تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819204175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجد قدمگاه آذرشهر پذیرای گردشگران نوروزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مسجد قدمگاه آذرشهر پذیرای گردشگران نوروزی است آذرشهر، تبریز- ایرنا - مسجد و گورستان باستانی روستای بادامیار(قدمگاه) آذرشهر از مراکز تاریخی و دیدنی آذربایجان شرقی همه ساله در تعطیلات عید نوروز پذیرای گردشگران است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد قدمگاه در نزدیکی روستای بادامیار در حدود هفت کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر مانند غاری در دل کوه کنده شده که از آن در دوره های قبل از اسلام به عنوان معبد مهری استفاده می شده است.
این معبد گنبدی شکل در قرون ششم تا هشتم هجری، قمری به عنوان تکیه عرفا و دراویش سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می گرفت.
این مکان در یک غار زیر زمینی دایره ای شکل با قطر حدود 15متر قرار گرفته و دالانی به طول 9 متر با عرض 1.5و ارتفاع حدود پنج متر به دهلیزی وسیع تر به طول 5.5متر با عرض بیش از 20متر با ارتفاع پنج تا چهار متر می پیوندد که این دهلیز به فضای گنبدی شکل غار باز می شود و این فضا هم از کف تا پنجره نورگیر سقف حدود 12متر ارتفاع دارد.
محراب این غارگنبدی شکل با مقرنس های آویخته که به دوره صفوی تعلق دارد، به نحوی احداث شده که گمان می رود در زمانی نزدیک تر تعبیه شده و می توان فرض کرد این فضا برای مقاصد مذهبی ساخته نشده باشد، یعنی نه مسجد و نه مقبره بوده است.
برخی از باستان ‎شناسان آن را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‎دهند که بعدها به صورت آتشکده درآمد، سپس آن را با تعبیه محرابی که رو به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامی در آورده اند.
آثار بنا حکایت از آن دارد که ممکن است زمان احداث این مکان بسیار دور باشد و برای کاربرد دیگری به جز مسجد احداث شده باشد و به احتمال زیاد هم دوران ساخت این بنا پیش از اسلام است.
در زمان حاضر برخی از اهالی روستاهای همجوار آیین های مذهبی ماه های رمضان و محرم را در آنجا برگزار می کنند و نذور خود را در کنار این مسجد قدیمی به جا می آورند.
این بنای تاریخی و باستانی در سال 1347 با شماره 779 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.
در کنار معبد و مسجد گنبدی شکل روستای بادامیار(قدمگاه) آذرشهر گورستان تاریخی نیز قرار گرفته است.
گورستان قدیمی بادامیار روی پشته ای قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاری ها و مجسمه های متنوعی در آن به چشم می خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط کوفی و ثلث نو است.
خطوط کوفی اغلب سنگ نبشته های ثلث به طور تقریبی همه یکنواخت و یک دست است و نشان می دهد که در روزگاری کنده شده اند که مذهب جعفری در آذربایجان رسمیت و عمومیت یافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار(ع) زینت بخش کتیبه های قبور بزرگان علم و عرفان شده است.
متاسفانه با گذشت زمان در بی توجهی مسوولان مربوطه بیشتر سنگ نوشته های این گورستان تاریخی توسط افراد سود جود تخریب و از بین رفته است.
7226/704/587
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن