تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816165267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین هایی که رنگ کهنگی نمی گیرند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین هایی که رنگ کهنگی نمی گیرند زنجان- ایرنا- مردم استان زنجان همچون دیگر ایرانیان و اقوام و گروه ها در گذشته های نه چندان دورآیین هایی به یادماندنی برگزار می کردند،که همچنان با گسترش هرنشینی و تغییر سبک زندگی برگزار می شود و هنوز رنگ کهنگی به خود نگرفته است.


به گزارش ایرنا، مسلم است هر آیینی که در حیات اجتماعی موجب سعادت و سلامت و گرایش به صلح و صفا و رفع کدورت و کسالت قلبی باشد، ثبات و پایداری آن مداوم و لبستگی جوامع به آن آیین دیر پا و گرانبها خواهد بود.
به ویژه هر آیینی که در ان عنایات و کرامات ایزدی در احیای طبیعت و اعتلای سیرت انسانها به عظمت خلقت و صانع حی و توانا همراه شگفتن گل و گلشن توان جان و روان آدمی می گردد.
*** خانه تکانی:
برای پذیرایی از مهیمانان نوروزی باید به پیرایش و آرایش خانه پرداخت و بانوان و مادران خوش ذوق زنجانی در این وظیفه فرح بخش کوششی جانانه دارند.
غبار کهنگی و گرد و خاک در و دیوار ،سقف و کف خانه را از نخستین روزهای ˈاسپندارمندˈ می روبند و دوده، و آلودگی ها را ار پنجره ها، نرده ها و پرده ها را می شویند و اسباب کهنه خانه را از خانه بیرون می گذارند که نشان از زودودن از زنگ ها و آلودگی ها حکایت دارد.
در گذشته های نه چندان دور مادران نیز برای فرزندان کوچک خود اعم از دختر و پسرلباسهای رنگین می دوختند و جامه های رنگین بافته و کفش و غیره به دور می ریختند که این تلاش و کوشش از سوی بانوان تا حدی است که گاه به رقابت می انجامد و هنوز هم این آیین با شور و نشاط صد چندان د رخانواده ها جریان دارد و این چنین آراستن و پیراستن نیتی جز جلوه کردن ساختن پاکی ها، و نیکی ها و به دور انداختن زشتی ها و ناپاکی ها دارد.
بر این اساس این اقدامات ریشه درتاریخ اجتماعی ایرانی ها دارد. چراکه مردم ان روزگاران باور داشتند که از پنج روز از ˈاسپندماهˈ مانده تا پنج روز ازˈ فروردینگانˈ ˈفرورهاˈ که جزیی از روان پاک انسانها هستند از آسمان فرود آیند و مهمان و تماشاگر افراد و وضعیت باشند و اگر فروغ و فروز و شادی و نزهت و پاکی و شادی را ببینند، از خدای بزرگ برای آنان پیروزی و فراوانی و سلامت و برکت در خواست نمایند و در غیر اینصورت ناراحت و ناخرسند به درگاه ملکوتی باز گردند.
**** گورتمه: سبزه رویاندن

پیشقدم سبز بهار را باید با سبزی و خرمی ورویش و زایش گرامی داشت . دانه های گندم،عدس، ماش، برنج از نعمات حیات بخش یزدان در شکل های زیبا و بشقاب های رنگین و گلدان ها، و بر بدنه کوزه ها و آدمک های کاشته می شود تا مظاهر خرمی و سر سبزی در تاقچه و باغچه نمادی از آرمان زنده شدن را سر سفره هفت سین زینت بخش باشد تا سیزده بدر به آغوش آبهای غلطان جوی و رودها تقدیم گردد.
هنوز هم این ایین همیشگی درروستاها و شهرهای این استان توسط مادربزرگ ها و دیگر افراد انجام می گیرد و رسم خوشایندی را شامل می شود.

**** پیام اوران نوروزی:
از نخستین روزهای اسفند پیام اوران خوش قدم نوروزی که در شهرهای فارسی زبان ˈحاجی فیروزهˈ و در این استان به ˈنارنارکیˈ مشهورند، رنگ وبوی نوروز را در شهر و روستا، کوچه و خیایان ها می پاشند.
انها مردان خوش ذوق و از عاشقان محلی هستند که با جامه های رنگین و پولک دوزی شده و کلاه های تخم مرغی و بلند و منگوله دار بر سر و گویهای برنجی و خلخالی و دستبدهای زنجیری که گاه با دامن های چین دار در کوی و برزن و خیایان و بازار گام می نهند، یکی با نواختن دایره رنگی و دیگری با تنبک و دسته دیگر با دهل و سورنا و نقاره و کرنا با یک ریتم خاص
لحظه ای برابر خانه و یا دکان شورمی آفرییند و در حالی که کودکان شادان در کوچه ها همراه آنان هستند، نوید دیدار جمال نوروز دهند وبا ترانه های فولکوریک که اکثر ترجیع بند این ترانه ها با این مضمون: به طاها و به یاسین و تبارکˈسیزنده، عید نوروزوز مبارکˈ است
و خانه داران و دکان داران نیز با روی خوش و وجهی و یا جامه ای و خلعتی در دایره زنگی انان نهند و یا بردوششان می گذارند که پیام آوران شادی ها در هر زمان و هر مکان از محبت اقبال مردمان محروم نیستند.
این ایین هاهنوز هم در برخی روستاهای این استان با شور و نشاط خاص برگزار می شود.
گزارش: پرویز غفاری
522/7320
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن