تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815749381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کانون های فرهنگی هنری مساجد نگهبانان ارزش های دینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کانون های فرهنگی هنری مساجد نگهبانان ارزش های دینی ارومیه - ایرنا - احداث نخستین مسجد در دنیای اسلام به دست پیامبر اکرم(ص) در ابتدایی ترین سالهای شکل گیری دین مبین اسلام، نخستین گام در بهره مندی از ظرفیتی عظیم در جهان اسلام بوده که هنوز هم این ظرفیت با بیشترین بهره وری، در حال تاثیرگذاری هستند.


مساجد در نظام سیاسی و اجتماعی مسلمانان تنها کارکرد عبادی و مذهبی نداشته بلکه دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی بوده است.
در ایران نیز همزمان با ورود اسلام ، مساجد شکل گرفتند و پس از آن، این پایگاه های معنوی به تاثیرگذارترین نهاد در زندگی مردم ایران مسلمان تبدیل شدند.
این پایگاه های فرهنگی دینی مناسب ترین مکان برای احیا و تقویت روح تفکر و اندیشه های اسلامی و کانون نشر معارف و فرهنگ اهل بیت و مرکز گسترش فعالیت های فرهنگی و علمی در سطح جامعه است.
در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد یکی از عمده ترین محل های تجمع و اعتراض مردم و شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه بود و به حق توانست اثر قابل توجهی در وقوع انقلاب اسلامی و تداوم آن تا پیروزی بر نظام سلطه و رژیم ستمشاهی داشته باشد.
در حال حاضر نیز مساجد به عنوان مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی و آموزه های دینی با ارائه کارکردهای گوناگون توانسته اند نقش بسیار مهمی را در جامعه ایفا کنند و قابلیت مذهب و نهادهای مذهبی را به نمایش بگذارند.
هجمه های فرهنگی دشمنان و توطئه های آنها و تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای باعث شد تا دلسوزان فرهنگی در سنگر مساجد ایجاد و راه اندازی کانون های مساجد را جزو رسالت های اصلی خود قرار دهند.
مشاور وزیر و رییس ستاد عالی نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در خصوص کارکردها و فعالیت های این ستاد در سالهای گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون کانونهای فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور، راه پیشرفت و توسعه خود را تا دورترین نقاط مرزی طی کرده اند و بخش قابل توجهی از این کانون ها را کانون های فرهنگی هنری موجود در شهرها و استان های مرزی به خود اختصاص می دهند.
حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی افزود: راه اندازی این کانون ها در مناطق دور دست و مرزی که به صورت مستمر انجام می شود، اقدامی موثر برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان است.
وی اظهار کرد: تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور در هفت سال گذشته بیش از هشت برابر شده و از دو هزار کانون به حدود 17 هزار و200 کانون رسیده است.
وی با اشاره به راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد در روستاها افزود: این اقدام یک پدیده جدید فرهنگی است و با توجه به ورود ماهواره و اینترنت به روستاها و حرکت های ضد فرهنگی و تبلیغات سوء بدخواهان در روستاها باید ایجاد کانون های روستایی مورد توجه جدی تر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه 63 هزار روستا با 23 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به این حجم جمعیتی باید روی فرهنگ روستاها کارهای اساسی صورت گیرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس ستاد عالی نظارت بر کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به فعالیت گسترده وهابیت برای انحراف اذهان جوان در سالهای اخیر ادامه داد: با توجه به اینکه تخریب نشانه های اسلام اصیل از جمله اقدامات وهابیون پس از رسیدن به قدرت بوده است ، باید با تقویت مساجد و کارکردهای آن، در خصوص مبارزه با تبلیغات و اقدامات دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) گام برداریم.
حجت الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی افزود: به طور متوسط در هر ماه 100 کانون به جمع کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزوده می شود که وجود این کانون ها و اجرای برنامه های مختلف دینی و فرهنگی و هنری در آنها می تواند ابزاری موثر در مقابله با توطئه های دشمنان باشد.
وی از راه اندازی دفاتر ویژه کانونهای فرهنگی هنری مساجد نیز خبر داد و گفت: این دفاتر در کنار دیگر نهادهای فرهنگی ، مسوولیت ترویج فرهنگ قرآنی و دینی با محوریت مساجد را بر عهده خواهند داشت.
رییس دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: 19 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در روستاهای مرزی فعالیت می کنند.
حجت الاسلام اباذر بیگی افزود: در حال حاضر 530 کانون در استان فعالیت دارند که از این تعداد 93 کانون، در مساجد مناطق مرزی راه اندازی شده اند.
وی اضافه کرد: از 530 کانون فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی، 230 باب شهری و 300 باب روستایی است که نشان دهنده توجه ویژه دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به توسعه فرهنگ قرآنی در روستاهاست.
رییس دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی گفت: راه اندازی 40 باب کتابخانه عمومی، تاسیس 20 باب کانون تخصصی ، راه اندازی سه باب مرکز فرهنگی دیجیتال مساجد، ایجاد 308 مرکز قرآنی تلاوت نور و راه اندازی 100 باب کتابخانه باز از جمله اقدامات انجام شده در کانون های فرهنگی مساجد استان در سال های گذشته بوده است.
حجت الاسلام بیگی افزود: در چهار سال گذشته تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی 53 درصد رشد داشته است و سیاست اصلی دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان ، تاسیس کانون در تمامی نقاط آذربایجان غربی است.
وی ادامه داد: بالغ بر 70 هزار جوان آذربایجان غربی عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هستند.
وی افزود: کانون های مساجد آذربایجان غربی علاوه بر مساجد ریشه های خود را در دانشگاه های استان دوانده و هم اکنون چهار دانشگاه آزاد خوی و دانشگاه پیام نور و امام حسین (ع) و آزاد ارومیه میزبان کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند.
با این اوصاف می توان کانونهای فرهنگی هنری مساجد را پایگاهی مهم در برابرتهاجم فرهنگی غرب دانست ولی باید بیش از پیش در این خصوص سرمایه گذاری مادی و معنوی صورت گیرد.
گزارش از سیده فاطمه سجادی
8137/583/245
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن