تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804150041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام ضروریات برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404/ فولاد و خودرو قابل مقایسه نیستند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور مطرح شد
اعلام ضروریات برای تولید 55 میلیون تن "فولاد" تا 1404/ "فولاد" و "خودرو" قابل مقایسه نیستند
برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 نیاز به اجرای ضروریاتی هم چون تامین انرژی، تامین مواد اولیه و بهبود راه آهن کشوراست که هر کدام به عنوان گلوگاه این صنعت عنوان می شوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهرام سبحانی رئیس هیئت مذیره انجمن تولیدکننگان فولاد ایران در نشست خبری با بیان اینکه در تولید فولاد خام امسال جایگاه 15 را در جهان کسب کردیم، اظهاز داشت: در سند چشم انداز 1404 باید تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد یعنی طرف 12 سال باید 35 میلیون تن به میزان تولید کنونی فولاد افزوده شود.


رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور افزود: ایران با در اختیار داشتن منابع گاز و سنگ آهن، نیروی کار، سیاست های اصل 44، پیوستن به جرگه تولیدکنندگان فولاد و بومی سازی تکنولوژی فولاد توان افزایش 35 میلیون تنی تولید فولاد را دارد اما با این وجود لازم است به مسائلی نیز توجه شود.


وی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای تولید 55 میلیون تن فولاد باید مورد توجه قرار گیرد، " راه آهن کشور است چرا که تولید 55 میلیون تن فولاد یعنی جابه جایی 200 میلیون تن مواد و کالا.


وی ادامه داد: بنابراین زیربنای حمل و نقل یکی از گلوگاه هایی است که می تواند مانع از اجرای این امر شود.


*شیوه کنونی تامین انرژی برای واحدهای فولادی مناسب نیست


سبحانی با بیان اینکه بحث انرژی (برق و گاز) از دیگر مباحث مهم در صنعت فولاد است، گفت: متاسفانه اگر قرار باشد همین روند کنونی ادامه یابد بخش خصوصی با ریسک بالایی وارد این حوزه خواهد شد.


وی افزود: قطع گاز واحدهای فولادی در دو ماه اخیر، مشکلات زیادی را برای این واحدها به وجود آورده است و تولید فولاد را با توقفات زیادی مواجه نموده است، بنابراین باید بحث تامین گاز متناسب با رشد فولاد در دستور کار دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.


وی با بیان اینکه برق یک انرژی حیاتی برای صنعت فولاد است، تصریح کرد: تامین برق به عهده وزارت نیرو است نه اینکه اظهار شود هر واحد فولادی اقدام به ساخت یک نیروگاه کند تا برق مورد نیازش را از این طریق تامین کند.


*برای تولید 55 میلیون تن فولاد به 80 میلیون تن کنسانتره نیاز است


رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در ادامه اظهار داشت: تامین مواد اولیه از دیگر مواردی است که نیاز مبرم به توجه دولت دارد.


وی افزود: برای تولید 55 میلیون تن فولاد نیاز به 80 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن به عنوان مواد اولیه است، بنابراین تامین سنگ آهن به اندازه کافی و تخصیص معادن از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی هم چنین مکان یابی صحیح  و ایجاد واحدهای با ظزفیت بالای تولید را ازدیگر ضروریات افزایش تولید فولاد دانست و گفت: آیا می شود برای 35 میلیون تن فولاد، 35 واحد یک میلیون تنی احداث کرد؟ آیا این مسئله توجیه اقتصادی دارد؟ قطعا لازم است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.


سبحانی به رقابت با شرکت های خارجی نیز اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد با شرکت های خارجی رقابت کنیم باید واحد اقتصادی با زیربنا، ظرفیت و تکنولوژی روز دنیا احداث کنیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر موارد مذکور پاسخ داده شود قطعا توان تولید 35 میلیون تن فولاد مازاد را خواهیم داشت در غیر این صورت تولید کنونی ادامه خواهد داشت.


*اجرای هفت طرح فولادی "راه برگشت" ندارد/ مصرف انرژی صنایع فولاد ایران مطابق با نرم جهانی است


سبحانی همچنین در خصوص هشت طرح فولادی، با بیان اینکه این طرح ها بفاقد نگاه اقتصادی است، افزود: هزینه ها، مکان یابی و ظرفیت ها در این هشت طرح در نظر گرفته نشده بود و مطالعات دقیقی در خصوص آنها صورت نگرفته بود.


رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور تصریح کرد: اجرای این طرح ها راه برگشتی ندارد و تنها از دو طریق "واگذاری به بخش خصوصی" و "تداوم روند کنونی و تسریع بخشیدن به آن" می توان این هفت طرح را به سرانجام رساند.


وی همچنین در ادامه به میزان مصرف انرژی صنایع فولاد کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون میران مصرف انرژی صنایع بزرگ فولادی هم چون هرمزگان و فولاد مبارکه بر اساس نرم جهانی است.


وی با بیان اینکه صنعت فولاد ایران به روز است، افزود: اگر قرار باشد بدون فشار تعرفه ای با رقبای خارجی رقابت کنیم باید بهره بانکی و بهره وری نیروی انسانی واحدهای فولادی نیز مطابق با نرم جهانی باشد. 


سبحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست خودروسازان برای کاهش قیمت فولاد تحویلی به این صنعت، اظهار داشت: صنایع فولاد و خودروسازی ایران به هیچ وجه از نظر "صادرات" و "فشار تعرفه ای" قابل قیاس نیستند بنابراین بیان این مسائل غیرمنطقی به نظر می رسد.


*تولید، واردات و صادرات فولاد در سال 92 چه میزان بود؟


در ادامه رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به میزان تولید، واردات و صادرات فولاد در ده ماهه سال 92 اشاره کرد و گفت: در مجموع 14 میلیون تن تولید فولاد داشتیم  که نسبت به سال 91 حدود 5 درصد با کاهش تولید مواجه شدیم، البته از این میزان تولید فولاد 13 میلیون تن مربوط  به تولید فولاد خام می شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 9 درصدی داشته است.


وی ادامه داد: همچنین واردات مجموع محصولات فولادی در ده ماهه سال 92 حدود 2 میلیون و 200 هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته، 28 درصد کاهش واردات داشتیم، البته واردات فولاد خام 670رهزار تن بوده است که در مقایسه با 2 میلیون و 700 هزار تن واردات سال 91 کاهش چشمگیری داشته است.


خلیفه سلطانی افزود: صادرات فولاد نیز در سال جاری، 1.5 میلیون تن بود که در مقایسه با صادرات یک میلیون و 150 هزار تن سال قبل رشد 31 درصدی داشته است.


به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رشد 9 درصدی تولید فولاد خام کشور نسبت به میزان رشد جهانی، در سطح قابل قبولی قرار دارد.


*قول هایی که تنها "در حد حرف" ماند


به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ادامه این نشست حمیدرضا طاهری زاده نائب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: علی رغم قول هایی که مسئولین داده بودند هیچ کدام از طرح ها هم چون طرح آمایش به اجرا درنیامد.


وی افزود: همچنین واردات مواد اولیه کارخانجات نبردی با پیش دریافت 30 درصد به بانک های عامل ابلاغ شد ولی تا به امروز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.


طاهری زاده به تخصیص ارز نیز اشاره کرد و گفت: برای بدهی های ارزی قرار بود کسانی که مواد اولیه را تا قبل از 30.9.90 ترخیص کرده اند با ارز مرجع اقدام به این کار کنند که بجز چند بانک، مابقی هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام ندادند.


نائب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: همچننی تعرفه های گمرکی که تعدیل شده بود باز هم از اواخر سال علی رغم حمایت از فولادسازان به 4 درصد افزایش یافت که این موضوع بر قیمت تمام شده فولاد تاثیرگذار بود.


*سنگ آهن متعلق به فولاد کشور است/ قیمت فولاد در شش ماهه سال 93 ادامه روند کنونی خواهد بود


احمد دنیانور عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه دولت در محیط کسب و کار باید عدالت رابین واحدهای تولیدی خصوصی و دولتی رعایت کند، گفت: دولت در ارائه خدمات و پرداخت یارانه تفاوت فاحشی را بین بخش خصوصی و دولتی قائل است که این موضوع عرصه را برای فعالان بخش خصوصی تنگ کرده است، بنابراین بر توجه دولت به بخش تولید در فاز دوم هدفمندی باید افزوده شود.


وی با تاکید بر اینکه سنگ آهن متعلق به صنعت فولاد کشور است، تصریح کرد: صادرات سنگ آهن عین خام فروشی است و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود دلیلی ندارد که ما رو به صادرات سنگ آهن بیاوریم.


دنیانور به موضوع گرازه نیز اشاره کرد و افزود: لازم است دولت با ایجاد کارگروهی ویژه متشکل از صنایع بزرگ فولادی یاردهای بزرگ گرازه را  در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر ایجاد کند چرا کهعدم توجه به این موضوع بحران نفس گیری را به وجود خواهد آورد.


در ادامه سید بهادر احرابیان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه سال 92 سال پرچالشی برای صنعت فولاد بود، گفت: از یک طرف با قیمت های نزولی اما نه در مواد اولیه و از طرفی با کاهش تقاضا در این حوزه مواجه شدیم.


وی افزود: به دلیل کاهش بودجه های عمرانی دولت و تاثیرش در میزان حجم تقاضا، روند کنونی در شش ماهه سال 93 نیز ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/ 






تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن