تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818883169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزی می تواند آفت تحریم ها باشد - یحیی معماری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کشاورزی می تواند آفت تحریم ها باشد - یحیی معماری کرمانشاه - ایرنا - تصویب قطبیت کشاورزی استان کرمانشاه، امیدهای بسیاری را بخصوص در میان کارشناسان اقتصادی استان برانگیخت که با تحقق این مصوبه جهشی بزرگ در توسعه اقتصادی استان ایجاد می شود .


براساس داده های آماری چند سالی است که بخش کشاورزی استان کرمانشاه اعتباری در شان یک قطب کشاورزی دریافت نکرده بلکه حتی شاخص هایی مانند خشکسالی و سرمازدگی محصولات هم کمکی به متقاعدسازی دست اندرکاران مسوول برای نگرش راهبردی به این استان نکرده است.
به نظر می رسد با ابلاغ سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، یکی از شاخص های توسعه ای مدنظر، حوزه کشاورزی باشد به همین دلیل انتظار است که اعتبارات بخش کشاورزی استان کرمانشاه در برنامه اقتصاد مقاومتی جان تازه ای گرفته و دورخیز برای رسیدن به چشم انداز 1404 و تولید 10 درصد غذای ایرانیان با افزون بر 12 میلیون تن انواع محصولات آغاز شود.
تنها با تکمیل سامانه گرمسیری که البته پروژه ای ملی و دارای ردیف اعتباری ملی است در حوزه استان کرمانشاه پیش بینی آبی شدن 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست این سامانه در مناطق گرمسیری و حاصلخیز استان شده است لذا اگر هر هکتار زمین آبی را معادل ایجاد یک نفر شغل به شمار آوریم، با همین اقدام می توان 200 هزار نفر از بیکاران عمدتا دانش آموخته کشاورزی استان را صاحب شغل کرد.
از دیگر سو، در استان کرمانشاه که اقلیم های متنوع آب و هوایی دارد، زمینه برای کشت و توسعه انواع تولیدات زراعی، باغی، آبزی پروری و دامداری وجود دارد به طوری که اکنون در این استان کار پرورش شتر مرغ آغاز شده و یا شاهد به ثمر نشستن درختان زیتون در مناطق گرمسیر از جمله گیلانغرب هستیم و کشت زعفران نیز به مرز 40 هکتار رسیده است همچنین تولید ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین، ذرت هیبریدی، نخود با برند کرمانشاه و.. خود گویای ظرفیت های بس عظیم استان برای فزونی در تولیدات بخش کشاورزی استان است.
استان کرمانشاه اکنون دارای 900 هزار هکتار زمین زراعی است که تنها 200 هزار هکتار آن آبی هستند و باقی را دیم زارهایی تشکیل می دهند که هرگز از گزند خشکسالی و سرمازدگی مصون نمانده است همچنین در این استان حدود 50 هزار هکتار باغ مثمر وجود دارد ولی هرگز در زمینه صنایع تبدیلی برای فرآوری تولیدات و ممانعت از خام فروشی محصولات بخش کشاورزی، کار شایسته ای در استان انجام نشده است.
وجود یک و نیم میلیون واحد دامی و نیز افزون بر 55 هزار کلنی زنبور عسل و بسیاری داشته های دیگر از جمله سرمایه های این استان در بخش کشاورزی است که ثابت می کند، کرمانشاه می تواند به واقع تولیداتی بیش از آنچه که امروز دارد، داشته باشد و حتی قابلیت تسخیر بازارهای داخلی و از جمله بازار مهم عراق را داشته باشد اما دریغ که فعلا فقط حرفش را می زنیم و اقدام عملی برای تحقق این امور مهم را شاهد نیستیم.
بخش کشاورزی در واقع تنها بخشی است که همیشه از گزند تحریم ها و فشارهای سیاسی بین المللی مصون می ماند زیرا همه ملزومات از جمله آب، خاک، بهره بردار و شرایط مساعد آب و هوایی را یکجا در کشورمان بخصوص استان کرمانشاه داریم و نباید ضعف در تولیدات این بخش را به حساب تحریم های دشمنان بگذاریم و درست به همین دلیل است که این بخش کلیدی و چشمه درآمدی فشار قوی کشور در برنامه اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه ای یافته است.
هرچند در سالهای اخیر موج خشکسالی برای یک دوره هفت ساله و در مواردی همراهی آفت هایی چون سرمازدگی و سایر بلایای طبیعی باعث فروکش کردن تولیدات این بخش شد به طوری که زمانی در تولید گندم به خودکفایی رسیده بودیم اما بر اثر شرایط یاد شده ناگزیر در سالهای اخیر به کشور گندم وارد کردیم ولی برای این بخش هم راهکار وجود دارد و آن هم آبی کردن زمین های کشاورزی و افزایش اعتبارات برای ایجاد طرح های تولیدی و اشتغالزای کشاورزی است.
متاسفانه متولیان بخش کشاورزی استان کرمانشاه در سالهای اخیر که کشاورزی استان به عنوان قطب منطقه ای به تصویب هیات وزیران رسیده است، آنگونه که شایسته است، در جذب اعتبارات متناسب ناتوان بوده اند که امید است با رویکرد دولت تدبیر و امید و البته برنامه اقتصاد مقاومتی و نیز با کمک و همراهی نمایندگان استان در مجلس و مدیریت ارشد استان، شاهد سرازیر شدن اعتبارات به این بخش باشیم.
ظاهرا در پی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، تحرکاتی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه آغاز شده به طوری که رییس این سازمان بتازگی از پیشنهادی برای افزایش سهم بخش کشاورزی استان از منابع اعتباری دولتی به میزان دست کم 40 درصد کل منابع اختصاص یافته به استان، خبر داده است.
تامین منابع بانکی آسان پرداخت با نرخ بهره پایین از محل صندوق توسعه ملی که توام با حذف مقررات زائد و بوروکراسی اداری بازدارنده می تواند کمک قابل توجهی برای توسعه بخش کشاورزی استان بخصوص در توسعه یا ایجاد واحدهای جدید تولیدی بخش کشاورزی استان شود که این مهم را می تواند از رویکردهای برنامه اقتصاد مقاومتی توقع داشت.
بنابراین به نظر می رسد بخش کشاورزی استان کرمانشاه می تواند مسیری میانبر برای دستیابی به اهداف اشتغالزایی، فزونی تولیدات، افزایش درآمد و سپرده سرانه در استان و از همه مهم تر تامین نیازهای داخلی و حتی نگرش صادراتی به توجه به موقعیت مرزی استان و دسترسی آسان به بازار عراق و کشورهای حوزه مدیترانه از این مسیر تلقی شود.
571/567
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن