تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805590747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شليك حقوقي پارلمان اروپا به پهپادهاي امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شليك حقوقي پارلمان اروپا به پهپادهاي امريكا
پارلمان اروپا نيز به صف مخالفان استفاده امريكا از هواپيماهاي نظامي بدون سرنشين پيوست


پارلمان اروپا نيز به صف مخالفان استفاده امريكا از هواپيماهاي نظامي بدون سرنشين پيوست. اين نهاد قانونگذاري در اتحاديه اروپا، پنج‌شنبه هشت اسفند 92 طرحي را به تصويب رساند كه به موجب آن استفاده پنتاگون از پهپادها براي عمليات عليه غيرنظاميان و اهداف غيرنظامي در نقاط مختلف جهان غيرقانوني است و دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا از اين پس ملزم خواهند بود از همكاري در اين حملات، مطلقاً خودداري نمايند. اين تصميم با حمايت قاطع پارلمان اروپا (534 رأي موافق در برابر 49 رأي مخالف) و به استناد مجموعه‌­اي از گزارش‏ها، مطالعات و بررسي‏هاي انجام شده در كميته‌هاي پارلماني و مؤسسات سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.
پرنده هدايت‌­پذير از راه دور (پهپاد)، يكي از ابزارهاي اصلي امريكا در انجام عمليات‏هاي امنيتي و نظامي در كشورهايي نظير افغانستان و پاكستان است كه بدين منظور، پايگاه‌هايي نيز در برخي كشورهاي منطقه از جمله عربستان ايجاد شده است. از اين رو، عنوان «حملات پهپادها» در سطح رسانه‌ها و ادبيات بين‏المللي، به عبارتي بيانگر عمليات‏هاي نظامي پراكنده امريكا در كشورهاي مختلف به بهانه مبارزه با تروريسم تبديل شده است.
تاكنون، شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز با بررسي گزارش‏هاي دريافتي در مورد كشتار غيرنظاميان در اثر حملات اين پهپادها از جمله به بهانه مقابله با تروريسم، نامشروع بودن اين روند را در دستوركار بين‏المللي قرار داده است. در اين زمينه، دو گزارشگر ويژه از سوي شوراي حقوق بشر در سال‌هاي 2010 تاكنون تعيين شده‏اند تا به بررسي پيامدهاي حقوق بشري استفاده از اين هواپيماها در نقاط مختلف جهان كه عمدتاً توسط امريكا به انجام رسيده‏اند، بپردازند. در اين راستا، سه گزارش در تاريخ 28 مي‌2010؛ 13 و 18 سپتامبر 2013 توسط اين شورا منتشر شده است.
دبيركل سازمان ملل متحد در 13 آگوست 2013 با صدور بيانيه‏اي از كاربرد پهپادهاي مسلح و نظامي در پاكستان و افغانستان ابراز نگراني كرده بود.  پارلمان اروپا با مصوبه اخير خود، در عين حمايت مالي از تحقيقات مربوط به توليد نسل جديد پهپادها در چارچوب سياست دفاعي مشترك اتحاديه، رويكرد مخالفت با كاربري‌هاي غيرقابل كنترل اين فناوري‌ها را اتخاذ نموده است. پارلمان اروپا تأكيد نموده كه نبايد اين فناوري‌ها بدون دخالت و كنترل انسان قادر به شليك يا حمله باشند و كاربرد پهپادهاي امريكايي كه فاقد معيارهاي مذكور هستند، غيرقانوني خواهند بود. از اين رو، پارلمان اروپا با ابراز نگراني از اينكه استفاده از پهپادها در عمليات‏هاي كشنده فرامرزي طي يك دهه گذشته بسيار گسترش يافته و با اشاره تلويحي به پرونده امريكا در اين زمينه كه همه روزه رو به گسترش است، كشتار شمار قابل­‌توجهي از غيرنظاميان در اثر حملات غيرمسئولانه با استفاده از اين پهپادها را محكوم كرده است.  يكي ديگر از واكنش‏هاي تند پارلمان اروپا به سياست نظامي امريكا، محكوم كردن استفاده از پهپادها در عمليات‏هاي فرامرزي بدون رضايت دولت ميزبان است كه شورا آن را نقض حقوق بين‏الملل، تماميت ارضي و حاكميت دولت‌ها تلقي نموده و در اين خصوص، تفسيري جديد از بند چهار ماده دو منشور ملل متحد را در منع توسل به زور منعكس ساخته است. منظور از اين حملات فرامرزي، استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين توسط امريكا در پاكستان و به بهانه حمله به شبه نظاميان القاعده است كه بدون اطلاع مقامات پاكستاني به انجام مي‏رسند. زيرا امريكا نخستين و بزرگ‌ترين استفاده‌كننده از اين هواپيماها در عمليات نظامي فرامرزي به بهانه مبارزه با تروريسم است كه در اين زمينه، در عراق، افغانستان، پاكستان و ليبي به كاربرد آنها پرداخته است.
اين مصوبه، اتحاديه اروپا را ملزم نموده است كه سياست و خط­‌مشي مناسب را در سطح اروپا و جهان كه مؤيد رعايت هنجارهاي حقوق بشر و بشردوستانه باشد، تدوين نموده و شوراي اروپا نيز به تصويب موضع مشترك اتحاديه در مورد كاربرد پهپادهايي نظامي اقدام نمايد به طوري كه از توليد و كاربرد پهپادهايي كه مغاير مفاد اين مصوبه باشند، پرهيز و از همكاري با دولت‌هاي ثالث برخلاف اين قانون خودداري نمايند.
با اينكه امريكا استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين براي كشتار افراد مخالف امنيت ملي اين كشور را مشروع مي‏داند، شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد شمرده بود و اتحاديه اروپا نيز با مصوبه اخير، به تقويت جبهه مخالف امريكا پرداخته است. گفتني است كه از منظر حقوق بين‏الملل، پهپادها بر حسب ماهيت و نوع كاربردشان و نه به صورت مطلق، قابل ارزيابي هستند. اما كشتار خودسرانه غيرنظاميان در همه شرايط ممنوع است و حقوق بشردوستانه نيز حمله هدفمند از طريق پهپادهاي نظامي به غيرنظاميان و افرادي كه در دولت‌هاي غيرمتخاصم حضور دارند را منع مي‏كند و تروريسم نمي‏تواند دستاويزي براي مشروعيت دادن به اين حملات باشد.
هرچند حقوق بين‏الملل قاعده روشن و صريحي عليه ممنوعيت توليد اين ابزارها حتي در خدمت به اهداف نظامي ندارد اما نهادهاي بين‏المللي صليب سرخ و هلال احمر نيز رعايت اصول بشردوستانه را مورد تأكيد قرار داده‏اند به طوري كه استفاده از پهپادهاي نظامي براي حمله به غيرنظاميان، نقض آشكار اصول كلي مربوط به عمليات نظامي به شمار مي‏آيد. گفتني است كه مي‏توان براي اهداف متعدد دفاعي و همچنين خدمات غيرنظامي نيز از آنها بهره گرفت. اما تاكنون امريكا با استفاده خودسرانه و نامحدود از اين هواپيماها، به كشتار گسترده غيرنظاميان و تخريب اماكن غيرنظامي پرداخته و از همين رو، اعتراض‏هاي متعددي را در سطوح دولتي، بين‌­الدولي و غيردولتي به دنبال داشته است تا جايي‌­كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف توليد اين نوع پهپادها شده است. از اين رو، آنجه مبناي محكوميت امريكا در اين زمينه شده است، استفاده از پهپادها در راستاي حمله به غيرنظاميان و اهداف غيرنظامي و همچنين اهداف و مكان‏هايي است كه مورد حمايت و مصونيت بين‏المللي قرار دارند. زيرا در مواردي كه اين ابزارها به عنوان بخشي از سياست‏هاي جنگي و نقض حقوق بشردوستانه و عليه غيرنظاميان مورد استفاده قرار مي‏گيرند، كاربرد آنها به اعتبار نتايج حاصله ممنوع و قابل پيگرد تلقي شده است.
نهايتاً اينكه از اين پس، امريكا در استمرار خط‌­مشي بكارگيري بي‌­ضابطه و نامحدود هواپيماهاي بدون سرنشين براي انجام عمليات‏هاي نظامي در مناطق مختلف جهان با محدوديت‏ها و چالش‌هاي بيشتري مواجه خواهد بود و با تعميم مباني حقوقي ممنوعيت اين سبك عمليات، هزينه‌هاي استمرار اين روند براي اين كشور فزوني خواهد يافت.


نویسنده : دكتر نادر ساعد 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 16 اسفند 1392 - 22:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن