تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813310446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ششمین همایش علمی کاربران سنکروترون چشمه نور در قزوین آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ششمین همایش علمی کاربران سنکروترون چشمه نور در قزوین آغاز شد قزوین-ایرنا- ششمین همایش علمی کاربران سنکروترون چشمه نور با شرکت حدود 80 کاربر داخلی و خارجی و با حضور استاندار قزوین روز چهارشنبه در پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین آغاز بکار کرد.


به گزارش ایرنا این همایش با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای شتابگر سنکروترون و آخرین مراحل پیشرفت طرح ملی چشمه نور ایران که قرار است در قزوین مستقر شود به مدت دو روز در استان برگزار می شود.
در این همایش آخرین تحولات و پیشرفت های شتابگر ملی ایران با عنوان چشمه نور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برخی از کاربردهای تابش سنکروترون ارایه خواهد شد.
مدیر پروژه شتابگر ملی ایران در این همایش گفت: استفاده از تابش سنکروترون به عنوان ابزار بسیار قدرتمند برای ˈدیدنˈ ساختارها در مقیاس اتمی و مولکولی در چند دهه گذشته کاربرد فراوانی یافته است.
ˈجواد رهیقیˈ افزود: طرح چشمه نور ایران با هدف تأسیس اولین آزمایشگاه ملی مقیاس بزرگ برای تحقیقات بین رشته ای در کشور از سال 89 فعالیت خود را شروع کرده است.
وی اضافه کرد: این طرح توسط پژوهشگاه دانش های بنیادین در زمینی به مساحت 50 هکتار در ضلع شمالی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) احداث خواهد شد.
رهیقی، هزینه حدودی مورد نیاز برای ساخت این چشمه را 300 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: مدت زمان ساخت و بهره برداری از این طرح حدود 10 سال می باشد.
وی اظهار داشت: با احداث شتابگر ملی (چشمه نور) علاوه بر استقرار و سکونت بیش از هزار دانشمند و محقق در اطراف چشمه نور، موجب قرار گرفتن ایران در بین معدود کشورهایی که صاحب این فناوری هستند و جذب طرح ها و پژوهش های کاربردی دانشمندانی که امروز به دلیل نبود چشمه نور در داخل از چشمه های نور خارج از کشور استفاده می کنند، خواهد شد.
رهیقی، دستیابی ایران به سایر فناوری های حیاتی کشور که در این طرح استفاده می شود، دستیابی به بخشی از اهداف افق 1404 در زمینه تبدیل ایران به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه، جذب و پذیرش تحقیقات دانشمندان سایر کشورها و ارتقای روابط علمی و فناوری در عرصه بین المللی را از دیگر مزایای اجرای این طرح در استان برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایشات در رشته های مختلف هموار می کنند ساخته می شود.
این مسوول یادآور شد: مطالعات و اقدامات انجام شده طی بیش از دو سال گذشته بخوبی نشان می دهد که مهندسین، فیزیکدانان و محققین ایرانی بخوبی از عهده ساخت این آزمایشگاه بر خواهند آمد.
به گفته وی هم اکنون گروه های مختلف مهندسی و علمی طرح چشمه نور ایران توانایی کامل در طراحی و ساخت این آزمایشگاه ملی را به دست آورده اند.
این عضو پژوهشگاه دانش های بنیادین با اشاره به کاربردهای طرح چشمه نور افزود: این طرح کاربردهای زیادی در رشته های مختلف مانند فیزیک، علم مواد، الکترونیک و مخابرات، شیمی، معدن، علم حیات و زیست شناسی و داروسازی و حمل و نقل دارد.
مدیر طرح ملی چشمه نور ایران افزود: همچنین این طرح در پزشکی و بهداشت عمومی نیز برای ساخت بافت های مصنوعی، استخوان، درون کاشته، پیوند اندام ها، مفاصل و ابزارهای پزشکی کاربرد دارد.
قرارداد طرح کلان ملی فناوری طراحی و ساخت شتابگر ملی به منظور گسترش مرزهای دانش و تولید و کسب فناوری در شتابگرها در سال 87 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.
7388/ 614
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن