرح «گرسنگی» و «شرمساری» را در کارنامه خود داشته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه بیبیسی در نقدی که از فیلم «دوارده سال بردگی» ارائه داده، به سه انتقاد اصلی از سوی مخالفان این فیلم اشاره میکند: عدهای این فیلم را کلیشهای دانسته و معتقدند این اثر، حرف جدیدی پیرامون موضوع بردهداری مطرح نمیکند. برخی بر ساختار ملودراماتیک فیلم انتقاد وارد آورده و آن را کاری سانتیمانتال میدانند و برخی هم با تاکید بر اهمیت «برد پیت» در آزادسازی برده زندانی در فیلم، معتقدند که ماجرای تصویر شده در فیلم در ادامه نگاه امپریالیستی حاکم بر هالیوود است. در بررسی کلیشهای بودن داستان فیلم باید توجه داشت که بردهداری از سیاهترین پدیدهها در تاریخ آمریکا است و بر خلاف تصور رایج، پرداختن به آن در هالیوود کار چندان راحتی نیست و همواره ناگفتهها بر گفتهها غالب است و از سویی دیگر میتوان گفت ساخت چنین فیلمی در قلب آمریکا و پرداختن به موضوعی نه چندان خوشایند در تاریخ آمریکا کار سادهای نیست. چنین فیلمهایی چه از طرف جامعه سیاهپوستان (به دلیل عذاب از دیدن تحقیرشدگی در دوران بردهداری) و چه سفیدپوستان (ناراحتی و عذاب وجدان از ظلم و ستم وارد شده بر سیاهان) همواره مورد انتقاد واقع میشوند. از این رو در تاریخ هالیوود تعداد بسیار معدودی فیلم پیرامون بردهداری ساخته شده و هیچکدام از این آثار تاکنون به طور کامل و دقیق، قادر به بازگویی تاریخ بردهداری نبودهاند و از سویی دیگر از فیلمی با مدت محدود هم نمیتوان انتظار داشت که تاریخ چندین دهه ستم بردهداری را به تمام و کمال بیان کند و هر کدام تنها به بخشی از این تاریخ پرداختهاند، اما در میان این فیلمها، مهمترین نوآوری «استیو مککوئین» در این است که او ما را با زندگی روزمره بردهها آشنا میکند. بیبیسی در ادامه آورده است: برخلاف فیلمهایی همانند «لینکلن» و یا «آمیستاد»، ماجرای «دوازده سال بردگی» پیرامون قدرت قانون بردهداری در آمریکا نیست؛ بلکه این زندگی خود بردههاست که در اینجا اهمیت دارد. فیلم، با تمرکز بر روی زندگی روزمره بردههای سیاه، نشان میدهد که در دوران بردهداری، بردههای آمریکایی دارای فرهنگ ویژهای بودهاند.
12 سال بردگی
همچنین برخلاف «جانگوی آزاد شده» ساخته «تارانتینو»، از بردهداری در جهت ساخت یک وسترن اسپاگتی استفاده نشده است. فیلم، با تمرکز بر روی زندگی روزمره بردههای سیاه، نشان میدهد که در دوران بردهداری، بردههای آمریکایی دارای فرهنگ ویژهای بودهاند و برخلاف تصاویر نشان داده شده از این بردهها در فیلمی مانند «برباد رفته» آنها از بودن با ارباب خود لذت نمیبرند. همچنین بر خلاف فیلمی مثل «تولد یک ملت» ساخته «گریفیث»، بردهها در فیلم «مککوئین» انسانهایی سبک مغز تصویر نمیشوند که فقط میرقصند و آواز میخوانند؛ بلکه بردههای فیلم «مککوئین» به شکلهای مختلف در فکر رهایی از وضعیت خود هستند و گاه در این راه جان خود را هم از دست میدهند. این بردهها همانند صحنه دفنِ یکی از بردگان، با هم حرف می زنند، به مرور خاطرات خود میپردازند، در مشکلات به یکدیگر کمک میکنند و به هم دلداری میدهند؛ به هم عشق میورزند و در واقع به اشکال مختلف، "فرهنگ" درون بردهداری را به بیننده منتقل میکنند. در اینجا که تاکید زیادی بر زندگی روزمره شده است، فیلم، بیننده را با درون شخصیتها نیز آشنا میکند و درست در جاییکه بیننده هنوز منتظر آن است که این روزمرگیِ کشنده ادامه پیدا کند، ناگهان به پایان میرسد. «دوازده سال بردگی» همانند یک قطعه موسیقی است که نواخته میشود، بیننده آن را میشنود، از آن لذت میبرد، با آن همراه میشود و پایان آن را هیچگاه باور نمیکند. به گزارش بیبیسی، استفاده هوشمندانه استیو مککوئین از فرم در این اثر، خاصیت جاودانگی به موضوع فیلم او بخشیده و نشان میدهد که بردهداری، فارغ از زمانها و درد مشترک تمامی دورانها است، اما نکته مهم آن که این ساختار در بیان همان مفاهیم سینمایی استفاده شده که زمینههای اصلی و همیشگی این کارگردان بریتانیایی بوده است.
12 سال بردگی
اما آیا این واقعیت که «دوازده سال بردگی» فیلمی ملودرام است، نقطه ضعف فیلم محسوب میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت در تفکر رایج، بدبینی مشخصی نسبت به ملودرام وجود دارد و ملودراماتیک بودن یک اثر، حربهای برای کوبیدن آن است. اما باید توجه داشت که ساختار ملودرام به خودی خود نشانه ضعف یک فیلم نیست و نفی ملودرام به آن معنا است که به جز رمانهای مدرن و پارهای از کارهای پستمدرن، هرچه که مانده را باید در سطل آشغال ریخت، بلکه باید به این پرسش انتقادی مهم در برخورد با ملودارم توجه داشت که به چه دلیل و به چه نیتی استفاده شده است. سینمای مککوئین همواره سینمای بدنهای زجر کشیده و در فشار بوده و استفاده از ملودرام برای بیان این درد ویژگی ثابت سینمای مک کوئین است. او در «گرسنگی» و «شرمساری» نشان داد که استاد خلق "وضعیت استثنای" جورجیو آگامبنی است: وضعیتی که در آن فرد از هرگونه مالکیتی بر بدن محروم شده. در ادامه همین سنت، در فیلم مورد بررسی نیز تاکید زیادی بر محرومیت بدن وجود دارد. در نگاه به فیلم، تفاوتی میان فاشیسم و بردهداری از نظر نوع برخورد با بدن وجود ندارد: هر دو رژیم در فکر تسلط بر بدن آدمی هستند، هر دو با انسان همانند یک کالا برخورد میکنند و از هر گونه تحقیری شامل برهنه کردن و شکنجه دادن در این زمینه خودداری نمیکنند. «باس» که در فیلم «دوازده سال بردگی» نقش او را برد پیت بازی کرده است، سبب آزادی برده زندانی "سولومون" در انتهای فیلم شد که برای عدهای از بینندگان، این مورد ادامهای بر تفکر استعماری است که بر مبنای آن فرد استعمار شده بدون کمک یک سفید قدرتمند قادر به نجات نیست. درباره استدلال فوق میتوان گفت قبول و یا رد این استدلال بستگی زیادی به آن دارد که ما تا چه حد در تقابل انسانیت و سیاست اهمیت را به انسانیت بدهیم. به نظر میآید در این اثر، صفات انسانی همانند گذشت اهمیت مهمی در نزد کارگردان داشته و انسان در نگاه او بدین واسطه قادر است حتی از منافع اقتصادی خود نیز بگذرد. برای انسانی کردن ماجرا، تاکید زیادی بر اهمیت چهره در فیلم شده است، همانطور که «استیو مککوئین» بیان میکند، بازیگر نقش «سولومون» (چیوتل اجیوفور) به این دلیل برخورداری از چهرهای معصومانه انتخاب شده است. در واقع در هماهنگی با ساختار ملودراماتیک اثر، کنشهای انسانی در اینجا نتیجه احساسات افرادند نه گفتمان فکری-تعقلی. کارگردان شخصیتهایی را انتخاب نموده که با صورت خود در فکر دیالوگ با ما هستند. «برد پیت» هم با چنین ذهنیتی انتخاب شده، چرا که با چشمان مهربان و نگاه دلسوزانه خود این امکان را به ما میدهد تا به او و شخصیتش اعتماد کنیم.
12 سال بردگی
همچنین با توجه به این که او در فیلم کانادایی معرفی میشود، این نکته به بیننده منتقل میشود که کارگردان به سراغ ملیتی رفته که بیشتر به صلح دوستی معروف است تا داشتن تاریخی امپریالیستی. باز هم در تشابه با قضیه برخورد با ملودرام، استفاده از استراتژی کلیشه سازی به خودی خود بد نیست، بدون کلیشهسازی امکان روایت یک داستان ۱۲ ساله در ظرف ۲ ساعت غیرممکن به نظر میرسد. «۱۲ سال بردگی» را میتوان اثری برجسته در دنیای بیمعنای پستمدرن فعلی تلقی کرد، دنیایی که با پَست کردن تمامی ارزشها، تمامی ارزشهای انسانی را بیمعنا کرده است و در اینجا سینمای استعلا یافته «استیو مککوئین» با واژگون ساختن ایدئولوژی، به جنگ ایدئولوژی در دل او میرود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
دوازده سال بردگی وجاذبه جوایز هشتاد و ششمین آکادمی اسکار را بین خود تقسیم کردند
حواشی اسکار دوازده سال بردگی و جاذبه جوایز هشتاد و ششمین آکادمی اسکار را بین خود تقسیم کردند آلفونسو کوارون بهترین کارگردان و دوازده سال بردگی استیو مک کوئین بهترین فیلم این دوره از آکادمی شدند به گزارش خبرنگارحوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از هیتفیکسدوازده سال بردگی فاتح بلا شک جایزهٔ ستلایت2014
دوازده سال بردگی فاتح بلا شک جایزهٔ ستلایت2014 برندگان جایزه ستلایت 2014 معرفی شدند و دوازده سال بردگی جوایزه اصلی را به خود اختصاص داد به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ای ام دی بي برندگان جایزهٔ ستلایت 2014 معرفی شدند و در صدر لیست اعلام شده نام فیلم استیو مک کوئینهفت جایزه برای «جاذبه»، سه جایزه برای «12 سال بردگی» / برندگان اسکار 86 مشخص شدند
هفت جایزه برای جاذبه سه جایزه برای 12 سال بردگی برندگان اسکار 86 مشخص شدند فرهنگ > سینما - با برگزاری مراسم هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار فصل جوایز سینمایی 2013 به پایان رسید علی افتخاری در رقابتی نفسگیر که تا آخرین لحظهها ادامه داشت درام &laqu۱۲ سال بردگی، برنده اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۴+تصویر
۱۲ سال بردگی برنده اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۴ تصویر ۱۲ سال بردگی برنده اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۴ شد آفتاب در هشتاد و ششمین دوره مراسم جوایز سینمایی اسکار ۱۲ سال بردگی برنده جایزه بهترین فیلم شد و آلفونسو کوارون برای جاذبه اسکار بهترین کارگردانی را گرفت ۱۲ سال بردگی که در ۹یک روز مانده به اعلام جوایز اسکار «۱۲ سال بردگی» صدرنشین برندگان اسپریت شد
یک روز مانده به اعلام جوایز اسکار ۱۲ سال بردگی صدرنشین برندگان اسپریت شدفیلم ۱۲ سال بردگی ساخته استیو مککوئین با کسب پنج جایزه از مجموع جوایز اسپریت صدرنشین دیگر رقبای خود در این دوره از جوایز شد به گزارش خبرگزاری فارس اسامی برندگان جوایز اسپریت شب گذشته در حالی اعلام شداخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / «12 سال بردگی» برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 12 سال بردگی برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد فرهنگ > سینما - جان ریدلی برای درام 12 سال بردگی برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ازاخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / «12 سال بردگی» برنده اسکار بهترین فیلم شد
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 12 سال بردگی برنده اسکار بهترین فیلم شد فرهنگ > سینما - درام 12 سال بردگی به کارگردانی استیو مکویین جایزه اسکار بهترین فیلم هشتاد و ششمین دوره جایزه اسکار را دریافت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادمی علفروش «دوازده سال بردگی» از 100 میلیون دلار گذشت
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۵ فیلم دوازده سال بردگی ساخته استیو مککوئین به لطف کسب اسکار بهترین فیلم فروش خوبی را در بازار جهانی تجربه کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کمپانی لاینزگیت اینترنشنال اعلام کرد فیلم دوازده سال بردگی با فروش خارجی 9 میلیون دلاریفیلم «۱۲ سال بردگی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد
فیلم ۱۲ سال بردگی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شداسامی برندگان هشتاد و پنجمین مراسم اسکار دقایقی پیش در حال اعلام شد که فیلم ۱۲ سال بردگی برنده جایزه بهترین فیلم سال شد به گزارش خبرگزاری فارس هشتاد و پنجمین مراسم اسکار دقایقی پیش در لسآنجلس به کار خود پایان داد اسامی برندگافروش چشمگیر کتاب الهامبخش «دوازده سال بردگی»
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۹ کتاب خاطرات سالامون نورثروپ پس از کسب اسکار برای فیلم اقباسی دوازده سال بردگی با افزایش فروش قابل ملاحظهای همراه شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا خاطرات سالامون نورثروپ که جان ریدلی با اقتباس از آن فیلمنامه دوازده سال بر«12 سال بردگی» یک روز پیش از جوایز اسکار جوایز اسپیریت را درو کرد
12 سال بردگی یک روز پیش از جوایز اسکار جوایز اسپیریت را درو کرد فیلم استیو مکویین در بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت برنده پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بلند داستانی شد آفتاب به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین برندگان این دوره جوایز اسپیریت که از آن به عنوان معادل اسکانزدیکترین پیشبینی به واقعیت «اسکات فینبرگ»: «۱۲ سال بردگی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
نزدیکترین پیشبینی به واقعیتاسکات فینبرگ ۱۲ سال بردگی برنده جایزه اسکار بهترین فیلماسکات فینبرگ منتقد آمریکایی که همواره پیشبینیهایش در رابطه با جوایز اسکار نزدیکترین به واقعیت است ۱۲ سال بردگی را شانس برتر امسال برای جایزه اسکار بهترین فیلم معرفی کرد به گزارش خبرگزاری فارئیس آکادمی اسکار: «۱۲ سال بردگی»،شاید بتواند از سلطه سفیدپوستان بر سینمای هالیوود بکاهد
رئیس آکادمی اسکار ۱۲ سال بردگی شاید بتواند از سلطه سفیدپوستان بر سینمای هالیوود بکاهدچریل بون ایساکس اولین رئیس سیاهپوست آکادمی اسکار گفت شاید فیلم ۱۲ سال بردگی در صورت برنده شدن در رقابتهای اسکار بتواند از سلطه سفید پوستان بر هالیوود و اسکار بکاهد به گزارش خبرگزاری فارسبازیگر «12 سال بردگی» هدیه تولدش را گرفت/ پنجمین اسکار برای «جاذبه»
فرهنگ و هنر سینمای جهان برندگان اسکار 86 بازیگر 12 سال بردگی هدیه تولدش را گرفت پنجمین اسکار برای جاذبه هشتادو ششمین دوره اسکار معرفی برندگان این دوره خود را از ساعت 5 به وقت ایران آغاز کرد و تا کنون برندگان 15 بخش را معرفی کرده است که در این میان بازیگر زن فیلم 12 سال بررقابت «12 سال بردگی» و «جاذبه» برای کسب اسکار ایرلندی
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۳ فیلمهای نامزد و برندهی اسکار 2014 برای کسب جایزهی آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند با هم به رقابت میپردازند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در فهرست اسامی نامزدهای جوایز امسال آکادمی سینما و تلویزیون ایرلند نام آثار مطرحی چون 12 سالگی بردگ«12 سال بردگی» یک روز پیش از جوایز اسکار جوایز اسپیریت را درو کرد
12 سال بردگی یک روز پیش از جوایز اسکار جوایز اسپیریت را درو کرد فرهنگ > سینما - فیلم استیو مکویین در بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت برنده پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بلند داستانی شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین برندگان این دوره جوایز اسپیریت که ازاعتراف تکاندهنده ۲ تن از رأیدهندگان اسکار بدون آنکه «۱۲ سال بردگی» را دیده باشیم به آن رأی دادیم
اعتراف تکاندهنده ۲ تن از رأیدهندگان اسکاربدون آنکه ۱۲ سال بردگی را دیده باشیم به آن رأی دادیمدو تن از اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اعتراف کردهاند که هرگز فیلم ۱۲ سال بردگی را ندیدهاند با این حال به آن رأی دادهاند به گزارش خبرگزاری فارس هشتاد و ششمین مراسم اسکار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها