تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802512869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برترین‌های ادبیات نمایشی معرفی شدند/ جای خالی خانواده زنده‌یاد علی حاتمی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > تئاتر
برترین‌های ادبیات نمایشی معرفی شدند/ جای خالی خانواده زنده‌یاد علی حاتمی
مراسم اختتامیه هفتمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی شب گذشته 17 اسفند ماه در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که علیرضا نادری برگزیده بخش نمایشنامه نویسی جایزه خود را به بازگشایی صندوق حمایت از نمایشنامه نویسان جوان اختصاص داد.



به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران شب گذشته 17 اسفند ماه با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در این مراسم حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون فرهاد ناظرزاده کرمانی، محمود دولت آبادی، شهرام کرمی، عزت الله مهراوران، شهرام کرمی، علیرضا نادری، داریوش مودبیان، مریم معترفف شهرام زرگر، اسماعیل خلج، محمدرضا خاکی، بهرام جلالی پور، اسدالله امرایی، قطب الدین صادقی، لیلی رشیدی، محمد ساربان، عباس جهانگیریان، بهزاد صدیقی، محمد امیریاراحمدی، محمد متوسلانی، میهن بهرامی، رویا افشار، سمانه زندی نژاد، حمیدرضا آذرنگ، ساناز بیان، شیرین بزرگمهر و...حضور داشتند.

اجرای این مراسم را که با تاخیری یک ساعته آغاز شد مسعود فروتن برعهده داشت. بعد از پخش نماهنگی درباره این دوره از انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی اسماعیل خلج نویسنده و کارگردان تئاتر یکی از هفت نمایشنامه کوتاه خود را روی صحنه خوانش کرد. سپس فرهاد ناظرزاده کرمانی پیام هفتمین دوره را قرائت کرد. در این مراسم مابین برنامه ها برگزیدگان دوره های قبل از جمله عزت الله مهرآوران، هاله مشتاقی نیا، علی اصغری، این جشن که در میان تماشاگران حضور داشتند بخش کوتاهی از نمایشنامه برگزیده خود را می خواندند. همچنین لعیا زنگنه و مهدی سلطانی بخشهایی از هر نمایشنامه و پژوهش منتخب را بعد از اعلام نام برگزیده روی صحنه اجرا می کردند. در بخشی از این مراسم علیرضا نادری عضو شورای مشاوران جشن با اشاره به اینکه از سال آینده قرار است تغییراتی در برگزاری این مراسم به وجود بیاید عنوان کرد: از سال آینده با درک مسائل و چالش هایی که جلو روی نویسندگان قرار دارد و مواردی مثل گذشتن از سد سانسور، این جشن قرار است به صورت دوسالانه برگزار شود. همچنین هر چهار سال یکبار نیز از نویسنده ای که به عنوان یک شهروند و کوشش‌گر به بیان زبان، دغدغه و حقوق مردم بپردازد و تلاش برای رفع مسائل غیر فرهنگی در جامعه کرده باشد، تقدیر می شود. وی افزود: متاسفانه اوضاع فرهنگی ایران نه تنها نگران‌کننده بلکه فاجعه بار است و هیچ راهی برای حل این مشکلات وجود ندارد مگر اینکه خدا کمک کند. این روزها بسیاری از بزرگان ما نگران برخی مسایل خاص فرهنگی هستند ولی به نظر می رسد گزارش معضلات مهم فرهنگی به دست این آقایان نمی رسد و نمی دانند که چه اتفاقاتی در مدارس و دانشگاه های ما در حال رخ دادن است.

نادری ادامه داد: من نمی دانم نابودی ایران کجای گزارشات این مسئولان قرار دارد این مسئله را من می فهمم که 30 سال است به عنوان معلم فعالیت می کنم. نکته دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم توجه به جوانان است. موی سپید اعتبار دارد اما بهتر است کمی پدران و بزرگترها کنار بروند تا جوانان بتوانند بدرخشند. من می خواهم از چند جوان درجه یک عضو یا غیر عضو کانون نمایشنامه نویسان که در چند مراسم خارج از کشور ما درخشیدند تشکر کنم. در بخش دیگری از این مراسم سروش قهرمانلو با نواختن سه‌تار الکترونیک قطعه ای موسیقی را اجرا کرد که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در ادامه نماهنگی درباره علی حاتمی که در آن هنرمندانی چون عباس جوانمرد، داوود رشیدی و علیرضا نادری به معرفی فعالیتهای این هنرمند در زمینه نمایشنامه نویسی می پرداختند، پخش شد. قرار بود لیلا حاتمی، علی مصفا و زهرا حاتمی همسر زنده یاد علی حاتمی نیز در این مراسم حضور داشته باشند اما در غیات آنها لیلی رسیدی به نمایندگی از خانواده حاتمی لوح تقدیر این هنرمند فقید را دریافت کرد. نغمه ثمینی که در این جشن برای نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» یکی از هنرمندانی بود که جایزه بهترین نمایشنامه نویس را از آن خود کرد به دلیل مسافرت در مراسم حضور نداشت اما یادداشتی را در اختیار سمانه زندی نژاد قرار داده بود که وی به جای ثمینی آن را قرائت کرد. در بخش‌هایی از این یادداشت آمده بود: وقتی دو سال قبل داشتند این نمایشنامه را تکه و پاره می کردند من و «پالتوی پشمی قرمز» در آغوش هم زار می گریستیم. این جایزه برای ما هر دو، من و «پالتوی پشمی قرمز» دوست داشتنی و دلگرم کننده است. ما هر دو دوست داریم تقدیمش کنیم به تمام نمایشنامه های ایرانی که امکان به صحنه آمدن پیدا نکردند. تمام نمایشنامه های ایرانی که حذف شدند. به جریان شریف و عمیق ادبیات نمایشی ایران در همه سالهای دور و نزدیک.

علیرضا نادری نیز که برای نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» جایزه بهترین نمایشنامه را از آن خود کرده بود گفت: این نمایشنامه در بلژیک ترجمه و نمایشنامه خوانی شده است اما متاسفانه تیراژ آن آنقدر کم بود که نتوانستم نسخه ای از آن را به دوستان و آشنایانم بدهم. مدتی قبل محمد چرمشیر به من گفت که شخصی برای راه اندازی صندوق نمایشنامه نویسان جوان از من مبلغی پول گرفته اما متاسفانه بعدا این شخص ناپدید شده و دیگری خبری از او نیست. من می خواهم برای اینکه قدمی در راه برپایی صندوق بردارم جایزه ام و مبلغی که برای یکی از کلاسهایم دریافت کرده ام را به این امر اختصاص دهم امیدوارم بنیان این اتفاق همین امروز گذاشته شود. نادری ادامه داد: من واقعا دلم شکسته است چون بیش از 6 سال درگیر بیماری سرطان سینا پسرم بودم. از وقتی این بچه رفته است قرار ندارم. نمی توان گفت اوضاعم خراب است اما وضعیت عجیب و غریبی دارم. بنابراین اولین عزمم این است که ماجرای سرطان را نه به پیگیری مشکلاتی مثل کمبود دارو بلکه با بررسی اینکه اصلا چرا این بیماری وجود دارد و آینده اش در ایران چه خواهد شد، بررسی کنم. من و همسرم در مبارزه با سرطان تجربیات بسیاری پیدا کردیم. این نویسنده متذکر شد: من برای نوشتن فیلمنامه «صدام حسین» 300 میلیون تومان دستمزد گرفتم که همه این مبلغ عینا خرج بیماری سرطان پسرم شد. کوشش می کنم از این تریبون ها برای مبارزه با سرطان استفاده کنم.

برگزیدگان هفتمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی عبارتند از: بخش نمایشنامه های ترجمه: رتبه اول: عبدالله کوثری برای برگردان نمایش« زنان تروا» و «توئستس» نوشته سنه کا رتبه دوم: قاسم صنعوی برای برگزدان نمایشنامه «نیکومد»  نوشته پی یر کرنی رتبه سوم: آبتین گلکار بریا برگردان نمایشنامه«یک ماه در دهکده» نوشته ایوان تورگینیف پژوهش برگزیده ادبیات نمایشی(تالیف) تقدیر از «حرکت تئاتر به سمت شعر» نوشته طلایه رویایی از نشر قطره برگزیده این بخش: کتاب «نیچه و درام پست مدرن» نوشته یوسف آفرینی از نشر آوای دانش گستر پژوهش برگزیده ادبیات نمایشی در بخش ترجمه: تقدیر از امین اصلانی برای ترجمه کتاب «مرگ و بکت» از نشر افراز برگزیده این بخش: آزاده عالم فلکی برای ترجمه «راهنمای نویسندگان درام» نوشته ویل دان از نشر قطره بخش نمایشنامه های تالیفی: لوح سپاس و تقدیر از علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» از انتشارات خانه تئاتر، نغمه ثمینی برای نگارش نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» انتشارات خانه تئاتر، آراز بارسقیان و غلامحسین دولت آباید بریا نگارش نمایشنامه «گام زدن بر یخ های نازک» از انتشارات افراز. بخش نمایشنامه های اولی: تقدیر از رضا گشتاسپ برای نگارش نمایشنامه «خواب برهنه برف» از انتشارات بهتا پژوهش ناشران برگزیده: انتشارات موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر با مدیریت محمد یعقوبی انتشارات هرمس با مدیریت لطف الله ساغروانی این مراسم به دلیل برنامه های متعدد و اینکه بیشتر داوران و برگزیدگان روی صحنه به بیان بیانیه و یادداشتهای مختلف می پرداختن بیش از حد طولانی شده بود تا جایی که مراسم تا ساعت 22 شب به طول انجامید و بسیاری از تماشاگران و مهمانان که از کندی و کسل کنندگی برنامه خسته شده بودند ترجیح دادند سالن را ترک کنند. حتی حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز تا پایان مراسم در جلسه حضور نداشت.  


۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن