تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817204961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهادهایی که نمی‌توان رد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸




900310.jpg

محسن راستانی درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، از جمله جشنواره‌ی تجسمی فجر می‌گوید، این جشنواره‌ها به آسیب‌شناسی تحلیلی و تاریخی نیاز دارند. این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: به طور کلی در ایران، جشنواره‌ها بدون آسیب‌شناسی تحلیلی و تاریخی برگزار می‌شوند و فاقد سیاستگذاری خردمندانه و دستورالعمل حرفه‌ای هستند. البته اشاره‌ی من تنها به برنامه‌های مربوط به بخش‌های دولتی نیست بلکه این غفلت شامل، روند تلاش بسیاری از بخش‌های خصوصی نیز است. او افزود: ما نمی‌توانیم به جشنواره‌ها در ایران به عنوان یک فرایند حرفه‌ای نگاه کنیم.به خصوص اینکه در ایام جشنوار‌ها قرار است همگی در یک مراسم تجلیل‌گونه، شاد و سرحال باشند. اما باید بپذیریم که تاثیر کلی جشنواره‌ها انعکاس سیاست‌ها‌ و توان فکری دست اندرکاران آن است. این هنرمند عکاس همچنین گفت: به نظر می‌رسد جشنواره‌ها گذشته از شعارها و ادعاهای‌شان باید بتوانند برایند ساختار یک نظام زیرمجموعه‌ای حامی باشند. این در حالی‌ است که هنوز در مورد حرفه‌ای بودن این زیر مجموعه‌ها شک جدی وجود دارد. ما هنوز در برگزاری این گونه جشنواره‌ها رد پای یک محاسبه‌ی تاریخی و فلسفی را درباره‌ی تاثیرات آن برای یک افق روشن مشاهده نمی‌کنیم او اظهار کرد: من مشکل را شکل و اجرا و محتوای جشنواره‌ها نمی‌بینم و فکر می‌کنم که مساله اساسی‌تر از این حرف‌ها است. مساله‌ی اصلی، ساختار و شاکله‌ی فرهنگ است که به نظر می‌رسد بی‌صاحب مانده یا طفیلی سیاست‌ها و سلایق است ‌یا ساده انگاری مدعیان خود است. راستانی بیان کرد: فرهنگ نیازمند یک سازمان نظری، با اجرایی بسیار قدرتمند و تخصصی است که بتواند با حضور یک تحلیل‌گر ناظر و یا جمعی از جامعه‌ی مولفان و بزرگان منتقد و کاربلد، ابعاد خود را عیان کند. برای تقویت فرهنگ، باید ساختار نهادهای فرهنگی، حساسیت علمی پیدا کند. شاید نگاه سیاسی به فرهنگ باعث شده، ما تا به امروز قریب به سه دهه علمی بودن این مراکز را زیر سوال نبریم. او اظهار کرد: نمی‌توان سیاسی بودن و یا لااقل ملاحظات این جشنواره‌ها را سیاست‌گذاری فرهنگی نامید. امروزه متاسفانه نخبگان، ‌متخصصین‌، منتقدین تحلیل‌گران و نظریه‌پردازان جایگاهی در مدیریت فرهنگی کشور ندارند. سهم بزرگان این عرصه در مدیریت فرهنگی بسیار کوچک و ناچیز است. تمرکزگرایی آرمان‌ها و تصدی آن به دست دولت مردان خطای تاریخی است. هر شهروند باید بتواند آرمان خود را تصدی کند و مسوولیت آن را بپذیرد، مانند فرایند اخلاق که همگی باید آن را رعایت کنند. او همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توان خود را بر روی نهادهای زیر ساختی فرهنگ بگذارد چون همه چیز از نهادهای زیر ساختی قدرت می‌گیرد. این زیرساخت‌ها هستند که عیار را معلوم می‌کنند. جدیت و یا سطحی‌نگری از همین نهادهای زیرساخت فرهنگ شکل می‌گیرد. امروزه کار اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این 16 پرونده‌ی هنرهای تجسمی محدود شده و خود را موظف به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم می‌داند. متاسفانه این مسوولیت از تنظیم یک آئین‌نامه آغاز می‌شود و تا سخنرانی یک مقام مسوول در شب اختتامیه به پایان می‌رسد. این هنرمند همچنین اظهار کرد: ارشاد باید بتواند در این دوره جدید تجدیدنظری جدی و آسیب‌شناسانه نه تنها در خصوص جشنواره‌ها بلکه در روند فرهنگ ایران داشته باشد. اساس توفیق نیافتن در بسیاری از برنامه‌ها در عرصه‌ی فرهنگ ناشی از مغفول بودن نقش اساسی آموزش در تحول ایده‌ها و سطح نگرش افراد است. اگر آموزش عیار علمی خود را ملاک قرار دهد، سطحی‌نگری قدرت نمی‌گیرد و برای سرنوشت فرهنگ این سرزمین اندیشه‌های خُرد و سطحی تصمیم گیرنده نخواهند بود. راستانی افزود: پیشنهاد می‌کنم جشنواره‌ها برای دفع آفت سطحی‌نگری سازمان خود را به سازمان ورک شاپ تغییر کاربری دهند و یا لااقل بگذارند جشنواره برایند و نتایج آموزه‌های سازمان ورک شاپ در ایران باشند. بنابراین برای توفیق این هدف، پیش گرفتن یک سیاست آموزشی با هماهنگی مراکز آموزش عالی ضروری به نظر می‌رسد. این تصمیم برای یک نگاه آرمان‌گرا، یک نقشه‌ی استراتژیک است. این هنرمند بیان کرد: فرهنگ رویکردی روشن‌فکرانه، منتقد و آسیب‌شناس دارد. باید دید مسوولین فرهنگی ما تا چه حد این رویکرد را در برنامه‌های خود شاخص می‌دانند؟ بسیاری از اقدامات دولت‌های گذشته در عرصه‌ی فرهنگ، نسبتی با منافع ملی ما نداشته است در حالیکه تا پای اقتصاد، سیاست و امنیت به میان می‌آید همگی احساس مسوولیت می‌کنند و به آن حساس ‌می‌شوند. او همچنین افزود: جشنواره‌ها به خطا خود را به شکل یک راه حل فرهنگی، در نزد مسوولین و متولیان جا انداخته‌اند، تمرکزگرایی یکی از آفت‌های فرهنگی در سیاستگذاری‌های کلان است. این آفت امروز موجب پایتخت‌نشینی ایده‌ها و طرح‌ها و الگویی برای تخریب فرهنگ‌های بومی در ایران شده‌است. جای تعجب است که انقلابی که اساس خود را فرهنگ می‌داند، چرا تا به امروز که قریب به سه دهه از آن می‌گذرد، فاقد ساز و کار مشخصی در شاکله‌، ارکان و نظام فرهنگی است؟ و جالب است که همه‌ی دولت‌ها فرهنگ را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود اعلام می‌کنند. این هنرمند عکاس در پایان سخنانش گفت: یکی از نکاتی که توجه مرا به خود جلب می‌کند، سطحی بودن است و نمی‌دانم این مساله دستورالعلمل چه تفکری است که هرروز در جامعه‌ی ما گسترش می‌یابد؟ سازمان‌های اجرایی ما در امور فرهنگی تا چه حد توانایی برای روبه رو شدن با طرح‌های بزرگ در کشور دارند؟ ما تا چه میزان به وجود تحلیل‌گر ناظر در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی خود قائل هستیم؟ محسن راستانی عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹، مسؤول بخش عکاسی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ۱۳۶۴، دبیر سرویس عکس مجله تصویر، دبیر سرویس عکس روزنامه صبح امروز، مدرس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، عضو هیأت موسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران، عضو هیأت موسس انجمن عکاسان ایران، عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین بی‌ینال عکس ایران موزه هنرهای معاصر، داوری چندین جشنواره و مسابقه عکاسی، شرکت در چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی در داخل و خارج از کشور، دریافت چندین جایزه و برگزیده آثار در مسابقات داخلی و خارجی، نویسنده چندین مقاله در مطبوعات ایران از جمله فعالیت‌های این هنرمند عکاس است. او پروژه‌های عکاسی مانند جنگ ایران و عراق، آلمان، کیش، بیروت لبنان، لهستان، خانواده ایرانی، بوسنی و هرزگوین، ارمنستان و عکاسی تبلیغات را در کارنامهٔ فعالیت عکاسی‌اش دارد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن