تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819850360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسكار آنها، جشنواره فیلم فجر ما!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اسكار آنها، جشنواره فیلم فجر ما!

اسكار آنها، جشنواره فیلم فجر ما!

از سوی دیگر اما می توان برگزیدگان اسكار را با برگزیدگان جشنواره فجر خودمان مقایسه كرد كه گاهی اوقات برندگان آن قدر دور از ذهن هستند كه همه علاقه‌مندان سینما و حتی برخی برندگان سیمرغ نیز از این اتفاق..

مراسم اسكار 2014 بامداد دیروز برگزار شد و برگزیدگان بزرگ ترین ضیافت سینمایی سال مشخص شدند.جالب اینكه در مراسم اسكار، برگزیدگان تقریباً همان هایی بودند كه گمانه زنی ها و پیش بینی های رسانه ها حكم به برتری شان می داد. جز در رشته بهترین بازیگر مرد كه اسكار نگرفتن لئوناردو دی كاپریو كمی عجیب و دور از ذهن بود، در بقیه رشته ها اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ نداد. این را شاید بتوان نقطه ضعف مراسم اسكار در چند سال اخیر دانست كه نتایجش قابل پیش بینی و متقابلاٌ از هیجانش كاسته شده است. از سوی دیگر اما می توان برگزیدگان اسكار را با برگزیدگان جشنواره فجر خودمان مقایسه كرد كه گاهی اوقات برندگان آن قدر دور از ذهن هستند كه همه علاقه‌مندان سینما و حتی برخی برندگان سیمرغ نیز از این اتفاق شگفت زده می شوند. نکته مهم تر اما واکنش های متفاوت سینماگران پس از اهدای جوایز است. هیچ کدام از نامزدهای اسکار که برنده مجسمه طلایی نمی شوند پس از ناکامی در دریافت جایزه علیه اعضای آکادمی و ساز و کار مراسم اسکار موضع گیری نمی کنند. هیچ هنرمندی به دلیل اینکه اسکار نگرفته کل ساز و کار مراسم را با اظهار نظرهای جنجالی اش به هم نمی ریزد و مثلا نمی گوید مراسم اسكار در راستای سیاست های كلان هالیوودی نیست!البته ذکر این نکته نیز ضروری است که میان ساز و کار برگزاری مراسم اسکار و جشنواره فیلم فجر انبوهی تفاوت و نقاط تمایز به چشم می خورد.در این باره با تعدادی از سینماگران و کارشناسان گفت و گو کرده ایم.محمدعلی طالبی: داوری جشنواره كودك هم از فجر بهتر است، چه رسد به اسكار!محمدعلی طالبی تأكید كرد شیوه داوری ها در مراسم اسكار یك شیوه عمومی است و دارای تفاوت های ریشه ای با شیوه داوری ها در جشنواره فیلم فجر.طالبی گفت: اسكار جریانی است كه با همه جریانات سینمایی دیگر جهان تفاوت دارد. جوایز آن را آكادمی اسكار تعیین می كند. یعنی چند هزار نفر آدم از میان كارگردانان و كسانی كه سال ها جایزه گرفته اند،  به تماشای فیلم ها می نشینند تا قضاوت كنند و نظر و رای بدهند. اسكار یك جریان خیلی عمومی است، نه اینكه تعداد محدودی داور از طرف فستیوالی تعیین شوند و بخواهند درباره همه فیلم ها نظر بدهند. وقتی چند داور فیلمی را تماشا می كنند، به هر حال بخشی از سلائق و نظرات شخصی خودشان دخیل می شود و جشنواره فجر نیز از این ماجرا مستثنی نیست.وی افزود: اساسا اسكار را نمی توان با فجر مقایسه كرد. فیلمی كه در مراسم اسكار همه جوایز را از آن خود كرد، فیلمی است كه همه ما می دانستیم برنده می شود. «دوازده سال بردگی» نیز به عنوان بهترین فیلم شناخته شد و البته ممكن است برخی بپرسند چرا این فیلم؟ مثلا حدس می زدیم فیلم اسكورسیزی فیلم خوبی نیست، اما جوایز اهداء شده و ما می دانیم كه نظرات موجود، نظرات تعداد زیادی از آدم هاست. رای هایی كه اغلب به حق است و بعضی سال ها هم اشتباه بوده است. فیلم خوبی مثل «اودیسه فضایی2001» كوبریك در مقابل فیلمی مثل «اولیور توییست» اصلا مطرح نشده و تنها یك جایزه وی‍ژوال افكت دریافت كرده است. پس می بینیم كه آنجا هم اشتباهات فاحش صورت می گیرد. مثلا فیلم بسیار ضعیفی مثل «آرگو» سال گذشته جایزه گرفت. بنابراین این اتفاقات در همه جا رخ می دهد.طالبی بیان داشت: جشنواره فجر رویدادی است كه می خواهد یك سال سینمای ایران را بررسی كند. این جشنواره باید به ارگان های مملكت كه تعدادشان هم خیلی زیاد است جواب پس بدهد. از بخش های نظامی و دولتی گرفته تا بخش های فرهنگی. بنابراین باید خیلی محافظه كارانه به گونه ای رفتار شود كه مشكلی برای كسی پیش نیاید. به نظر من در جشنواره كودك اصفهان داوری ها هر سال خیلی تخصصی تر برگزار می شود. آنجا فضای تنفسی بیشتری وجود دارد و داوران میتوانند با آرامش بیشتری فیلم ها را ببینند. به نظر من اینكه برخی كارگردانان اعتراض داشته و برخورد تندی كرده اند، اتفاق خوبی نیست. كارگردان باید در موضع بالاتری قرار گرفته باشد و اینكه چه تصمیمی درباره فیلمش گرفته اند نباید تا این حد در جامعه حساسیت زا باشد. بعضی از فیلم ها هم بودند كه در همین جشنواره به حقوق خودشان دست پیدا كردند. امیدوارم این انتقادها باعث شود سال دیگر در جشنواره شاهد مشكلات كمتری باشیم.علیرضا رییسیان: اتفاق خاص جشنواره امسال این بود كه برنده و بازنده هر دو شاكی بودندعلیرضا رییسیان ساختار جشنواره فیلم فجر را بزرگ ترین اشكال آن به حساب آورد.رییسیان گفت: بزرگ ترین اشكال جشنواره فیلم فجر در ساختار آن است. یعنی ما هفت داور می گذاریم كه 30 جایزه اصلی بدهند. جشنواره هایی كه فیلم های مسابقه آن برای اولین بار در آن به نمایش در می آیند یك هیأت داوری 7 نفره دارد و 5 جایزه بیشتر نمی دهد و تعداد فیلم ها هم بین 20 تا 22 عنوان بیشتر نیست. در كشور ما اما در یك سال 32 فیلم وجود دارد و یك سال 20 فیلم. بنابراین ما دچار یك تناقض رفتاری هستیم. وقتی قرار است 30 جایزه برای بیش از 30 عنوان فیلم اهداء شود، این مشكلات قطعا رخ می دهد. از نگاه تخصصی نیز چنین فرصتی وجود ندارد كه حق مطلب امر ادا شود. تركیب هیأت داوران هم اهمیت زیادی دارد. آكادمی اسكار یك تركیب حدودا شش هزار نفره دارد كه در طی سال ، فیلم هایی را كه به نمایش در می آید، می بینند و آراء شان نیز به منتقدان و مردم و متخصصان نزدیك است. همین سیستم در بفتا كه در انگلیس برقرار می شود، وجود دارد. برنده ها دور از ذهن متخصصان نیستند و چیزی غافلگیر كننده نیست. در واقع ابعاد رقابت مشخص است. در سزار فرانسه نیز اوضاع به همین نحو است. تعداد زیادی داور با تخصص های مختلف بدون هماهنگی با یكدیگر قضاوت می كنند. عیب بزرگ ما در جشن خانه سینما این است كه داوران در عین حال كه تخصص های مختلف دارند، همیشه با هم هماهنگ می كنند كه چه جوایزی را به چه كسانی بدهند.وی افزود: عیب بزرگ جشنواره فیلم فجر نیز این است كه باید داوران و جوایزش محدود باشند، ولی فیلم هایش اولین نمایش خود را در جشنواره تجربه می كنند. اگر هیأت داوران با تجربه نباشند ، این مشكلات چند برابر می شود. یعنی اتفاقی كه امسال دیدیم. هر جشنواره ای فقط با خروجی و آراء هیأت داوران خود ارزیابی می شود، نه با نمایش تعدادی فیلم در روزهای مشخص. اتفاق خاص امسال این بود كه برنده و بازنده هر دو شاكی بودند. یعنی برای اولین بار دیدیم برنده برای دریافت جایزه اش حضور پیدا نكرد و فردی كه جایزه نبرده نیز اعتراض داشت. مدیریت چنین شرایطی به تجربه داوران بر می گردد. اینكه جوایز جا به جا شد و ... مشكلات استثنایی جشنواره سی و دوم بود. اشكال ذاتی در جشنواره ما همان تعارضی است كه عرض كردم. جشنواره فجر باید بازنگری شود. اگر قرار است مثل اسكار تنها یك مراسم باشد باید برای آن آكادمی تشكیل شود و گردش آراء در سیستم آكادمیك اتفاق بیفتد. آرایی كه محرمانه باشد نه اینكه همه از آن خبر داشته باشند. همچنین می شود كه جشنواره ما به سمت جشنواره های معتبر دنیا نزدیك شود كه جوایز محدود دارد و هیأت داورانش در رشته های اصلی متخصص هستند و خروجی اش نیز با اهداف جشنواره سازگار است.شاهین امین: اسكار و فجر قابل مقایسه نیستندشاهین امین در پاسخ به اینكه چرا نتایج جشنواره فجر معمولاً شگفتی ساز است، اما نتایج اسكار قابل پیش بینی و همراه با افكار عمومی است گفت: به نظرم این مقایسه گذاره چندان درستی نیست. كاری به درستی یا نادرستی برگزیدگان جشنواره فجر یا اسكار، ندارم،  اما اعتراضاتی از این دست در اغلب جشنواره ها و فستیوال ها رخ می دهد. تمام فیلم های جشنواره فجر یا اسكار را ندیدم، اما به طور مثال در جشنواره فجر اغلب این سالها نكته مشترك و  مهم این است كه داوری ها را افراد  موجه و شناخته شده ای براساس دانش و سلایق شان انجام می‌دهند. در جشنواره فجر امسال 8 داور داشتیم كه با سابقه ای كه دارند قطعاً كسی نمی توانسته فشاری به آنها بیاورد یا چیزی را تحمیل كند. متأسفانه این عادت عمومی جامعه ما شده كه همه راجع به داوری ها شگفت زده شوند. باید بپذیریم كه جشنواره جشنی است برای رونق سینمای ایران كه نمی دانم چرا ما آن را آنقدر زیاد جدی گرفتیم! اشكال عمده این است كه همه (از مسؤولان و منتقدان گرفته تا مردم) از جشنوراه فجر بیش از ظرفیت ذاتی و واقعی یك جشنوراه انتظار دارند. در صورتی كه این مراسم تنها یك جشنواره است.وی ادامه داد: به قدری انتظارمان از جشنواره و كلاٌ سینما بالا رفته كه این انتظارات به زیان سینما تبدیل شده. سینما در وهله اول وسیله ای برای سرگرمی است. برای اینكه ما اوقات فراغتی سالم را به وسیله آن بگذرانیم و در وهله بعد در آن قصه تعریف كنیم و... . ما انتظارمان را از ظرفیت ذاتی سینما بالاتر بردیم و بنابراین هر اتفاقی كه در آن می افتد را به شكلی غیر قابل توجه بزرگ می كنیم. با این سطح توقع و تفكر هر داوری دیگری هم كه در جشنواره انجام شود هیچ تغییری در سینمای ما رخ نمی دهد.امین خاطر نشان ساخت: همانطور كه گفتم در اغلب جشنواره ها و داوری ها این اعتراضات دیده می‌شود، اما آنها با این اعتراضات تمام اركان جشنواره شان را زیر سؤال نمی برند.  جشنواره آیین دست جمعی است برای رونق سینما و باید فكر كنیم كه چه راهكاری بیندیشیم برای بهبود و رونق بخشیدن به آن. به خاطر نمی آورم هیچ سالی بعد از جشنواره فجر شاهد چنین صحبت هایی راجع به داوری نباشیم!وی افزود: به نظرم امسال به لحاظ كیفیت فیلم ها، جشنواره ای بسیار متوسط داشتیم و 8 داور امسال طی بحث های طولانی به نتایج حاصله رسیدند. تمام شد و رفت. قطعاً داوری اسكار با فجر یا با باقی جشنواره ها متفاوت است چون در كل ساختار جشنواره ها با هم متفاوت است. اول اسكار مراسم است و جشنواره نیست و این 2 باهم متفاوت است، اما در داوری اسكار هركسی به تنهایی لیست منتخبان خود را پر می‌كند، اما در جشنواره هایی مثل فجر یا اغلب جشنواره ها دیگر در سراسر جهان یك هیأت داوری در پروسه اغنایی طی بحث و گفتگو های متوالی برگزیدگان خود را معرفی می‌كنند. این 2 شكل از داوری كاملاً ماهیت های متفاوتی دارند. بنابراین مقایسه آنها در درست نیست. حتماً بسیاری از خوانندگان «بانی فیلم» و دوستان دیگر در خاطر خود اعتراض های دیگری كه به داوری كن، و نیز؛ برلین و... شده است را می توانند به خاطر بیاورند. نمونه اش جشنواره كن 2013 كه ظاهراً در آخرین روز برنده نخل طلا را تغییر می دهد









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن